Geen helmdragers nog aanwezig!?

[mention=

justdavy op 25 aug 2014 13:52

Je opmerking "kom op mensen, het is SNEEUW’ snap ik niet helemaal. Ik verwacht dan dat jij nooit iemand gruwelijk op zijn of haar plaat hebt zien gaan. Ik heb in 2011 mensen in Flaine onderuit zien gaan (op hun gezicht) die een bloedspoor trokken van enkele tientallen meters. Met een goede helm was dat mogelijk beter afgelopen…

Maar goed, ik hoop voor je dat je het nooit ervaart. Ieder moet echt lekker doen wat hij of zij goed dunkt, maar ik board (en fiets) niet meer zonder helm. Ik zou niet willen dat er een keer iemand aan mijn vrouw en kinderen moet vertellen dat haar man / hun papa niet meer thuis komt omdat hij geen helm op had. Een helm kan het verschil maken tussen leven of (kasplantje of, nog erger) dood…

Weliswaar is asfalt niet helemaal met sneeuw te vergelijken maar wat hardheid betreft zeker wel met een ijzige piste en zeker met een flinke ijsplaat. Maar daar gaat het mij in deze niet echt om. Het gaat mij om het nut van een helm bij risicovollere sporten en dat wordt in dit filmpje denk ik goed duidelijke gemaakt. En na deze val is dit ‘slachtoffer’ sowieso een helmfan!

Dumpert: Ik hou van helmen - http://www.dumpert.nl/mediabase/6616313/a81d5555/ik_hou_van_…

🏂

Een helm dragen omdat iedereen een helm draagt, is de foute ingesteldheid. Kans is groot dat je hem dan toch verkeerd gaat opzetten of vastgespen. Een helm dragen doe je uit overtuiging.

Ik heb ook nog steeds eigenwijze vrienden die geen helm dragen (zij skieen). Als ik er naar vraag hebben ze geen reden waarom je het niet zou doen en die zijn er volgens mij ook niet.
De helmen zijn er, modellen zijn er ontelbaar en het is gewoon veiliger ! Het is een beetje net zoals je autogordel niet dragen omdat je zelf toch nooit een ongeluk maakt.
Als je tegenwoordig geen helm draagt dan vind ik je (zacht uitgedrukt) niet heel slim.
Al mijn snowboardende vrienden dragen een helm en ik heb al verschillende keren gezien dat een helm heel nuttig kan zijn. Een keer iemand met een hersenschudding met helm op, in de helm zat een grote deuk…je kunt je misschien voorstellen als het direct op zijn schedel zou zijn geweest.
Gewoon een helm dragen en zet dat “oh wat staat mijn Barts mutsje toch mooi” uit je hoofd voordat een flinke klapper dat doet.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Mijn vrouw dacht er net zo over; lelijk, te warm, zwaar, noem alle excuses maar op die niet opwegen tegen het weer gezond thuis komen ook al is het alleen maar voor je kinderen (!!!) en daar kon ze niets tegen in brengen.
Kortom; een helm gekocht , uiteraard iets met roze :-( , en na een halve dag wilde ze nooit meer zonder.
Zelfs op het terras vergat ze’m nog wel eens af te zetten.
Dus lelijk zijn ze allang niet meer, een muts is warmer en dat gewicht… dat valt best mee.

Mijn vrouw vind de helmen gewoon lelijk, groot ding op haar hoofd en ze is ook wel een beetje mode poppetje

justdavy op 19 aug 2014 12:39

Ik pak dit topic net pas op en moest wel lachen om deze opmerking.
Ze draagt zeker ook geen autogordel. Ziet er niet uit, zo’n zwarte band over je mooie kleren.
De meeste mode poppetjes zitten overigens de hele dag op het terras ‘kijk mij nou’ te doen.

Zou deze discussie er ook in 1972 zijn geweest toen de helmplicht voor motoren werd ingevoerd?
Ik denk dat er toen ook mensen waren die claimden dat zij zo goed konden motorrijden dat ze geen helm op hoefden (en bovendien, ziet er toch niet uit!)

@Jay maar een motorhelm bedekt ook het hele gezicht en dat is in een groot aantal gevallen dan wel weer zo fijn voor de rest van de wereld… ;-)

🏂

Hallo,

Ook ik droeg jarenlang geen helm. Argumenten als te zwaar, te warm en geen gezicht zo’n ding op je kop besloten mij om gewoon de piste op te gaan met louter een zonnebril en muts.
Nu we de laatste 3 jaar met de kids op wintersport gaan en zij VERPLICHT zijn een helm te dragen vonden wij als ouders dat we wel het goede voorbeeld moesten geven… Afgelopen februari in Nauders op dag 1 meteen een sportzaak binnengelopen en allebei een helm/goggle gekocht.
Al de volgende dag al m’n vooroordelen overboord kunnen gooien. Helm zit heerlijk, niet te warm, niet te zwaar en oogt samen met de goggle een lust voor het oog! Ik ben blij dat m’n vrouw en ik er nu 1 dragen. We geven het goede voorbeeld aan de kids en zijn safer op de steeds drukkere pistes.

3 jaar geleden als skiër een behoorlijke botsing met Engelsman gehad op de Zugpiste, die mij met z’n board van achteren torpedeerde.
Koppen tegen elkaar, en hij miste een paar tanden, maar droeg, net als ik gelukkig een helm.
Je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker, maar de kans is aannemelijk dat het slechter af had kunnen lopen.
Er blijven altijd voor en tegenstanders, als het gaat om veiligheid, ( er zijn nog steeds mensen, die veiligheidsgordels en airbags ook onzin vinden ) maar realiseer je wel dat het altijd wel een keer mis kan gaan, ook al ging het 20 keer goed.

Plaats een reactie