Is de wintersporter te kieskeurig aan het worden?

Het is steeds opvallender dat de wintersporters kieskeuriger worden.

De moderne wintersporter wil een groot skigebied hebben, vaak meer dan 150km. Hij wil ook een accomodatie aan de piste. Een aantal kilometer per skibus of auto is uit den boze. Tegenwoordig moet er ook vaak après-ski bij zijn anders is het skigebied een ‘no-go’.

Vroeger waren de mensen blij dat ze mochten gaan skiën. Het maakte niet zoveel uit hoe groot een skigebied was. Desnoods een aantal kleinere skigebieden samen.

Er bestonden nog niet zoveel accomodaties aan de piste. Men betaalde liever 100 euro minder om elke dag 10km naar het skigebied te rijden.

Après-ski is traditie, maar het woord wordt zodanig misbruikt nu. Vroeger dronk je gewoon in je hotel een warme choco of een gluhwein of een andere streekdrank gedurende een uurtje of twee. Nu heeft après-ski te maken met veel drinken en feestjes tot laat in de avond.

Komen we eigenlijk niet gewoon voor de mooie natuur, de kick van het skiën, de plaatselijke cultuur en de mooie skidorpjes?

Wat vinden jullie hiervan?

Misschien word jij ouder en heb/krijg je (voor het eerst in je leven) wat meer geld te besteden?

Ik merk juist het tegenovergestelde. Een jaar of 10-15 geleden wilde ik ook accommodatie aan de piste. Niet met de skibus of auto. Après-ski deed ik toen ook veel meer dan nu en een skigebied moest toch minimaal 150km pistes hebben.

De laatste jaren maakt het me niet zoveel meer uit. Een mooi skigebied(je) met leuke pistes en een gezellig appartementje vind ik nu belangrijk. Dat ik elke dag een 10-20 minuutjes onderweg ben naar de 1e lift vind ik niet erg. Après-ski gebeurt in het appartement.

het viel me op dat hier op het forum diverse mensen een vraag stelden en tegelijkertijd een aantal eisen stelden waaraan eea moest voldoen, dus ik ben het eens met je topictitel,

zelf voor mij is de gezelligheid, sfeer, mooie houten huisjes, dik pak sneeuw, leuk restaurantje, piste vlakbij de voordeur etc. het belangrijkste en hoeveel km piste er dan in de buurt is niet zo, mits het wel blauwe en rode zijn, zwart is een poort te ver voor ons.

Ik kan mij hier ook wel in vinden vorig jaar in het zillertal geweest bij kaltenbach superskigebied.
En daar ga je nu alles mee vergelijken.
Ben 20 tot 28 januari in schladming geweest is wel een leuk gebied en nog 2 dagen naar flachau geweest.
En live bij de nightrace geweest hele gave ervaring.
Maar de pistes werden daar slecht aangegeven.
Dus ja je wordt wel kieskeuriger.

Misschien word jij ouder en heb/krijg je (voor het eerst in je leven) wat meer geld te besteden?

.

Martijnski op 3 feb. 2012 14:44

Ik ben nog maar 16 hoor. :) Vroeger zaten we zelfs op 5km van een skigebied van 20km. We hadden daar geen erg in. Zelfs niet toen we 20km moesten rijden naar een groter skigebied. Dat hebben we zo 3 jaar aan een stuk gedaan.

Vroeger hadden we meer geld te besteden omdat de kinderen (dus ook ik) jonger waren. Nu dat we ouder worden is het echt zoeken. Het geld dat tijdens wintersport niet wordt opgedaan aan ligging aan de piste kunnen we handig gebruiken voor onze zomervakantie.

het viel me op dat hier op het forum diverse mensen een vraag stelden en tegelijkertijd een aantal eisen stelden waaraan eea moest voldoen, dus ik ben het eens met je topictitel,

.

Cees op 3 feb. 2012 14:50

Je slaat de nagel op de kop. Ik zie soms een topictitels: ‘skigebied gezocht’ of iets dergelijks. Ik ga dan kijken, maar dan zie ik de complexe eisen: aan de piste, apres-ski, groot skigebied,…
Dan komen weer altijd dezelfde skigebieden naar boven. Ik ga dan ook niet reageren om weer eens Sölden, Sankt Anton, Wilder Kaiser, Saalbach, Val Thorens, Paradiski,… te geven als tip.

Als de vraagsteller weinig eisen stelt dan kunnen anderen eens wat creatiever uit de hoek komen met diverse skigebieden. Als je altijd al gewend bent aan vele dingen (apres-ski, aan de piste, groot skigebied,…) dan kan je toch nooit weten of het zonder niet leuker is.

Ik denk dat het ook te maken heeft met dat men tegenwoordig meer informatie voorhanden heeft. Neem nu dit forum. Als je weet welke mogelijkheden er zijn, kun je ook (meer) eisen gaan stellen…

Ik vind eisen stellen alleen zo dwingend oftewel niet vrijlatend over komen,
Het klink veel vriendelijker als je voorkeuren hebt…

Maar waarom worden die eisen gesteld? Omdat de mens van tegenwoordig veel meer input krijgt en dus weet dat er te eisen valt. Wintersport is ook veel toegankelijker geworden door meer vrije tijd en de hogere salarissen ten opzichte van pak 'm beet 20 jaar geleden.

Ben het niet helemaal met Martijn eens dat wintersport toegankelijker geworden is. Juist de laatste paar jaren zijn de prijzen soms zo belachelijk gestegen in bepaalde plaatsen dat het voor een grote groep mensen echt niet meer er af kan. In de jaren 90 en begin van het nieuwe millenium was wintersport volgens mij meer dan nu toegankelijk.

Wel is door de vele informatie die sneller verkrijgbaar (internet dus) een groter verwachtingspatroon ontstaan. En volgens mij zijn er hierdoor ook grote groepen mensen wat verwender en veeleisender geworden.

@ RuudW: Klopt wat je zegt. Wat dat betreft wordt het daar in bepaalde gebieden minder toegankelijk gemaakt maar is dat wel een bewuste keuze van het gebied.

Ik bedoelde meer toegankelijk in de zin van 100.000 touroperators met enorm divers winter aanbod. Verder zien mensen meer van wintersport op tv, internet en hebben ze meer tijd om ernaar te kijken, het te doen en te beleven.

Vroeger ging een beginner gewoon naar het eerste de beste skigebied waar hij/zij terecht kwam, naar toe geadviseerd werd. Nu vragen sommige beginners om 100km piste en sneeuwgarantie :)

Er zijn zelfs mensen die niet naar een gebied gaan waar Leitner liften staan, alleen Doppelmayr. Opzich niet slecht, DM is gewoon beter maar het is wel érg overdreven.
Het klopt inderdaad wel dat mensen steeds kieskeuriger worden, terwijl de oudere gebiedjes meestal de mooiste pistes hebben :)

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Vroeger ging een beginner gewoon naar het eerste de beste skigebied waar hij/zij terecht kwam, naar toe geadviseerd werd. Nu vragen sommige beginners om 100km piste en sneeuwgarantie :)

Martijnski op 3 feb. 2012 15:48

Inderdaad. Beginners moeten juist naar kleinere skigebieden waar ze in alle rust kunnen leren skiën. Als je wil leren skiën en après-skiën dan gaat dat niet samen, want kleine gebieden hebben niet veel après-ski. Beginners moeten als eerste lift ook leren de sleeplift en ankerlift te leren nemen.

Ik heb zelf eerst 3 dagen aan een stuk eigenhandig een bergje opgelopen en daar dan afgeskied zoals de leraar het zei. Daarna mochten we op de sleeplift en ankerlift en de blauwe piste af. Ook als half-gevorderde heb ik me ontwikkeld in een klein skigebiedje. Ik ben blij daarvoor als ik zie hoe sommige anderen in grote skigebieden leren skiën.

"…"

Inderdaad. Beginners moeten juist naar kleinere skigebieden waar ze in alle rust kunnen leren skiën. Als je wil leren skiën en après-skiën dan gaat dat niet samen, want kleine gebieden hebben niet veel après-ski. Beginners moeten als eerste lift ook leren de sleeplift en ankerlift te leren nemen.

Mathijs op 3 feb. 2012 16:47

Als er geen (goede) après ski is dan is het toch voor veel mensen logisch om juist voor een groot/druk skigebied te kiezen waar het wél leeft? Immers is après ski voor veel mensen iets wat er echt bij hoort. Ik vind het echt niet gek of onterecht dat beginners kiezen voor de drukke gebieden.

Nb: Ik ben zelf ook begonnen in een klein gebied.

@ Mathijs

Op sommige punten volg ik je wel ja. Mensen zijn nu bvb. niet meer tevreden met een kleiner skigebied. Maar vergeet niet dat iedereen op zijn manier geniet van een wintersportvakantie. Apres ski (kuhstall toestanden) met een groep mensen moet toch kunnen… :)

@Niels en Inge: Het is wat je belangrijk vind. Als je niet kan skiën en je wilt gaan après-skiën, dan zoek je toch een groot gebied met après-ski.

Als je echt wilt leren skiën en technieken leren beheersen, dan moet je leren skiën in rustige (kleine) gebieden.

Dat is nu juist waar het foutloopt in grote gebieden: je betaalt je skipas voor een groot gebied terwijl je dat helemaal niet nodig hebt. Als je als beginner in een skigebied van 150km bevindt dan wil je graag toch ook eens dat andere dorpje zien of die lange piste nemen. Er gebeuren ook onnodig veel ongevallen met beginners in grote skigebieden. Daarnaast heb je ook nog eens vaak scheurbanen waar de gevorderden uitbollen met de gevolgen van dien.

Wintersport heeft weinig te maken met après-ski in bijvoorbeeld Ischgl: openingsconcerten met popsterren, Burger King, heel zatte mensen…

Wintersport heeft weinig te maken met après-ski in bijvoorbeeld Ischgl: openingsconcerten met popsterren, Burger King, heel zatte mensen…

Mathijs op 3 feb. 2012 19:30

Burger King en hele zatte mensen, oké. Dat hoort niet thuis op wintersport. Apres ski en popconcerten als begin- en einde seizoen vind ik wel kunnen/leuk.

"…"

Burger King en hele zatte mensen, oké. Dat hoort niet thuis op wintersport. Apres ski en popconcerten als begin- en einde seizoen vind ik wel kunnen/leuk.

Niels op 3 feb. 2012 19:45

Apres-ski heeft met wintersport te maken alleen zijn er sommige dingen die er gewoon bij zijn gekomen die niets met wintersport te maken hebben. Normaal duurt après-ski tot 19u-20u, als het tot de latere uurtjes is, heeft het nog weinig met wintersport te maken.

Popconcerten zoals in Ischgl hebben ook weinig met wintersport te maken. Mensen komen voor dat concert en niet voor de gering geopende pistes.

Popconcerten zoals in Ischgl hebben ook weinig met wintersport te maken. Mensen komen voor dat concert en niet voor de gering geopende pistes.

Mathijs op 3 feb. 2012 19:51

Et alors? Het is gek, groots, modern en het maakt promotie. Iets wat toch helemaal in de lijn ligt met hoe Ischgl zich profileert: moderne liften, groot skigebied, modernste besneeuwingstechnieken, veel sfeer in het dorp…

Wil je het wat rustiger en meer van het skien op zich genieten, ga je naar frankrijk. Of een gebied met minder overdreven apres ski in Oostenrijk zoals obertauern, montafon, kappl, etc…

"…"

Et alors? Het is gek, groots, modern en het maakt promotie. Iets wat toch helemaal in de lijn ligt met hoe Ischgl zich profileert: moderne liften, groot skigebied, modernste besneeuwingstechnieken, veel sfeer in het dorp…

Wil je het wat rustiger en meer van het skien op zich genieten, ga je naar frankrijk. Of een gebied met minder overdreven apres ski in Oostenrijk zoals obertauern, montafon, kappl, etc…

Niels op 3 feb. 2012 19:57

Veel wintersporters trekken naar zo’n gebieden met die instelling: een groot gebied, moderne liften, zware après-ski,…

Dat is wel helemaal niet nodig voor wintersport.

In Oostenrijk zijn er meer rustige skigebieden dan anders, maar die zijn niet zo hard gekend omwille van hun gebrek aan kilometers, après-ski en accomodaties aan de piste. In Frankrijk vind ik dat er minder van die gebiedjes zijn, Franse betonblokken hebben ook niet veel met originele wintersport te maken. Grote appartementsblokken hebben niets met wintersport te maken.

Die bekende gebieden hebben wel één voordeel, ze zorgen ervoor dat omliggende kleinere gebieden rustiger zijn. Puur qua skigebied denk ik dat je je beter met krokus een week kan vermaken in See, Kappl en Galtür.

Puur qua skigebied denk ik dat je je beter met krokus een week kan vermaken in See, Kappl en Galtür.

Mathijs op 3 feb. 2012 20:08

Ja, dat vind ik ook. Maar dan 's avonds toch nog een pintje gaan drinken in de Schatzi bar in Ischgl :D

Gaan we volgend jaar, Mathijs? :p

We waren er al geweest had ik gekozen :)
Mijn ouders zijn er tegen als ik alleen ga skiën met vrienden voor ik 18 ben. Ik heb het dit jaar al geprobeerd met vrienden maar het mocht niet.

Volgend jaar zal ik misschien nog wel eens proberen, maar dan ga ik misschien met nieuwjaar technische skistage doen in Fiesch voor skileraar te worden :) Dan nog een weekje met het gezin en dan blijft er niet zoveel meer over. Misschien kan je wel mee op skistage, maar dat is wel anders dan een beetje vrij skiën ;)

Begrijp de discussie maar mis een beetje het aspect van de kosten. Een skivakantie is duur, binnen de schoolvakantie met name. Men mag dan ook wat verwachten. Liftpassen zijn in gebieden met 100 km ook 140/170 euro dus die paar tientjes meer voor 150 km kan er wel bij. Een appartement/ hotel aan de piste is luxe maar ook weer niet veel duurder dan een paar km rijden. Kijk we zijn in het algemeen kieskeuriger geworden en ja we kunnen het makkelijker missen maar het blijft een luxe vakantie die met name de eerste dag pijn doet wanneer je de liftpassen en skilessen voor de kinderen aftikt! Dan mag je een drankje nemen om het weg te spoelen!!

Don

als redelijke beginneling ook maar even 2 cent in het potje gooien…

wat is wintersport? ik ben dan wel 30 geweest, maar ski pas 2,3 jaar. Eerste seizoen in Winterberg (drama en niet lekker geskied), jaar erop Mayrhofen (in 3 dagen het gebied leren te skieen), dit jaar Plagne en volgende week richting Les Menuires. Apres ski doe ik niet echt aan, sfeervol tentje des te beter. Als het eten maar echt/lekker is.

Vroeguh… was het voor mij niet te betalen en was wintersport elitair (15 jr geleden).

Wat is wintersport nu? sneeuw en skien. Wat erom heen gebeurt is aan iedereen. beetje vage vergelijking om vroeger te pakken. Had je toen facebook nodig om af te spreken? en wil ik echt weten via twitter hoe de wcgang van een willekeurig persoon is? nee, maar het zijn wel zaken van nu. Dus ook straalbezopen worden en commercie.

wintersport is iets met sneeuw/ijs en ski/schaats… de rest is ieder voor zich te bepalen denk ik

euh... doen!?

goh, k denk dat je gewoon niet mag veralgemenen. Mensen die hier op het forum komen, zijn mensen die zich goed willen documenteren, voor en nadelen afwegen en andere mensen hun ervaringen lezen om zo zelf een beeld te krijgen van wat ze willen.
Het aanbod is zo groot, dat het heel moeilijk is om iets goeds te vinden als je zelf niet veel ervaring hebt met wintersporten en verschillende gebieden.

Eisen van de skigebieden, veranderen ook serieus naar gelang je levensloop. Als kind had je er niet veel over te zeggen (je ouders kiezen), dan leer je die mega-skigebieden kennen waar je lekker kan toeren en die doe je dan enkele jaren, dan komen er wss kinderen waarmee je weer eerder de rust van de kleinere gebieden gaat opzoeken (toch als ze klein zijn) en wss zal je eenmaal dat deze groot zijn wss weer overschakelen op grotere gebieden (afhankelijk van je sportiviteit en gewilde intensiviteit van je skivakantie als je wat ouder bent).

Vakanties zijn best prijzig…en als er iets te kiezen valt, dan neem je dat wat het beste bij je past.

Eisen stellen mag best hoor.

Klakkeloos de eerste reis nemen die aangeboden wordt is mijns inziens nogal dom.

Tevens vind ik het leuk om vooraf van alles uit te zoeken.

Het resultaat is bijna altijd een leuke vakantie, hotel/app. naar keuze, skigebied naar keuze. En uiteraard op zoek naar het meest value for money.

Ohja, vroeger boekte je je zomervakantie op aanraden van een reisbureau. Prijzen vergelijken ging nauwelijks, foto’s en informatie haalde je alleen uit de folder. En menigeen kwam terug van een horrorvakantie in een gammel hotel, met een nog gamelere keuken en alle ellende erom heen. Daar heb je dan voor je gezinnetje 6-7000gulden voor betaald.

Tijden zijn veranderd. Informatie is rijkelijk aanwezig, prijzen zijn makkelijk te vergelijken en de rotte appels haal je er zo tussenuit.

Ik ben zo’n echte beginner, echt nog nooit op wintersport geweest. Ik ben een beetje aan t kijken hoe het werkt.(waarheen,wat moet er zijn, enz…) Ik ben vrij makkelijk,Ik wil een bed,douche,nabij cenrtum,hoef geen apréski (ben 3 jaar apréski DJ geweest en ben dat wel goed zat) en t lijkt mij makkelijk om een app/hotel vlakbij of aan de piste te hebben omdat ik niet weet hoe ik na een dag boarden ben.
Het begrip: aantal km piste snap ik niet helemaal.
Ik ben dan ook beginner maar ik wil wel de eerste keer zoveel mogenlijk zien en verschillende bergjes af,en niet een week lang elke dag de zelfde.
Ik hoef niet op die mega grote gebieden te boarden,ik ga langzaam dus wil niemand in de weg zitten. Ik moet alles nog leren dus een klein gebied is genoeg. Als ik al een beetje mee kan komen gaan we wel naar de grotere gebieden toe omdat daar meer te boarden is.(denk ik dan) Het budget telt ook mee natuurlijk. Voor de eerste keer ga ik geen 900€ pp uitgeven. eerst maar eens kijken hoe we het vinden en of het wel ons ding is (mijne wel maar vriendin weet ik nog niet zeker :))
Dus ja, ben ik dan ook zo’n kieskeurig iemand?

Geeft niks martijn wat ik dan wil aanbevelen is hochfugen hochzillertal ben ik ook het eerste jaar dat ik ging skien wezen skien.
Echt een topgebied voor zowel beginners als gevorderden.
Kijk als nu blijkt dat je aanleg hebt als snowboarder heb je gewoon bijna 100 km aan rode pistes.
Das toch leuk.

Mij lijkt het, de laatste jaren, dat skiën - boarden bijzaak is.
Wel het materiaal, uitrusting, kledij, voertuig, Handy - GPS of zelfs een Tablet… alles zie je tegenwoordig op het voorplan verschijnen en op forums.
Geef mij maar een Basic verblijf en Laag Seizoen toestanden!
Ik drink graag nog wel iets tijdens de aprés, maar ook daar lijkt het eerder een "Ma Tu Vu" toestand.
Maarja, ook dat is weer eens fijn om vanop afstand te bekijken ! :-)

Als je de criteria apres-ski, aan de piste en een groot skigebied neemt, kom je altijd bij dezelfde skigebieden uit. Die skigebieden vormen maar een klein deel van alle skigebieden.

Als je nu eens iets neemt waar geen apres-ski is, je kan je toch ook vermaken met leuk gezelschap en een supermarkt waar je drank kan halen.

Als je nu eens een accomodatie zoekt iets verder van het skigebied, het zal schelen in je portemonnee. Dat ritje met skibus of auto naar het skigebied door de mooie witte bergwereld is toch geen straf? Als je trouwens een goede ligging kiest dan kan je met vergelijkbare kilometers naar verschillende skigebieden.

Als je nu eens naar een kleiner skigebied gaat, met misschien nog een aantal kleinere of grotere skigebieden in de buurt, dan kan je betaalbaar iets aan de piste vinden, maar je zal wel een aantal dagen met de skibus/auto moeten gaan.

Al deze factoren hebben een invloed op de prijs van je hotel/appartement/chalet. Op plaatsen waar alle criteria aanwezig zijn, zijn de prijzen het hoogst: Valtho, Sankt Anton, Ischgl, Davos,…

@ Ricardo.
Bedankt voor je tip. We zijn wel op zoek naar een stek waar je als beginner lekker kan boarden. Waarschijnlijk hebben we wel aanleg omdat we ook windsurfen. Stand en sturen is bijna het zelfde.
Ik heb geen idee hoe een rode piste is, ik weet dat blauw de beginners is. Eerst maar een keer proeflesje doen en kijken of het iets is voor ons.

@ Kris.
Doe mij ook maar basic en laag seizoen. Er mag best een Apré ski in de omg. zitten maar het is zeker geen must. Vriendin hoeft al niet uit en ik ben meer van de discotheken (zelf DJ).
Over een paar jaar worden er Apré ski vakanties geboekt waar een piste in de omg. is :)

Plaats een reactie