Hoeveel % heeft eigen materiaal?

Hoewel ik de voordelen van eigen materiaal volledig onderschrijf, heeft het niet de door ons beoogde besparing opgeleverd. Ik durf het inmiddels niet eens meer terug te gaan rekenen…

Sneeuwbaard op 22 okt 2014 00:07

Ah joh, als je doorrekent hoeveel plezier je er van hebt gehad is het waarschijnlijk elke cent waard geweest.

Je moet bij wintersport nou eenmaal niet omrekenen wat het allemaal kost. Tel je hele vakantie eens op (vervoer, verblijf, skipas, etc) en zet dat af tegen de gemaakte afdalingskm’s. Als je die kilometerkostprijs ziet, ga je in elk geval anders naar de bewering kijken dat autorijden duur is :D.

Wouw, wat een hoop reactie’s! Ik vind het leuk om te lezen hoe iedereen er over denkt.
Ik ben benieuwd hoe de verhouding ligt omdat ik zelf ook vaker de afweging heb gemaakt tussen huren en kopen, ook vanwege de jaarlijks onderhoud kosten van t slijpen en waxen en het extra brandstof verbruik door het vervoer met de dakkoffer ed.

J-P

Ik koop om de 6 jaar nieuwe ski’s. Om de 8 jaar nieuwe schoenen ongeveer. Ski’s koop ik overjarig, schoenen ook. Dat betekent:

Ski’s €400 / 6 = 66 euro per jaar
Schoenen €300 = 37.5 euro per jaar

Kortom, ongeveer 100 euro per jaar. Echter, ik weet mijn ski’s nog vaak voor 150 euro te verkopen en de schoenen voor 50 tot 80 euro.

Thomas op 21 okt 2014 14:12

Uh, dit riekt naar je zelf rijkrekenen (zoiets als alleen je brandstofkosten rekenen)
Ik zie nl niets over onderhoud …
Je mag dan “top/resp worldcup” materiaal aanschaffen (iets wat ik me overigens voor de prijs niet voor kan stellen, maar dat ter zijde). Als je er niets aan doet, is er van de “top” conditie na twee seizoenen intensief skiën volgens mij niet zoveel meer over…

Wij hebben (binnen de club) regelmatig dit soort berekeningen gemaakt, maar steevast kwamen we tot de conclusie:
Eigen ski’s (eigen schoenen laten we buiten beschouwing) is voor de gemiddelde Nederlander die een keer per jaar een week gaat skiën, economisch nauwelijks interessant en kan overall gezien als “duurder” worden bestempeld.
Het heeft zeker voordelen om je eigen ski’s te hebben maar voor het financiële aspect moet je het niet doen.

Onderhoud kost je al snel zo’n 30-40 /jaar, dus over 6 jaar zit je dan al aardig richting de € 100+ /jaar.
En voor dat geld huur je misschien wel “beter” dan je voor € 400 koopt en het scheelt een hoop gesleep.
Niettemin vind ik het economisch aspect ondergeschikt aan de voordelen die eigen materiaal heeft, dus heb ik m’n eigen ski’s. Zo heeft ieder zijn argumenten.

RCGrootveld op 21 okt 2014 17:52

Een waxbeurtje en slijpen kost rondom de 20 euro per jaar. Tevens doe ik het waxen zelf en het slijpen om de 2 jaar. Het is onzin om met minder dan 20 skidagen per jaar je ski’s ieder jaar te slijpen. Een echt grote beurt, als het vullen van het belag kan in mijn woonplaats voor 25 euro.

Tevens koop ik mijn ski’s overjarig zoals ik reeds heb vermeld. Ik ben goed bekend met een winkelier die voor mij altijd een mooie prijs maakt. Waar de ski op een nieuwprijs van 900 euro zit, kan ik hem in augustus voor 400 euro ophalen. Het is overjarig, nieuwe spul komt eraan, dus het moet weg. Reken maar dat hij er nog prima op verdient.

Tevens hebben de ski’s nog restwaarde.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas
“Het is onzin om met minder dan 20 skidagen per jaar je ski’s ieder jaar te slijpen”

Holymozes, keep on dreaming!
Ik laat m’n huurski’s halverwege de week altijd nog een keer -gratis!- slijpen. En dat maakt veel verschil kan ik je vertellen.

Niks zo heerlijk als huurski’s, ook na meer dan 25 jaar skiën, een pittige techniek en vele jaren met eigen ski’s.
Erg blij om van het gesleep af te zijn en de twijfels “zal ik 'm nog een beurt laten geven” en “is mijn eigen slijperij wel goed”.
En helemaal nu we meestal met het vliegtuig gaan. Huurski’s, ik kan het echt aanraden!

… Af en toe in de zomer pak ik ze even liefdevol vast en kijk ik uit naar de eerste skivakantie. …

hanss op 22 okt 2014 01:27

Dat is nog eens ware liefde :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

slijpen en waxen kan gratis bij norbert maier sport in Rotterdam

Edit: dan ben je ze wel 1.5 week kwijt

Edit: zie dat ik nog reageerde op een bericht uit de 1e pagina…

Wat ik dus fijn vind aan huren is bevallen mijn ski’s niet ga ik terug, geef ik aan wat ik vervelend vind en krijg een andere set mee, maargoed, dit jaar waarschijnlijk toch maar eens ski’s zelf kopen.

Ik vind het wel lastig om vooraf een goede ski te selecteren, bang dat ik de verkeerde kies eigenlijk.
Schoenen heb ik al eventjes, huurschoenen vond ik maar niets, oke, die gaan ook nog wel een keer veranderd worden maar die doen t nog wel aardig.

.
Ik vind het wel lastig om vooraf een goede ski te selecteren, bang dat ik de verkeerde kies eigenlijk.

Powermage op 22 okt 2014 16:29

Ga naar een van de testdagen!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

En JePe heeft nog steeds niet laten weten waarom hij dit graag wil weten… Strange?

En JePe heeft nog steeds niet laten weten waarom hij dit graag wil weten… Strange?

Sarah op 23 okt 2014 08:03

Wouw, wat een hoop reactie’s! Ik vind het leuk om te lezen hoe iedereen er over denkt.
Ik ben benieuwd hoe de verhouding ligt omdat ik zelf ook vaker de afweging heb gemaakt tussen huren en kopen, ook vanwege de jaarlijks onderhoud kosten van t slijpen en waxen en het extra brandstof verbruik door het vervoer met de dakkoffer ed.

JePe op 22 okt 2014 10:27
Übung macht den meister!!!

Wouw, wat een hoop reactie’s! Ik vind het leuk om te lezen hoe iedereen er over denkt.
Ik ben benieuwd hoe de verhouding ligt omdat ik zelf ook vaker de afweging heb gemaakt tussen huren en kopen, ook vanwege de jaarlijks onderhoud kosten van t slijpen en waxen en het extra brandstof verbruik door het vervoer met de dakkoffer ed.

JePe op 22 okt 2014 10:27

Misschien een beetje flauw, maar volgens ben je niet benieuwd hoe de verhoudingen liggen tussen huren en kopen, maar eerder wat de overwegingen zijn om te kopen danwel te huren, en uiteraard dat je met het kopen van spullen er niet bent vanwege het onderhoud (dat echt noodzakelijk is) :-)

Overigens nu ik dit draadje heb doorgenomen heb ik nl. nergens nog getallen gezien hoe de verhouding ligt tussen huren/kopen op de skimarkt…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Geen idee wat de verhouding is maar ik verkies al jaren eigen materiaal boven huurmateriaal. De rekensoms is vrij vlot gemaakt:

Mijn vorige ski’s zijn 6 jaar meegegaan. Gekocht in de aanbieding voor € 499,- (initieel waren ze €750). Mijn ski’s van daarvoor heb ik verkocht via marktplaats voor 100 euro.
499 - 100 / 6 = 66.50 per jaar
Onderhoud: doe ik zelf en om het jaar breng ik ze weg om ze prof te laten slijpen a 10 euro. dus 30 euro / 6 = 5 euro per jaar. Staaf skiwax kost paar euro en waxijzer investering was 30 euro via Ebay plus nog wat aan materiaal (schraper enzo) en gaat jaren mee.
Kortom; kosten zijn zo’n 75 euro per jaar.

De set ski’s afgelopen seizoen via marktplaats voor 175 euro verkocht en dat in mijn nieuwe ski’s gestoken.
Investering nieuwe ski’s € 549,- (aanbieding) - 175 euro = 374. verwachting is weer dat ze 6 jaar mee gaan dus 62,33 per jaar. En dan hoop ik ze dan voor rond de 100 euro weer te verkopen.

Voor dit bedrag kan ik echt deze ski’s uit topsegment niet huren. Dan bedragen de kosten in hoogseizoen huren in populair gebied zo’n 150 euro per week.

@JEPE heeft de vraag niets te maken met de 2e hands ski en snowboardshop JPwintersport?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@jeroen6
Ik wist niet dat er een snowboardshop naar mij vernoemd is. :-)
Maar nee dus, die winkel is niet van mij

J-P

Plaats een reactie