Ski niet te lang door met oude schoenen

Bij een kindje in Piou Piou skiklas (net aan sneeuwploeg)… Oud plastic gaat kapot.

null

Click. Click. Peace

Zo, dan was de schoen stukken ouder dan het kind 😂. Hopelijk niet bezeerd

Edwin van Riel

En dit gebeurde ook met de 30 jarige Bauer ijshockey schaatsen van mijn vrouw recentelijk. Hetzelfde principe, de weekmakers zijn uit het kunststof en de boel breekt af.

Zo, dan was de schoen stukken ouder dan het kind 😂. Hopelijk niet bezeerd

evr66 op 22 feb 2023 21:37

Nee, kind niet bezeerd, maar compleet verkeerde zuinigheid van de ouders, wat kost een beetje kinderset nou om te huren. Dat is tientjes werk voor een week. Had erger af kunnen lopen.

Click. Click. Peace

Komt omdat de weekmaker van het plastic vergaan is. Het wordt dan te hard en breekt. Zie je veel na een jaar of 25-30.

Ducktapeje en gaan:-)

Hebben ze het bonnetje nog? Misschien zit er nog garantie op 😆

Zonder dollen, veel mensen hebben voor hun kids nog een of ander doorgeefsetje wat al de hele familie en kennissenkring rond is geweest.
Wat @Rogier zegt, kindermateriaal huren kost maar een paar tientjes. Dan krijg je dit soort brokken niet.

*bericht bewerkt door Hessel op 22 feb 2023 22:36

Heb dit 1 keer meegemaakt met een armlastige - laten we zeggen 50-er.
Werd door de ski verhuur er op gewezen dat die schoenen het niet gingen redden. Inderdaad.
We hebben hem naar beneden gekregen, maar het was een heel gedoe.

En dit gebeurde ook met de 30 jarige Bauer ijshockey schaatsen van mijn vrouw recentelijk. Hetzelfde principe, de weekmakers zijn uit het kunststof en de boel breekt af.

Maarten80 op 22 feb 2023 21:38

Haha, wij hadden precies hetzelfde. Het meest idiote is nog, dat ik het zo vaak zeg tegen mensen m.b.t. hun skischoenen en er geen seconde bij nagedacht heb bij de schaatsen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

April 2022: tip van 20-jarige schoenen brak af bij afremmen. Resultaat: pees in schouder gescheurd én operatie.

null

*bericht bewerkt door Patrick_dv op 23 feb 2023 04:31

Mag ik dan weten wat ongeveer de termijn is waarbij plasticmoeheid toeslaat bij skischoenen? Ik heb nu 6 jaar geskied met mijn skischoenen, maak ze goed schoon en bewaar ze in een ruimte waar het tussen de 16 en 28 graden in (afhankelijk van seizoen). Geen idee of die omstandigheden er toe doen trouwens ski er jaarlijks één week mee.

Voor mijn gevoel zijn ze nog steeds gloednieuw 😀

Hebben ze het bonnetje nog? Misschien zit er nog garantie op 😆

Zonder dollen, veel mensen hebben voor hun kids nog een of ander doorgeefsetje wat al de hele familie en kennissenkring rond is geweest.
Wat @Rogier zegt, kindermateriaal huren kost maar een paar tientjes. Dan krijg je dit soort brokken niet.

Hessel op 22 feb 2023 22:33

Ik heb het ook wel eens gehad. Schoenen (nog echte rode achterinstappers) waren een jaar of 10-15 oud. Wisten wij veel in die tijd, ze zaten nog lekker. Ging best hard onderuit eigenlijk nadat de zool doormidden scheurde ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 23 feb 2023 08:10

Edwin van Riel

Mag ik dan weten wat ongeveer de termijn is waarbij plasticmoeheid toeslaat bij skischoenen? Ik heb nu 6 jaar geskied met mijn skischoenen, maak ze goed schoon en bewaar ze in een ruimte waar het tussen de 16 en 28 graden in (afhankelijk van seizoen). Geen idee of die omstandigheden er toe doen trouwens ski er jaarlijks één week mee.

Voor mijn gevoel zijn ze nog steeds gloednieuw 😀

Marieke op 23 feb 2023 08:02 [https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaa...](https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaan-skischoenen-mee [https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaa...](https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaan-skischoenen-mee ) [https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaa...](https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaan-skischoenen-mee "https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaan-skischoenen-mee")

*bericht bewerkt door evr66 op 23 feb 2023 08:26

Edwin van Riel

Degradatie van de polymeren waaruit een skischoen bestaat is trouwens voor een groot deel het gevolg van ketenbreuk door de invloed van zonlicht.

Je schoenen netjes opbergen zonder invloed van zonlicht is al een slim plan.

Het is niet mogelijk om zondermeer aan te geven hoe lang schoenen veilig zijn. Hangt af van het gebruik en van de samenstelling. Als er goede (maar vaak ook iets duurdere) stabilisatoren zijn toegevoegd aan de plastic gaan ze al veel langer mee bij dezelfde belasting.

Totales Vollidiot

Mijn schoenen zijn meestal versleten als ik nieuwe wil. Zo om de paar jaar. :)

Bla, bla, bla.

Mag ik dan weten wat ongeveer de termijn is waarbij plasticmoeheid toeslaat bij skischoenen? Ik heb nu 6 jaar geskied met mijn skischoenen, maak ze goed schoon en bewaar ze in een ruimte waar het tussen de 16 en 28 graden in (afhankelijk van seizoen). Geen idee of die omstandigheden er toe doen trouwens ski er jaarlijks één week mee.

Meermaals meegemaakt op de indoor skibaan dat mensen met schoenen van 20 jaar of ouder, weer komen skiën en zodra ze beetje druk uitoefenen dit gebeurde.
Zes jaar is nog niet versleten. Maar zelf ski ik relatief intensief / veel en koop elke vijf jaar wel nieuw paar.
Hier Lowe wandelschoenen van 10 jaar oud gehad die hetzelfde hadden en met bower schaatsen van 25 jaar oud ook. Beiden altijd netjes in doos en droog bewaard, maar trapte ze toch stuk.

En dit gebeurde ook met de 30 jarige Bauer ijshockey schaatsen van mijn vrouw recentelijk. Hetzelfde principe, de weekmakers zijn uit het kunststof en de boel breekt af.

Maarten80 op 22 feb 2023 21:38

Haha, wij hadden precies hetzelfde. Het meest idiote is nog, dat ik het zo vaak zeg tegen mensen m.b.t. hun skischoenen en er geen seconde bij nagedacht heb bij de schaatsen…

Shane op 22 feb 2023 23:25

Goede, kunnen de kliko in dus. Nooit aan gedacht inderdaad. 25 jaar komt eerst denk ik.

Edwin van Riel

Zelf ook gehad met ca. 30 jaar oude ijhockeyschaatsen. Dacht eerst dan mij veter los was, dat het zo tochtte… bleek ook helemaal gescheurd te zijn.
Mijn skischoenen zijn nu 15 jaar met 60-65 skidagen. Eigenlijk dus ook wel een risico?
‘Nadeel’ is dat de meeste schoenen nu gripwalk hebben en ik dus ook nieuwe bindingen nodig heb.

Zelf ook gehad met ca. 30 jaar oude ijhockeyschaatsen. Dacht eerst dan mij veter los was, dat het zo tochtte… bleek ook helemaal gescheurd te zijn.
Mijn skischoenen zijn nu 15 jaar met 60-65 skidagen. Eigenlijk dus ook wel een risico?
‘Nadeel’ is dat de meeste schoenen nu gripwalk hebben en ik dus ook nieuwe bindingen nodig heb.

Folski op 23 feb 2023 08:59

Ja 15 jaar begint echt wel ‘het einde’ te worden. Er zijn ook best vee schoenen waar je gewoon traditionele platen onder je schoenen kan zetten, je hoeft dus niet aan de gripwalk.

Click. Click. Peace

Kan je dus bij een "gripwalk’ schoen de tradionele platen er onder laten zetten en dan later weer gripwalk als je ook nieuwe ski’s en bindingen gaat kopen?

Ja bij veel merken wel. Die zijn gewoon geschroefd

Click. Click. Peace

Kan je dus bij een "gripwalk’ schoen de tradionele platen er onder laten zetten en dan later weer gripwalk als je ook nieuwe ski’s en bindingen gaat kopen?

Folski op 23 feb 2023 09:34

Meestal wel, als je de schoenen toch nog gaat kopen, meteen een setje meenemen. Zit je over 3 of 4 jaar niet met het dingetje dat ze er net niet meer zijn ;)

Edwin van Riel

Hmmm, mijn flow bindingen zijn ook 25 jaar oud. Toch maar eens vervangen dan.

Kan je dus bij een "gripwalk’ schoen de tradionele platen er onder laten zetten en dan later weer gripwalk als je ook nieuwe ski’s en bindingen gaat kopen?

Folski op 23 feb 2023 09:34

Meestal wel, als je de schoenen toch nog gaat kopen, meteen een setje meenemen. Zit je over 3 of 4 jaar niet met het dingetje dat ze er net niet meer zijn ;)

evr66 op 23 feb 2023 10:03

Goede tip! Neem aan dat je het setje wat er ‘standaard’ op zit mee kan ‘krijgen’.

Kan je dus bij een "gripwalk’ schoen de tradionele platen er onder laten zetten en dan later weer gripwalk als je ook nieuwe ski’s en bindingen gaat kopen?

Folski op 23 feb 2023 09:34

Meestal wel, als je de schoenen toch nog gaat kopen, meteen een setje meenemen. Zit je over 3 of 4 jaar niet met het dingetje dat ze er net niet meer zijn ;)

evr66 op 23 feb 2023 10:03

Goede tip! Neem aan dat je het setje wat er ‘standaard’ op zit mee kan ‘krijgen’.

Folski op 23 feb 2023 10:26

tuurlijk, in schoenen zit akltijd wel wat onderhandelingsruimte zeg maar. Of je zegt dat je nog een paar ski’s hebt met gw of zo. Die zooltjes kosten hun vrijwel niets, kan er wel af hoor ;)

Edwin van Riel

Bij een kindje in Piou Piou skiklas (net aan sneeuwploeg)… Oud plastic gaat kapot.

null

Rogier op 22 feb 2023 21:26

Die zijn te Lang(e) meegegaan.😋

Aftellen maar!

Kan je dus bij een "gripwalk’ schoen de tradionele platen er onder laten zetten en dan later weer gripwalk als je ook nieuwe ski’s en bindingen gaat kopen?

Folski op 23 feb 2023 09:34

Net bij de Atomic schoenen van mn vrouw een setje Atomic plaatjes gekocht zodat ze op haar Stöcklis door kan skiën want binding wisselen is daarbij geen optie.

Wel even opletten dat er vaak meerdere modellen en sizes zijn afhankelijk van de lengte van de zool. In dit geval was de L de juiste. Deze dus: https://www.amazon.de/Atomic-Standard-Zubeh%C3%B6r-Erwachsen…

Daarna was het een kwestie van de Gripwalk losschroefen en deze weer vastschroefen.

*bericht bewerkt door Des op 24 feb 2023 00:06

Zo nu en dan geen probleem, maar zou toch voorkomen dit te vaak te doen. Meestal zijn het maar een paar zelftappertjes in een stuk plastic. Niet gemaakt om heel vaak te wisselen

Edwin van Riel

Voor mij zelf toch even gecheckt hoe lang ik mijn skischoenen heb (gefitte Daleboot’s), zijn eind dit jaar 10 jaar oud. Jaarlijks tussen de 2 en 3 weken in gebruik in de sneeuw en ik gebruik ze ook voor de indoorski rollerbaan lessen. Weliswaar ziet en voelt het nog allemaal goed uit en zitten ze als gegoten, alhoewel de Intuition binnenschoen denk toch wel wat dikte heeft verloren, ga ik maar weer sparen om volgend jaar of uiterlijk binnen 2 jaar deze te gaan vervangen…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie