Internationale QR code voor Duitse booster verdwenen uit NL app

Beste wintersporters,

Ik heb net als vele andere Nederlanders in december samen met mijn vrouw een boosterprik gehaald in Duitsland. Ik heb deze na afloop succesvol via de huisarts geregistreerd in de Nederlandse app. Sinds kort is de internationale QR code (met dosis 3/3) niet meer zichtbaar en ik kan hem ook niet opnieuw laden. De NL nationale QR toont wel volledige booster. Dit is het geval voor zowel mijn 1x NL Janssen en dubbele Duitse dosis Moderna als voor mijn vrouw’s 2x NL Pfizer en 1x Duiste Moderna enkel dosis. De QR code doet het nog wel in de Duitse app, dus die kan ik eventueel gebruiken tijdens mijn wintersport in Oostenrijk. Ik overweeg om voor de zekerheid alsnog een Nederlandse booster er bij te halen. Alleen om het dan administratief in NL app compleet te hebben. Hebben meer mensen deze ervaring en weet iemand waarom de Internationale QR is verwijderd?

Bij mij en zoon ook verdwenen, bij man en dochter niet. Gaat alleen om internationale deel, nationale deel staat wel goed.

Net de CoronaCheck helpdesk gebeld. Het klopt dat de coronacheck app aangepast is en het internationale deel gedelete. Wij zijn in Oostenrijk geboosterd, via huisarts hier de QR code laten aanmeten en dat is duidelijk niet de bedoeling. Tip die ik kreeg (van de helpdesk van de CoronaCheck app) is om de Duitse GrünerPass te gebruiken. Nu had ik die al en daar staat alles inderdaad correct in, maar het is toch van de zotte!

Ze hebben het niet zo op de mensen die in het buitenland hun booster hebben gehaald. Ze willen die niet toevoegen aan de coronacheck app omdat ze verbolgen zijn dat we het niet in NL hebben gedaan. Het zou IT technisch allemaal heel ingewikkeld zijn aldus deze mensen. Maar de 1e of 2e vaccinatie was niet ingewikkeld zeker…?

Daarbij is de coronacheck app wel binnen 2 weken geupdate nadat bleek dat je straks 1g nodig hebt voor evenementen. Die kan je dus nu wel straks in je coronacheck app zien. Pure onwil, meer kan ik er niet van maken.

Franse AntiCovid app werkt prima. De NL app heb je helemaal niet nodig.

Haha dus wie in Duitsland een booster gehaald heeft, moet er nu in nl nog één halen alleen om het hele verhaal administratief weer (bijna) kloppend te krijgen. Te gek voor woorden.

Edwin van Riel

Haha dus wie in Duitsland een booster gehaald heeft, moet er nu in nl nog één halen alleen om het hele verhaal administratief weer (bijna) kloppend te krijgen. Te gek voor woorden.

evr66 op 23 feb 2022 15:57

Nee hoor, je gebruikt gewoon een buitenlandse app die niet zo moeilijk doet. De GrünerPass werkt prima voor zowel mijn Nederlandse vaccinaties als mijn Oostenrijkse booster. K snap werkelijk niet waar Nederland zo moeilijk doet als je je booster, op eigen kosten en zonder iemand ook in de weg te , in het buitenland haalt. Het gaat er toch om dat je geboosterd bent en dat het ergens centraal geregistreerd staat?

Is vooral een geldkwestie. Bij het ontwikkelen van de app heeft niemand ooit nagedacht over buitenlandse vaccinaties en hoe die te registreren. Want ook de mensen die vaccinatie 1 of 2 in het buitenland hadden gehad konden deze niet zo makkelijk registreren.
En de Nederlandse overheid heeft niet veel verstand van en geld over voor goede app-ontwikkeling, dus is er weinig tot geen budget voor npassingen die niet bsoluut noodzakelijk zijn.
Dus niet de optie om een code tijdelijk te blokkeren bij positieve test zoals in Belgie en geen optie om zelf papieren bewijzen in te laden.
Ik vermoed dat er ook een check/blokkade zit op niet in Nederland gebruikte batchnummers, om het voor vervalsers lstiger te maken nep-bewijzen te genereren. Dat zou de enige verklaring zijn waarom die via de huisarts doorgegeven code is verdwenen.
Ik denk dus dat het geen onwil is van de GGD, maar gebrek aan kennis en budget bij de app ontwikkelaars.

Haha dus wie in Duitsland een booster gehaald heeft, moet er nu in nl nog één halen alleen om het hele verhaal administratief weer (bijna) kloppend te krijgen. Te gek voor woorden.

evr66 op 23 feb 2022 15:57

Nee hoor, je gebruikt gewoon een buitenlandse app die niet zo moeilijk doet. De GrünerPass werkt prima voor zowel mijn Nederlandse vaccinaties als mijn Oostenrijkse booster. K snap werkelijk niet waar Nederland zo moeilijk doet als je je booster, op eigen kosten en zonder iemand ook in de weg te , in het buitenland haalt. Het gaat er toch om dat je geboosterd bent en dat het ergens centraal geregistreerd staat?

Mijtje op 23 feb 2022 18:58

Gebruik van buitenlandse apps is bekend natuurlijk, doen we al sinds december ;)

Wat me stoort is dat in 1 Europa ieder land een eigen app gaat ontwikkelen met ongeveer dezelfde functies.

Vervolgens eindigen we hier dan ook nog met een kreupele variant vergeleken met anderen.

Edwin van Riel

Is vooral een geldkwestie. Bij het ontwikkelen van de app heeft niemand ooit nagedacht over buitenlandse vaccinaties en hoe die te registreren. Want ook de mensen die vaccinatie 1 of 2 in het buitenland hadden gehad konden deze niet zo makkelijk registreren.
En de Nederlandse overheid heeft niet veel verstand van en geld over voor goede app-ontwikkeling, dus is er weinig tot geen budget voor npassingen die niet bsoluut noodzakelijk zijn.
Dus niet de optie om een code tijdelijk te blokkeren bij positieve test zoals in Belgie en geen optie om zelf papieren bewijzen in te laden.
Ik vermoed dat er ook een check/blokkade zit op niet in Nederland gebruikte batchnummers, om het voor vervalsers lstiger te maken nep-bewijzen te genereren. Dat zou de enige verklaring zijn waarom die via de huisarts doorgegeven code is verdwenen.
Ik denk dus dat het geen onwil is van de GGD, maar gebrek aan kennis en budget bij de app ontwikkelaars.

Suuski op 23 feb 2022 19:11

Beetje Europese samenwerking had voor minderheid een beter product opgeleverd.

Edwin van Riel

Is vooral een geldkwestie. Bij het ontwikkelen van de app heeft niemand ooit nagedacht over buitenlandse vaccinaties en hoe die te registreren. Want ook de mensen die vaccinatie 1 of 2 in het buitenland hadden gehad konden deze niet zo makkelijk registreren.
En de Nederlandse overheid heeft niet veel verstand van en geld over voor goede app-ontwikkeling, dus is er weinig tot geen budget voor npassingen die niet bsoluut noodzakelijk zijn.
Dus niet de optie om een code tijdelijk te blokkeren bij positieve test zoals in Belgie en geen optie om zelf papieren bewijzen in te laden.
Ik vermoed dat er ook een check/blokkade zit op niet in Nederland gebruikte batchnummers, om het voor vervalsers lstiger te maken nep-bewijzen te genereren. Dat zou de enige verklaring zijn waarom die via de huisarts doorgegeven code is verdwenen.
Ik denk dus dat het geen onwil is van de GGD, maar gebrek aan kennis en budget bij de app ontwikkelaars.

Suuski op 23 feb 2022 19:11

Waarom konden we dan eerst wel de booster toevoegen en waarom is deze dan vervolgens ineens voor een deel van het gezin niet meer beschikbaar? Terwijl QR code door een Nederlandse, bevoegde huisarts is aangemaakt?

Net de CoronaCheck helpdesk gebeld. Het klopt dat de coronacheck app aangepast is en het internationale deel gedelete. Wij zijn in Oostenrijk geboosterd, via huisarts hier de QR code laten aanmeten en dat is duidelijk niet de bedoeling. Tip die ik kreeg (van de helpdesk van de CoronaCheck app) is om de Duitse GrünerPass te gebruiken. Nu had ik die al en daar staat alles inderdaad correct in, maar het is toch van de zotte!

Mijtje op 23 feb 2022 14:03

Kun je me helpen?
Mijn man en ik zijn in december ook in Oostenrijk geboosterd. We gaven aan geen zweite Wohnsitz in Oostenrijk te hebben. Geen probleem zeiden ze bij het vaccinatie punt. Maar toen wij in de apotheek kwamen voor de Grüne Pas, zeiden ze daar, dat dat niet kon omdat we geen Oostenrijks verzekeringsnummer ( ziektekosten) hadden. We moesten dat in Nederland regelen. Dat lukt helaas niet. Hoe zijn jullie aan de Grüne Pas gekomen?

Waarom konden we dan eerst wel de booster toevoegen en waarom is deze dan vervolgens ineens voor een deel van het gezin niet meer beschikbaar? Terwijl QR code door een Nederlandse, bevoegde huisarts is aangemaakt?

Mijtje op 23 feb 2022 22:02 Waarschijnlijk een achteraf controle op het batchnummer van de gebruikte vaccinatie. Een batch die niet in Nederland is uitgegeven, kan niet door een Nederlandse arts zijn gezet, en zou dan ongeldig worden. Bijzonder is dat niet van het hele gezin de code is verdwenen. Het kan ook dat jullie QR code ergens is misbruikt en dat ie daardoor is geblokkeerd. Reken maar dat er nog heel wat checks zijn ingebouwd om al te gemakkelijk invoeren van valse, mogelijk verzonnen, codes te herkennen en blokkeren. En die checks worden niet bekend gemaakt.

Kun je me helpen?
Mijn man en ik zijn in december ook in Oostenrijk geboosterd. We gaven aan geen zweite Wohnsitz in Oostenrijk te hebben. Geen probleem zeiden ze bij het vaccinatie punt. Maar toen wij in de apotheek kwamen voor de Grüne Pas, zeiden ze daar, dat dat niet kon omdat we geen Oostenrijks verzekeringsnummer ( ziektekosten) hadden. We moesten dat in Nederland regelen. Dat lukt helaas niet. Hoe zijn jullie aan de Grüne Pas gekomen?

Nelie op 24 feb 2022 18:44

Wij hebben onze huisarts lief gevraagd. Je schijnt ook een papieren bewijs via GGD te kunnen regelen, o.a. Op locatie in Utrecht.

Dankjewel. Wij vroegen het onze huisarts ook, maar die zei dat hij het niet kon regelen voor ons. Misschien Utrecht dan.

Plaats een reactie