Skiën straks niet meer mogelijk (klimaat verandering)

Nou dat valt even ‘koud’ op het dak zo op de dinsdagochtend:
https://www.nu.nl/klimaat/6278527/skien-straks-op-minder-ple…

Geniet er dus maar extra van aankomend seizoen.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 30 aug 2023 10:29

Voorlopig is de skizekerheid de afgelopen decennia alleen maar sterk toegenomen. Ik maak me in ieder geval nog geen enkele zorgen daar om.

Born to Ride

Matthias, jij was toch groot fan van Le Grand Massif? Volgens mij hebben die na afgelopen winter en de ontwikkelingen de laatste jaren (te warme decembers) genoeg reden tot zorgen.

Matthias, jij was toch groot fan van Le Grand Massif? Volgens mij hebben die na afgelopen winter en de ontwikkelingen de laatste jaren (te warme decembers) genoeg reden tot zorgen.

Bennie op 29 aug 2023 10:59

December is altijd al twijfelachtig geweest. Buitenom last minutes ben ik nooit in December gegaan en zal ik ook nooit in December gaan. Skiën in December is letterlijk het kan vriezen het kan dooien. De traditionele kerstdooi gooit al decennia lang 7 op de 10 winters roet in het eten.

Born to Ride

Men kan gewoon niet meer ontkennen dat onze favoriete sport zal lijden (en dit nu ook al doet) onder de klimaatverandering. Het is gewoon nog niet duidelijk in welke mate en hoeveel… dit rapport spreekt over 25%, andere rapporten spreken dan weer over 80%van de skigebieden die (deeltijds) zullen moeten sluiten tegen het einde van de eeuw. We zullen moeten afwachten en hopen op het beste.

There is no bad snow, only bad skiers!

De reacties op dat Nu.nl artikel zijn ook weer zoals verwacht: wintersporten moet maar afgeschaft worden en de mensen die op skivakantie gaan zijn allemaal rijk en asociaal en niet klimaat bewust…

Aftellen maar!

Oh nu.nl heeft weer zijn jaarlijkse, eenzijdige en ongeloofwaardige click-bait artikel geplaatst?

Als over een jaar of 30 de straalstroom ermee stopt wordt het bij ons zo’n 10 tot 15°C kouder dan nu.
dus als je dan niet meer kan skieen; is het vanwege de kou.
https://wibnet.nl/klimaat/klimaatverandering/smeltwater-kan-…

Gegevens komen uit een onderzoek gepubliceerd in ‘Nature’, het meest belangrijke tijdschrift in de wetenschap. Daar staat echt geen onzin in. Dat het voer is voor wintersporthaters is een ander verhaal.

Life is what happens while you were checking your phone

@Leon100 ik heb het onderzoek gelezen en vond het sterk generaliserend en niet goed onderbouwd.
De onderzoekers geven zelf ook aan dat het slechts een grove inschatting is omdat gedetailleerde data per gebied ontbreekt/niet is onderzocht.
Dus de conclusies zijn niet meer dan een ‘educated guess’.

Dit soort onderzoekjes dragen niet echt bij aan het normaliseren van de klimaatdiscussie. Daarvoor zijn ze veel te grof opgezet. Het is hoogstens een aanleiding voor nader onderzoek.

Als je na de afgelopen jaren nog steeds niet in ziet dat veel wetenschappers toch wel degelijk een (gekleurde) pet op hebben dan snap ik dat je dit voor zoete koek slikt. Lees je kritischer dan zie je de nodige zaken die zoals geschetst niet volledig onderbouwd zijn in allerlei wetenschappelijke artikelen. Maar dat alles heeft iets te maken met termen als ‘narratief’.

@MiKeZZa Het draait bij wetenschap uiteindelijk ook om geld binnen halen om eigen werk door te kunnen zetten. Daarvoor worden resultaten wel eens wat opgepoetst.
Om in een blad als Nature te komen wordt er wel stevig naar gekeken, maar in de rubriek brieven is daar meer ruimte voor aannames.
De meeste wetenschappers doen dat oppoetsen niet voor hun plezier, maar om hun voortbestaan te kunnen garanderen. Subsidies worden niet cadeau gedaan maar moeten worden veroverd.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt @Bennie. En daarmee beweer ik niet dat er allemaal niets speelt met het klimaat… Maar als je simpelweg kijkt met de bril ‘daar staat geen onzin in’ en dat zelfs vertaald naar ‘dit is onomstootbaar aangetoond’ en het misschien wel vertaald naar je eigen skigebied dan sla je de plank wel mis.

Je trekt dan wel de conclusies die de sponsoren jou willen laten trekken, maar die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

@Mikezza op zich is het onderzoek niet verkeerd. Het is simpelweg nog lang niet af.

Gegevens komen uit een onderzoek gepubliceerd in ‘Nature’, het meest belangrijke tijdschrift in de wetenschap. Daar staat echt geen onzin in. Dat het voer is voor wintersporthaters is een ander verhaal.

Leon100 op 29 aug 2023 13:24

Als je een beetje weet hoe het review- en publicatieproces werkt dan kun je niet ontkennen dat dit verre van waterdicht is en ook zeker niet uitgezonderd van bevooroordeling/bias.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt @Bennie. En daarmee beweer ik niet dat er allemaal niets speelt met het klimaat… Maar als je simpelweg kijkt met de bril ‘daar staat geen onzin in’ en dat zelfs vertaald naar ‘dit is onomstootbaar aangetoond’ en het misschien wel vertaald naar je eigen skigebied dan sla je de plank wel mis.

Je trekt dan wel de conclusies die de sponsoren jou willen laten trekken, maar die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

MiKeZZa op 29 aug 2023 14:09

@MiKeZZa de onderzoekers geven zelf aan wat de reikwijdte en ook de beperkingen van dit onderzoekje zijn.
Echter, de vertaling die journalisten ervan maken is veel schrijnender. Zonder nuance worden er sterkere conclusies uit getrokken, die niet gedragen worden door het onderzoek zelf.

En dat is exact wat er op allerlei onderwerpen al jaren gaande is. Elke vorm van polarisatie in onze samenleving is voor een groot deel gevoed door de media. Deels vanwege clickbait achtige stukken, maar naar ik vrees ook ingegeven doordat een groot deel van de ‘journalisten’ blijkbaar op hun opleiding al jaren van alles leren, maar niet gedegen en KRITISCH zelf zaken uitzoeken….

Tot slot ben ik ook nog bang dat er ook nog een hele stroming achter zit met grote belangen waarbij de waarheid of nuance niet zo relevant is, want men wil gewoon ondersteuning bij hun ‘waarheid’.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 29 aug 2023 14:31

En dat is exact wat er op allerlei onderwerpen al jaren gaande is. Elke vorm van polarisatie in onze samenleving is voor een groot deel gevoed door de media. Deels vanwege clickbait achtige stukken, maar naar ik vrees ook ingegeven doordat een groot deel van de ‘journalisten’ blijkbaar op hun opleiding al jaren van alles leren, maar niet gedegen en KRITISCH zelf zaken uitzoeken….

Tot slot ben ik ook nog bang dat er ook nog een hele stroming achter zit met grote belangen waarbij de waarheid of nuance niet zo relevant is, want men wil gewoon ondersteuning bij hun ‘waarheid’.

MiKeZZa op 29 aug 2023 14:31

null

Goede zaak. De milieubarbaren.
Ik ben voor een aanpak a la de rokers. Dat ze dan stiekem moeten gaan skiën en dat iedereen die ze ziet gaan denkt: wat een zielepieten.
En dan alleen in speciale reservaten. Waarbij het hotel alleen per helicopter is te bereiken.
Ik stel voor: Zermatt.

Dan gaan we toch weer skieeen op dennennaalden.

Prima plan @DrPhil
Moeten we wel een goed pr-team hebben.
Want als we daar met de elite onder elkaar zijn en tijdens de apres ski de ene na de andere fles champagne wegtikken, dan gaat het volk toch weer morren. Dat we snode plannetjes smeden om de maatschappij te onderdrukken en zo. 😁

En dat is exact wat er op allerlei onderwerpen al jaren gaande is. Elke vorm van polarisatie in onze samenleving is voor een groot deel gevoed door de media. Deels vanwege clickbait achtige stukken, maar naar ik vrees ook ingegeven doordat een groot deel van de ‘journalisten’ blijkbaar op hun opleiding al jaren van alles leren, maar niet gedegen en KRITISCH zelf zaken uitzoeken….

Tot slot ben ik ook nog bang dat er ook nog een hele stroming achter zit met grote belangen waarbij de waarheid of nuance niet zo relevant is, want men wil gewoon ondersteuning bij hun ‘waarheid’.

MiKeZZa op 29 aug 2023 14:31

null

Geraertshoven op 29 aug 2023 15:02

Poeh. Geen idee of je last hebt van een gebrek aan sneeuw of juist zuur bent dat er sneeuw valt in de Alpen en jij hier zit ofzo… Maar man man man, in elk topic lekker klagen, zeiken, zuigen en zeuren. Wat wil je nou bereiken met deze totaal niet inhoudelijke reactie?

En dat is exact wat er op allerlei onderwerpen al jaren gaande is. Elke vorm van polarisatie in onze samenleving is voor een groot deel gevoed door de media. Deels vanwege clickbait achtige stukken, maar naar ik vrees ook ingegeven doordat een groot deel van de ‘journalisten’ blijkbaar op hun opleiding al jaren van alles leren, maar niet gedegen en KRITISCH zelf zaken uitzoeken….

Tot slot ben ik ook nog bang dat er ook nog een hele stroming achter zit met grote belangen waarbij de waarheid of nuance niet zo relevant is, want men wil gewoon ondersteuning bij hun ‘waarheid’.

MiKeZZa op 29 aug 2023 14:31

null

Geraertshoven op 29 aug 2023 15:02

Poeh. Geen idee of je last hebt van een gebrek aan sneeuw of juist zuur bent dat er sneeuw valt in de Alpen en jij hier zit ofzo… Maar man man man, in elk topic lekker klagen, zeiken, zuigen en zeuren. Wat wil je nou bereiken met deze totaal niet inhoudelijke reactie?

MiKeZZa op 29 aug 2023 15:36

Ach dit is nog 1 van de meer inhoudelijke reacties van hem, kan je nagaan hoe de rest is ;)

Born to Ride

Beetje raar artikel van nu.nl. We weten allemaal wel dat het warmer aan het worden is, maar wat dan de impact op de wintersport is… Zou graag zien dat dat meer wetenschappelijk wordt bekeken.
In ieder geval bedraagt de daling van de temperatuur per 100 m stijging ca. 0,5-1 graad. Dus een opwarming van 1 graad zou betekenen dat de “grens” wat betreft wintersport met 100 á 200 m stijgt. 4 graden opwarming betekent een stijging van 400 á 800 m, dat laatste zou redelijk catastrofaal zijn, maar nog altijd niet het einde betekenen van wintersport in de alpen.

Ervan uitgaande dat de huidige “veilige” hoogte wat betreft wintersport tussen januari en begin april (december neem ik bewust niet mee, valt vaak erg tegen dan) rond 1400 m in Frankrijk ligt en rond 1200 m in Oostenrijk, zou 2 graden opwarming, zoals in het artikel wordt genoemd, leiden tot een “veilige” hoogte van ca. 1600-1800 m in Frankrijk en 1400-1600 m in Oostenrijk.

Gebieden in Frankrijk met het meerendeel van de pistes boven 2000 m en in Oostenrijk boven 1800 m hoeven zich voorlopig nog niet echt zorgen te maken denk ik. Lagere gebieden uiteraard wel, maar die zijn volgens mij allang bezig met het verleggen van hun activiteiten naar het zomerseizoen.

Groter probleem is denk ik de noordelijkere ligging van de hogedrukgebieden in de winter, waardoor de alpen minder neerslag en dus sneeuw krijgen.

In 1990 zei men daagt rond 2010 skiën in het Sauerland niet meer zou kunnen, met sneeuwkanonnen misschien nog tot 2020

Zelfde verhaal elke paar jaar weer.
Inmiddels dankzij schone lucht minder uitsneeuwende mist, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door buitengewoon effectieve besneeuwing

CO2? De gebruikte stroom noemt men “groen” dus die is bijna 0
Water? Dat wordt bij grote neerslag afgetapt en bij dooi weer vertraagd terug gegeven: eerder beter dan slechter en netto 0 verbruik

Energie- intensief? Valt mee, de basispaag kunstsneeuw uit 400 installaties in Winterberg vergt even weinig energie als 1 vliegtuig dat van Amsterdam naar Curaçao vliegt en terug

Het aantal skidagen dan: op natuursneeuw van onze oefenweide is gemiddeld zo’n 40 tot 60 dagen per seizoen, iets meer dan de jaren 90, minder dan de jaren 70, maar nogmaals: schone lucht = minder "industriesneeuw "(en minder mist = hogere temperaturen overdag)

Zorgen over de toekomst? De kerstdooi is altijd al problematisch, de rest gaat zijn gangetje met inmiddels 120 tot 130 skidagen per jaar op 700 meter hoogte.

En niet vergeten: uitgerekend de coronawinter 20/21 was de beste qua natuursneeuw in 40 jaar tijd!

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 29 aug 2023 16:42

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Tsjah, je hebt in dit verhaal te maken met neerslag (even gechargeerd alsof het zo simpel is; bij +1 is het regen en bij -1 sneeuw). Daarnaast dooit eerder gevallen/gemaakte sneeuw met +1 wel weg en met -1 niet (wederom gechargeerd). Dus temperatuur is redelijk essentieel, maar niet het enige.

Want je hebt inderdaad ook te maken met zaken als stroming, moment van neerslag enz. enz… Om nog maar niet te spreken over het feit dat er met bepaalde mensenmassa’s sowieso al kunstsneeuw nodig is enz… Oftewel; het is veel complexer dan de gemiddelde nu.nl lezer aangeboden krijgt.

@CF230 minder sneeuw is voor de rijkere skigebieden minder een probleem, dat lossen ze op met sneeuwkanonnen (cfr de Dolomieten die ook niet zo veel sneeuw zien als de Westelijke Alpen).

Voor de lagergelegen gebieden helpt dit echter niet wanneer de bodemtemperatuur en luchttemperatuur te hoog wordt en de sneeuw dus gewoon smelt (en vaak is dit een kwestie van enkel graden die het verschil maken).
Het artikel spreekt dan ook niet over het einde van de wintersport in totaal, maar wel dat het voor de lagere gebieden economisch moeilijker en moeilijker wordt om open te blijven.

Ik blijf met pijn in het hart naar enkele gletsjers kijken waar ik vroeger nog op geskied heb (en waar toen zonder problemen zomerski op mogelijk was): Les 2 Alpes, Tignes, Alpe d’Huez, …

Glide on!

Ervan uitgaande dat de huidige “veilige” hoogte wat betreft wintersport tussen januari en begin april (december neem ik bewust niet mee, valt vaak erg tegen dan) rond 1400 m in Frankrijk ligt en rond 1200 m in Oostenrijk, zou 2 graden opwarming, zoals in het artikel wordt genoemd, leiden tot een “veilige” hoogte van ca. 1600-1800 m in Frankrijk en 1400-1600 m in Oostenrijk.

Gebieden in Frankrijk met het meerendeel van de pistes boven 2000 m en in Oostenrijk boven 1800 m hoeven zich voorlopig nog niet echt zorgen te maken denk ik. Lagere gebieden uiteraard wel, maar die zijn volgens mij allang bezig met het verleggen van hun activiteiten naar het zomerseizoen.

Groter probleem is denk ik de noordelijkere ligging van de hogedrukgebieden in de winter, waardoor de alpen minder neerslag en dus sneeuw krijgen.

CF230 op 29 aug 2023 16:03

Dat zijn nog voorzichtige marges. Tussen half januari en half maart is momenteel in Oostenrijk feitelijk alles boven de 800 meter heel erg sneeuwzeker, voor Frankrijk ligt die grens gemiddeld op ongeveer 1200 meter. Uitgaande van een gemiddelde van 6 graden per 1000 hoogtemeters zouden die marges bij 2 graden stijging (vanaf nu gerekend) uitkomen op ongeveer 1100 meter in Oostenrijk en 1500 meter in Frankrijk. Kortom, verreweg de meeste skigebeden hoeven zich de komende tijd nog geen zorgen te maken. Hooguit zullen de dorpen zelf minder vaak wit zijn en zal het wat sneller voorkomen dat de dalafdalingen slecht of dicht zijn.

*bericht bewerkt door paolie op 29 aug 2023 16:53

de rest gaat zijn gangetje met inmiddels 120 tot 130 skidagen per jaar op 700 meter hoogte.

HarryvdBerg op 29 aug 2023 16:33

Op brokjes geschaafd ijs in een bruin-groen decor. Wat leuk. 😁

Bla, bla, bla.

Die straalstroom ben ik niet zo bang voor, de zeestromingen zijn o.a. volgens mij meer van invloed op ons klimaat: https://www.esa.int/SPECIALS/Eduspace_Weather_NL/SEMG0XN18IH…

Ik heb 30 jaar geleden nog eens in juli een paar uur op de Kitzsteinhorn kunnen skiën maar dat gaat niet meer in de zomer. Tevens smelten de gletsjers als een dolle, toch alle jaren nog kunnen skiën:). Het zijn pieken en dalen. Onlangs wilde Nederland voor miljarden aan CO2 besparen tijdens een debat in de kamer waarbij een persoon melde dat de besparing van X miljard in een dag door China uitgestoten werd (dus die persoon melde waar zijn we nu mee bezig, slaat nergens op), kortom een mondiale aanpak lukt nog steeds voor geen meter. Jaren geleden de Olympische spelen gezien in China…hadden ze een paar fabrieken stilgelegd en zagen ze sinds vele jaren een blauwe lucht, sommige inwoners hadden dit nog nooit gezien. Dus leuk al die verhalen en acties maar er wordt maar wat aangerommeld in alle landen. Gelukkig kunnen we nog steeds skiën (heb nu wel zonnepanelen:))… En dan nog gestoorde regelgeving rond CO2 waardoor de bouw stil lag, ja nu CO2 ergens opslaan om de regels te omzeilen, kijk is wat China per dag uitstoot of andere grote landen. En dan nog de energietransitie, het netwerk in NL en andere landen kan dit niet eens aan…er is wel ruimte voor innovatie. Dat gelul over het klimaat, actie is nodig. Kijk naar die Nederlander die oplossingen gemaakt heeft om al dat plastic uit zee op te vissen, dat zijn goede acties, dit terwijl een heleboel landen maar plastic blijven dumpen in zee. Moeten we aan de warmtepomp met een rendement van twee keer niks, hier mag ook nog wel wat ontwikkeld worden (dit zeker voor huizen waar geen zonnepanelen geplaatst kunnen worden en waarbij het huis slecht geïsoleerd is). Tja, zo kan je maar doorgaan maar alleen met harde actie is het op te lossen in combinatie met de juiste innovatie (toch wat kerncentrales erbij)…We kunnen altijd nog indoor skiën/boarden op plastic matten of dennennaalden…In de woestijn in Arabië wordt er voor de oosterse winterspelen toch ook een oord gebouwd voor vele miljarden, gaan we daarheen, misschien niet het juiste voorbeeld en innovatie aan die kant…

*bericht bewerkt door Gerjon op 29 aug 2023 17:11

de rest gaat zijn gangetje met inmiddels 120 tot 130 skidagen per jaar op 700 meter hoogte.

HarryvdBerg op 29 aug 2023 16:33

Op brokjes geschaafd ijs in een bruin-groen decor. Wat leuk. 😁

bartvwg op 29 aug 2023 16:42

Als het alternatief een muffe hal of plastic matten is? Ja, leuk!

*bericht bewerkt door paolie op 29 aug 2023 17:00

🫢😂

*bericht bewerkt door bartvwg op 29 aug 2023 17:25

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie