Is de wintersporter te kieskeurig aan het worden?

Cees…dan is Konigsleiten idd de ideale plek voor jou. Ben er zelf ook een paar jaar met veel plezier naar toe geweest. Ook een voorbeeld van meteen bij de gondel staan, witte omgeving al meteen in het dorp en wat apres-gelegenheden. Niet al te groots, maar dat hoeft ook niet. Je moet er gewoon een lekker biertje kunnen drinken. Laveloos worden is ook echt niet mijn bedoeling…al kan dat per ongeluk wel eens gebeuren ;-)

Nu al een paar jaar naar Serfaus en dat vind ik toch net wat levendiger dan Koningsleiten en dat is vooral voor mij als niet-skiër net even aantrekkelijker.

Jacquelien op 9 feb. 2012 11:54

ja weet ik, ik heb je andere topics gelezen, je wil of kan je in koenigsleiten niet meer vertonen wegens problemen met de 2 families daar:)

Hahahaha…nou ja, niet vertonen… De onenigeheid die we daar hebben gehad was voor ons ook een beetje de druppel en na 4 jaar was het ook wel eens tijd voor wat anders.

Tis niet zo dat we al rellend door Konigsleiten getrokken zijn hoor hahaha.

Hahahaha…nou ja, niet vertonen… De onenigeheid die we daar hebben gehad was voor ons ook een beetje de druppel en na 4 jaar was het ook wel eens tijd voor wat anders.

Tis niet zo dat we al rellend door Konigsleiten getrokken zijn hoor hahaha.

Jacquelien op 9 feb. 2012 12:02

nou in gedachten zag ik al beelden van dansende mensen op tafels (een vrouw in een dirndl-jurkje), kapotte brillen, beschonken apres-skiers en vervolgens een verbanning door de plaatselijke politie…;)

dat is natuurlijk gevoed door:

http://www.google.nl/search?tbs=sbi:AMhZZiuHbNTA7E08Pzk8K-Zq…

Hahaha Cees…kan me je gedachten enigszins voorstellen. Maar hoewel ik echt van een feestje houd, ben ik totaal niet agressief aangelegd. Ben in jouw voorbeeld zelfs weggelopen in m’n dirndl-jurkje ;-)

Nee hoor, we hadden een behoorlijke aanvaring in Restaurant Alpenrose waar we daarvoor bijna alle dagen gegeten hadden. Ook de jaren daarvoor bijna dagelijks vaste klant. Op onze laatste avond werden we i.v.m. drukte in het hotelgedeelte geplaatst. Hadden vooraf gevraagd of we daardoor niet heel lang zouden meten wachten, maar dt zou niet het geval zijn. De drankjes kwamen idd meteen (heel slim, dan kan de klant niet meer weg) en na het opnemen van onze bestelling bleef het zo’n 1,5 uur stil. Bediening kwam niet meer om nog wat drinken te bestellen. 2 x naar receptie gelopen om te vragen hoe of wat en uiteindelijk toen er niet gereageerd werd, zijn we opgestaan om weg te lopen. Toen…ineens…kwam er actie. Of we even wilden betalen voor de drankjes en ons bestelde eten. Mijn man wilde de drankjes nog wel afrekenen, maar het eten uiteraard niet. Nou…het hele dorp kwam uitgelopen om ons tegen te houden, we zijn op de foto gezet zodat we nooit Koningsleiten meer in zouden komen…het was werkelijk een complete soap.

Je snapt dat wij onze buik volhadden van Konigsleiten, vooral ook omdat het hele dorp bijna eigendom is van 1 of 2 families.

Wat een verhaal Jacquelien!
Leuk voor een nieuw topic.
‘Wat is je meest vervelende ervaring op wintersport’ of zoiets.

Wij hebben iets vergelijkbaars meegemaakt in Serfaus op de piste.
Eten dat niet kwam, eten dat we niet besteld en gekregen hadden dat wel op de bon stond en toen we er wat van zeiden (gewoon heel rustig) werden we nog even te kakken gezet als ‘immer die Hollander!’.
Toen ben ik ook even uit mijn plaat gegaan tegen die prutsers, in mijn BZN-duits!

Te lang verhaal om nu te schrijven, maar wel een mooie!

Wat een verhaal Jacquelien!
Leuk voor een nieuw topic.
‘Wat is je meest vervelende ervaring op wintersport’ of zoiets.

!

Ton_ op 9 feb. 2012 13:22

Voordat er zo’n topic aangemaakt wordt zou ik eerst de zoekfunctie gebruiken, want deze topics waren er al ;)

Sorry Cees…ik ga weer vreselijk off-topic.

@ Ton…twijfelde ook even of ik mijn hele lange verhaal wel neer moest plempen, maar heb de verkorte versie aangehouden.

Idd, dan zijn het weer "immer die Hollander"…heel vervelend als de oorzaak toch echt bij hun zelf ligt.

Moest lachen om je uitval in je bzn-duits. Wat ik daar allemaal niet gezegd heb in het half nederlands/duits/engels…alles ging door elkaar. Dus zie jouw situatie heel goed voor me hahaha.

Tja en je kan ook super apreskien met belgen duitsers en oostenrijkers tenminste dat is mijn ervaring.

Sorry Cees…ik ga weer vreselijk off-topic.

Jacquelien op 9 feb. 2012 14:31

Yo-han heeft een soort zwangerschapsverlof, dus kan hij de geachte forummers er niet steeds op wijzen dat ze off-topic bezig zijn, ik moet zeggen dat deze vrijheid me wel bevalt ;)
en volgens mij hebben de forumdeelnemers ook voldoende zelfdiscipline om eea niet uit de hand te laten lopen (lezen ze mee?

Vast Ricardo…alleen ben ik ze niet tegengekomen, maar dat ligt meer aan de tenten waar ik kom denk ik

Ik steek mijn hand meteen in eigen boezem Cees. Zal m’n leven proberen te beteren (maar da’s zo moeilijk voor zo’n flapuit als ik ;-) )

Dat zal kunnen inderdaad maar wij zaten vorig jaar bij duitsers in het hotel.
Die lui waren van een voetbalvereniging bij hannover in de.
Ik zag ze alleen bij het ontbijt en apresskien maar wel vreselijk met die luitjes gelachen en schik gemaakt.
Was trouwens in hochfugen hochzillertal.
Komen volgens mij niet zo heel veel nederlanders.
De meesten rijden door naar gerlos of mayrhofen.
terwijl hochfugen hochzillertal echt een pareltje is.

Makkelijk lullen die Oostenrijker. "immer die Hollanders" Hun komen toch niet met je eten maar ze zetten het wel op de bon die je ff moet betalen. Als ik na 45 min nog niks heb ga ik vragen of ze ons misschien vergeten zijn, als ik na 1.5uur nog niks heb loop ik gewoon weg. Dan kan je met het hele dorp komen maar mij boeid dat dan niet hoor.

Ik vraag altijd bij de bestelling of ik ook meteen kan betalen werkt goed.

lezen ze mee?

Cees op 9 feb. 2012 14:55

Ja en het gaat behoorlijk off-topic moet ik zeggen. ;)

Anyway, ik vind ook niet dat we moeten overdrijven. "Apres-Ski" krijgt haast een negatieve bijklank, terwijl het toch de bedoeling is dat iedereen een leuke tijd heeft.

Daarnaast vind ik het onterecht dat apres ski synoniem staat voor "feesten en drinken tot diep in de nacht". Apres-ski betekent hetgene wat je doet na het skiën. Kan even goed rustig op de kamer zijn, of een wandeling of gastronomie of eender wat.

Juist Niels…Mijn allereerste wintersport was in Fiss, 10 jaar geleden. Daar was het na het skiën buiten bij de Hexenalm nog lekker een paar biertjes doen en om 18.00 uur richting het appartement. Onze zoon was toen nog maar 3, dus dan moest je wel.

Die buiten apres-ski in Fiss is ook de enige buiten apres-ski die ik op die manier heb meegemaakt. Daarna in Lermoos geweest, weinig apres-ski, in Gerlos alleen binnen-apres-ski, Konigsleiten, ook wel buiten, maar ook een heel leuk kroegje ontdekt en nu Serfaus ook een binnen apres-ski. Zoon is nu bijna 14, dus die vermaakt zich ook prima in de speelhal bij de apres-ski. Geeft ons de gelegenheid om wat langer te blijven.

Wij gaan dan meestal van 16.30 tot uurtje of 20.00, soms 21.00/21.30 en dan eten, douchen en naar bed. Voor ons dus ook geen gelal tot midden in de nacht. Maar vind echt dat die gezelligheid na het skiën er een beetje bijhoort.

"…"

@ Mathijs: Je hebt in een aantal topics (waaronder deze) je verbazing aangegeven over het feit dat sommige mensen (veel) meer betalen voor hun wintersport dan jij doet. Daar vielen volgens mij ook de apres-skilocaties onder.

Ik verbaas me dan weer over het feit dat een knul van 16 jaar dit soort opmerkingen plaatst:

"Après-ski is traditie, maar het woord wordt zodanig misbruikt nu. Vroeger dronk je gewoon in je hotel een warme choco of een gluhwein of een andere streekdrank gedurende een uurtje of twee. Nu heeft après-ski te maken met veel drinken en feestjes tot laat in de avond.

Komen we eigenlijk niet gewoon voor de mooie natuur, de kick van het skiën, de plaatselijke cultuur en de mooie skidorpjes?"

Deze opmerkingen verwacht je eerder van een al wat ouder iemand.

Dat jij op jullie manier wintersport viert, moet je helemaal zelf weten. Je geeft ook aan dat met het geld dat jullie besparen om op deze manier te skiën, je weer een leuke zomervakantie kunt boeken.

Maar er zijn ook mensen die niet zo heel erg op hun geld hoeven te letten. Die kunnen zich én een dure, luxere wintersport veroorloven én een luxe zomervakantie. Als ik het geld er voor heb, waarom zou ik dan in godsnaam kiezen voor een appartement op 10 km van de gondel af ? Het aanbod van luxere appartementen/verwarmde liften/goede ligging tov de pistes etc./apres-ski om de hoek is er nu eenmaal. Dan kan ik er net zo goed gebruik van maken.

Mensen kunnen gelukkig kiezen wat ze willen. De een kiest voor authentieke wintersportdorpjes zonder al teveel faciliteiten en de ander kiest voor wat meer luxe. Is dat niet met alles zo ? Kijk naar auto’s, kleding, woningen…dat gaat toch ook van basic naar zeer luxe ?!

Jacquelien op 9 feb. 2012 10:27

Je bent dan toch wel die ene procent die geld genoeg heeft en niet op zijn geld moet kijken. Ik denk dat 99 procent van de gezinnen wel echt hard met de prijs bezig is. Wintersport is al een dure bedoening (ook voor ons!), maar ik ben al blij dat we gaan. Er zijn ook veel mensen die gewoon het geld niet hebben.

Ik denk dat jij nog nooit naar een echt plaatselijk dorpje bent geweest waar men alleen skiet met een mooi dorpje op de achtergrond.

@Niels: Jup, je betaalt al snel heel wat minder en jij zit bv maar 3 minuutjes van de lift.

@Marie-Louise: Liever een sleeplift met een mooie rustige piste dan een drukke verwarmde stoeltjeslift met een drukke ijzige piste :)

@RC grootveld: Je verwoordt het heel goed. Mijn voorkeur gaat ook uit naar dat land. Alleen kan het nu niet door het budget en de plaatselijke frank.

Mathijs…ten 1e denk ik echt niet dat 99% van de wintersporters elk dubbeltje om moet draaien om op vakantie te kunnen.

Ten 2e…ik val jou niet aan omdat jij op een meer sobere manier op wintersport gaat dan ik, het was eigenlijk eerder andersom. Dat jij niet snapt dat mensen meer geld neertellen dan jullie, alleen omdat ze betere faciliteiten willen hebben. Dan zeg ik…als je het geld hebt, waarom dan voor minder kiezen.

Ten 3e…ik wil helemaal niet naar een plaatselijk dorpje waar men alleen skiet met een mooi dorpje op de achtergrond. Als ik zo m’n vakantie moet vieren, dan ga ik liever niet. En ik geloof echt dat er mensen zijn die daar helemaal van uit hun dakpannetje gaan, maar wij dus niet.

  1. Ik denk wel dat veel gezinnen liever wat verder van de piste zitten en 20 tot 50 procent minder betalen dan wel aan de piste.

  2. Ik val jou hier niet aan. Ik heb in een ander topic opgemerkt dat je naar mijn mening voor 3 personen te veel betaald. In dit topic heb je gezegd dat ik als 60 klink, daarom reageer ik.

  3. Misschien moet je eerst maar eens naar zo’n dorpje gaan voordat je daarover oordeelt. Je kan het perfect gezellig hebben aan het dalstation van het skigebied en iemand nog een beetje bob houden om de laatste kilometers terug te rijden.

Het gaat trouwens niet over hoe gezellig een dorp of skigebied is na het skiën. Het gaat over het gezelschap. Met een goed gezelschap kan je je altijd en overal goed vermaken!

Het gaat trouwens niet over hoe gezellig een dorp of skigebied is na het skiën. Het gaat over het gezelschap. Met een goed gezelschap kan je je altijd en overal goed vermaken!

Mathijs op 9 feb. 2012 22:49

Dat klopt. Ik kan me zelfs vermaken tijdens een wiskundeles. :)

niels is niet de enige hoor dan hoor ik ook bij die ene procent.
Ik heb zoiets wintersport is de mooiste periode van het jaar en dan moet je genieten.
En niet denken van oh shit wat heb ik vandaag allemaal uitgegeven.
Dit jaar was ik aardig duur uit voor 1 week.
1700 euro.
Maar denk er elke dag weer met een big smile aan terug.
En ga in week 9 nog naar solden.
Zal ongeveer ook zo duur zijn.
Maar je moet ook genieten in het leven.

Sorry Mathijs maar er zijn echt veel wintersporters die niet (alleen) naar geld kijken. Dit komt omdat het voornamelijk de rijkere bevolking is die gaat skiën.

Hier thuis van’t zelfde. Natuurlijk speelt prijs een rol, hotels van 150 pppn vallen direct af maar we zijn wel bereid een hoge(re) prijs te betalen voor een groot en sneeuwzeker gebied.

Ik denk dat jij, en dat moet je niet persoonlijk opvatten het is gewoon een denkfout die haast alle mensen (mezelf inclusief) maken, een ‘vals concensuseffect’. Kort gezegd men denkt dat iedereen zo denkt als hijzelf denkt. Maar dit is niet zo.

  1. Iets is maar waard wat een gek ervoor geeft. Teveel betalen lijkt me persoonlijk hier, geen 2 vakanties zijn hetzelfde en dus ook hetzelfde in prijs.

  2. Klopt

@Matthijs, wat ik absoluut niet snap is dat jij zo graag wil dat iedereen met jou meegaat in de stelling dat de manier waarop jij wintersport beleeft de leukste en "juiste" is.

Iedereen beleeft het op zijn of haar manier, en ik neem aan dat iedereen het juist zo plant en er een bepaald bedrag voor neer legt omdat hij/zij dit het waard vindt… voor de een is dat 25 euro per nacht, voor de ander 250… Allebei zijn niet goed of fout…

Waarom wil je iedereen zo graag overtuigen??

Ik heb zelf een jaar verder van de piste gezeten, eens maar NOOIT weer…

Ben dan misschien een luxe paard, maar zoals al meer aangegeven, dit is mijn manier van vakantie vieren…

Als dat voor jou iets anders is, vind ik dat top voor je!

Zolang WE maar allemaal op onze manier er van genieten!

Aan de ene kant heb ik veel respect voor Matijs zijn mening! Ik vind het prettig om te zien dat hij zich zo bewust is van prijzen en het feit dat zaken ook goedkoper kunnen.
Dat is namelijk iets dat me bij mijn eigen kinderen (een stuk jonger!) soms nogal irriteert. Wij geven een enorme klap geld uit op wintersport en dan liggen ze nog te zeiken dat het allemaal niet goed is. Op zich zijn ze dan niet ontevreden, maar moe en dat komt er dan uit als gezannik.

Aan de andere kant kan ik me ook wel heel erg vinden in de opstelling van Jacquelien/ Ricardo/ dr Dre en de rest. Als wij op vakantie gaan letten we helemaal nergens op. We zitten in een duur hotel midden in t dorp, duiken na afloop nog even flink de kroeg in, eten op de piste, geven rondjes en kopen ons eigen duur materiaal.
Dat kan vast en zeker allemaal een heel stuk goedkoper, maar voor mij hoeft dat helemaal niet.
Voor mij is dat echt een uitlaatklep. Ik werk er het hele jaar hard voor, kan het me permitteren en vind het een lekker gevoel dat ik dat kan. (en dan liefst nog 3 keer per jaar ook!)

  1. Ik denk wel dat veel gezinnen liever wat verder van de piste zitten en 20 tot 50 procent minder betalen dan wel aan de piste. 2. Ik val jou hier niet aan. Ik heb in een ander topic opgemerkt dat je naar mijn mening voor 3 personen te veel betaald. In dit topic heb je gezegd dat ik als 60 klink, daarom reageer ik. 3. Misschien moet je eerst maar eens naar zo’n dorpje gaan voordat je daarover oordeelt. Je kan het perfect gezellig hebben aan het dalstation van het skigebied en iemand nog een beetje bob houden om de laatste kilometers terug te rijden. Het gaat trouwens niet over hoe gezellig een dorp of skigebied is na het skiën. Het gaat over het gezelschap. Met een goed gezelschap kan je je altijd en overal goed vermaken!
Mathijs op 9 feb. 2012 22:49

Mathijs…over punt 1 ben ik het echt niet met je eens. Zoals anderen hier ook al aangeven kiezen veel mensen toch om wat meer geld uit te geven als ze zo dichterbij de faciliteiten zitten. Kijk, als je het niet breed hebt en je wilt toch graag skiën dan kan ik me voorstellen dat je voor een goedkopere accommodatie kiest en de nadelen daarvan op de koop toe neemt.

Punt 2…m’n excuses voor mijn opmerking over dat 60-jarige. Maar dat komt denk ik ook (zoals Ton ook al aangeeft over zijn kids) dat mijn zoon best verwend is en als ik naar hem en zijn vrienden kijk, kan ik me gewoon verwonderen over de opmerkingen van een knul van jouw leeftijd. Wat niet wegneemt dat het helemaal geen kwaad kan om bewust over dingen na te denken.
Je gaf idd in dat andere topic aan dat ik teveel betaal vor 3 personen wintersport. Maar toen ik je vroeg om vergelijkbare locaties voor minder geld, kwam je met hotels/app. die kilometers van de piste aflagen. Zoals hier al eerder aangegeven…dat kun je niet vergelijken.

Punt 3…Dat is nu oa het punt dat wij midden in het dorp willen zitten…niemand wil bij ons de Bob zijn. Apres-skiën op een Spaatje is voor ons geen apres-ski. En nu zitten wij met 2 minuutjes lopen weer in ons appartement.
Had al eerder aangegeven dat als ik met een groep van 12 vrienden op wintersport zou gaan, het me ook niet zo uit zou maken waar ik zit. Dan heb je een groter gezelschap en dan kun je met z’n allen in het chalet lekker borrelen/spelletje/kletsen.

Ieder gaat volgens z’n eigen budget op vakantie en ieder geniet op z’n eigen manier. En daar is niks mis mee !

Je verwoordt het heel goed. Mijn voorkeur gaat ook uit naar dat land. Alleen kan het nu niet door het budget en de plaatselijke frank.

Mathijs op 9 feb. 2012 21:35

Wel Mathijs, dat valt wel mee hoor.
Als voorzitter van onze (personeels)skiclub ben ik constant op zoek naar potentiele bestemmingen en durf te stellen dat het beeld dat Zwitserland veel duurder is dan Oostenrijk als achterhaald bestempeld kan worden. Vooropgesteld, dat je appels en appels vergelijkt.
Wij zijn inmiddels naar Adelboden (CH) geweest en gaan in maart nog een paar dagen naar Sölden (A).
Vergelijkbare skigebieden, vergelijkbaar hotel.
Sölden is zelfs nog duurder! Alleen op de piste is CH iets duurder, maar gezien het aandeel van die kosten op het totaal…
Veel mensen maken onjuiste vergelijkingen en “zeuren” dat een cola op de piste CHF 6 kost, ofwel € 5. Een aardige bak geld, maar dan krijg ik wel een halve liter! Wel eens gerealiseerd wat een cola’tje op een terrasje in NL kost?
Betaal je (per liter!) meer…

Maar, niet verder vertellen, anders loop je het risico dat ook dat land overspoeld wordt door het massa toerisme en loop je het risico dat hun vlag hun status geen eer meer aandoet.

Rob

Wat is er mis met eisen stellen?
Heb je genoeg te besteden dan kan je je dat ook permitteren.
Mijn eisen veranderen ieder jaar naarmate mijn kinderen ouder worden.

Toen ze nog heel klein waren zochten we vooral een gebied dat bij de volwassenen paste.
Vervolgens een leuk chalet of appartement om met een grote groep van meerdere gezinnen in te zitten.
Het moest wel loopafstand van de piste zijn, maar niet per se áán de piste.
Toen ze mee gingen skiën, kies je dus een gebied met veel blauwe pistes.
Nu ze wat meer gevorderd zijn kunnen we weer meer aan onszelf denken.
Leuke apres ski staat nu ook op de agenda terwijl ons dat jarenlang niet interesseerde.

1 Gebied
2 Verblijf
3 Kosten
4 Apres ski

Gaan we alleen met de mannen dan staat apres ski en een uitdagend gebied hoog op het lijstje van eisen.

1 Apres ski
2 Gebied
3 Kosten
4 Verblijf

Dus ja, we zijn zeker kieskeurig.
Vroeger met mijn ouders zaten we inderdaad in dorpen op kilometers van de eerste lift van een klein gebied.
Ik denk dat kosten hoger op hun lijstje stond.

Kosten spelen voor ons ook wel degelijk een rol, maar daarom beginnen we al vroeg met zoeken zodat er nog keuze is.

blijft dat -eisen- heel wat anders overkomt dan
-voorkeur hebben voor-

Blijkbaar heb ik me vergist in het aantal mensen dat echt wel een budget heeft om te wintersporten, er zijn er wat meer die het geld well hebben om alleen maar de drie eerste cijfers van de prijs te zien.

Ik ga ook op vakantie naar een 4-sterrenhotel, maar ik heb het wel budget gezocht. We betalen er echt niet zoveel voor. Het hotel heeft zelfs 9 op zoover dus het zal wel goed zijn.

Als ik zo een aantal prijzen zie, dan denk ik: he daar kunnen wij bijna twee keer van op wintersport als we dat geld hadden, vandaar dat ik dat niet zo goed snap, waarom veel geld in een keer opdoen, terwijl je misschien na 1,2 of 3 keer wintersport een keer extra kan gaan als je iets goedkoper zoekt (dat dus wat minder is qua ligging of qua apres-ski of weet ik wat…)

Als je de eis apres-ski stelt dan heb je eigenlijk n niet veel keuze meer: Ischgl, Kitzbuhel, Sölden, Sankt Anton, Wilder Kaiser, Valtho, Chamonix, Obertauern, Serfaus, Zillertal, Flachau, Davos, Sankt Moritz, Lenzerheide, Saalbach-Hinterglemm, dat is het dan zowat. Er schieten enorm veel skigebieden over in de Alpen die je met die eis nooit zal zien.

Ik zeg niet dat apres-ski niet leuk is en dat ik het niet begrijp, want het zal heel leuk zijn en tuurlijk betaal je dan wat geld, maar het hoeft toch niet altijd apres-ski te zijn dat je skigebied bepaalt…

@Rc grootveld: Heb jij dan nog wat budget tips in skigebieden zoals Adelboden, want ik kan er niet zoveel vinden in Zwitserland. Ook de skipassen zijn er echt wel duur, daarom moet de accomodatie al goedkoper zijn in Zwitserland dan in andere landen om concureerbaar te blijven met andere landen qua budget. Je mag een pm sturen als je dat zou willen :)

Als ik zo een aantal prijzen zie, dan denk ik: he daar kunnen wij bijna twee keer van op wintersport als we dat geld hadden, vandaar dat ik dat niet zo goed snap, waarom veel geld in een keer opdoen, terwijl je misschien na 1,2 of 3 keer wintersport een keer extra kan gaan als je iets goedkoper zoekt (dat dus wat minder is qua ligging of qua apres-ski of weet ik wat…)

Mathijs op 10 feb. 2012 17:52

Ik denk dat heel wat mensen/gezinnen slechts een beperkt aantal verlofdagen/ vrije dagen heeft waarin ze (met het hele gezin) op wintersport kunnen gaan.
Als je maar 1 keer gaat, wil je zoveel mogelijk comfort en luxe heb als je budget toelaat denk ik.

Plaats een reactie