Geen helmdragers nog aanwezig!?

Laat ons eerlijk zijn, de meeste onder ons dragen enkel een helm omdat dat tegenwoordig ‘mode’ is (ik ook trouwens)…
Hoeveel van de veiligheidsprofeten hier die zeggen dat je een helm MOET dragen op de piste, wat tegenwoordig algemeen aanvaard en misschien zelfs ‘cool’ is, zetten ook een, net iets minder coole, helm op wanneer ze met de fiets naar de bakker/de school/het werk/… rijden? Just saying…

Ehm, praat dan maar voor jezelf ;-). Ski --> helm, fiets --> helm.

Maar’k ben dan ook genoeg op m’n hoofd gevallen om te weten dat het iets kan uitmaken ;-).

Ehm, praat dan maar voor jezelf ;-). Ski --> helm, fiets --> helm.

Maar’k ben dan ook genoeg op m’n hoofd gevallen om te weten dat het iets kan uitmaken ;-).

Lars3 op 20 aug 2014 14:58

Altijd?
Voor een tochtje met de koersfiets of mountainbike meestal wel, maar om met de fiets in mijn gewone kleren naar de bakker te gaan zie ik er toch liever niet belachelijk uit…bovendien is mijn haar dan op zeep ;)

@Martin9 Nee haha wij doen letterlijk alles in evenwicht :P het is alleen als ik wil dat zei er een draagt wilt zij natuurlijk ook dat ik er een draag! Ergens logies natuurlijk zo kostbaar als zij voor mij is ben ik dat natuurlijk ook voor haar.
@Lars3 Ik begrijp je punt maar ik heb dit jaar sowieso een botsing gehad die ik niet zag aankomen maar het moment dat je voelt dat je gaat is het moment dat alles bij mij min of meer automatisch gaat kwa opvangen, ik sta dan ook op van whhhooo heftig maar ik lach dan altijd gelijk zo ging dat ook met schansspringen zelfs toen de lucht uit mijn longen klapte (toen de lucht terug was natuurlijk) en toen ik keihard op mijn heup terecht kwam (zal me wellicht ooit nog wel een keer afgestraft worden!).
Ik denk ook dat met of zonder helm iedereen automatisch wel zijn gezicht/ hoofd wilt beschermen.
Maar de kans is ergens wel groot als ik een goede helm kan vinden dat ik ondanks ik er liever geen heb voor mijn veiligheid kies en het toch doe.
Maar ik ga er niet harder door boarden of wat dan ook aangezien ik mijn limits ook zonder helm op durf te zoeken, kijk eens naar Flight en Adidas snowboard filmpjes die gasten zijn de top snowboarders van de wereld en pakken de gevaarlijkste of piste gebieden waar ik nog niet eens naar beneden durf/wil en dat zonder helm dat is pas gekkenwerk!

Altijd?
Voor een tochtje met de koersfiets of mountainbike meestal wel, maar om met de fiets in mijn gewone kleren naar de bakker te gaan zie ik er toch liever niet belachelijk uit…bovendien is mijn haar dan op zeep ;)

Skiwi op 20 aug 2014 15:14

Ja … beroepsmisvorming (zit in de verkeersveiligheidsbranche … genoeg gezien, genoeg meegemaakt). Een hoofd ziet er niet bepaald smakelijk uit wanneer net een borduurtje gekopt is ;-).

Ik moet toegeven dat ik er ook niet aan wilde.
Echter de komst van een kleine heeft mijn mening veranderd (je wordt toch voorzichtigger) en ben dus ook 3 jaar geleden overstag gegaan.
Om eerlijk te zijn, de haren in de wind naar beneden geeft wel een lekkerder gevoel maar om nou te zeggen dat ik last van die helm heb… nee.
Maar wanneer ik eens een klein stukje ski zonder helm geeft het een gek gevoel dus het went vanzelf
De tip die hierboven al gegeven is moet je zeker meenemen “koop gelijk een goeie die echt lekker zit” dus bezuinig niet op de prijs en let ook op de combi met je goggle.

Stoer hoor TS, zonder helm.

Ikzelf moest er verplicht van mijn ouders eentje op toen ik een jaar of 16 was. Met tegenzin natuurlijk zoals elke 16-jarige. Maar inmiddels ben ik 23 en zou ik niet meer zonder willen.

Overigens ben ik het met velen hier eens dat een helm toch bij je ski/snowboarduitrusting hoort. Ben je graag eigenwijs, en wil je het niet, dan is het je eigen keuze. Immers koop je zo’n ding voor je eigen veiligheid, en zit je er niemand mee in de weg. Sterker nog: ik vertrouw ook volledig op mijn eigen kunnen met zo’n 20+ weken skiervaring als 23 jarige, maar vertrouw niet alle andere mensen die ik op een piste naar beneden zie sjezen.

Vroeger reden wielrenners ook zonder helm van de berg af met zo’n 80 km per uur. Tegenwoordig verklaar je wielrenners voor gek als ze dat doen zonder helm. Waarom dan wel met skieen? Ik denk dat deze trend zich door zet, totdat nagenoeg iedereen een helm heeft. Volgens mij is het in Oostenrijk inmiddels ongeveer zo ver, en loopt Frankrijk wel nog wat achter qua helmen? Dat kids en klasjes in Oostenrijk verplicht een helm moeten juich ik alleen maar toe. En deze mensen blijven hem ook vaak dragen. Zit niet in de weg als je een goede hebt en vaak nog lekker warm ook ;).

Tja, en het is makkelijk voor de Gopro :-P
Meestal heb ik hem wel op, af en toe niet maar dan doe ik ook geen gekke dingen en geen drukke piste. Mn vrouw kan er maar niet aan wennen en die draagt hem alleen de eerste dag en dan is ze er helemaal zat van ook al is ze inmiddels 2x hard omver geskied. Ieder zn eigen uiteraard, ik ben voor een helm maar af en toe is het ook wel lekker om even de wind in de haren te voelen bv op zo’n super zonnige dag en dan hangt ie aan de tas om hem even later wel weer op te doen.
Succes met je keuze, 1 aanschaffen kan je uiteraard wel en dan beslis je op dag of piste zelf of je hem gaat gebruiken.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Ik moest toen ik 13 was en in Italië verplicht een helm op: vreselijk! In Oostenrijk was dat nog niet verplicht voor kinderen… Maar nu ik 18 jaar ben, ik ga nooit zonder! Ook als ik les geef doe ik hem trouw op, ik vind dat je de kleine monstertjes van de toekomst wel het goede voorbeeld moet geven:p enkel de kinderwijde gaat met mn beanie op, beetje heet anders!
Maar ik beveel t iedereen aan, en je hebt heeeele leuke tegenwoordig en vind m’n helm nu lekker zitten(en dat met zon paasei hoofd) dus voor de looks, no worries! En ti’s toch echt veilig wat toch t aaaaller belangrijkste is om zo veel mogelijk km te maken

Drivin' Powder

Hier ook een niet-helmdrager. Ik vind het niet lekker zitten, veel te warm ook. En ben me bewust van de risico’s, maar die loop je op wel meer gebieden. Als ik op de fiets zit en ik trap lekker door heb ik ook geen helm op…

@Draak

Ik hoor vaker de verklaring van de helm in vergelijking met brommer rijden fietsen en dergelijke maar is er nou echt niemand die door heeft dat hoe hard je ook onderuit gaat op de piste dit totaal niet te vergelijken is met andere sporten.
Kom op mensen het is SNEEUW het is geen ruwe harde wegdek of grond waar je door de wrijving heel pijnlijk hard valt.
Het is bijna hetzelfde als je in de sneeuw stil staat en je eigen laat vallen sneeuw is immers GLAD en je glijd vrolijk verder (mits je geen gevaarlijke kant op glijd :P).
Het gevaar waar ik het dan wel weer met anderen eens ben is de boom,rots en mede snowboarder/skier waardoor de klap wel erg veel pijn kan doen.
Maar je kunt het echt niet met elkaar vergelijken alleen door de oppervlakte alleen al…ja als je een ijzige piste hebt of ijs zelf op de piste dan lijkt mij toch wel dat we allemaal hetzelfde voelen :P

Ik ben er niet helemaal achter of dit nu een topic is om reacties uit te lokken of dat het serieus is, maar je laatste opmerking slaat nergens op.
Als je met 80 van een berg af fietst en je gaat onderuit glij je ook door. Ja, je kan het asfalt uit je huid krabben maar je draagt geen helm om dat te voorkomen. Je draagt een helm omdat je niet weet hoe hard je de grond raakt met je hoofd, en dat kan een stuk zachter dan je denkt al serieuze schade opleveren. En ja, sneeuw is daar hard genoeg voor, net als asfalt en water.
Als jij in een afdaling een misser maakt en je slaat over de kop kan je je schedel kraken, en jij kan niet met 100% zekerheid zeggen dat je nooit van je leven over de kop kan slaan. Dus is het nemen van het risico gewoon dom. En ja, hetzelfde geldt voor zonder helm fietsen op een stadsfiets ook al is dat wel sociaal geaccepteerd en doe ik hetzelfde.
Ik heb een vriend gehad bij wie de moeren uit zijn voorwiel zijn losgedraaid op school, gelukkig landde hij op zijn rugzak na een driedubbele salto te hebben gemaakt toen zijn voorwiel met 25 km/h uit zijn voorvork klapte maar ook dat kan fout gaan.
Het kan op de piste ook fout gaan met veel meer dan jij kan bedenken zoals een brekende strap van je binding of andere materiaalpech, of gewoon een foutje

Ik board nu 3 jaar met helm. De reden dat ik een helm heb gekocht is dat een vriend me toch we sterk adviseerde om een helm te pakken omdat hij al meerdere keren door zijn helm gered zou zijn.
Ik heb toen een helm gekocht en ging er in het funpark op de laatste dag onderuit waarbij ik hard op mijn stuitje en hoofd/nek terrecht kwam. Ik heb 2 maanden minder goed gelopen maar had van mijn hoofd maar een paar dagen hoofdpijn. Ik zou er niet aan moeten denken wat de gevolgen waren als ik geen bescherming had gedragen. Vooral als ik denk aan off piste ervaringen met rotsen zie ik het niet rooskleurig in als ik mijn mij blote hoofd een rots aantik.
Zelf vind ik m’n muts ook mooier dan mijn helm, maar de helm wint het toch voor mij.

Ook heb ik een half jaar in Melbourne gewoont waar je en boete krijgt in het verkeer als je op je stadsfiets geen helm draagt. Het is daar zo ingeburgerd en ik dat een helm van meerwaarde kan zijn bij een aanrijding met een auto bijvoorbeeld.

BTW op mijn wielrenfiets en moutainbike draag ik ook altijd een helm, deze helm weegt 190 gram en je merkt er niets van dat je een hoofddeksel draagt.

En ben het met een van de vorige reacties eens; op je hoofd val je minder vaak dan op je billen maar als je hard op je hoofd valt kunnen de gevolgen toch wel erg groot zijn !!

Ik persoonlijk voel me een stuk veiliger en zekerder met helm, als iemand geen helm wil is dat zijn eigen keuze welke reden dan ook, of dit verstandig is?? Mijn persoonlijke mening is dus dat dit niet verstandig is.

Vaak genoeg gehad als ik net in de lift zit, dat dan de medelift gebruikert net iets te snel de veiligheid steun naar beneden klapt en mijn helm aantikt, dat zijn ook de momenten dat ik blij ben dat ik er dan toch 1 heb.

Overigens als je een muts en helm van 10 hoog naar beneden gooit, dan is de helm wel kapot en de muts niet.

Enfin, Ik doe het dus eigenlijk altijd veilig met “helm” … ook op de piste.

don't count the days, make the days count !

Wow de meest onzinnige discussie ooit is dit aan het worden. Met non argumenten van heb ik jou daar.

Als je geen helm wilt dragen, draag hem dan niet, omdat je zeker weet dat je altijd controle hebt over je val.

??? Inderdaad je valt omdat je de controle verliest, doordat jij iets verkeerd inschat of iemand anders iets
verkeerd inschat of de controle verliest.

Kortom een helm is volkomen onzin als je goed bent, je ziet alles ver van te voren aankomen.

En och mocht het een keer misgaan dan is het leven als een kas plantje zo erg toch niet. Ik hoor een goede vriend van mij er nooit over klagen, en de vader van een ander maatje van me ook niet, het ene moment stond die vrolijk en geanimeerd te praten en het andere moment lag die op de grond (idd zonder helm), omdat iemand als een kamikaze van een berg afkwam en nog niet het begrip remmen onder de knie had. 1 jaar heeft die kunnen genieten van zijn pensioen.

Tja doe lekker geen helm op ik ken je verder niet dus mij raakt het niet als je je toch vergist (of iemand anders zich vergist), dan hou ik de mijne wel op ben namelijk niet zo een fan van hersenletsels en dergelijke.

Wow de meest onzinnige discussie ooit is dit aan het worden. Met non argumenten van heb ik jou daar.

Als je geen helm wilt dragen, draag hem dan niet, omdat je zeker weet dat je altijd controle hebt over je val.

??? Inderdaad je valt omdat je de controle verliest, doordat jij iets verkeerd inschat of iemand anders iets
verkeerd inschat of de controle verliest.

Kortom een helm is volkomen onzin als je goed bent, je ziet alles ver van te voren aankomen.

En och mocht het een keer misgaan dan is het leven als een kas plantje zo erg toch niet. Ik hoor een goede vriend van mij er nooit over klagen, en de vader van een ander maatje van me ook niet, het ene moment stond die vrolijk en geanimeerd te praten en het andere moment lag die op de grond (idd zonder helm), omdat iemand als een kamikaze van een berg afkwam en nog niet het begrip remmen onder de knie had. 1 jaar heeft die kunnen genieten van zijn pensioen.

Tja doe lekker geen helm op ik ken je verder niet dus mij raakt het niet als je je toch vergist (of iemand anders zich vergist), dan hou ik de mijne wel op ben namelijk niet zo een fan van hersenletsels en dergelijke.

Martijn@westhof op 25 aug 2014 17:45

Hoe je met sarcasme het tegenovergestelde kan bedoelen dan wat je zegt…

Wat mij betreft doet echt iedereen wat ie wil: vind je een helm vervelend om wat voor reden dan ook, zet er dan geen op. Kan je leven met het geringe ongemak of vind je 't zelfs cool, zet 'em dan op! (Dat laatste geldt dus ook voor mij)

Ik krijg wat van die regelnichterij tegenwoordig, zolang ik er geen last van heb doet iedereen wat hij wil…
Als ik er zo over denk: vroeger had je veel minder roekeloze idioten op de piste, misschien was dat omdat er niemand een helm op en daarom iedereen voorzichtiger was ;)

Ik krijg wat van die regelnichterij tegenwoordig, zolang ik er geen last van heb doet iedereen wat hij wil…
Als ik er zo over denk: vroeger had je veel minder roekeloze idioten op de piste, misschien was dat omdat er niemand een helm op en daarom iedereen voorzichtiger was ;)

Skiwi op 25 aug 2014 19:20

Of omdat mensen (tegenwoordig) met carve skies zoveel makkelijker kunnen skiën … of denken dat ze kunnen skiën. De leercurve is toch een heel stuk minder stijl geworden.

“Vroeger” maakten we het elk jaar wel eens mee dat één of andere kwast luidkeels onderaan de piste stond te verkondigen dat hij wel even wat skies ging huren en iedereen ging laten zien hoe het moest (details zouden me als Belg worden afgenomen voor hollanderhaat ;-)). Enfin, dat liep meestal af in een mooie reeks tuimelpartijen waar iedereen ver genoeg van weg kon blijven.

“Nu” maken we het bijna om de twee dagen mee dat één of andere kwast luidkeels bovenaan de piste staat te kelen dat hij het al goed kan, om daarna met een vaag begrip van remmen en bochten een paar scholen te doorkruisen en onderaan in de liftrij in te slaan. Ook dat is spijtig genoeg niet overdreven.

“Ze” geraken gewoon verder … die mensen die absoluut geen benul van veiligheid, hun omgeving, wintersport, schaamte, etc. hebben. Spijtig …

Ik ski al sinds 2002 met een helm, omdat ik geen diepte zie
Ook tijdens de trainingen van de skiclub al jeren met helm
Ik was de eerste, nu nog maar 1 of 2 zonder helm
Komende winter voor het eerst een zitski vakantie, daar is een helm verplicht voor deelnemers

Ik ben begin dit jaar begonnen met het dragen van een helm.
Ik heb nog leren skieën in een periode waar het nog niet aan de orde was.
Dus na jaren niet geskied te hebben vorig jaar eerst zonder helm aan de slag gegaan en daar ook geen problemen mee gehad. Vond het voor mijzelf ook niet nodig voor het skiën.

Echter dit jaar voor het eerst begonnen met snowboarden en toch overstag gegaan.
Voor die paar tientjes koop ik het beetje risico wel af aangezien ik op m’n board toch wel met regelmaat onderuit ga.
Ondanks een paar goede buitelingen heeft de helm daar verder niet positief/negatief aan bijgedragen.

Nu ik twee weken met helm heb geskied en geboard heb ik er vooral een positieve ervaring mee.
Ja, met hoge temperatuur is het warm, maar als je stil staat of in de lift zit kan je 'm zo afzetten.
In slecht weer had ik er duidelijk baat bij, bril besloeg minder, oren en nek goed beschermt, goed zichtbaar voor de rest van de groep (fel kleurtje).
Daarnaast zit de skibril ook prettiger dan wanneer ik 'm met een muts draag.

Al met al ga ik niet meer de piste op zonder.

Ik heb in mijn allereerste bericht een update geplaats met verhaal en uitleg in het geheel kort samen gevat.
Vooralsnog bedankt ik iedereen voor hun mening en sterke argumenten.

Als je dan toch besloten hebt een helm aan te schaffen kijk dan als laatste naar de prijs maar neem er vooral 1 die lekker zit. Loop er ff mee rond in de winkel. Een helm die niet lekker zit ga je namelijk ook niet gebruiken.

Übung macht den meister!!!

Als je dan toch besloten hebt een helm aan te schaffen kijk dan als laatste naar de prijs maar neem er vooral 1 die lekker zit. Loop er ff mee rond in de winkel. Een helm die niet lekker zit ga je namelijk ook niet gebruiken.

RFKANGOO op 1 sep 2014 09:29

Inderdaad, 2 sleutelwoorden wat mij betreft: licht en luchtig

  • licht: zodat 't gewicht je niet stoort
  • luchtig: voldoende ventilatiemogelijkheden zodat je bij warm weer (in het voorjaar kan dat wel eens gebeuren) na een half uur niet met een natte kop haar van het zweten zit

Tot op vandaag heb in nog altijd geen helm. Nu gaan de kinderen voor de eerste keer mee skiën dus zal ik wel het goede voorbeeld moeten geven.
Is een instapmodel al voldoende comfortabel en betaal je anders maar voor merk en design? Of is er toch meer kwaliteit aan duurdere modellen?

Er zijn genoeg instapmodellen die lekker kunnen zitten. Het is voor iedereen natuurlijk anders. Je moet gewoon gaan passen en dan merk je snel genoeg of het iets is of niet. Ik zou in ieder geval niet meteen kijken naar de duurste helmen, want ook daar kunnen er bij zitten die gewoon niet lekker zitten.

Net zoals met skischoenen gaat niet elke helm bij iedereen even prettig zitten … Comfort is wat dat betreft eerder losgekoppeld van merk & design. Natuurlijk zijn er een paar technische verschillen tussen merken die ook een invloed -kunnen- hebben op comfort (bvb binnenhelm, materiaalkeuze, etc.).

Als je een skibril draagt, neem deze hoe dan ook mee in de keuze van een helm (helemaal als je ook een gewone brildrager bent).

Kijk eens naar een POC Fornix. Licht, mooi model en super comfortabel. Tenminste op mijn bol dan.

Ik ski sinds 2010 met een helm, was een goedkope helm als test. Vanaf dag een heb ik het niet als onprettig ervaren, sterker nog ik vind het zelf prettig. Ik heb nu een POC Receptor bug gekocht, deze winter even kijken hoe deze me bevalt.

Nou, daar heb je dan toch je reden voor het dragen van een helm: anderen kunnen ook fouten maken, domme dingen doen of een ongeluk krijgen. De twee keren dat ik echt heel blij was met mijn helm was toen iemand met ski’s op zijn schouders zonder te kijken omdraaide en ik de staalkanten van die ski’s tegen mijn achterhoofd kreeg. Had ik geen helm op gehad, dan had ik toch een flinke snee in mijn hoofd gehad, of wellicht nog erger.

GiGi op 19 aug 2014 11:54

Ik vind anderen op de piste JUIST dé reden voor het dragen van een helm. Van mijn eigen kunnen ben ik wel overtuigd, maar je weet nooit (net als in het verkeer op straat) wat een mede-piste-gebruiker doet in geval van calamiteiten… ;)

Ehm, praat dan maar voor jezelf ;-). Ski --> helm, fiets --> helm.

Maar’k ben dan ook genoeg op m’n hoofd gevallen om te weten dat het iets kan uitmaken ;-).

Lars3 op 20 aug 2014 14:58

Check! Fiets evenzo. Ben twee weken geleden aangereden (lichte schade) omdat ik geen voorrang kreeg. Ik kan nog zo goed fietsen, maar als iemand anders niet oplet, dan ben je de sjaak en een helm kan jou (en anderen) veel leed besparen…

Plaats een reactie