Skiërs aan hun lot overgelaten na het sluiten van de liften.

Haha. Doet me denken aan een keer dat ik in Les Prodains zat en we gingen drinken in de Hooters Bar in Avoriaz. ‘s Avonds ladderzat met slechts het lampje van een telefoon omlaag. Ging allemaal goed, voor de 1 iets beter dan de ander :D

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Been there, done that… als tiener in La Plagne ergens in de jaren '90.

Komen bij de laatste stoeltjeslift om de berg naar Montalbert over te steken aan, de skiërs voor ons zaten 3 (!) stoeltjes verder nog net op de lift, wij mochten er onder geen beding op.
Dan maar te voet langs de piste naar boven, zo’n 300 hoogtemeters.
Wij hadden wel het geluk dat het volle maan was toen naar beneden skieden: op die witte sneeuw zie je met maanlicht quasi even goed als overdag.

Paar jaar zelfde grapje in Alpe d’Huez: tijd verloren door extreme mist op de Sarenne en de lift gemist om naar ons verblijf in Vaujany te kunnen oversteken. Toen wel langs de weg, stappend en liftend, de terugweg aangevat en om half tien in het hotel aangekomen. In de jaren '90 hadden we nog geen GSM’s met als gevolg dat de familie die wel al in hotel zat behoorlijk in paniek was geraakt…

Dit is zo’n beetje het dichtste dat de gemiddelde Europese mens tegenwoordig bij een echt avontuur komt. En vele jaren laten vertel je dit soort dingen nog heel vaak na, althans ik wel en @Havana en @Skiwi ook zo te zien 😁.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Toch raar filmpje. Nog nooit meegemaakt in LTV, normaal word er ruim op tijd gecommuniceerd of sluiten ze liften vroeger , en sorry als je nog nooit in skigebied geweest bent ben je normaal al veel allerter op zoiets
Maar ook nog meegemaakt Maar door eigen fout en dan kan je dat jaren vertellen en mee lachen ofwel waren dat Oostenrijk gangers in Frankrijk, sorry 🙈🙈

Onverantwoord, na sluiting kun je zomaar tegen een pistebully (met kabel) aanlopen/skien. Ze sluiten pistes niet zonder reden.

Gisteren ook een stukje bergop gelopen naar de volgende piste omdat de aansluitende piste naar het dal dicht was. Hadden we bij nader inzien ook beter niet kunnen doen; vanwege slecht zicht duurde de afdaling lang, de liftbediende die de piste ‘schoonveegde’ en ons inhaalde had ons niet verwacht. We zaten immers niet in zijn lift die als enige aansluit op de piste. Maar goed, dit was nog voor sluitingstijd.

Spijtig zeggen ze niet hoelaat de liften sloten , en als ze vroeger sloten door slecht weer begin je toch Direct met de afdaling, je moet toch de berg niet uitdagen als je niet kunt winnen

Djeez, wat een idioten. Veel mensen zijn zich echt niet bewust van de gevaren.

*bericht bewerkt door JaapD op 05 jan 2022 20:56

Er staan echt op dat soort dagen (kom al 11 jaar op rij in de PDS) al vanaf het begin van de dag waarschuwingsborden e.d. dat je goed moet opletten en liever niet jouw dal van verblijf moet verlaten.

Djeez, wat een idioten. Veel mensen zijn zich echt niet bewust van de gevaren.

JaapD op 05 jan 2022 20:53

Inderdaad jaarlijks in het nieuws dat mensen door dit soort acties de dood tegen het vege lijf lopen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom hebben de pisteurs deze mensen niet tegengehouden? Je kon toch van ver zien dat ze omhoog aan het wandelen waren.
Nog beter: als de liften niet meer gingen wegens het : een lift aanbieden per sneeuwscooter of pistenbully.

Nu ga ik er wel een beetje vanuit dat ze de pistenbullys niet “loslaten” voordat ze een controle gedaan hebben dat er echt niemand meer op de piste was, net omdat ze gezien hebben dat er volk omhoog aan het wandelen was en dit zeker doorgeseind is.

Het is toch net een andere situatie dan iemand die na de aprés-ski besluit om omhoog te wandelen, of de enkeling die dit doet om de zonsopgang te zien op de berg (en zo dom is om dit niet op voorhand aan te vragen).

*bericht bewerkt door Vivace op 05 jan 2022 23:33

Glide on!

Bij mij weten worden al de pistes gecontroleerd als er nog volk op zit of ik kan verkeerd zijn 🙈

Wij zijn in mijn eerste wintersportjaar in Sölden ook een keer tussen de pistebullys naar beneden gegaan omdat we iets te lang in een berghut waren blijven hangen. Was maar klein stukje maar achteraf toch best link.

Ik zie op de video toch heel wat mensen naar boven wandelen over die piste.
Daaruit zou ik persoonlijk afleiden dat het toch niet geheel duidelijk was, of dat de pistedienst/organisatie van het skigebied net ietsje meer mee had kunnen zoeken naar een oplossing?

Lekker op z’n Amerikaans wel, zo alles filmen.

Het is o zo hard genieten.

Ik zie op de video toch heel wat mensen naar boven wandelen over die piste.
Daaruit zou ik persoonlijk afleiden dat het toch niet geheel duidelijk was, of dat de pistedienst/organisatie van het skigebied net ietsje meer mee had kunnen zoeken naar een oplossing?

Lekker op z’n Amerikaans wel, zo alles filmen.

Hendrik5 op 06 jan 2022 10:12

Wat je vaak ziet is dat de borden en netten wel duidelijk zijn. Maar als mensen zien dat anderen dat negeren, dan gaan ze er gewoon achteraan.

Ik zie op de video toch heel wat mensen naar boven wandelen over die piste.
Daaruit zou ik persoonlijk afleiden dat het toch niet geheel duidelijk was, of dat de pistedienst/organisatie van het skigebied net ietsje meer mee had kunnen zoeken naar een oplossing?

Lekker op z’n Amerikaans wel, zo alles filmen.

Hendrik5 op 06 jan 2022 10:12

Of een gevalletje van; als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Eigenlijk is het niet helemaal duidelijk. Leuk filmpjes zo, maar niet zo heel veel zeggend. Stond er wel of geen rood net of bord? Voordeel van de twijfel gaat toch wel richting het franse duo.

Absoluut, voordeel van de twijfel voor de pistedienst, ook langs mijn kant.
Idd: mensen volgen mekaar, lezen niet per se alle borden zelf.

Toch een gevaarlijk gedoe, ik zou misschien toch de €75 voor de taxi delen met anderen.

Het is o zo hard genieten.

Ik zie op de video toch heel wat mensen naar boven wandelen over die piste.
Daaruit zou ik persoonlijk afleiden dat het toch niet geheel duidelijk was, of dat de pistedienst/organisatie van het skigebied net ietsje meer mee had kunnen zoeken naar een oplossing?

Lekker op z’n Amerikaans wel, zo alles filmen.

Hendrik5 op 06 jan 2022 10:12

Dus zelf nadenken…Als 25 idioten in de kou verdwijnen wordt het avontuur niet minder gevaarlijk. We zijn er zo goed in geworden de verantwoordelijkheid bij een ander te leggen. Uiteindelijk ben je dood (of kom je beneden met bevriezingsverschijnselen) en dan is de schuldvraag minder relevant geworden.

Iedereen doet wel eens domme dingen. Maar wees zo flink om zelf de verantwoordelijkheid te pakken.

Djeez, wat een idioten. Veel mensen zijn zich echt niet bewust van de gevaren.

JaapD op 05 jan 2022 20:53

Inderdaad jaarlijks in het nieuws dat mensen door dit soort acties de dood tegen het vege lijf lopen…

Shane op 05 jan 2022 22:55

Ik lees toch regelmatig van toeristen die zijn doodgevroren de weg kwijt zijn geraakt en van mensen op pistes die gewond zijn geraakt door pistenbully(kabels).

Click. Click. Peace

Bij mij weten worden al de pistes gecontroleerd als er nog volk op zit of ik kan verkeerd zijn 🙈

Pieter230976 op 05 jan 2022 23:36

Niet als wordt aangekondigd dat de pistes zijn gesloten. Dan wordt er een volgende dag weer gekeken. De pistediensten gaan niet met gevaar voor eigen leven de bergen in. Tenzij er een noodsituatie is oid. Dan zullen ze alles in het werk stellen om je te helpen.

Dit is niet de Efteling, waar de parkmedewerker even checkt of alle gasten wel zijn vertrokken. Dit is de natuur.

Waarom hebben de pisteurs deze mensen niet tegengehouden? Je kon toch van ver zien dat ze omhoog aan het wandelen waren.

Simpel, het is niet verboden. Je bent alleen off-piste onderweg.

Nog beter: als de liften niet meer gingen wegens het : een lift aanbieden per sneeuwscooter of pistenbully.

Waarom? En hoe zit het dan met verzekeringen. Vaak staan dit soort (kans op) sluitingen goed aangegeven.

Click. Click. Peace

Dit heb ik nog nooit meegemaakt (gelukkig). Wel meegemaakt dat in Zermatt aan het skiën waren en dat i.v.m. de harde wind de verbinding naar Breuil werd gesloten. Met onbesnut hard naar beneden gassen hebben we het gehaald.

Verder vind ik het excuus ‘ik kan taxi niet betalen’ wat zwak. Je bent toch op wintersport dan heb je de kans op dat soort uitgaven, leuk is anders, maar met een groepje gedeeld is het vast te betalen.

Click. Click. Peace

@rogier
Sommige kennen de gevaren niet of willen zich bewijzen
Als ze al vragen om de vallei niet te verlaten moet toch zijn dat ze een goeie reden hebben , en als je het dan doet moet je dom zijn
Is dat ook niet in frankrijk dat al de pistes worden na gekeken door mensen van de pistes securite

@rogier
Sommige kennen de gevaren niet of willen zich bewijzen
Als ze al vragen om de vallei niet te verlaten moet toch zijn dat ze een goeie reden hebben , en als je het dan doet moet je dom zijn
Is dat ook niet in frankrijk dat al de pistes worden na gekeken door mensen van de pistes securite

Pieter230976 op 06 jan 2022 12:23

Ja bij het sluiten van de pistes worden deze schoon geveegd door de bergredding. Die laten niemand (op de pistes) achter.

Als je echter weer daarna de pistes op gaat dan kunnen ze je niet tegenhouden.

Click. Click. Peace

Paar jaar zelfde grapje in Alpe d’Huez: tijd verloren door extreme mist op de Sarenne en de lift gemist om naar ons verblijf in Vaujany te kunnen oversteken. Toen wel langs de weg, stappend en liftend, de terugweg aangevat en om half tien in het hotel aangekomen. In de jaren '90 hadden we nog geen GSM’s met als gevolg dat de familie die wel al in hotel zat behoorlijk in paniek was geraakt…

Skiwi op 05 jan 2022 19:58

Check! Ze waren de liften aan het afsluiten en 3 kerels (wij) mochten niet meer mee vanuit Oz naar Vaujany. Toen we daar nog even stonden te wachten kwamen er nog een moeder en kind aan die hetzelfde lot stond te wachten. Dat ging ze iets te ver en we mochten toch allemaal mee, onder voorwaarde dat we met de gondel naar Vaujany zouden afdalen en niet over de piste (want werd reeds geprepareerd). Blij mee, want vanuit Oz naar Vaujany is een pokke-eind met taxi… :p

*bericht bewerkt door Harm op 06 jan 2022 12:37

Zelf 1 keer gehad dat we vanuit Warth richting Lech gingen waarbij de liftbediende zei dat hij niet kon garanderen dat we met de lift terug gingen raken. We hebben het erop gewaagd, en onderweg zagen we heel veel pistenbully’s een wandelverbinding maken in de andere richting.
Uitiendelijk zijn we toch met de lift terug geraakt, maar anders ging het skiën & stappen worden over de vers aangelegde wandelpaden.

Paar jaar zelfde grapje in Alpe d’Huez: tijd verloren door extreme mist op de Sarenne en de lift gemist om naar ons verblijf in Vaujany te kunnen oversteken. Toen wel langs de weg, stappend en liftend, de terugweg aangevat en om half tien in het hotel aangekomen. In de jaren '90 hadden we nog geen GSM’s met als gevolg dat de familie die wel al in hotel zat behoorlijk in paniek was geraakt…

Skiwi op 05 jan 2022 19:58

Check! Ze waren de liften aan het afsluiten en 3 kerels (wij) mochten niet meer mee vanuit Oz naar Vaujany. Toen we daar nog even stonden te wachten kwamen er nog een moeder en kind aan die hetzelfde lot stond te wachten. Dat ging ze iets te ver en we mochten toch allemaal mee, onder voorwaarde dat we met de gondel naar Vaujany zouden afdalen en niet over de piste (want werd reeds geprepareerd). Blij mee, want vanuit Oz naar Vaujany is een pokke-eind met taxi… :p

Harm op 06 jan 2022 12:37

Heb 2 keer met skiworld in Vaujany gelogeerd en kon niet klagen met de laatste lift van alpe d´huez terug , vond dat deze lift die nu vernieuwd is toch redelijk lang bleef draaien. Wat ik ook vond met de verbinding Meribel brides les bains

Djeez, wat een idioten. Veel mensen zijn zich echt niet bewust van de gevaren.

JaapD op 05 jan 2022 20:53

Inderdaad jaarlijks in het nieuws dat mensen door dit soort acties de dood tegen het vege lijf lopen…

Shane op 05 jan 2022 22:55

https://www.wintersport.nl/nieuws/15/01/2022/skier-overreden…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 15 jan 2022 22:11

Click. Click. Peace

Dit heb ik nog nooit meegemaakt (gelukkig). Wel meegemaakt dat in Zermatt aan het skiën waren en dat i.v.m. de harde wind de verbinding naar Breuil werd gesloten. Met onbesnut hard naar beneden gassen hebben we het gehaald.

ErikM op 06 jan 2022 12:19

Ook eens mee gemaakt daar maar gelukkig heeft de liftbediende na een korte onderhandeling en een slok (of enkele) uit de zakfles de sleeplift even terug laten draaien. Hadden anders wel een korte maar steile beklimming kunnen doen.

WimE

Djeez, wat een idioten. Veel mensen zijn zich echt niet bewust van de gevaren.

JaapD op 05 jan 2022 20:53

Inderdaad jaarlijks in het nieuws dat mensen door dit soort acties de dood tegen het vege lijf lopen…

Shane op 05 jan 2022 22:55

https://www.wintersport.nl/nieuws/15/01/2022/skier-overreden…

Rogier op 15 jan 2022 22:04

https://www.wintersport.nl/nieuws/23/01/2022/werknemer-folie…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 23 jan 2022 18:00

Click. Click. Peace

Plaats een reactie