Geen helmdragers nog aanwezig!?

Dit jaar viel het me voor het eerst pas op dat er inderdaad meer helmdragers zijn dan ooit tevoren.
Zelfs onze vrienden waarmee we altijd op wintersport gaan hebben dit jaar eentje kunnen lenen omdat ze er een wilde hebben.
Ik weigerde echter omdat ik het onzin vond/vind, ik snowboard al 15 jaar en heb inclusief met schansspringen behoorlijke klappers gemaakt waarbij zelfs de lucht uit mijn longen knalde en ik moest vechten om adem te halen.
Dit jaar zelf een botsing gehad met mijn vriend die dus voor het eerst een helm droeg. Ik ving zoals ik altijd doe mezelf met alle gemak op met mijn handen samen met een lekkere duikrol en totaal niets aan de hand terwijl hij hoofdpijn had en last van zijn nek en het even voor gezien hield. Conclusie is dat ik zelfs als ik achterover val nog nooit mijn hoofd met iets heb geraakt.

Zijn er mensen die er ook zo nog over denken en GEEN helm dragen daar ben ik wel benieuwd
naar.

(UPDATE)
Allereerst wil ik zeggen dat deze topic menens was en dat ik geen reacties wou uitlokken of wat dan ook ik was niet overtuigd van een helm en vond er niets aan en ik wou enkel en alleen weten of er meer waren die geen helm dragen en er ook zo over dachten.
Hoewel er enkele waren was er over het algemeen meer voorstanders die ook sterke en goede argumenten hadden die mij toch wel aan het denken hebben gezet en waarvoor ik dankbaar ben. Ik weet dat ik eigenwijs kan zijn en tegendraads maar zoals ieder ander mens wil ik nog jaren totdat ik stokoud ben door genieten van wintersport omdat het mijn allergrootste liefde is op gebied van sport en ontspanning het liefst zou ik er willen wonen!, VEILIGHEID is dan ook belangrijk om dit nog jaren te kunnen blijven doen dus mijn vrouw is gisteren toevallig al geslaagd voor een Giro Sheer dames helm en ik kijk als de nieuwe collectie binnen is!
Vergeleken bij een Barts muts 25 euro is de helm van 189 wel even slikken maar we hebben er geen spijt van en ze is er nu al blij mee gezien het mooie vrouwelijke ontwerp.

Nogmaals bedankt voor het delen van je mening en het geven van goede argumenten!

Misschien een botte reactie, maar als ik dit zo lees dan komt het op mij over als zijnde sensatie-belust. Ik vermoed overigens dat er niet al te veel mensen zijn die er op dezelfde manier over denken als jij, want imo ben je erg dom en onverstandig (sorry @admins, maar ik kon me niet inhouden).

When life gets too complicated.... SKI

Nee hoor het is geen botte reactie en ik waardeer je reactie ik kan je mening/reactie begrijpen,

JA ik ben zeer sensatie belust daarvoor houd ik ook van snowboarden het liefst 100 km per uur naar beneden als de piste RUSTIG is, daarentegen ben ik wel een enorme verantwoordelijke snowboarder aangezien ik niets als alleen maar rekening houd met de mensen op de piste ik kijk naar iedereen en ontwijk (breed) iedereen wat er voor zorgt dat ik nog nooit iemand geraakt heb, aan de randen van de pistes kijk ik zelfs wel eens naar achteren om een compleet overzicht van de drukte op de piste te krijgen en sterker nog tijdens het gewoon snowboarden val ik ook nooit alleen maar als ik stil sta te wachten.
Ik ga nooit off-piste omdat ik het meest geniet van de geprepareerde pistes.
Maar de reden waarom ik deze vraag stel is dat ik nu met mijn vrouw voor het eerst alleen op wintersport ga en ik er toch aan denk om beide een helm aan te schaffen al zit er geen moet achter…
En ik hoor veel mensen zeggen dat je het gewoon echt moet doen maar ik wil nog kijken of er mensen zijn de hetzelfde als mij denken.

…wat er voor zorgt dat ik nog nooit iemand geraakt heb…

justdavy op 19 aug 2014 11:41

Dit jaar zelf een botsing gehad met mijn vriend die dus voor het eerst een helm droeg.

justdavy op 19 aug 2014 10:46

Ik kon het niet laten :D

Ja klopt ik weet wat ik schrijf gezien het zijn schuld was (bewijs staat op de go pro) hij ramde mij van achteren

Nou, daar heb je dan toch je reden voor het dragen van een helm: anderen kunnen ook fouten maken, domme dingen doen of een ongeluk krijgen. De twee keren dat ik echt heel blij was met mijn helm was toen iemand met ski’s op zijn schouders zonder te kijken omdraaide en ik de staalkanten van die ski’s tegen mijn achterhoofd kreeg. Had ik geen helm op gehad, dan had ik toch een flinke snee in mijn hoofd gehad, of wellicht nog erger.

Ja klopt ik weet wat ik schrijf gezien het zijn schuld was (bewijs staat op de go pro) hij ramde mij van achteren

justdavy op 19 aug 2014 11:47

Zoals @GiGi al zei een hoofdreden om een helm aan te schaffen. In veel gevallen heb je het geen eens in eigen hand.

Mag ik vragen waarom jouw vrouw ook geen helm draagt? Is dat omdat zij het niet wil of omdat jij het onzin vindt?

When life gets too complicated.... SKI

Wederom waardeer ik iedereens reactie en ik kan ook wel begrijpen hoe ik overkom op deze manier,
Vergeet echter niet dat de meningen van iedereen zon 5 a 10 jaar geleden nog compleet anders waren tegenover helmen niemand moest er wat van hebben vanwege dezelfde redenen die ik heb.

Ik vind mijn Barts muts ook gewoon mooier en stoerder staan en mijn vrouw heeft dat met haar muts ook en toen ik gisteren zij dat ik toch voor helmen wilde gaan kijken was ze daar ook niet blij mee.
Maar om even ON-topic te blijven, ik vroeg toch echt duidelijk of er nog mensen zijn die ook geen helm willen dragen.
Als het angstvallig stil blijft dan heb ik de hint ook wel begrepen en dan is de kans groot dat ik als eigenwijze snowboarder die het liefst een andere richting loopt als de menigte ook aan de helm ga :)

@ Alex, Mijn vrouw vind de helmen gewoon lelijk, groot ding op haar hoofd en ze is ook wel een beetje mode poppetje ;)
Maar we hebben gisteren op internet gekeken en er zaten helmen bij voor vrouwen waar ze wel mee kan leven en dat was voor mij ook het geval.
Nogmaals mocht er helemaal niemand zijn die nog hetzelfde als mij denkt dan is dat ook echt wel de reden dat we er een zullen aanschaffen uiteindelijk.

@justdavy Een helm aanschaffen omdat er niemand meer is die er ook nog zo over denkt als jij lijkt me niet echt een aanleiding om aan een helm te gaan beginnen. Als jullie geen helm willen dragen is dat jullie eigen keuze. Wat anderen daar van vinden (like myself) is imo niet belangrijk.

When life gets too complicated.... SKI

Hmmm, wel grappig dit. Als er ‘niemand’ meer is die er hetzelfde over denkt ga je overstag… Als ‘jij’ van mening bent dat je geen helm nodig hebt, en die overtuiging heb je jouw verhaal lezende, waarom laat je je dan wel beïnvloeden door de publieke opinie?

De reden om een helm aan te schaffen is imo nog steeds veiligheid voor jezelf en niet omdat anderen er (n)iets van vinden.

When life gets too complicated.... SKI

Ja ik had zon dergelijke reactie wel verwacht en hij is ook terecht natuurlijk maar ik ben zoals ik al eerder zei een typ dat zich eigen niet zo snel overhaalt om iets anders te doen als ik het al zo lang gewent bent zeker niet als ik het niet leuk/mooi vind maar er blijft natuurlijk een stukje veiligheid in mijn achterhoofd hangen wat je met een helm krijgt en waar ik niet doof voor ben gezien de grote overdeel van de mensen dit nu heeft. Dus ondanks dat ik er geen voorstander voor ben, ben ik wel over te halen als ik zie dat echt iedereen dezelfde mening deelt dat het gewoon verstandig en veiliger is, zeker als ik sommige verhalen lees!

Ik had ergens alleen nog verwacht dat er nog meer waren die ook geen helm dragen.
Heb in de tijd dat helmen niet gewild waren anders nog nooit extreme dingen gehoord, gezien of zelf meegemaakt.

Ik denk dat je hier weinig mensen gaat vinden die er net als jij over denken. Dat je nooit iets hebt gehad door je valpartijen is mooi meegenomen, had ik ook niet de eerste 7 à 8 jaar boarde , het 9e jaar zag ik veel meer mensen met helm en bedacht samen met mijn vriendin dat het wel veilig zou zijn en ik heb er één gevonden die ik mooi vind en meteen gekocht. In die week ging ik een keer goed hard op mijn muil, over de kop, ook de lucht uit mijn longen enzo, gewoon hard dus, hierna had ik een vrij diepe kras van de kant van mijn snowboard in mijn helm staan. (ik was goed dubbelgevouwen zegmaar) Zonder helm had ik waarschijnlijk een hoofdwond gehad. Hoe groot de wond zou zijn weet je natuurlijk nooit maar ik schrok er toch wel van. Tegenwoordig altijd met helm ook in snowworld bijvoorbeeld. Ik vind het overigens ook heerlijk zitten.

Maar ik heb wel een vraag voor je. Vind je uiterlijk vertoon en een soort van ‘tegendraads’ willen zijn nou echt belangrijker dan het mogelijke risico op ernstig letsel door te vallen zonder helm? Het gaat niet om hoe vaak het goed ging, het gaat erom of het één keer ernstig fout gaat in de toekomst…

Succes met je keuze in ieder geval!

Oh ik heb trouwens een vriend die jouw mening volledig deelt! Hij heeft zelfs een helm gekocht, meegenomen naar de sneeuw maar de hele week in het appartement laten liggen omdat die het toch niet mooi vond ofzo. Viel nog de eerste dag, krassen van ijs op de zijkant van zijn hoofd maar toch eigenwijs hahaha.

En hij heeft echt een mooie helm gekocht vond ik, helaas pas ik hem niet anders had ik hem overgenomen…

🏂

Een helm hoort tegenwoordig gewoon bij je ski / snowboard uitrusting. Mijn kinderen vinden het maar raar als we iemand zien die geen helm draagt. Zij vinden het dus al heen normaal.

May the ski force be with you !!

Nou ja, hier nog een (of 2 eigenlijk) die geen helm draagt.

Een helm is lekker warm en veilig! Hoewel als het er rustig is/ we op de blauwe pistes blijven (geeft geen garantie tot geen ongeluk of val partij) wil ik nog wel eens alleen mn muts en bril op zetten, dit is misschien 2x voorgekomen in 3 jaar wintersport.

4 jaar geleden toch maar een gekocht, al vond ik het voor mezelf niet zo nodig. Heb hem slechts 1 keer echt nodig gehad (niet vanuit mezelf maar iemand die tegen me aan kwam), maar dat maakt het voor mij het geld wel waard. Draag hem ook altijd.

Nou zal ik dan maar antwoorden, ik ben een van de weinigen die ook geen helm draagt. Èèn keer per jaar heb ik een week een helm op, en vindt het echt niet fijn, het is omdat het dan moet. Ik heb ook echt het idee dat veel mensen een helm opzetten omdat je dat de laatste paar jaar steeds meer ziet.
Als ik het logisch redeneer is het misschien ook wel verstandiger, maar zie veel mensen zodra ze beneden komen gelijk hun helm afzetten, vooral bij warm weer. Ik heb ook maar zelden een muts op alleen bij erge koude of sneeuw. De meeste ski ongevallen hebben trouwens andere blessures.

Dienten Die Alte schule

Ik draag voornamelijk een helm om de schade te beperken bij een botsing door gestuntel van anderen.

Ook kan je zelf onderuit gaan en ongelukkig vallen.

Afgelopen winter ben ik onderuit gegleden midden op een zwarte piste bij hoog tempo, naar de rand gegleden en door de piste rand gelanceerd. Landing was kort naast rotsen en bomen. Ik heb erg veel geluk gehad, metertje verder en ik had waarschijnlijk mijn helm hard nodig gehad.

Dit gebeurt me normaal nooit, maar kan altijd eens gebeuren.

Ik board al enige jaren met helm. Ben 1 keer blij geweest dat ik hem op had. Ik raakte met de punt van mijn board een piste paaltje en ben er vol overheen geklapt, een salto er overheen zeg maar. Een ongeluk zit gewoon in een klein hoekje, een beetje a la @Martin9 zeg maar. Jaren niets aan de hand 1 keer pech, maar met helm.

De reden voor mij om wel een helm op te zetten was dat je op je board of ski’s vrij gemakkelijk aan snelheden komt waarbij je in het verkeer verplicht bent een helm te dragen. En natuurlijk zijn er op de berg geen idioten weggebruikers, maar wel onvoorzichtige berggebruikers. Bovendien beweegt iedereen zich voort op een evenwichtsvoertuig en staat op een helling.

Als je er rationeel over nadenkt vind ik het een onverstandig idee om geen helm op te zetten. En ik ben bepaald niet iemand die met de meute meegaat, maar ik vind dat eigenlijk geen argument. Veiligheid vind ik veel belangrijker dan wat andere doen.

Maar zoals @Alex al zei geen enkele volwassene is verplicht je een helm op te zetten, dus doe lekker waar je jezelf het lekkerst bij voelt. Maar het feit dat je op zoek bent naar bevestiging van je eigen mening doet mij vermoeden dat je inmiddels niet meer zo overtuigd bent. Of heb ik het mis?

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik vind het erg dom om geen helm te dragen. Volgens mij gaat een gemiddelde wintersporter sneller dan een scooterrijder. Zelf een keer gevallen dat mijn helm gebroken was. En mijn veiligheid gaat voor dan een mode show lopen

Wij zijn vorige winter ook overstag gegaan en hebben allebei een helm aangeschaft.
Mijn vriend was de laatste van wie ik verwacht had een helm te kopen.
Maar veiligheid gaat voor op schoonheid!

De enige reden voor mij om een helm te kopen was om van het gezeik van andere af te komen dat je zonder helm je eigenlijk niet zou mogen wintersporten en dat soort geneuzel.
Nu ben ik wel blij met een helm vooral wanneer ik indoor aan het boarden ben want daar heb je een hoop gestuntel van anderen, en heb al geregeld een stok van een skier tegen mijn helm gehad omdat ze niet weten hoe je de stoken moet houden.
En sinds een jaar heb ik een camera en dan is een helm wel een praktisch platvorm om een camera op te monteren.

Heb dus een helm niet om de juiste redenen gekocht maar achteraf wel blij dat ik hem heb

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik kwam er in een volle gondel naar de top van de Mont Fort erachter dat ik de enige was zonder helm.
Aangezien ik ruim 1.90 cm ben viel dat anderen volgens mij ook nogal op, waardoor ik me nogal te kijk vond staan.
Voor mij werd dat dus de reden om er ook een aanteschaffen.
Niet echt de beste reden vind ik, maar weet zeker dat met mij een héééle hoop anderen dit ook stiekem als reden heben voor zo’n eierdop.

Overigens zou ik nu nooit meer zonder willen, want het zit toch wel erg lekker en warm. En ik durf nu veel harder van de pistes af te knallen ;-)

@Martin9
Het gaat meer om mijn vrouw die van aard nog wel eens lomp kan zijn zeker als ze moe is en dat ze een helm op heeft dan stelt me dat meer gerust. Voor mezelf interesseert het me niet zo veel aangezien ik van mening ben dat het aantal ongelukken met vele andere letsels nog niet is verminderd en dat ik voor mezelf vind dat ik meer als snowboarder met mijn vrije handen alles kan opvangen meer dan een helm dat kan.
Maar als mijn vrouw er een neemt moet ik dat natuurlijk ook dat is makkelijk zat zij wil die veiligheid ook voor mij.
@RR
Als je zon harde glijder maakt op zwart en buiten de piste vliegt lijkt me een helm sowieso niet voldoende dan zal je als je verkeerd land vele andere letsels en/of blessures oplopen.
@Bien
Ik ben inderdaad door de reacties en verhalen uit andere topics niet zo sterk meer overtuigd maar het is me nog steeds de vraag of ik zon helm fijn gaat vinden, als dat niet zo is dan zal ik hem gewoon nooit dragen dan neem ik dat kleine stukje risico maar voor lief(voor mezelf).
@Matis
Kijk dat is nou een reactie die ik meer heb gehoord over het hele internet dat mensen met een helm meer en harder durven te gaan en dat snap ik nou echt niet.
Ik heb totaal geen angst op de piste ongeacht welke snelheid dat ik heb, hoe harder des te beter zelfs maar dan wel verantwoord in de zin van rekening houden met de andere mensen, ik doe mijn hardst dan ook alleen maar als het heel rustig is op een bepaald stuk op de piste en nooit als het druk is dan ga ik gewoon normaal chill naar beneden om geen roekeloze idioot te zijn zoals ik sommige dat wel zie doen.
Maar een helm zou mij absoluut geen veiliger gevoel geven het zal meer aanvoelen als een hoofdverzekering op mijn hoofd :P

Ik hád dezelfde mening als jij, en ik weet eigenlijk al niet meer waarom ik hem aangeschaft heb, in ieder geval was dat niet omdat ik van mening was dat het mijn veiligheid zou verbeteren/verhogen. Wel heb ik toen tig helmen gepast voordat ik er eindelijk eentje gevonden had die écht goed zat. De reden dat mensen hem onder aan de piste afzetten is imo een teken dat de helm niet goed zit. Maargoed, hetzelfde jaar de helm mee gehad naar Alpe d’Huez. Daar ‘zonder problemen’ zwarte piste Le Tunnel af gekomen. Eenmaal onder aangekomen, in een onbewaakt moment van euforie, omdat we die lastige piste hadden bedwongen, hap ik met de achterkant van m’n board, ik kon de val deels breken door door te rollen, maar klapte met mijn helm toch hard op het ijs. Alle omstanders waren geschrokken van de klap en stonden te kijken of ik nog zou opstaan. Gelukkig kon ik nog opstaan, was alleen mijn helm gebarsten en ben ik met de schrik vrij gekomen.

Sindsdien wil ik nooit meer zonder en is mijn mening over de helm voorgoed bijgesteld.

Als je er uiteindelijk een gaat kopen kan ik je meegeven dat je altijd moet gaan voor de helm die perfect zit en niet bespaard op de prijs want als hij niet goed zit zal het je tegen gaan staan om hem op te zetten.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

De conclusie is dus dat je het niet doet vanwege de mening van het overgrote deel van de wintersporters noch vanwege de risico’s. Je hebt gewoon een helm nodig omdat je min of meer verplicht word door vrouwlief… Als je zo onder de duim zit zou ik inderdaad maar een helm aanschaffen ;-) lol

Ik zou je wel adviseren vele helmen te passen net zolang tot je weet welke echt lekker zit. Ik heb mijn helm alleen af als ik pauzeer, niet in de lift of wanneer ik onder aan de piste ben. Ik vind het gewoon fijn zitten, het is lekker warm en als het te warm is kan ik luchtschuifjes open zetten.

🏂

Ja ik snap dat! Ik snap waarom je geen helm wil dragen. In tegenstelling tot wat wij Nederlanders denken is het niet veiliger geworden op de piste. Juist het tegenovergestelde daarvan. Mensen durven meer met een helm op waardoor ze te hard gaan en toch ongelukken maken. Met helm deel je toch wel een aardige kopstoot uit. De reactie hierop is dat meer mensen een helm zijn gaan dragen.

Ik draag overigens wel een helm maar op dagen met een mooi nieuw sneeuwdek, kan die toch nog af gaan.

Het argument “Voor mezelf interesseert het me niet zo veel aangezien ik van mening ben dat het aantal ongelukken met vele andere letsels nog niet is verminderd” snijdt geen hout … Het maakt niet uit dat er 100 keer meer letsels met een gebroken been zijn tov een hoofdletsel, het punt is dat een hoofdletsel in potentio stukken ernstiger is.

De gedachte dat je met je hand/arm beter een klap kan afsteunen dan dat een helm je kan beschermen is maar gedeeltelijk juist. Bij een “voorziene” (of te voorziene) val kan je mogelijk het punt van de hoofdimpact verder van je hoofd houden, maar dan ook maar zolang de vertraging niet te groot is. Dat kan je waarschijnlijk echter ook goed wanneer je een helm draagt én met je hand/arm afsteunt (alhoewel het meergewicht van een helm een nadeel is). Bij onvoorziene val of botsing kan je met je armen helemaal niets, behalve de nakomende tuimeling proberen te breken. Dat laatste zal je mogelijk beter kunnen mét helm, omdat die net nog een deel van de impact op je hoofd kan opvangen.

Voor de rest … tsja.

Sinds 3 jaar een helm, en draag die in principe ook graag, maar NIET bij warm weer! Dan krijg ik het zo verschrikkelijk warm onder een helm (ja, ook al andere merken geprobeerd) dat ik soms bang ben dat ik flauw val van de hitte… Lijkt mij voor de veiligheid van mijzelf en anderen bij warm weer dus gewoon verstandiger GEEN helm te dragen.

Plaats een reactie