Aub niet over mijn ski's....

Hoe had dit voorkomen kunnen worden?

Ik kijk altijd achterom als ik van koers verander, of naar de zijkant van een piste om te stoppen of naar een lift te gaan. Niet iedereen die van boven komt heeft een ander in de gaten.

Dienten Die Alte schule

Beetje domme actie van die snowboarder…Je kan er rekening mee houden dat iemand naar die hut gaat.

Aangezien dit toch vaak gebeurd, kijk ik ook even over mijn schouder, want je hebt er weinig aan dat het je eigen schuld is maar je toch in de kreukels ligt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mwah, dit ìs gewoon de zijkant van de piste. Je kan echt niet heel veel verder naar links, zeker niet als je, als wintersporter met wat minder vertrouwen, die bocht nog wil kunnen inzetten. En van boven kun je prima zien aankomen dat iemand hier gaat stoppen en dus verder naar de zijkant van de piste zal bewegen, bijvoorbeeld aan de rekken vol met materiaal.

Als ik het goed heb dan is dit de Zirbenhütte in Fiss. De snowboarder wil waarschijnlijk vaart houden om de lift te halen. Klassiek geval van tunnelvisie want ik ben het ermee eens dat de snowboarder hier gewoon fout zit. Hij komt van boven én op dat punt kun je verwachten dat iemand naar de hut gaat. Ik kijk als ik hier naar de hut ga ook altijd even over mijn schouder, better safe than sorry. Ook steek ik altijd even mijn hand uit.

@PRC, klopt! Dit is inderdaad bij de Zirbenhütte in Fiss!

Geeft ze nou ook nog richting aan met die vinger links? Voordat die boarder in beeld komt…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Geeft ze nou ook nog richting aan met die vinger links? Voordat die boarder in beeld komt…

Sebastiaan op 24 jan 2024 18:50

Zo te zien wel. Ik doe dat ook vaak als ik ergens naar opzij ga of bij een splitsing.
Boarder zit hier inderdaad fout, had de andere kant moeten kiezen of remmen.

Heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben die ff z’n hand uitsteekt als ik weet dat ik van mijn lijn af ga wijken / afslag richting een lift etc ga. Had altijd het idee dat ik de enige gek was:-). Zou dit eigenlijk niet een fis regel moeten zijn? Of krijg je dan gekke situaties met matigere skiërs die niet kunnen / of gekken met rondzwaaiende stokken?

Snowboarder zit zeker fout omdat hij van achter komt en harder gaat. Daarnaast is het ook nog eens een hele domme keuze om aan deze kant te willen passeren.

Maarrrr: Ik leer mijn kinderen om bij een koerswijziging opzij en achteruit te kijken, wat mij betreft een basisprincipe bij het skiën. Nooit denken dat een ander wel oplet, daar kan en mag je tegenwoordig niet meer vanuit gaan. De skiër had dit dus ook kunnen voorkomen.

Filmen met handcamera of telefoon tijdens het skiën vind ik trouwens ook een no-go, vergelijkbaar met appen tijdens het autorijden.

*bericht bewerkt door TornadoGo op 24 jan 2024 19:19

Beide overtreden ze fis regel 1 de snowboarder overtreed daar naast regel 2 en en de de skiester regel 5. Dus simpel gezegd kun je ze beiden even veel schuld aanrekenen in deze situatie. Voor komen van deze situatie voor de skiester is voornamelijk naar boven kijken wees je bewust van wat er nog meer op de piste gebeurd.

Regel 5
Jeder Skifahrer und Snowboarder, der in eine Skiabfahrt einfahren, nach einem Halt wieder anfahren oder hangaufwärts schwingen oder fahren will, muss sich nach oben und unten vergewissern, dass er dies ohne Gefahr für sich und andere tun kann.

Wellicht dat je met gebrekkige interpretatie van een gebrekkige vertaling denkt dat de skiër formeel iets te verwijten valt? Soms wordt het vertaald met de piste oversteken, maar daar is natuurlijk geen sprake van in dit geval.

*bericht bewerkt door Roy83 op 24 jan 2024 22:18

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Huh? Ik zie overtreding van 4.
Zo hard gaat snowboarder ook weer niet (ziet er ook niet ongecontroleerd uit) en zo een plotselinge beweging maakt skiester ook niet. Boarder heeft verkeerde keuze gemaakt met inhalen. Dan kun je nog zeggen dat dat ook meteen overtreding van 1 is, maar 2 en 5?

Ach … hebben we toch allemaal al een keer meegemaakt, zowel als de skiër en als de snowboarder. Even alle twee schrikken. Meer is er niet aan de hand.

De snowboarder kan als rechtsvoor staand ook beter aan de rechterkant van de piste blijven, heb je toch wat beter zicht op de piste.
En dit was (ben zelf snowboarder) wel een beetje te voorspellen en te voorkomen geweest.
Grappig dat niemand een opmerking maakt over de skier die even eerder rechts erg krap voorbij komt steken.

De snowboarder kan als rechtsvoor staand ook beter aan de rechterkant van de piste blijven, heb je toch wat beter zicht op de piste.
En dit was (ben zelf snowboarder) wel een beetje te voorspellen en te voorkomen geweest.
Grappig dat niemand een opmerking maakt over de skier die even eerder rechts erg krap voorbij komt steken.

Hakke op 25 jan 2024 10:33

Die vind ik nog wel meevallen. Hij kan al zien dat de skiester de bocht naar rechts al inzet voor hij ernaast komt.

Aftellen maar!

vergeet die camera man/vrouw niet!

Deze is zo druk met filmen, wijkt af van zn lijn. Hij zit eerst links van de skister, daarna rechts en op dat moment komt een snowboarder er links langs… tsja, de cameraman/vrouw ging er rechts naast, waar moet je dan als boarder naartoe? Wellicht had hij wat langzamer kunnen gaan of aan de rechterkant kunnen gaan gezien zn standbeen, maar onderschat de rol van de cameraman/vrouw hierin niet!

Hier kan toch geen discussie over zijn?
Snowboarder is duidelijk in fout, hij gaat een pak sneller en komt van boven.
De skister gaat behoorlijk traag, wijkt niet zo heel erg veel af en geeft richting aan.
De filmer gaat in een redelijk constante lijn naar beneden, aan hetzelfde lage tempo als de skister.

Dat gezegd zijnde, het traject van de snowboarder is natuurlijk wel te begrijpen.
De piste versmalt en vlakt uit dus hij wil wellicht wat snelheid behouden/meenemen.
Hij is fout maar het zou mij ook zomaar kunnen overkomen.
Het lijkt er wel op dat die zich nog probeert te verontschuldigen…

Let's Ride

Snowboarder had al eerder moeten anticiperen, en achter de cameraman langs gaan om zo snelheid te kunnen behouden en cameraman en skister de ruimte te laten geven om links af te gaan.

Ze steekt toch gewoon haar hand uit, wat meer kan je doen, ze ging al vrij langzaam volgens mij. Hij kwam heel hard aan op het dunste stukje links van haar (er was daar al niet mega veel ruimte). Je ziet aan alles al dat zij naar de hut wil gaan. Net zoals met auto rijden, anticiperen op het verkeer voor je (en achter je).

Beetje rekening houden met elkaar en weer door :)

@all,

Ik (de filmert) heb, met toestemming van mijn vrouw (de skiester), het fragment geupload in eerste instantie ‘ter leering en vermaeck’.
En natuurlijk ook een beetje om reacties uit te lokken… ;-)

Dank voor alle inzichten en meningen. Is erg leerzaam gebleken.

Top!

en ook met medeweten en goedkeuring van de boarder neem ik aan? Da’s tenslotte degene die hier in principe voor joker staat.

Edwin van Riel

en ook met medeweten en goedkeuring van de boarder neem ik aan? Da’s tenslotte degene die hier in principe voor joker staat.

evr66 op 25 jan 2024 13:10

Die is onherkenbaar in beeld gebracht 😁

@hessel nu maar hopen dat @sneeuwzeker zeker weet wie zijn vrouw was in het filpmje, die is even onherkenbaar. hahaha
@tiny-m en andere boarders: zijn jullie geneigd de kant te zoeken waar je het beste zicht hebt op wat er gebeurt? Voor een groot deel heb je hier met een beetje handige route-keuze wel invloed op natuurlijk. Had deze mijnheer/mevrouw de nadere kant van de piste gebruikt, was het in ieder geval voor hem/haar wat overzichtelijker geweest denk ik.

Ik probeer eigenlijk wanneer ik een boarder passeer meestal wel te voorkomen dat ik in zijn dode hoek terecht komt, werkt dat omgekeerd ook zo?

Edwin van Riel

daarop inhakend; de filmer weet dat er linksaf geslagen gaat worden en kan die zijde ook een beetje blokkeren door aan die kant te gaan skien en filmen?

Ach ja, het is en blijft een kruising met verschillende belangen. Rekening met elkaar houden is hier ook de key!

Deze skiester ging netjes en rustig (waarschijnlijk hand-uitstekend) linksaf. Het had zomaar iemand kunnen zijn die toegeroepen werd vanaf de hut en dan plotseling links slaat omdat zijn vrienden daar al een plekje hadden gevonden…

@evr66 soms wel, soms niet. Hangt van de drukte en de situatie af. Ik kijk wel veel om me heen, ook de blinde hoek.

Maar hier had de boarder het echt al ruim van tevoren kunnen zien. Je ziet al heel veel meters van tevoren dat de skiester daar links wilt gaan, nog voordat de skiester in de blinde hoek zat.

Maargoed zo heb ik ook afgelopen vakantie een foutje gemaakt. Niemand geraakt, maar wel asociaal dicht langs iemand die les kreeg. Dacht er redelijk ruim omheen te kunnen richting de rand van de piste. Maar de leraar ging ook echt helemaal door tot aan de rand van de piste, waar eerder wel ruimte werd overgelaten. 1000 maal sorry, tis toch mijn fout. Ik kom van achteren en had achteraf ook beter verder aan de andere kant kunnen gaan zitten.

Ik denk dat niemand 100% foutloos is en ongelukken gebeuren. Hopelijk niet ernstig.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 25 jan 2024 13:27

Toch wel bijzonder dat er sommigen zijn die de boarder niet als duidelijk schuldig zien.

Eens dat het filmen niet handig is, maar dit soort onhandige figuren kun je prima zien en rekening mee houden.

Dat kan soms heel slecht uitkomen (snelheid nodig om naar de lift te komen), maar het zij dan maar zo.

De snowboarder kan als rechtsvoor staand ook beter aan de rechterkant van de piste blijven, heb je toch wat beter zicht op de piste.
En dit was (ben zelf snowboarder) wel een beetje te voorspellen en te voorkomen geweest.
Grappig dat niemand een opmerking maakt over de skier die even eerder rechts erg krap voorbij komt steken.

Hakke op 25 jan 2024 10:33

Die vind ik nog wel meevallen. Hij kan al zien dat de skiester de bocht naar rechts al inzet voor hij ernaast komt.

Matthieu op 25 jan 2024 10:50

Tussen inzet van haar bocht en het moment van passeren zit zo weinig tijd dat ik toch wel durf te beweren dat als ze daar besloten had de bocht wat meer op de rand van de piste te plaatsen er geen tijd voor remmen of uitwijken geweest was en hetzelfde gebeurd was als nu met de boarder.

Uiteraard makkelijk oordelen vanaf een filmpje. Op zo’n smal stuk is het bij groot snelheidsverschil lastig inschatten aan welke kant je uit moet komen als je er zonder te remmen langs wil. Snelheid aanpassen zodat dit goed in te schatten is, is uiteraard de juiste methode. Echter gok ik dat op deze stukken iedereen wel eens eigenlijk te krap langs iemand schiet, zeker als je snelheid nodig hebt om niet aan het eind te hoeven prikken.

Eens, t gebeurt iedereen wel eens, alhoewel ik het idee heb dat het voor een skier eenvoudiger is even op het laatste moment uit te wijken dan voor een boarder, maar dat zal vnl aan mijn zeer beperkte capaciteiten op een board liggen.

Edwin van Riel

Een snowboarder met een zwarte jas en gele broek… Hé dat heb ik ook! Maar das al een aantal jaar geleden…

Duidelijke fout van de snowboarder. Skiër doet hier niets fout. Die hoeft niet achterom te kijken want die zit al helemaal links op de piste en draait gewoon naar de skihut. De snowboarder moet ten alle tijde genoeg ruimte laten om uit te kunnen wijken bij een onverwachte beweging zoals deze. En dat kon die niet…

Filmen boeit niet. Want iemand die filmt hoeft nog altijd niet te letten op wat er van boven komt aanstuiven. De filmer neemt ook geen vreemde lijn en is voornamelijk ook links van de piste met genoeg ruimte om rechts in te halen. Het is niet alsof die de hele piste in beslag neemt…

100% fout snowboarder. Ik zie niets in wat de skiërs hier fout doen of onhandig doen. Meer kan je niet verwachten behalve ogen in je achterhoofd

Uiteraard de snowboarder, maar die heeft denk ik echt wel ingeschat dat een versnelling er bij de vrouw niet inzat en hij/zij er makkelijk langs kon.
Ik denk wel dat als de vrouw minder gefixeerd was geweest op het draaien van nette bochtjes voor de opname, zij de snowboarder had gehoord en minder was geschrokken.

Plaats een reactie