Foto's uit skigebieden 2023-24

Tijd om het spits af te bijten met een topic voor het nieuwe seizoen. Vandaag met gemengde gevoelens toch de Pitztaler Gletsjer bezocht. De ski’s lagen immers al drie weken in de auto tijdens onze zomervakantie in de Alpen (en zomers was/is het zeker!). De meeste gletscherskigebieden hebben hun opening uitgesteld. Ook Sölden, waar over drie weken de Alpine Ski wereldbekerwedstrijden moeten beginnen, heeft nog niet kunnen openen. De Pitztaler is de hoogste gletscher in Oostenrijk en doet aan grootschalige snowfarming. Toch ziet het er momenteel zeker niet optimaal uit in vergelijking met andere jaren. Oostenrijk heeft de warmste september ooit gemeten achter de rug en ook deze week weet de zomer van geen wijken. Ik tik dit verslagje in korte broek en T-shirt op een terras in Wenns (1000m).

De bovenste helft van de Gletscher (zwarte piste) heeft nog een zeer dun laagje natuursneeuw van twee weken geleden maar het gletsjerijs kwam er in de loop van de ochtend hier en daar doorheen. De piste was knalhard met weinig grip, niet ideaal voor een eerste skidag dus. Ik voelde me weer een beginner tussen alle pro’s die zich er verzameld hadden. De onderste helft van de afdaling is rood en bestaat volledig uit gefarmde sneeuw die na een heldere nacht ook beton was. De afdaling is geopend van 07:00 tot 13:00 en wachtende op sneeuw zal dat niet veranderen. De overige pistes zullen voorlopig gesloten blijven. Waar die moeten lopen ligt nu slechts grind of kaal gletsjerijs met spleten.

null
null
null
null
null
null

Filmpje: https://youtube.com/shorts/U7Q6BcrJzGg?si=J_J7cSOeAA8a-fw4…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 12 okt 2023 20:21

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ziet er inderdaad erg hard uit.

Ik kan nog even aanvullen met een foto van Saas Fee: is erg bruin. Zermatt geen foto van de pistes genomen, maar dat zag er een stuk witter uit.

null

In scandinavie ziet het er een stuk beter uit. In Levi zijn ze alles aan het klaarmaken voor de opening, sneeuw word uitgereden, het vriest, en er komt komende week flink wat sneeuwval aan.

null

Born to Ride

null

Bij de Jungfraujoch doen ze wel aan tourskiën

null
null

De Theodulgletscher in Zermatt is open. Helaas zijn de pistes tot de Trockener Steg nog niet open. Ze zijn wel bezig met voorbereidingen. Kwaliteit pistes boven is prima.

Watles, vandaag. 😁
Moeilijk skiën, slecht geprepareerde piste. 😊

null

null

Bla, bla, bla.

null

Gaat in La Plagne op 2700m flink los nu.
Nog maar 94 dagen wachten😋

Lekker weertje.

Watles, na doortocht koufront vanmorgen sneeuw vanaf ca. 2350m.
De winter komt er langzaamaan aan. 🙂

null

Bla, bla, bla.

Mooie beelden vandaag in de frissere lucht. Vanaf 2500 meter lijkt er een vaste basis te liggen, zeker met wat er de komende dagen nog volgt.

null
null
null
null
null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

null

Nou de eerste sneeuw van het seizoen is gevallen boven Les Crosets, Portes du Soleil! Kan niet wachten om te zien hoe dit beeld komende week witter en witter wordt!!

De Winteropening Sölden

null

null

Cervinia, Aosta, IT.
Vandaag, 80 cm pof.

null

*bericht bewerkt door Onnem op 07 nov 2023 19:15

The older I get, the better I was

null

Solden, top!!

Edwin van Riel

@evr66

Waarom hang je zo scheef op 'n platte vlakte…imponeren van de Italiaantjes😄🤔⛷😘

Born to run. B.S.

Dat gaat mij niet lukken dat imponeren van die gasten.

Edwin van Riel

Lekker hoor @evr66 !

null

Solden afgelopen vrijdag. Heerlijk weekendje in de sneeuw 🤩

*bericht bewerkt door Sneeuwpopje_ op 13 nov 2023 21:38

Super volgende week ben ik ook

Heerlijk dagje in Stubai

null
null

*bericht bewerkt door evr66 op 16 nov 2023 17:47

Edwin van Riel

Jij hebt ook altijd pech hè evr66🥶☃️
Ben je er voor een slalom training of om de rest in de weg te skiën?🫣

LA NORMA😍☃️

Jij hebt ook altijd pech hè @evr66🥶☃️
Ben je er voor een slalom training of om de rest in de weg te skiën?🫣

Piefke op 17 nov 2023 10:28
LA NORMA😍☃️

null

Sölden 16 nov

*bericht bewerkt door renéaby op 17 nov 2023 10:51

@piefke jij weet waar ik het beste in ben 😂😂

Maar is gs training, pittig vandaag

null

Edwin van Riel

null

Sölden 16 nov

renéaby op 17 nov 2023 10:50

Hoe is het met de lager gelegen sneeuw?
Staan de sneeuwkanonnen reeds op om terug naar het dorp te skiën of is het nog te warm?

null

Obergurgl

null

Sölden 16 nov

renéaby op 17 nov 2023 10:50

Hoe is het met de lager gelegen sneeuw?
Staan de sneeuwkanonnen reeds op om terug naar het dorp te skiën of is het nog te warm?

jessedeconinck op 18 nov 2023 10:27

Alleen in Obergurgl Talabfahrt
In Solden nog geen talabfahrt

null

Obergurgl

null

Montafon, 18/19 nov. Dit weekend geopend.

Aparte dag in Kaprun vandaag; zicht was drama s’ochtends en behoorlijk druk. Maar aan het begin van de middag brak de zon door en toen was het echt genieten 😎

null
null
null
null
null

In Sölden ziet het dorp nog groen, maar op de dalafdalingen hebben ze de sneeuwkanonnen al een keer aangezet. Dat glazen ding is het dalstation van de Gaislachkogl.

null

openskimap.org toont hoe steil een piste nu echt is.

Plaats een reactie