Prijzen Oostenrijk flink omhoog

Ligt het aan mij of zijn in de Oostenrijkse skigebieden de prijzen flink omhoog gegooid? Een seizoen (2021) overgeslagen vanwege covid en nu weer terug, lijkt alles flink duurder. De skipas, skihuur, maar vooral ook het eten en drinken op de berg. Ik hanteer een eigen ‘schnitzelindex’ en ‘aperol spritzindex’ (toegegeven die 2e vooral voor Italië) en prijzen liggen rond de 20% hoger.

Iemand anders die dit ook zo heeft ervaren?

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Niet onlogisch. Staatssteun zal er niet in zitten voor al die tenten die NUR BAR accepteren. Je wordt immers gecompenseerd aan de hand van wat je in boeken had staan.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De afgelopen periode ben ik op pad geweest in SFL, Les Menuires, Ischgl en Montafon. Hierbij hebben wij ook geconstateerd dat de prijzen zoals ieder jaar iet wat buiten proportioneel verhoogd zijn.

Hier op het forum zijn er genoeg gebruikers die vinden dat je daar niet over moet zeuren, omdat wintersport nou eenmaal geld kost.

Enkel deel ik je ervaring wel!

Wat mij ook opviel! De afgelopen jaren werd je spreekwoordelijk met een glimlach leeggeklopt bij alle partijen waar je geld kunt achter laten of dat noodzakelijk is om te betalen en stond service hoog in het vaandel, evenals klanttevredenheid. Dit jaar heb ik veel chagrijnig ervaren en was de glimlach verdwenen en ik kreeg ik enkel het gevoel dat het om het geld te doen was ipv tevreden gasten-klanten.

Wat de aperol spritz betreft was ik net aangenaam verrast, heb nergens meer dan 6 euro betaald terwijl je hier in België toch makkelijk 8-9 euro betaalt.

Wat de aperol spritz betreft was ik net aangenaam verrast, heb nergens meer dan 6 euro betaald terwijl je hier in België toch makkelijk 8-9 euro betaalt.

Elsvr op 09 mrt 2022 13:06

Wel appels met appels vergelijken hè. Geen landen onderling, maar zelfde locaties over tijd.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wat de aperol spritz betreft was ik net aangenaam verrast, heb nergens meer dan 6 euro betaald terwijl je hier in België toch makkelijk 8-9 euro betaalt.

Elsvr op 09 mrt 2022 13:06

Wel appels met appels vergelijken hè. Geen landen onderling, maar zelfde locaties over tijd.

Sebastiaan op 09 mrt 2022 13:09

Ik heb de prijzen van3 jaar geleden niet genoteerd maar denk niet dat ik toen veel minder betaalde

Afgelopen week in Ischgl geweest…Ne Weissen bier op den Taja kostte idd 5.70 terwijl dit over 2 jaar 5 euro was geloof ik, ook in de Fire Und Ice kostte een pintje 5.50. Van horen zeggen dat dit in de Trofana reeds 7 euro zou zijn ,maar niet geweest.
Doch niet getreurd, geen probleem met de hogere prijzen,we waren al blij dat we terug konden gaan skien ! Dan kijken we niet op nen euro meer of minder !

Schnitzel index is echt blijven hangen op EUR 18-22.

Wintersport was, is en blijft een dure vakantie.

Dan is Lermoos waarschijnlijk gewoon wat goedkoper,een schnitzel kostte daar rond de 15 euro in een gewoon doorsnee restaurantje, in de betere restaurants waren ze rond de 18-19 euro

De tijd dat een normaal biertje 3.70 en halve liter 5 euro kostte is wel voorbij (helaas). De inflatie treft ons allemaal. Daarbij wintersport is inderdaad duur dus daar zul je wat extra’s voor opzij moeten zetten wil je elke dag maximaal genieten, hoe dat ook voor een ieder mag zijn. Komend weekend richting Ischgl, 2 jaar geleden was in Trofana biertje 6 euro dus vind het wel meevallen mocht het 7 euro zijn geworden.

Wat de aperol spritz betreft was ik net aangenaam verrast, heb nergens meer dan 6 euro betaald terwijl je hier in België toch makkelijk 8-9 euro betaalt.

Elsvr op 09 mrt 2022 13:06

Ik betaal in de plaatselijke bar hier 2,5 € voor een spritz en 2€ voor een prosecco ;-) Maar toch klaagt hier iedereen (met reden) dat het allemaal een stuk duurder wordt.

Een dagpas in 't hoogseizoen dolomiti superski kostte in 2012 48€ nu kost die 67€, een stuk is natuurlijk inflatie.

Qua eten/drinken/skipas vind ik de prijsstijging nog redelijk beperkt. Ik vind vooral dat accommodaties enorm veel duurder zijn geworden.

Oostenrijkse hotels zijn deze winter al flink duurder geworden.
En al de rest - en niet alleen in Oostenrijk - zal komend seizoen wel gaan volgen.
Stijgende energieprijzen, je weet wel. 🙄

Bla, bla, bla.

@bartvwg Misschien is het een idee om die hotels eens naar 20 in plaats van 25+ graden op te stoken dan, goedkoper en comfortabeler ;)

Edwin van Riel

Gelukkig is mijn loon ook enorm gestegen 👍👍👍👍
😜

Totales Vollidiot

@bartvwg Misschien is het een idee om die hotels eens naar 20 in plaats van 25+ graden op te stoken dan, goedkoper en comfortabeler ;)

evr66 op 09 mrt 2022 15:52

Ja dat blijft verbazen, bijna altijd te warm in de hotels, zeker in het restaurant. Zaten vorige week bijna iedere avond een paar momenten met het raam open.

Ben nu in SFL maar ik vind het meevallen.
Halve liter bier/weissen tussen de 4.80 en 5.5 euro
Schnitzel tussen de 13 en 15 euro.

In de apres ski wel een stuk duurder.
4.60 voor een klein biertje in de patschi

Skipas 270 euro voor 6 dagen is ook prima

@bartvwg Misschien is het een idee om die hotels eens naar 20 in plaats van 25+ graden op te stoken dan, goedkoper en comfortabeler ;)

evr66 op 09 mrt 2022 15:52

Ja dat blijft verbazen, bijna altijd te warm in de hotels, zeker in het restaurant. Zaten vorige week bijna iedere avond een paar momenten met het raam open.

Mathijs6 op 09 mrt 2022 17:00

In Italië vind ik ze toch wel zuiniger geworden het laatste jaar maar het was wel een dingetje dat stoken ja. 🤔
Eerlijk gezegd vind ik dat niet erg. Ik stook de boel hier ook tot tegen de 25°. 😁

Bla, bla, bla.

Vond het eigenlijk wel meevallen vorige week in Hinterglemm. Meerdere malen met positieve verbazing naar de prijzen zitten kijken. Als je alleen al kijkt wat er voor negatieve invloeden er zijn op prijzen (Corona, personeelstekort, inkoop van ingrediënten, energieprijzen etc) dan had ik zelfs een grotere stijging verwacht. Alles is relatief natuurlijk maar boodschappen doen en uit eten gaan in Nederland is ook duurder geworden. Waarom zou dat in Oostenrijk dan niet zo (mogen) zijn?

Trofana alm was 6 euro voor 0.3l veltins bocht.
Kuhstall 5.50 voor 0.4 liter
Fire und eis 5.50 voor 0.5 liter

In Nederland ben je vaak meer kwijt voor 2x0.25l dus eigenlijk valt t wel mee en op die veltins na smaken ze goed

Ben nu in SFL maar ik vind het meevallen.
Halve liter bier/weissen tussen de 4.80 en 5.5 euro
Schnitzel tussen de 13 en 15 euro.

In de apres ski wel een stuk duurder.
4.60 voor een klein biertje in de patschi

Skipas 270 euro voor 6 dagen is ook prima

gijs-van-den-end op 09 mrt 2022 17:24

Nou dat is toch niet niets allemaal. 45 euro per dag… Bij de Efteling zeggen we dan; dat is duur.

Ben nu in SFL maar ik vind het meevallen.
Halve liter bier/weissen tussen de 4.80 en 5.5 euro
Schnitzel tussen de 13 en 15 euro.

In de apres ski wel een stuk duurder.
4.60 voor een klein biertje in de patschi

Skipas 270 euro voor 6 dagen is ook prima

gijs-van-den-end op 09 mrt 2022 17:24

Nou dat is toch niet niets allemaal. 45 euro per dag… Bij de Efteling zeggen we dan; dat is duur.

MiKeZZa op 09 mrt 2022 19:28

Klopt eigenlijk wel. Mijn schoonouders vertellen dat toen de dieren nog spraken ze met hun kinderen gingen skieen in Corvara tijdens de “setimana bianca” (de witte week = tss kerst en 3 koningen/befana) en 50000 italaanse lire betaalden voor de week ski pas (circa 25€). Da’s wel begin jaren 90. Je zou denken dat in een dorp in de vooralpen dat de meeste mensen wel skieen, maar dat is niet altijd waar, omdat het tegenwoordig toch meer wordt gezien als een sport voor de rijke medemens. Da’s natuurlijk de tijd voor de kunstsneeuw en de superdeluxe zetelverwarmde liften.

Velen skieen in de kleine minder sneeuwzekere skigebiedjes, waar je nog een ticketje kan scoren voor 25€ voor een dag of 15€ voor een halve dag, of bv gepensioneerden die een seasonal pakken, maar gewoon veel tijd hebben om die pas te laten renderen.

Ik heb zelf ook een seizoenskaart voor de dolomiti superski. Kost 800€ (krijg korting als inwonende in Belluno), heb dit seizoen 25 dagen geskied en tik er nog wel een dag of 5 tot 10 bij voor het einde van het seizoen. Als je dat kan dan is 't op zich wel schappelijk per ski dag gerekend, maar natuurlijk tikt het in het begin van 't seizoen wel aan (2 x seizoens pas).

Langs de andere kant, zelfs als je zoals de meesten op wintersport vakantie gaat, zijn er toch best wel veel hobbies die handenvol geld kosten, niet? 1 duik naar 90m in open circuit tikt gemakkelijk 200€ af, en ik kan me voorstellen dat zeilen of paardrijden toch ook aardig aantikt.

Dat wintersport duur is, is bekend. Maar er is ook zoiets als prijs-kwaliteitsverhouding. 17 euro voor twee frankfurters en een hand frites vind ik gewoon bizar. Vandaag in Val di Fassa…

Life is what happens while you were checking your phone

Toevallig hebben we net dit seizoen de goedkoopste skivakantie (gerekend per volwassene) in zeer lange tijd geboekt in Oostenrijk. Ondanks het hogere aantal pistekilometers, de gunstigere ligging t.o.v. de dalstations en een kortere afstand dan gewoonlijk.

De uitzondering bevestigt de regel waarschijnlijk 🙃

Dat wintersport duur is, is bekend. Maar er is ook zoiets als prijs-kwaliteitsverhouding. 17 euro voor twee frankfurters en een hand frites vind ik gewoon bizar. Vandaag in Val di Fassa…

Leon100 op 09 mrt 2022 20:50

😱 daar betaalden wij in Lermoos volgens mij een euro of 7 voor

Niet onlogisch. Staatssteun zal er niet in zitten voor al die tenten die NUR BAR accepteren. Je wordt immers gecompenseerd aan de hand van wat je in boeken had staan.

havana op 09 mrt 2022 12:42

Beetje gemakkelijke aanname. Het is niet omdat iets in NL zo is, dat dat overal zo zal zijn. Zelfs België bepaalde steunmaatregelen lang niet altijd op basis van de omzet.

Ik zou de recente prijsverhogingen eerder bij de hoge inflatie gaan zoeken. Mooi voorbeeld zijn brouwerijen, die hebben per 1 januari prijsverhogingen van 4-6% doorgevoerd (gemiddeld). Horeca-ondernemers rekenen dit in hun piste-pils gewoon door.

*bericht bewerkt door DavidW op 09 mrt 2022 22:25

Ik vermoed zelf (kan ik niet hard maken) dat er toch ook geprobeerd wordt om gemiste omzet van afgelopen seizoen, dat niet best was, in te halen. Dus door 20% op de prijzen te gooien kan je die gemiste omzet terug proberen te halen. Inflatie zal ook een rol spelen, maar die is geen 20%.

Overigens was het druk als vanouds, dus als het inderdaad een bewuste tactiek is, dan lijkt die te werken. En eerlijk gezegd weerhoudt het mij niet van de wintersportvakantie.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Schnitzel index Nauders 2020 ca. 12-14 euro, nu 15-18 euro.
6 daagse skipas 2-Länder volwassene seizoen 2019-20: 235 euro, seizoen 2021-22: 317 euro (+35%)

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 10 mrt 2022 10:17

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Schnitzel index Nauders 2020 ca. 12-14 euro, nu 15-18 euro.
6 daagse skipas 2-Länder volwassene seizoen 2019-20: 235 euro, seizoen 2021-22: 317 euro (+35%)

Sebastiaan op 10 mrt 2022 10:10

Een zesdaagse skipas in het hoogseizoen kost momenteel 253,50 euro (volgend de website van Nauders). Toevallig geen ander skipasverbond genomen (Ski 6 of Snowcard Gold)?

Schnitzel index Nauders 2020 ca. 12-14 euro, nu 15-18 euro.
6 daagse skipas 2-Länder volwassene seizoen 2019-20: 235 euro, seizoen 2021-22: 317 euro (+35%)

Sebastiaan op 10 mrt 2022 10:10

Een zesdaagse skipas in het hoogseizoen kost momenteel 253,50 euro (volgend de website van Nauders). Toevallig geen ander skipasverbond genomen (Ski 6 of Snowcard Gold)?

Mathijs! op 10 mrt 2022 10:29

Ah, je hebt gelijk! I stand corrected. Voor mezelf moest ik dan weer rekenen met een familiepas, waarbij op de bon 2 kids op 0 staan, en ouderdelen op 336,-.

Maar klopt, appel met appel, valt die stijging wel mee.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Plaats een reactie