Ze zijn er nog

Vandaag in Val Morel nog een skilift tegengekomen uit een ver verleden. Traag, oncomfortabel, klem met mijn benen, maar ik kan de nostalgie wel waarderen.

null

De Walmerdingerhornbahn in Mittelberg (Kleinwalsertal) heeft een kabine uit 1969 in gebruik, eentje met een bestuurder aan boord :-)

In val cenis heb je de plan cardinal . Mega rammelbak maar bij een dump eindeloos cruisen

Als voorzitter van de Vereniging voor Fans van Brakke Liften vind ik dit een toppertje.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

In Morgins is zijn neefje nog actief.

null

Als bonus vertrekt die net tegenover de dorpskerk.
Helaas is het zijn laatste seizoen, deze zomer wordt hij vervangen.

Vandaag in Val Morel nog een skilift tegengekomen uit een ver verleden. Traag, oncomfortabel, klem met mijn benen, maar ik kan de nostalgie wel waarderen.

null

JvdmBest op 21 feb 2023 20:01

En richting een steile zwarte piste (indertijd vond ik dat toch:)). Was altijd een beetje spannend vroeger om de lift te nemen en om bovenaan te starten met de piste :)

Die in Morgins komt zeker niet door de keuring heen, want die is volgens mij ontkoppeld.

Vorig jaar in Cervinia wel in een klassieker gezeten uit (geloof ik) 1978. Een trage tweezitter, piepte en kraakte aan alle kanten. Klap bij het instappen en een ENORM hoogteverschil tussen heen- en terugweg. Twintig minuten volledige onthaasting!

null

*bericht bewerkt door havana op 22 feb 2023 09:51

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wij hebben 2 weken geleden ook nog in een klassieker gezeten op de hochjoch:

null
null

null

Montgenevre heeft nog een aantal van deze pareltjes. Er komt (jammer genoeg) een investeringsronde aan, dus hier zullen ze ook gaan verdwijnen

Mijn droom is een skigebied met uitsluitend brakke liften. Piepende tweezitters, lanceerbases sleepliften, rare stokoude gondels en vreemde liften die je bijna nergens ziet. Heerlijk zou dat zijn!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wij hebben 2 weken geleden ook nog in een klassieker gezeten op de hochjoch:

null
null

RubenVlassaks op 22 feb 2023 10:47

Brrrr jij liever dan ik.
@havana waar kan ik lid worden?

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Wij hebben 2 weken geleden ook nog in een klassieker gezeten op de hochjoch:

null
null

RubenVlassaks op 22 feb 2023 10:47

Dat is de Garfrescha toch? In St Gallenkirch?

Vandaag in Val Morel nog een skilift tegengekomen uit een ver verleden. Traag, oncomfortabel, klem met mijn benen, maar ik kan de nostalgie wel waarderen.

null

JvdmBest op 21 feb 2023 20:01

Is dit de Lanchettes lift? Die komt niet bij een zwarte piste uit @Benn jij bedoelt waarschijnlijk de Mottet, die is een paar jaar geleden vervangen door een TSD6 (en kan je vanaf daar ook over rood afdalen)

In Verbier heb je er ook nog eentje bij Lac des Vaux richting de Tortin.

Mijn droom is een skigebied met uitsluitend brakke liften. Piepende tweezitters, lanceerbases sleepliften, rare stokoude gondels en vreemde liften die je bijna nergens ziet. Heerlijk zou dat zijn!

havana op 22 feb 2023 11:18

Moet in in Amerika of Canada zijn, daar is een cabinelift hier en daar een bezienswaardigheid. In kleine gebieden hebben ze stoeltjesliften die niet geremd worden bij aankomst. Zeer spannend uitstappen!

Life is what happens while you were checking your phone

Mijn droom is een skigebied met uitsluitend brakke liften. Piepende tweezitters, lanceerbases sleepliften, rare stokoude gondels en vreemde liften die je bijna nergens ziet. Heerlijk zou dat zijn!

havana op 22 feb 2023 11:18

Moet in in Amerika of Canada zijn, daar is een cabinelift hier en daar een bezienswaardigheid. In kleine gebieden hebben ze stoeltjesliften die niet geremd worden bij aankomst. Zeer spannend uitstappen!

Leon100 op 22 feb 2023 16:25

Ja, en de prijzen zijn 3x zo hoog vergeleken met de modernste gebieden in Oostenrijk.

In Morgins is zijn neefje nog actief.

null

Als bonus vertrekt die net tegenover de dorpskerk.
Helaas is het zijn laatste seizoen, deze zomer wordt hij vervangen.

Errant op 22 feb 2023 07:34

Ik vind het niet jammer, mijn man kan niet eens met zijn benen normaal onder de beugel. Het is ook een kuitenbijter die als je niet oplet onder je schoen terecht komt en een blauwe plek op je kuit veroorzaakt (met het neefje van deze lift mij wel eens gebeurd de 2 persoons Pointe de L’au). De stoeltjes blijven op de draad dus je moet wel goed instappen anders lig je op je plaat met die snelheid waarmee hij binnen komt. Maar het trage liftje ga ik zeker niet missen, deze week gaan wij hem nog even nemen uit nostalgie.

In Val Cenis heb je ook nog ‘Pont de Chevre’ ook zo’n klassieker.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wij hebben 2 weken geleden ook nog in een klassieker gezeten op de hochjoch:

null
null

RubenVlassaks op 22 feb 2023 10:47

Dat is de Garfrescha toch? In St Gallenkirch?

Miel op 22 feb 2023 12:18

Inderdaad. Met deze lift ga je ook naar de start van de rodelbaan. Je zit al niet op je gemak in die lift en dan kun je ook nog een rodel mee nemen in je hand…

De scheidtobelbahn op de Fellhorn kan hier toch ook wel tussen?

Wij hebben 2 weken geleden ook nog in een klassieker gezeten op de hochjoch:

null
null

RubenVlassaks op 22 feb 2023 10:47

Dat is de Garfrescha toch? In St Gallenkirch?

Miel op 22 feb 2023 12:18

Inderdaad. Met deze lift ga je ook naar de start van de rodelbaan. Je zit al niet op je gemak in die lift en dan kun je ook nog een rodel mee nemen in je hand…

eric.steijvers op 27 feb 2023 20:19

Moet je hem eens naar beneden nemen… ik had een baaldag dus ipv de dalafdaling dacht ik: ik neem de lift omlaag…. De horror!!! Maar heb het overleefd!

Vandaag in Val Morel nog een skilift tegengekomen uit een ver verleden. Traag, oncomfortabel, klem met mijn benen, maar ik kan de nostalgie wel waarderen.

null

JvdmBest op 21 feb 2023 20:01

Mooi museaal stuk. Volgende week eens proberen. Hoe liggen de pistes erbij daar? Nog wat verse sneeuw gevallen?

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Vandaag de verbindingslift Valmeinier-Valloire gepakt. Niet extreem oud maar wel een bijzonder traject en stoeltjes van hard plastic alsof je op een voetbaltribune zit. Het flinterdunne stangetje waar je normaal je ski’s op laat rusten bleek tussen m’n schoen en m’n ski te zitten, gelukkig net op tijd ontdekt.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 27 feb 2023 21:20

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Oude cabinelift van de kopermijn in Alaverdi, Armenië.
Nu dus ook voor toeristen maar oorspronkelijk voor de arbeiders waarvan er velen in de wijk boven het stadje woonde

null
null
null
null

*bericht bewerkt door savo1308 op 28 feb 2023 08:09

😍

*bericht bewerkt door savo1308 op 28 feb 2023 08:10

En dit Pareltje wil ik jullie ook niet onthouden…
De ‘Borjomi Cable Car’ in het Central Park van Borjomi, Georgië. Waanzinnig kabelbaanhuisje in een soort van Art Deco stijl inclusief een oude zwijgzame liftbediende.

null
null
null
null

*bericht bewerkt door savo1308 op 28 feb 2023 08:08

Vandaag de verbindingslift Valmeinier-Valloire gepakt. Niet extreem oud maar wel een bijzonder traject en stoeltjes van hard plastic alsof je op een voetbaltribune zit. Het flinterdunne stangetje waar je normaal je ski’s op laat rusten bleek tussen m’n schoen en m’n ski te zitten, gelukkig net op tijd ontdekt.

null

@KrisWeer : deze lift is al een aantal jaren geleden vervangen door een moderne en snelle TSD6. Dit was vroeger echt een bottleneck, samen met met aansluiting ( Coterieux dacht ik ).

*bericht bewerkt door VDG_1979 op 28 feb 2023 13:53

Dubbel

Triple :-).

*bericht bewerkt door VDG_1979 op 28 feb 2023 13:59

Triple :-).

@Havana Moet je een keertje naar Weissee Gletscherwelt. De nieuwste aanwinst daar is alsnog een tweezitter…

Plaats een reactie