Hoeveel % heeft eigen materiaal?

Weet iemand hoeveel % van de Nederlanders hun ski of board gekocht heeft?
en dus hoeveel % huurt?

Vast bedankt!!

JePe

J-P

50% denk ik, want?

Dit is een goeie vraag voor een Poll op de website :)

Ik denk 70%

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik denk iets meer dan de helft. Maar ik ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke cijfers inderdaad.

Vanwaar deze vraag eigenlijk?

🏂

Actuele verhouding huur/eigen materiaal weet ik niet.
Wel dat er al jaren steeds meer mensen voor huur kiezen.

Kan het moeilijk inschatten. Hier op het forum de grote meerderheid. Maar dat is geen representatieve steekproef uit alle wintersporters.

Denk dat het percentage boarders met eigen materiaal hoger ligt dan het percentage skiers. Verhuur boards en bindingen zijn vaak van droevige kwaliteit.

En dan is er natuurlijk ook een groep die alleen schoenen hebben. Een soort tussencategorie zeg maar.

Let it snow, let snow, let it snow!

Actuele verhouding huur/eigen materiaal weet ik niet.
Wel dat er al jaren steeds meer mensen voor huur kiezen.

Flexen op 21 okt 2014 10:22

Heb je een bronvermelding ? Ik ben dan tegentrends bezig omdat ik juist de afgelopen 2 jaar op volledig eigen materiaal ben overgestapt…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik zou net verwachten dat er meer mensen overstappen op eigen materiaal, na enkele vakanties heb je het al terugverdiend.

Wij huren altijd ski’s voor de volwassenen, voor de kinderen kochten we altijd via marktplaats. Helaas is er in de lengte 140 cm bijna niets voor een leuke prijs te vinden. Nu dus ook voor de oudste vast gereserveerd bij het verhuurbedrijf. Zijn uiteindelijk voor een week in de voorjaarsvakantie € 135,00 kwijt voor zilveren ski’s voor 2 volwassenen en 1 kind. Dus zeer goed betaalbaar. Maar je moet wel op tijd reserveren, want hoe vroeger je reserveert, hoe groter de korting.

Hoeven geen bak of imperiaal op het dak, scheelt ook nog benzine. Hoeven ook geen onderhoud te plegen aan de ski’s en kunnen ook nog wisselen in de winkel als het materiaal niet bevalt (wat we ook af en toe doen). Ik denk dat wij met huren uiteindelijk goedkoper uit zijn, dan dat we 3 paar nieuwe ski’s kopen en afschrijven in 5 jaar.
We hebben wel allemaal eigen schoenen (hygiënischer, en moeten wel lekker zitten en warm zijn) en eigen helmen.
@Bien, yep, wij hebben wel allemaal een eigen board en eigen snowboardschoenen.

linda

Huren kost voor mij 79 euro voor 7 dagen. Als ik een board, met bindingen en schoenen koop ben ik denk ik al meer als 700 euro kwijt? Dus dan is het huren denk ik goedkoper. Echter heb je met je eigen materiaal wel het spul wat je zelf het lekkerst vind rijden.
Zelf heb ik pas 6 dagen geboard dus ik weet nog niet welke kant kwa boarden ik op wil gaan. Daarom zal ik zelf nog ongeveer 2 jaar wachten voor ik een board koop anders moet ik hem al vrij snel vervangen omdat je niveau omhoog gaat en ik niet precies weet wat ik nu wil kwa park, piste of off piste

Kwam gisteren al prijzen tegen van reisorganisaties die voor 7 dagen ski’s en schoenen 160€ durven te vragen. Dan kan kopen makkelijk uit.

Ski al m’n hele leven op eigen materiaal en zo nu en dan heb ik wat huurspul onder, maar verschillen blijven groot als je gewoon topmateriaal hebt dat helemaal aan je eigen wensen voldoet.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Dat is zeker erg duur. Dan kan het wel uit ja!

Ik geloof ook wel dat eigen spul erg fijn is en dan heb je precies wat je wilt :) Alleen als beginnend snowboarder lijkt het mij niet rendabel om spullen aan te schaffen. Tevens heb ik voor dit jaar alvast gehuurd dus haha

voor de huurders onder ons, bedenk je wel dat je alleen aan het begin van het seizoen nieuwe spullen hebt, ervanuitgaande dat huurders elk jaar een nieuwe vloot aanschaffen (wat zeker niet altijd het geval is). Als de vloot aan het begin van het jaar nieuw is dan zijn de meeste ski’s dus al een week of 10 verhuurd geweest tegen de tijd dat de krokusvakantie begint.

Het hebben van eigen materiaal is verre van essentieel, maar wat is het toch fijn! Ski’s zijn dan niet eens het belangrijkste, maar schoenen heb ik bijvoorbeeld zo snel mogelijk aangeschaft. Beste investering in de wintersport ooit. Eigen ski’s zijn wat dat aangaat een ander verhaal, maar met kale huurprijzen voor kwalitatieve ski’s zit je tegenwoordig al ruim over de €100,- dan zijn een setje ski’s in de uitverkoop al snel rendabel.

Los van het financiele aspect is het ook wel fijn om te weten dat je elk jaar exact dezelfde ski’s hebt waardoor je je volledig op je techniek kan concentreren. Het is immers geen vanzelfsprekendheid dat je elk jaar dezelfde ski’s kan huren. Last but not least, het is ook wel fijn om bij je hotel aan te komen, spullen uitladen en meteen de berg op kan (of op je bed neerploffen, afhankelijk van de aankomsttijd) Het is gelukkig lang niet overal zo, maar in het hoogseizoen in drukke oorden zijn sommige shops net fabrieken waar je zo snel mogelijk de deur uit gewerkt wordt.

Kopen absoluut, ik heb 9 jaar terug ski’s in maart gekocht van 600, - naar 300,-
10 jaar skiën voor 30,- per jaar.
Vorig jaar brak bij een vriend van ons de bindingen ( nieuwe ski’s voor het 2e jaar)
Dezelfde kwaliteit ski’s huren in Chatel kostte 125,- euro , maken kostte 80,-. Dus laten maken.
Goede ski’s huren voor een gevorderde skiër kost gewoon een bak vol geld.

Ook voor kinderen kopen en verkopen, bij een wintersportbeurs/marktplaats. Ski’s worden weer doorgegeven aan jongere zusje. In totaal skiën ze 3 jaar op de ski’s. Dit kost ons zo heel weinig
Laatste keer voor 50,- euro gekocht , verkocht voor 45,- euro. Dit is 5,- voor 3 jaar. Dan komt er alleen waxen en slijpen overheen. 8,- bij de wintersportbeurs

helemaal met Marijke eens. Wij kopen inderdaad voor de kinderen ook tweedehands. Op een beurs, of vorig jaar bij de verhuur in Oostenrijk. Je koopt een goede ski voor € 60 a € 80, en die gaat er een paar jaar later weer uit voor € 40 a € 60. Wij gaan vaak nog 2 weekenden naar Winterberg. Grootste voordeel: ik hoef niet elke keer met 3 kids naar het verhuurbedrijf. En krijspartijen omdat de schoenen niet lekker zitten. Passen kopen en meteen gaan. Dan benut je de vakantie zo optimaal mogelijk en verlies je geen tijd bij skiverhuurders. Voor mezelf probeer ik op het einde van het seizoen te kopen. Kost dan wel iets meer, maar dan koop je wel een ski waar je een jaar of 6 mee vooruit kunt.

Ik heb al jaren eigen skispullen
Zodra ik het wist dat ik er mee door wilde gaan, de schoenen gekocht
Ski’s 2 jaar later
Nu overgestapt op zitskien, maar die zijn er bijna niet 2de hands
(nieuw is een bi-unique erg duur)

Ik ga jaarlijks met een groep van een man of 12-15; samenstelling van de groep (leeftijd, beroep, opleiding) kan als zeer gemêleerd worden bestempeld. Ca 25% heeft eigen ski’s (waaronder ik zelf), de rest huurt.
Wel allemaal eigen schoenen.

Rob

Wat voor een ieder interessant is, is heel verschillend denk ik. Ik ski zelf enkel piste, zeer sportief. Dat betekent dat ik enkel topmateriaal (WorldCup) wil. Als dit al te huur is zullen de richtprijzen naar €150/€200 per week gaan, afhankelijk van de plaats en/of manier van huren (online/in de winkel).

Ik koop om de 6 jaar nieuwe ski’s. Om de 8 jaar nieuwe schoenen ongeveer. Ski’s koop ik overjarig, schoenen ook. Dat betekent:

Ski’s €400 / 6 = 66 euro per jaar
Schoenen €300 = 37.5 euro per jaar

Kortom, ongeveer 100 euro per jaar. Echter, ik weet mijn ski’s nog vaak voor 150 euro te verkopen en de schoenen voor 50 tot 80 euro.

Veel belangrijker dan het financiële aspect, vind ik dat ik alles in een set koop wat betekent dat het materiaal ook echt op elkaar is afgesteld. Voor maximale veiligheid, zekerheid en sportiviteit is dit voor mij heel erg belangrijk. Tevens oogt een set ook gewoonweg mooi.

Als laatste is het ook zo dat ik in de winter vaak met vrienden dagjes ga skiën in Winterberg, Harz of een lang weekend Alpen. Als je dat ook allemaal gaat huren wordt het echt oninteressant.

Echter, ik kan mij voorstellen voor iemand anders het rekenplaatje er weer compleet anders uitziet en huur interessanter is.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Zoals hierboven vaker aangehaald: eigen (goed zittende) skischoenen zijn het belangrijkst voor maximaal skiplezier. Eigen ski’s kunnen daar een dimensie aan toe voegen. Ik heb in iedergeval niet eigen ski’s gekocht vanuit economisch motief (om goedkoper uit te zijn t.o.v. huren), doorslag gevend is voor mij ski plezier met goed eigen materiaal (waar ik uiteraard zuinig op ben).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik ga zelf in Januari voor het eerst op wintersport, maar heb al wel alles aangeschaft. Na afgelopen jaar veel tijd door te hebben gebracht op een indoorbaan, vrij snel al eigen schoenen gekocht en recent ook een eigen snowboard. Naast dat ik het prettig vind om eigen spullen te hebben, vind ik het ook erg leuk. Of het financieel wel of niet aantrekkelijker is, speelt voor mij geen doorslaggevende rol. Het enige nadeel vind ik, het transport, maar dat was niet zo een groot nadeel om het niet te doen.

@JePe interresante vraag maar, vanwaar die vraag?

Op deze site denk ik dat het gros eigen spullen heeft, maar ik vermoed dat er meer wintersporters zijn die huren dan dat er met een complete set eigen spullen zijn.
@Bien huur boarden zijn inderdaad heel vaak bedroevend slecht.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Als je je spullen slim koopt en niet alles in het toppunt van het hoogseizoen, kun je prima deals scoren. Setjes overjarige ski’s van vorig seizoen, of een setje dat een week of twee als testski is gebruikt, daar kun je je geen buil aan vallen maar scheelt behoorlijk in de prijs. En eigen schoenen die gewoon lekker om je voeten zitten zijn ook fijn. Jaartje geen goede schoenen gehad, teennagel kwijt, elf maanden ‘plezier’ van gehad… dat niet nogmaals!

En het is ook gewoon lekker om als je ter plekke komt, je dakkoffer open te trekken en je spullen te stallen, zodat je daarna aan het bier kan. De rest van mijn gezelschap mag dan nog op pad en een half uur hun spul gaan passen in de hoop dat het in de loop van de week niet mateloos gaat irriteren.

Het kostenverhaal speelt dan ook nog mee: als je één keer per jaar gaat, kan huren wel voordeliger zijn. Maar ga je meerdere keren of doe je korte tripjes (shortski of dagje Winterberg), dan is kopen al snel voordelig want dan lopen de huurkosten hard op. Die twee keer slijpen en waxen per seizoen (samen 30 euro) heb ik er dan ook nog wel voor over.

Ik koop om de 6 jaar nieuwe ski’s. Om de 8 jaar nieuwe schoenen ongeveer. Ski’s koop ik overjarig, schoenen ook. Dat betekent:

Ski’s €400 / 6 = 66 euro per jaar
Schoenen €300 = 37.5 euro per jaar

Kortom, ongeveer 100 euro per jaar. Echter, ik weet mijn ski’s nog vaak voor 150 euro te verkopen en de schoenen voor 50 tot 80 euro.

Thomas op 21 okt 2014 14:12

Uh, dit riekt naar je zelf rijkrekenen (zoiets als alleen je brandstofkosten rekenen)
Ik zie nl niets over onderhoud …
Je mag dan “top/resp worldcup” materiaal aanschaffen (iets wat ik me overigens voor de prijs niet voor kan stellen, maar dat ter zijde). Als je er niets aan doet, is er van de “top” conditie na twee seizoenen intensief skiën volgens mij niet zoveel meer over…

Wij hebben (binnen de club) regelmatig dit soort berekeningen gemaakt, maar steevast kwamen we tot de conclusie:
Eigen ski’s (eigen schoenen laten we buiten beschouwing) is voor de gemiddelde Nederlander die een keer per jaar een week gaat skiën, economisch nauwelijks interessant en kan overall gezien als “duurder” worden bestempeld.
Het heeft zeker voordelen om je eigen ski’s te hebben maar voor het financiële aspect moet je het niet doen.

Onderhoud kost je al snel zo’n 30-40 /jaar, dus over 6 jaar zit je dan al aardig richting de € 100+ /jaar.
En voor dat geld huur je misschien wel “beter” dan je voor € 400 koopt en het scheelt een hoop gesleep.
Niettemin vind ik het economisch aspect ondergeschikt aan de voordelen die eigen materiaal heeft, dus heb ik m’n eigen ski’s. Zo heeft ieder zijn argumenten.

Rob

Onze hele familie heeft eigen ski’s en board, dat hebben we er dik uit. Mijn ski’s gaan komende winter voor het 11de jaar mee, kocht ze aan het einde van het seizoen, van 700 voor 500 euro. Zo staan ze op zolder :)

null

Dienten Die Alte schule

Het beste is eigen ski en schoenen kopen als je goed zoekt heb je materiaal voor een redelijke prijs en je hebt dan ook de juiste ski onder je voeten ,heb vorig jaar All mountain Fischer Motive 80 Rocker gekocht.
Zijn echt de skiën die voor mij perfect zijn.
Als je gaat huren heb je niet altijd de ski’s die jij wilt hebbben

Huur snowboards zijn inderdaad vaak erg slecht. Ook meestal maar 1 a 2 modellen, daar heb je met ski’s toch meer keus.

Met 1 keer per jaar vakantie zal het in de meeste gevallen inderdaad goedkoper zijn om te huren, maar met meerdere vakanties per jaar, en aantal keer indoor en zelf onderhouden weet ik wel zeker dat ik met eigen materiaal goedkoper uit ben. En het is natuurlijk veeeeel prettiger je eigen spullen te hebben.

Ski’s koop ik in de aanbieding, bijna nieuwe testski’s of overjarig. Dan heb je voor 3-400euro topski’s. Skischoenen koop ik in de aanbieding of overjarig, ca.200euro per paar.

Ski’s doe ik 3 jaar mee en leveren daarna nog minimaal 100euro op(markplaats). Onderhoud is ca. 30euro/jaar. Schoenen doe ik 6 jaar mee. Jaarlijkse kosten dus minder dan 150euro.

We gaan gemiddeld 2x per jaar een week skiën en 1x een weekend.

Huurprijs voor een vergelijkbare set is minimaal 100euro/week.

Dus zelf kopen is veel goedkoper.

Goedkoper aanschaffen, zelf onderhouden en er langer ermee doen is natuurlijk nog veel goedkoper.

Na een paar jaar huren, waren we er heilig van overtuigd dat het aanschaffen van eigen materiaal op den duur veel voordeliger zou zijn. Het kantelpunt lag immers al bij drie seizoenen. Elk extra seizoen en elke indoorsessie zou dan mooi meegenomen zijn. Helaas bleek na het eerste seizoen de schoenen toch niet helemaal lekker te zitten, het board bij het tweede seizoen al niet meer te voldoen en de bindingen niet handig. Nog voor het derde jaar was al het materiaal alweer vervangen door nieuw materiaal, wat ook nog eens het vooraf vastgestelde budget ruim overschreed. In het vierde seizoen kwam er een tweede boardje met bijpassende bindingen en waren de schoenen alweer afgeschreven.

Hoewel ik de voordelen van eigen materiaal volledig onderschrijf, heeft het niet de door ons beoogde besparing opgeleverd. Ik durf het inmiddels niet eens meer terug te gaan rekenen…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

ach, ik geef weinig uit aan auto’s, Iphones,… en dus steek ik graag geld in ski’s. Af en toe in de zomer pak ik ze even liefdevol vast en kijk ik uit naar de eerste skivakantie. Economisch interessant (rekening houdende met onderhoud), nee. Maar ik wil wel graag mijn beste sneeuwvrienden bij me thuis.

Plaats een reactie