Is de wintersporter te kieskeurig aan het worden?

Denk niet zozeer dat mensen tegenwoordig kieskeuriger zijn. Er is gewoon veel meer aanbod en faciliteiten dan jaren geleden. Mensen die het zich kunnen veroorloven, kiezen daardoor sneller voor een gebied waar ze alles bij de hand hebben.

Vergeet ook niet dat een gezelschap uit verschillende soorten bezoekers kan bestaan. Mijn man bv, skiet al jaaaaren, mijn zoon een jaar of 7 en ik ski niet. Maar ik wil me wel een beetje kunnen vermaken tijdens m’n wintersport. Dus kiezen we voor een gebied met een groot aantal kilometers pistes voor de mannen in een leuk dorp met wat winkeltjes voor mij. We willen idd graag een appartement dichtbij de pistes zodat ik daar naartoe kan lopen om mijn mannen naar beneden te zien komen.

Hoewel mijn man gek is op skiën, drinkt hij ook graag een biertje na afloop, dus ja…wij kiezen dan ook nog voor en dorp met wat apres-skigelegenheden. Ik zou er niet aan moeten denken om nog 20 km te moeten rijden naar een piste of waar het na 18.00 uitgestorven is. Da’s ieder z’n ding.

@ Mathijs…wil echt niet lullig overkomen… je bent 16 jaar, maar je klinkt als 60 jaar !!! 16 toch geen leeftijd om je druk te maken over dit soort zaken. Wat maakt jou het nou uit als sommige mensen in jouw ogen teveel betalen voor hun wintersport. Met 16 jaar moet je volgens mij juist blij zijn als de apres-ski om de hoek zit. Maar goed…niet iedereen is hetzelfde op z’n 16e blijkt.

@ Mathijs…wil echt niet lullig overkomen… je bent 16 jaar, maar je klinkt als 60 jaar !!! 16 toch geen leeftijd om je druk te maken over dit soort zaken. Wat maakt jou het nou uit als sommige mensen in jouw ogen teveel betalen voor hun wintersport. Met 16 jaar moet je volgens mij juist blij zijn als de apres-ski om de hoek zit. Maar goed…niet iedereen is hetzelfde op z’n 16e blijkt.

Jacquelien op 8 feb. 2012 14:59

Maar goed dat er jongeren zijn die ook een beetje nadenken. Beter dan als een kip zonder kop meelopen met de rest.

Kom op Niels…16 jaar ! Tuurlijk, een beetje nadenken is alleen maar goed, maar als je op die leeftijd spreekt over: "vroeger…toen de kinderen nog jonger waren…"

Nou ja…in vind het een tikkie eigenaardig overkomen. Have fun op zo’n leeftijd i.p.v. steeds zorgen te maken over de portemonnee van andere, volwassen mensen.

Je hebt wel een punt ja. :)

Een kleintje dan ;-)

@ Mathijs…wil echt niet lullig overkomen… je bent 16 jaar, maar je klinkt als 60 jaar !!! 16 toch geen leeftijd om je druk te maken over dit soort zaken. Wat maakt jou het nou uit als sommige mensen in jouw ogen teveel betalen voor hun wintersport. Met 16 jaar moet je volgens mij juist blij zijn als de apres-ski om de hoek zit. Maar goed…niet iedereen is hetzelfde op z’n 16e blijkt.

Jacquelien op 8 feb. 2012 14:59

Uh, ik ben 16 en ik drink graag en ik ga graag naar feestjes, maar ik wil graag skiën op vakantie, ik loop niet dronken om 20u ergens in Tirol rond.

Skiën doe ik een week per jaar, ik wil er het maximale uit halen. Uitgaan en jezelf koekeloere drinken kan je elke week in België.

Voor jou betekent het maximale uit je skivakantie halen, van 09.00 tot 16.30 uur op de piste staan en dan lekker rustig eten in je hotel/appartement, misschien nog 1 of 2 drankjes en dan bijtijds naar bed. Dat kan en is uiteraard je goed recht.

Anderen kiezen voor een andere invulling van het maximale uit je skivakantie halen. Ik ski dan zelf niet, maar mijn man is ook gek van skiën, maar wil (net als ik) na 16.00 uur gewoon nog even de drukte/gezelligheid opzoeken en een paar uurtjes naar de apres-ski.

Jij geeft hier en op andere topics steeds aan dat je dat zo zonde vindt…van de vakantie-invulling en van het geld dat sommigen uitgeven.
Ik kan dat gewoon niet zo heel erg snappen van een knul van 16 jaar…sorry.

Daarom mijn opmerking dat je wel 60 lijkt met je opmerkingen af en toe. En waarschijnlijk ben je een hartstikke aardige, leuke gozer…je komt op mij door je opmerkingen af en toe over als een ouwe …

Ik denk van wel …
We willen een mega skigebied waar we in 7 uur naar toe kunnen rijden, er moet levendige, niet perse authentieke, apres ski zijn maar het mag niets kosten.
De bestemming wordt bepaald door het rookbeleid in de horeca en sommigen vragen zelfs of je op de piste een joint mag roken.
Tegelijk zijn we niet bereid om een paar 10jes tol te betalen, maken ons druk om de route (want de ene is maar liefst 5 kilometer en 20 minuten langer dan de ander) en of het toegestaan is om flitslocaties in je DomDom te hebben en vragen we anderen of het nodig is om sneeuwkettingen mee te nemen.
En last but not least in geheel van deze tijd: we willen overal, tot en met de wachtrij van de lift aan toe, internet tot onze beschikking hebben.
Kieskeurig? Denk het wel …

Rob

Ik denk van wel …
We willen een mega skigebied waar we in 7 uur naar toe kunnen rijden, er moet levendige, niet perse authentieke, apres ski zijn maar het mag niets kosten.
De bestemming wordt bepaald door het rookbeleid in de horeca en sommigen vragen zelfs of je op de piste een joint mag roken.
Tegelijk zijn we niet bereid om een paar 10jes tol te betalen, maken ons druk om de route (want de ene is maar liefst 5 kilometer en 20 minuten langer dan de ander) en of het toegestaan is om flitslocaties in je DomDom te hebben en vragen we anderen of het nodig is om sneeuwkettingen mee te nemen.
En last but not least in geheel van deze tijd: we willen overal, tot en met de wachtrij van de lift aan toe, internet tot onze beschikking hebben.
Kieskeurig? Denk het wel …

R.C.Grootveld op 8 feb. 2012 16:44

Mooi geschreven satirisch stukje en klopt ook wat mij betreft.

Ik denk van wel …
Kieskeurig? Denk het wel …

R.C.Grootveld op 8 feb. 2012 16:44

:) nu heb je echt de typische nederlander geschertst ;)

Voor jou betekent het maximale uit je skivakantie halen, van 09.00 tot 16.30 uur op de piste staan en dan lekker rustig eten in je hotel/appartement, misschien nog 1 of 2 drankjes en dan bijtijds naar bed. Dat kan en is uiteraard je goed recht. Anderen kiezen voor een andere invulling van het maximale uit je skivakantie halen. Ik ski dan zelf niet, maar mijn man is ook gek van skiën, maar wil (net als ik) na 16.00 uur gewoon nog even de drukte/gezelligheid opzoeken en een paar uurtjes naar de apres-ski. Jij geeft hier en op andere topics steeds aan dat je dat zo zonde vindt…van de vakantie-invulling en van het geld dat sommigen uitgeven. Ik kan dat gewoon niet zo heel erg snappen van een knul van 16 jaar…sorry. Daarom mijn opmerking dat je wel 60 lijkt met je opmerkingen af en toe. En waarschijnlijk ben je een hartstikke aardige, leuke gozer…je komt op mij door je opmerkingen af en toe over als een ouwe …

Jacquelien op 8 feb. 2012 16:31

Ik ga na het eten in het hotel op een hotelkamer zitten met het gezelschap dat mee is (een vriend en nog 2 meisjes, we drinken wat bier en strippokeren wat of kijken een filmke) tege elf uur in bed en 's morgens weer knallen… Ik heb in geen enkel topic gezegd dat het geld voor apres-ski verspilling is.

Een voorbeeldje van aan de piste zitten of niet: In Serfaus-Fiss-Ladis betaal je minstens 1000 euro aan de piste, wat meer vermoed ik zelfs.

Als je in Faggen, een klein dorpje zonder apres-ski zit op 8km van Ladis (en 4 van Fendels) dan betaal je een dikke 600 euro voor een ruim appartement (met krokus jawel).

Ik wil maar zeggen: we hebben onze voorkeuren (of eisen) om aan de piste te willen zitten (misschien ook wel voor de apres-ski). Als dit evenveel koste als een aantal kilometers verder dan zat iedereen aan de piste. Maar als je merkt dat het appartement wat verder van de piste maar liefst bijna de helft minder kost dan aan de piste dan snap ik die voorkeur niet zo goed. Ik kan begrijpen dat je wel 100 of 200 euro meer wilt betalen, maar om hiervoor 400 of 500 euro meer te betalen…

Daar heb je inderdaad een goed punt mathijs. Wij logeren ook meestal in mathon of waldhof en niet in ischgl centrum. Als je in zo n dorpje verblijft hoor en zie je de echte oostenrijkers. Daarom vind ik een zimmerfrei ook zo iets geniaals. Het is veel gemutlicher dan in zo n massahotel.

hey niels is dat dichterbij ischgl dan bijvoorbeeld kappl.
Want ischgl daar wil ik nog wel een keer naartoe.
Maar dan hoef ik niet perse in ischgl te zitten

Ja zeker ricardo! De gehuchten versahl en waldof liggen net voor de twee tunnels voor je ischgl centrum binnen rijdt. 3 min tot aan de parking aan de silvretta bahn (daar ligt de kuhstall ook). Mathon ligt voorbij ischgl centrum maar ook op ongeveer 3 min. Scheelt ook een pak qua prijs. Want de meeste van die hotels in ischgl zelf zijn gebouwd voor russische olierijken, niet voor arme hardwerkende nederlanders en belgen als wij :)

er is zoveel veranderd, wij zijn nog met sleepliften begonnen, daar hoef je nu niet meer met aan te komen,en het gebied moet natuurlijk ook wel moderniseren om gasten te houden. Nu het liefst verwarmde, stoeltjesliften ( als die er nog niet zijn.)zo vanuit het app de piste op kunnen,geen auto hoeven te gebruiken, veel apres ski mogelijkheden. Het moet er wel allemaal zijn.
Het gebied, waar wij altijd komen is natuurlijk ook helemaal mee gegaan met de tijd, en is er in de laatste jaren veel geld aan gespendeerd. We hopen er nog jaren te komen. Maar ik merk wel dat de jeugd meer faciliteiten belangrijker vindt ,als wij toen.

Hey niels bedankt voor het antwoord man.

er is zoveel veranderd, wij zijn nog met sleepliften begonnen, daar hoef je nu niet meer met aan te komen,en het gebied moet natuurlijk ook wel moderniseren om gasten te houden. Nu het liefst verwarmde, stoeltjesliften ( als die er nog niet zijn.)zo vanuit het app de piste op kunnen,geen auto hoeven te gebruiken, veel apres ski mogelijkheden.

Ieder zijn wensen en plezier!
Toch ben ik blij, dat er ook nog gebieden zijn die inspelen op de groep wintersporters die een sleeplift helemaal niet erg vinden, verwarmde stoeltjesliften (nog nooit tegengekomen overigens) onzin vinden, het helemaal geen probleem vinden om met de skibus (of zelfs lopend)naar de gondel te gaan en apres ski bij de open haard van het hotel ook prima vinden, ook als het hotel geen WiFi heeft.

Ofwel, niet inspelen op de grote massa, maar op een selectief publiek…

Het is maar wat je zelf wilt, ieder heeft zo zijn wensen. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste gebieden. Mede daarom ga ik bij voorkeur naar het land met de plus in de vlag en niet naar dat met de min…

Rob

@R.C. indd iedereen beleeft de vakantie op zijn/haar eigen manier, en dat maakt het juist zo leuk…

Ik kan 3 keer per jaar op wintersport, maar zal dan wel af en toe m’n werkmails moeten checken…

Niet optimaal, maar het is dat, of maar 1x per jaar… Dan weet ik het wel :)!

“…” Ik ga na het eten in het hotel op een hotelkamer zitten met het gezelschap dat mee is (een vriend en nog 2 meisjes, we drinken wat bier en strippokeren wat of kijken een filmke) tege elf uur in bed en 's morgens weer knallen… Ik heb in geen enkel topic gezegd dat het geld voor apres-ski verspilling is.

Mathijs op 8 feb. 2012 20:00

@ Mathijs: Je hebt in een aantal topics (waaronder deze) je verbazing aangegeven over het feit dat sommige mensen (veel) meer betalen voor hun wintersport dan jij doet. Daar vielen volgens mij ook de apres-skilocaties onder.

Ik verbaas me dan weer over het feit dat een knul van 16 jaar dit soort opmerkingen plaatst:

"Après-ski is traditie, maar het woord wordt zodanig misbruikt nu. Vroeger dronk je gewoon in je hotel een warme choco of een gluhwein of een andere streekdrank gedurende een uurtje of twee. Nu heeft après-ski te maken met veel drinken en feestjes tot laat in de avond.

Komen we eigenlijk niet gewoon voor de mooie natuur, de kick van het skiën, de plaatselijke cultuur en de mooie skidorpjes?"

Deze opmerkingen verwacht je eerder van een al wat ouder iemand.

Dat jij op jullie manier wintersport viert, moet je helemaal zelf weten. Je geeft ook aan dat met het geld dat jullie besparen om op deze manier te skiën, je weer een leuke zomervakantie kunt boeken.

Maar er zijn ook mensen die niet zo heel erg op hun geld hoeven te letten. Die kunnen zich én een dure, luxere wintersport veroorloven én een luxe zomervakantie. Als ik het geld er voor heb, waarom zou ik dan in godsnaam kiezen voor een appartement op 10 km van de gondel af ? Het aanbod van luxere appartementen/verwarmde liften/goede ligging tov de pistes etc./apres-ski om de hoek is er nu eenmaal. Dan kan ik er net zo goed gebruik van maken.

Mensen kunnen gelukkig kiezen wat ze willen. De een kiest voor authentieke wintersportdorpjes zonder al teveel faciliteiten en de ander kiest voor wat meer luxe. Is dat niet met alles zo ? Kijk naar auto’s, kleding, woningen…dat gaat toch ook van basic naar zeer luxe ?!

Ik vind het fantastisch dat Mathijs zo denkt en zoals veel mensen voor mij zeiden: Ieder zijn eigen ‘ding’. Belangrijk blijft dat we niet over elkaar gaan zitten oordelen, ongeacht leeftijd en voorkeur. Het zou toch saai (en overbevolkt) worden als iedereen hetzelfde zou willen?

Wel denk ik inderdaad dat internet een aardig aandeel in onze kieskeurigheid heeft: ik betrap mezelf er ook op door te willen blijven zoeken totdat ik denk dat er niets beters te vinden is.

Serfaus

Karlijn…inderdaad ieder z’n ding. Ik zal niet meer over Mathijs z’n leeftijd oordelen en als hij dan stopt met oordelen over mensen die voor een duurdere wintersport kiezen, zijn we allemaal weer happy.

Ben juist blij dat er ook mensen zijn die bewust de wat (in mijn ogen) minder gunstige locaties kiezen, zodat de luxere voor ons overblijven ;-)

Ligt er denk ik ook heel erg aan met WIE je op vakantie gaat!

Ik ga nog steeds 1x per jaar met m’n ouders… Dan is het een luxe wellness hotel, s’avonds uitgebreid dineren, enfin de pracht en praal van het skieen.

Ga ook 2x per jaar met vrienden; dan is het gewoon een simpele B&B (meer hebben we niet nodig, zijn er toch alleen om te slapen/douchen), wel toch weer zo dicht mogelijk bij de lift, en dan is het apres-ski en fun… ;)

Compleet "andere" vakanties, maar allebei top! Ligt denk ik ook aan het verwachtingspatroon wat je hebt!!

Mathijs, als ik de jongeren zie a la oh oh cherso, dan ben ik blij dat er ook 16 jarigen zijn, die zich als 60 jarigen gedragen;)
Want er zijn helaas ook nog heel veel zogenaamde volwassenen, die nooit boven de puberstatus zijn uitgekomen…

Klopt William…wij gaan meestal met z’n drietjes: man, ik en zoon van (bijna) 14. Zoon kan ik echt niet meer blij maken met een spelletje mens-erger-je-niet 's avonds in het appartement en mijn man houdt ook niet van gezelschapsspelletjes. Daarom zit ik graag dichtbij de apres-ski waar we wel van houden. Heb gewoon geen zin om de hele avond voor de tv te hangen.

Als ik met een groep vrienden ga, dan kiezen we voor een groot chalet. Dan doen we 'avonds wel wat spelletjes en kletsen en borrelen in het chalet met z’n allen. Dan hoef ik weer niet dichtbij de apres-ski te zitten.

Cees…zit er dan helemaal niets tussen het soort Oh Oh Cherso-jongeren en 16-jarigen die zich als 60-jarigen gedragen ?

Jij doet nu net of je als 16-jarige of losgeslagen bent of bijna bejaard. Er zit volgens mij nog een heel groot grijs gebied tussen hoor.

Ik val waarchijnlijk in die categorie van volwassenen die soms denken dat ze nog puber zijn ;-) daarom denk ik als ik die opmerkingen lees van Mathijs: “Jongen…geniet een beetje van je jeugd” Maar dat doet hij ongetwijfeld op z’n eigen manier.

qua leeftijd zit ik vlakbij de 2e leeftijd van Mathijs ;) en ben het eens met de zienswijze dat après-ski wel vaak ontaard in een zuipfeest en niets meer met wintersport te maken heeft,
niet eens ben ik het , met het met de bus naar de piste toe te moeten gaan, dan stap ik liever voor mijn voordeur van mijn appartement op de skies,
als voorbeeld nog even, momenteel ligt er in het dal bij Zell am Ziller en Mayrhofen wel sneeuw, maar ik heb ook jaren gezien dat het beneden groen was en dat je met de lift omhoog moest om in de sneeuw te komen,
nu ga ik niet met wintersport om in het groen te zitten en vandaaruit in de sneeuw, ik wil dan gewoon direkt in de sneeuw zitten, niet alleen voor het skiën , maar ook voor de visuele beleving,
vandaar dat we een dorpje hoger gaan

Zoals Jacquelien indd op het einde aangeeft is het in principe "leven en laten leven". Ik denk indd dat ik tot het grote grijze gebied hoor…

Ben absoluut niet iedere avond laveloos, maar mag toch gerust zeggen dat ik geniet :D!!!

Ik drink er op wintersport savonds ook wel een paar en soms ook wel wat meer.
Maar wel gewoon om kwart voor 7 7 uur uit bed en weer vlammen.
Savonds een grote jongen smorgens ook.

Cees…dan is Konigsleiten idd de ideale plek voor jou. Ben er zelf ook een paar jaar met veel plezier naar toe geweest. Ook een voorbeeld van meteen bij de gondel staan, witte omgeving al meteen in het dorp en wat apres-skigelegenheden. Niet al te groots, maar dat hoeft ook niet. Je moet er gewoon een lekker biertje kunnen drinken. Laveloos worden is ook echt niet mijn bedoeling…al kan dat per ongeluk wel eens gebeuren ;-)

Nu al een paar jaar naar Serfaus en dat vind ik toch net wat levendiger dan Koningsleiten en dat is vooral voor mij als niet-skiër net even aantrekkelijker.

Plaats een reactie