contour vs go pro, heb hulp nodig!

Ik verjaar vandaag en wil mezelf een action cam cadeau doen, echter kan ik niet kiezen, tussen de contour gps of de gopro hero 2. Graag zou ik wat ervaringen horen van beide producten, want die contour is duizend keer zo mooi als de gopro, maar van de gopro is er ook weinig slechts te lezen. Kben eerlijk gezegd nog steeds geneigd naar de contour gps door zijn gps functie, zijn vorm, hij ziet er gewoon veel beter uit! Alleen heb ik wat ‘bang’ dat ik het me ga beklagen? Al lijkt me dit sterk…Want slecht is hij niet denk ik ? Ik weet dat de meeste go pro gebruiken maar dat is een beetje de schuld van het zogenoemde 'naambekendheid"… Ben eerder uit op ervaringen van de contour eerlijk gezegd… Omdat hij veel mooier is op men helm dan de go pro. De camera is voor dagelijks gebruik (elke motorrit wordt ermee gefilmd) en tijdens sporten, karting, skiën,… daarom dat ik eerder de contour zou willen omdat deze er veel beter uitziet …en qua prestaties niet onderdoet naar mijn mening?

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Eigenlijk ben je er al uit zo te lezen…

Kan je alleen vertellen dat ik heel erg tevreden ben met mijn GoPro HD Hero 2.
De Contour ziet er inderdaad mooi uit, maar lijkt mij beperkt in zijn bevestigingsmogelijkheden.
Mijn GoPro kan ik met dank aan diverse DealExtreme-artikelen overal aan bevestigen.

Succes met je keuze!

Van harte!

Ik heb de Contour voor op mijn circuitmotor en dat bevalt mij prima. Makkelijke bediening en goede beeldkwaliteit. Als ik tijdens circuitdagen om mij heen kijk is het ver uit de meeste gebruikte hd-camera. Voor het skien/boarden heb ik 'm nog nooit gebruikt…

Eigenlijk ben je er al uit zo te lezen…

Kan je alleen vertellen dat ik heel erg tevreden ben met mijn GoPro HD Hero 2.
De Contour ziet er inderdaad mooi uit, maar lijkt mij beperkt in zijn bevestigingsmogelijkheden.
Mijn GoPro kan ik met dank aan diverse DealExtreme-artikelen overal aan bevestigen.

Succes met je keuze!

Paul Duijf op 16 jan. 2012 10:02

Ik weet niet of de contour moet onderdoen voor te bevestigen eerlijk gezegd…Als ik op vnix.nl kijk zie ik aardig wat mogelijkheden…straps, zuignap, allerlij bevestigingsstukken? Nuja go pro heeft meer bevestigings mogelijkheden Maar de vraag is, ga ik die gebruiken… :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Volgens mij wordt het echt eens tijd dat er 1 groot bundel topic gaat komen met alle vragen rondom dit type camera’s. Er wordt bijna elke dag wel een zelfde type topic geopend. Admins? :)

Zoals Paul al aangeeft ben je er volgens mij al aan uit. Toch gek dat er zoveel mensen het uiterlijk van een cam boven de functionaliteit stellen. Weet niet hoeveel mensen daadwerkelijk al eens een GoPro in handen hebben gehad, maar zo groot zijn die cameratjes niet…

@Sven, heb in 1 maand tijd al alle type mounts gebruikt die erbij zaten + ik heb de tri-pod mount en handlebar mount nog bij besteld. Daarbij moet wel gezegd worden dat het ook ligt aan hoe creatief je met de camera omgaat en hoevaak je hem gebruikt. Gezien AV deels bij m’n werk hoort kan ik hem dus vaker inzetten dan alleen bij wintersport :)

Volgens mij wordt het echt eens tijd dat er 1 groot bundel topic gaat komen met alle vragen rondom dit type camera’s. Er wordt bijna elke dag wel een zelfde type topic geopend. Admins? :)

Zoals Paul al aangeeft ben je er volgens mij al aan uit. Toch gek dat er zoveel mensen het uiterlijk van een cam boven de functionaliteit stellen. Weet niet hoeveel mensen daadwerkelijk al eens een GoPro in handen hebben gehad, maar zo groot zijn die cameratjes niet…

Rene Sebastian op 16 jan. 2012 10:13

Maar jullie doen dan ook alsof de beeldkwaliteit van een contour camera waardeloos is… Je moet weten als je er dagelijks mee rondrijd, kan je van die rare blikken wel missen. Subtiliteit is soms op zen plek, en hij is toch ook functioneel…wat is er dan functioneler aan de go pro?

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik heb nooit beweerd dat de Contour minder zou zijn als de GoPro :) Als je enig topic terug leest blijf ik er ook bij dat het puur persoonlijke voorkeur is als je voor 1 van de 2 moet kiezen.

Persoonlijk kom "ik" dus beter uit met de koppelstukken van de GoPro, zijn grote hoek, zijn beeld kwaliteit (die van de GP HH2 zijn gewoon echt wat beter dan de contour) en vind ik het handig dat ik instellingen op de camera kan wijzigen in plaats via een pc.

Voor een ander kan de Contour juist weer andere voordelen hebben. Dus nogmaals; het blijft puur persoonlijke voorkeur wat ook te maken heeft met je eisen en wensen :)

Edit, misschien is dit wel een goede video om te bekijken?

Of deze:

Ik heb nooit beweerd dat de Contour minder zou zijn als de GoPro :) Als je enig topic terug leest blijf ik er ook bij dat het puur persoonlijke voorkeur is als je voor 1 van de 2 moet kiezen.

Persoonlijk kom "ik" dus beter uit met de koppelstukken van de GoPro, zijn grote hoek, zijn beeld kwaliteit (die van de GP HH2 zijn gewoon echt wat beter dan de contour) en vind ik het handig dat ik instellingen op de camera kan wijzigen in plaats via een pc.

Voor een ander kan de Contour juist weer andere voordelen hebben. Dus nogmaals; het blijft puur persoonlijke voorkeur wat ook te maken heeft met je eisen en wensen :)

Rene Sebastian op 16 jan. 2012 10:20

Dat is waar, het is een erg lastige keuze…vooral omdat het om zoveel geld gaat natuurlijk…Echt geen makkelijke beslissing! :/

Bij die vergelijkingstest loopt toch iets fout denk ik, gewone clipjes van de contour zien er beter uit dan daar zoals dit bv:

http://contour.com/stories/arlberg-austria-finally-bluebird…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Sven, de video’s die op de websites staan van GoPro, Contour of welke fabrikant dan ook moet je wel met een korreltje zout nemen. Deze zijn altijd zwaar bewerkt door professionals. Zulke beelden krijg je er zelf (waarschijnlijk) nooit uit.
Daarom zijn de 2 filmpjes die Rene postte veel realistischer en lijkt het me beter dat je op basis van zulke (onbewerkte) beelden een conclusie trekt welke camera de beste kwaliteit levert.

Zelf heb ik een GPHDH2. Over de kwaliteit en ook de bevestigingsmogelijkheden ben ik zeer tevreden. Maar moet ook wel toegeven dat zo’n Contour er iets subtieler uitziet op een helm. Blijft een lastige keuze…

(de GPS functie die de Contour heeft kan tegenwoordig ook gewoon via een smartphone met GPS en een ski-track app volgens mij)

De Contour is een goede camera, met prima beeldkwaliteit. De nieuwere modellen kun je vanaf je smartphone instellen (BT verbinding). De bediening is eenvoudig en zelfs met skihandschoenen aan te doen. Ik heb een 1080, en de bevestiging aan de band van de skibril levert stabiele beelden op.

Sven, de video’s die op de websites staan van GoPro, Contour of welke fabrikant dan ook moet je wel met een korreltje zout nemen. Deze zijn altijd zwaar bewerkt door professionals. Zulke beelden krijg je er zelf (waarschijnlijk) nooit uit.
Daarom zijn de 2 filmpjes die Rene postte veel realistischer en lijkt het me beter dat je op basis van zulke (onbewerkte) beelden een conclusie trekt welke camera de beste kwaliteit levert.

Zelf heb ik een GPHDH2. Over de kwaliteit en ook de bevestigingsmogelijkheden ben ik zeer tevreden. Maar moet ook wel toegeven dat zo’n Contour er iets subtieler uitziet op een helm. Blijft een lastige keuze…

(de GPS functie die de Contour heeft kan tegenwoordig ook gewoon via een smartphone met GPS en een ski-track app volgens mij)

Max op 16 jan. 2012 11:06

Toch ga ik normaal gezien voor de contour gaan, dat ik e spijt van zal krijgen betwijfel ik, en beeldkwaliteit…enkel wat kleurverschil nu en dan mar nog steeds duidelijk hé…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

je kan ze tegenwoordig beide huren! dan huur je ze toch allebei en kijk je zelf wat je het meest bevalt.

zoveel mensen zoveel wensen.

Ik heb zelf de GO Pro HD1 maar zit aan de HD2 te denken of nog een HD1 erbij voor 3d beelden :)

Contour geen ervaring mee, maar ik hoef dan ook geen gps (kost batterij) op mn camera.
Extra’s zijn leuk maar gaan vaak ten koste van iets. bijvoorbeeld batterij duur.

Zeker omdat het geen goedkope dingen zijn zou ik zelf testen ipv meningen van anderen vragen.

ow ja en denk ook aan een zware pc!!! die beelden bewerken trekt lang niet elke laptop/pc.

Suc6

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Wij filmen met onze skigroep al enkele jaren met verschillende countourcamera’s, het laatste jaar met de HD 1080p, en die bevalt uitstekend. Uiteindelijk doen beide camera’s niet veel voor elkaar onder, maar ik kan je in ieder geval garanderen dat je met een Countour gewoon een goede aankoop zult doen.

je kan ze tegenwoordig beide huren! dan huur je ze toch allebei en kijk je zelf wat je het meest bevalt.

zoveel mensen zoveel wensen.

Ik heb zelf de GO Pro HD1 maar zit aan de HD2 te denken of nog een HD1 erbij voor 3d beelden :)

Contour geen ervaring mee, maar ik hoef dan ook geen gps (kost batterij) op mn camera.
Extra’s zijn leuk maar gaan vaak ten koste van iets. bijvoorbeeld batterij duur.

Zeker omdat het geen goedkope dingen zijn zou ik zelf testen ipv meningen van anderen vragen.

ow ja en denk ook aan een zware pc!!! die beelden bewerken trekt lang niet elke laptop/pc.

Suc6

Jeroen op 16 jan. 2012 12:12

Kheb vorig jaar een game pc gekocht, dus dat zit wel snor ^^.

Wij filmen met onze skigroep al enkele jaren met verschillende countourcamera’s, het laatste jaar met de HD 1080p, en die bevalt uitstekend. Uiteindelijk doen beide camera’s niet veel voor elkaar onder, maar ik kan je in ieder geval garanderen dat je met een Countour gewoon een goede aankoop zult doen.

Blauw op 16 jan. 2012 12:13

Super, dat dacht ik wel al maar toch blijft die twijfel heersen he. 'k ga toch voor de contour gps gaan, en doordat er extra batterijen gekocht kunnen worden…paar accu’s en we kunnen er tegenaan he… en sd kaartjes… haha :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@Sven, zoals Max al aangeeft moet je de video’s die de fabrikanten zelf publiceren niet als goede indicaties zien. Ze zijn opgepoetst door professionals en geven een onrealistisch beeld van het beeld wat jij zelf uit de camera haalt (tenzij je ook een master editor bent).

Hoe dan ook, het is duidelijk om te zien dat je de keuze eigenlijk al had gemaakt. Ben benieuwd naar je eerste beelden in ieder geval.

Drift HD overwogen?

Ik zou toch voor Go Pro gaan! Die heeft een veel bredere opnamehoek 170° ipv 135° bij de contour. De hd hero 2 heeft zelfs een hogere framesnelheid dan de beste digitale spiegelreflexcamera die er bestaat. Bovendien is de kwaliteit van het beeld bij de go pro beter. 11 Mp tegenover 5 megapixels bij de foto’s,… Maar ik ben dan ook pro Go Pro ;)

heb al lang de contour GPS ondertussen, en erg tevreden mee! ;)

ik vraag me ook af welke camera ik het best kan doen
daar zou ik graag duidelijk antwoord op hebben
(beeld kwaliteit vind ik belangrijk)

alvast bedankt

ik vraag me ook af welke camera ik het best kan doen
daar zou ik graag duidelijk antwoord op hebben
(beeld kwaliteit vind ik belangrijk)
alvast bedankt

Gast552 op 7 okt. 2012 21:41

Ik zou voor de GoPro hero 2 gaan. Beelden zijn veel mooier (zoek maar eens wat vergelijkende video’s op, op youtube) zeker op 1080p. Bovendien heeft de Contour een nogal logge vorm.

zullen we het dan maar voor eens en voor altijd oplossen: Ga je voor beeld kwaliteit neem de Go Pro! Wil je een gelikte camera die "mooi" is neem dan de contour.

:-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Wat Jeroen zegt :) Buiten dat is het gewoon een kwestie van smaak en voorkeur. De GoPro / Contour keuze is hetzelfde als Mac / PC , iOS / Android. Je hebt er altijd 2 kampen in die graag hun eigen kamp verdedigen. Zelf ben ik van het GoPro kamp maar dat was denk ik al al duidelijk te zien aan de rest van m’n post in dit topic.

Heb je het topic overigens al goed gelezen? Daar worden al heel wat belangrijke punten aangekaart.

Edit; zie dat de filmpjes in het topic grotendeels zijn gebaseerd op de GoPro 1 en niet de 2. Daar zit stiekem toch wel een flink kwaliteits verschil in. Zie onderstaande filmpje. Kwaliteit is redelijk gelijk, dus nogmaals; kies waar je zelf het meeste mee hebt:

Hoi Gast552,

Ik wil je keuze niet nog moeilijker maken, maar binnenkort komt ook de "Sony HDR-AS15" uit (dacht einde oktober). Qua specs ziet de camera er goed uit! Echter zijn er nog niet veel vergelijkingen beschikbaar, aangezien de camera erg nieuw is. Hier en daar is op youtube wel wat te vinden.
Zelf spreekt de beeldstabilisator mij aan en de optie om te filmen met 120fps in 720.
Nadeel, weinig beschikbaare hulpstukken.

Groetjes,
Wouter

de gopro heeft in alle filmpjes die ik gezien heb een beetje een bol vormig beeld kun je dit ook aanpassen of zo
en ik zou de camera ook niet allen willen gebruiken als outdoorcam maar ook om bv: dat leuke wintersport hotel waar ik in overnacht te filmen

Je kan de camera in hoeken veranderen. De standaard beeldhoek is 170°, daarna de medium hoek van 127° en als laatste nog 90°. Toch film ik eigenlijk altijd alles in 170°.

Hou overigens rekening mee dat een GoPro niet echt uit de verf komt als “'standaard” film camera. In binnen situaties doet hij het niet heel best (de GoPro 2 wel al beter als 1, maar toch). Je zult merken dat je anders moet gaan filmen met een dergelijk cameratje dan dat je gewend bent met je normale handycam :) Wel goed voor de creativiteit van je beelden.

hoeveel klappen overleeft de gopro hero 2

maar ik snap nog niet wrrm het nodig is om dat beeld te veranderen van graden en scherpte

ik vind een schermpje op mijn camera wel fijn dan kan ik zien wat ik film
bij de gopro kan ik een los schermpje bij kopen en bij de contour kan je je mobiel gebruiken
nu is mijn vraag of dat via de mobiel wel goed werkt

@jan, als de app van GoPro binnenkort uitkomt kun je live (als achteraf) ook je beeld van je GoPro bekijken. Hier is dan wel weer de Wifi-Bacpac voor nodig. Werkt op dit moment al prima, maar met app is het dus wel compleet :) Hoe de variant van countour werkt durf ik niet te zeggen.

@gast888 is dat nu echt een serieuze vraag over hoeveel klappen hij kan vangen :S Maar is een val overleven van 12.500 feet genoeg?

bedankt @rene

Miss moeten we eens stoppen met preken voor eigen parochie en de Gopro en contour bezitters alleen de nadelen/minpunten/ergernissen opnoemen van het apparaat wat ze bezitten :).

Ik zal zelf beginnen, ik bezit de contour roam, en dit zijn voor mij de grootste minpunten;
Batterij is niet verwisselbaar,
Kan niet opnemen en opladen tegelijk (dit is wel wenselijk voor de aanwezige timelapse functie)
Je kunt niet zien hoe lang de batterij nog mee gaat

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Plaats een reactie