verantwoordelijkheid

Smartegeld ??? Wow je denkt echt dat je eerste bent die zo een soort zaak aanspant.

En je denkt echt dat je alle gebieden (in Frankrijk) hun beleid en infrastructuur kan laten aanpassen.

Stel dat je wint en dat de miljarden business die wintersport heet verliest. Dan gaat iedereen met een
foute lift omhoog, breekt een poot en claimt de hoofdprijs. Met smoesjes als … (you name it).

Nee jullie zijn naïef geweest, en daar mag iemand met gips voor boeten. De verzekering betaald de kosten en daar is de kous mee af.
En heb je trouwens enig idee wat een ambulance in NL kost ?? En hypothetisch gesproken stel het was een "good old" sleep lift geweest.

Big business. Nogal logisch dat waarschuwingen voor zwarte pistes verdekt worden opgesteld en dat wordt geweigerd om mensen die een foutje hebben gemaakt (ja, die bestaan echt hoor!) op een veilige manier naar beneden te brengen.

JerryB op 23 feb. 2014 23:41

Erg ver gezocht. Klinkt wel een soort complottheorie. Wat skigebieden aangeven wordt bovendien gecheckt door diverse instanties. Ik ken echt geen skigebied die expres mensen dolgraag met een banaan willen afvoeren, omdat dat extra geld oplevert. Bovendien worden deze taken door de bergwacht uitgevoerd en die staan vaak ook nog eens los van het skigebied.

Het is inderdaad verzekeringswerk dus waar maak je je druk om? Het gaat om het principe. Als ik ga melden dat er een rotsblok de piste is opgerold en een dag daarna breekt iemand zijn nek daarover is de maatschappij ook aansprakelijk, net als los liggende stoeptegels bij een gemeente. Dit was een gevaarlijke situatie en daar zijn ze op gewezen.

JerryB op 23 feb. 2014 23:41

Dat is toch een geheel andere situatie. Toeristen mogen met de meeste zetelliften niet dalwaarts worden getransporteerd. Dan kan je nog hoog of laag springen, maar als die liften er niet voor zijn vrijgegeven, dan mag je er niet mee naar beneden. Punt. Wat er dan op piste gebeurd is in veruit de meeste skigebieden je eigen risico. En dan kan je over principes gaan beginnen, maar het zal je behalve stress, hoge bloeddruk en een slecht humeur in dit geval niks opleveren.

Ik oordeel overigens niet over je fout. Iedereen maakt fouten. Ik wil alleen in deze discussie duidelijk maken dat mensen met een lift dalwaarts vervoeren vaak niet toegestaan is. En tja, dan heeft de liftjongen gewoon gelijk hoe moeilijk het ook voor hem is om een toerist teleur te stellen. Hij mag je gewoon niet met de lift naar beneden laten. Zo simpel werkt het. Dan kan je het er niet mee eens zijn, noch hoog, noch laag springen, maar het zal je helaas niks helpen. De oplossing is dan gewoon rustig proberen naar beneden te lopen langs de kant van de piste of anders de bergwacht te bellen.

Natuurlijk zal je advocaat er van alles aan doen om je gelijk proberen te halen. Daar wordt hij immers voor betaald. Als ik jou was zou ik maar eerder op m’n geld letten wat een advocaat er dan wel niet doorheen jaagt…

Om nog even een beeld te geven: de dame van de service de piste vertelde ons dat er ongeveer 40 personen per dag van de piste naar beneden werden gehaald. Stel dat de helft ook daadwerkelijk richting ziekenhuis gaat kom je op een kleine 35.000 euro PER DAG die ze verdienen aan alleen maar het vervoer van de piste/naar het ziekenhuis. Dat zijn toch echt inkomsten die ze op de jaarlijkse begroting zetten.

Wie hier reageert met de trant ‘je wil jouw fout niet toegeven’ snapt dit topic niet of kan niet lezen.

Advocaten van verzekeringsmaatschappijen werken niet in het weekend. verzekeringskantoren zijn in het weekend ook gesloten. Alleen bereikbaar voor spoedgevallen. Dit verhaal rammelt aan alle kanten. Ik geloof er niets van.

En effe voor de duidelijkheid: niet IK span de zaak aan maar de verzekeringsmaatschappij. Wij leveren alleen de input.

Les 3 Vallées is een enorm groot gebied en bij het skiën/snowboarden gaat wel es iets fout, dus dat getal verwondert mij niets. Dat medisch personeel en infrastructuur wel wat kost, zeker als ze nog eens de berg op en af moeten, dat verwondert mij ook al niets.

Ik ben echt bijzonder benieuwd naar de afloop van de procedure die jullie gaan aanspannen. Hou ons op de hoogte. Ik vrees wel dat het pisteplan van buiten leren tegen je volgende skireis een nuttigere tijdsbesteding is.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Leuk Gastooo dat 1-dimensioneel denken.

Zoals gezegd is de bergwacht vaak een zelfstandig orgaan dat z’n werk in een skigebied uitvoert. Dat de bergwacht veel te doen heeft is voor een skigebied totaal irrelevant. Men kan zelfs na een skiongeluk de vervolgdagen van een skipas terug vergoed krijgen. Daar is het skigebied dus helemaal niet mee gebaad. Zeker niet als de liften ook nog eens in handen van verschillende eigenaren zijn.

Die opnamen van dat gesprek met die lift jongen. Ben er wel erg benieuwd naar als je het mag publiceren zonder dat het de case zal schaden.

null

Ben je tegengekomen onderweg naar de lift.

Nou gaan we wel erg off-topic: ik weet niet hoe het in Val Thorens is. De mensen die verongelukte skiers van de berg halen lijken toch wel verrekt veel op de mensen die ook de liften bedienen, sterker nog, ik heb gezien dat ze bij de liften werden weggehaald, maar stel dat het een onafhankelijke organisatie is, hebben die dan ook niet dat soort belangen?

@Martijn: zie mijn opmerking van 00:27

@JerryB: Een lift moet bedient worden door een gediplomeerde machinist. Als ze worden weggehaald om ineens voor bergwacht te gaan spelen, waarvoor ook een EHBBO diploma e.d. voor nodig is, wie bedient de lift dan? Een leek? Iemand die alleen weet waar de start en stop knop zit?

Ik hoop dat je langzamerhand gaat begrijpen dat je vermoedens niet kunnen kloppen…

Nou gaan we wel erg off-topic: ik weet niet hoe het in Val Thorens is. De mensen die verongelukte skiers van de berg halen lijken toch wel verrekt veel op de mensen die ook de liften bedienen, sterker nog, ik heb gezien dat ze bij de liften werden weggehaald, maar stel dat het een onafhankelijke organisatie is, hebben die dan ook niet dat soort belangen?

JerryB op 24 feb. 2014 00:41

Punt blijft dat jij met je domme harsens je niet op dat punt in het skigebied had moeten bevinden.
Onkunde alom van jou kant dus.

Of wil je echt beweren dat het lezen van een pisteplan een te lastige taak voor je is ( hoewel gezien het niveau van je reacties is dit misschien nog wel realistisch ook).

Geloof er daarnaast ook geen ene ruk van dat de verzekeringsmaatschappij een zaak aan gaat spannen. Zaak is zo kansloos als het maar zijn kan (met de lift naar beneden was immers geen optie aangezien die lift daar niet geschikt voor is, je mag dit dan ook niet verwachten van een skigebied). Een beetje verzekeringsmaatschappij zal eerder de persoon zelf van nalatigheid beschuldigen.

Maar goed bottom-line lijkt me dat voor een persoon als jou wintersport een ongeschikte bezigheid is. Hier is namelijk enige vorm van verantwoordelijkheid en inzicht bij nodig en die blijk jij niet te hebben.

Kan deze galbak nu misschien een permanente ban krijgen? Denk dat de meeste vaste bezoekers hier niet zitten te wachten op deze clown.

@Frans: tja, ik zei toch dat ik niet weet hoe dat in VT is geregeld. Jij wel blijkbaar dus dat zal wel waar zijn. Die laatste opmerking snap ik niet.
@Lieven: in ons enthousiasme om zoveel mogelijk te skien maken we af en toe een foutje en halen we niet bij elke lift onze skimap uit de zak. Jij leert het hele gebied van buiten en doet nooit wat fout begrijp ik uit jouw woorden, maar helaas lukt ons dat niet.

JerryB even voor de duidelijkheid : Jullie zeggen dat jullie de lift gepakt hebben en niet wisten dat er een zwarte piste was, bordjes stonden verdekt opgesteld (boven de boomgrens).
Laat gewoon een bordje zien wat niet verdekt opgesteld staat behalve als jullie achter het board langs geskied zijn, wat weer betekend dat jullie off piste waren en wat de verzekering of het gebied niet dekt.
Mits je een off piste verzekering hebt.

Vervolgens heb ik ook even gekeken naar het volgende, tis een POMA 3-clf uit 1983 niet bedoeld om mensen naar beneden te transporteren en daar dus ook niet voor gekeurd en dus al helemaal niet voor verzekerd. Stel dat de lift meneer jullie had laten instappen en er was wat gebeurd dan was er geen geen verzekering in de wereld die jullie iets had betaald, en een lift meneer die jullie dus alleen nog aansprakelijk konden stellen omdat deze persoon buiten zijn boekje om jullie had geholpen.

Stel dat de rechter dan een uitspraak zou doen in jullie voordeel, zou deze lift meneer de rest van zijn leven jullie mogen betalen omdat hij, net als jullie vond dat jullie veilig naar beneden moesten. Al was de lift daar niet voor bedacht en gekeurd. Misschien snap je nu eindelijk wat iedereen je probeert duidelijk te maken.
En o ja, als een advocaat geen kennis van de materie heeft (in Nederland staat maar 1 stoeltjeslift voor zover ik weet ) kan ik me voorstellen dat hij jullie in den beginne gelijk geeft, door gebrek aan kennis.

@Henkie: ik dacht dat het een forum over wintersport in de meest brede vorm is? Ook voor onkundige mensen die het pisteplan te moeilijk vinden en niet goed kunnen nadenken en toch willen skien?
Reageren is overigens niet verplicht hoor. Dit topic lezen ook niet. Kan je gewoon overslaan. Wintersport is misschien te moeilijk voor me maar ik vind het wel leuk. (maar misschien moet je nog even teruglezen waar dit topic precies over gaat).

Achteraf wel een beetje zielig voor de liftjongen die durfde pas uit zijn hokje te komen nadat wij hem als groep verzekerden dat hij blij mocht zijn met maar één van zijn benen gebroken als hij dat niet zou doen. Het gesprek daarna hebben we opgenomen en zodoende kan de liftmaatschappij niet gaan beweren dat ze nergens van weten.

JerryB op 23 feb. 2014 23:41

Wel, die verklaring van die liftjongen die jij hebt opgenomen gaat ongeldig zijn. Jij verklaart hier juist zelf dat je hem onder dwang uit zijn kot hebt gelokt, voldoende om het bewijsstuk nietig te verklaren. Ik hoop echt dat de liftjongen een claim indient wegens morele schade opgelopen door jullie beledigingen.

Werk jij trouwens voor die verzekeringsmaatschappij ofzo? Jij blijft die verdedigen in hun claim. Volgens mij werk jij mee aan een praktijk waarbij verzekeringsmaatschappijen geld proberen af te troggelen via claims van skigebieden. Een soort van complot.

@Martijn: juist! daar komen we precies aan mijn punt. Een lift met dergelijke specificaties had daar nooit mogen worden gebruikt. dat die op die plek wel is ingezet is juist datgene dat eraan schort. Overigens kan een persoon die zijn ski’s uitdoet zonder probleem in de lift stappen en beneden weer uitstappen maar dat is wat anders.

@JerryB

@Henkie: Ook voor onkundige mensen die het pisteplan te moeilijk vinden en niet goed kunnen nadenken en toch willen skien?

JerryB op 24 feb. 2014 01:05

Hele foute opmerking dit, je zegt letterlijk dat je niet op de hoogte bent van de lokale regels.

Je zou dus ook WIET meenemen naar Frankrijk en als je dan gearresteerd word zeggen dat je het niet wist en dat het in Nederland gewoon legaal is.

@Henkie: ik dacht dat het een forum over wintersport in de meest brede vorm is? Ook voor onkundige mensen die het pisteplan te moeilijk vinden en niet goed kunnen nadenken en toch willen skien?
Reageren is overigens niet verplicht hoor. Dit topic lezen ook niet. Kan je gewoon overslaan. Wintersport is misschien te moeilijk voor me maar ik vind het wel leuk. (maar misschien moet je nog even teruglezen waar dit topic precies over gaat).

JerryB op 24 feb. 2014 01:05

Dat je het pisteplan niet wilt lezen (in een groot skigebied, in hoog alpien terrein, op een gletsjer, met een groep waar beginners bij zitten) is je eigen keuze, maar neem dan ook de gevolgen voor die eigen keuze.

@JerryB: Skigebieden moeten een bepaald reglement aanhouden. Die zijn zeker in de EU, dankzij diverse wetten, vrijwel overal identiek. Ik ken VT dus niet persoonlijk, maar wel de regels waaraan skigebieden zich dienen te houden. En aangezien ik van controle instanties nog nooit iets echt negatiefs over VT heb gehoord, zal het er allemaal wel redelijk snor verlopen…

@Mathijs: ik heb minder spannend werk :) Wij hebben de liftjongen niet beledigd, alleen hem op zijn verantwoordelijkheden gewezen. Het interesseerde hem persoonlijk werkelijk geen ene bal wat er was gebeurd. Pas toen we zeiden dat we ervoor zouden zorgen dat hij zou worden ontslagen werd hij een beetje wakker.

Nu snap ik je JerryB. Elke lift die onervaren mensen naar een moeilijke piste vervoerd moet voorzien zijn van een mogelijkheid om mensen, die geen pistekaart willen lezen en zonder op de borden te hebben gekeken, weer naar beneden kunnen brengen. Kunnen deze liften dit niet dan moeten ze of vervangen worden of er moet een lift naast worden gebouwd die dit wel kan. Nog beter is een trap die weer naar beneden leid of een heliplatform waar de heli al op je wacht. Mocht een liftexploitant deze voorzieningen niet willen aanbieden dan moeten ze strafrechtelijk worden vervolgd wegens nalatigheid en de medische kosten incl. smartengelden gaan vergoeden. Heb ik nog iets gemist? O ja als personeel niet mee werkt mag je ze natuurlijk altijd bedreigen, had hij/zij maar iets geïnteresseerder moeten kijken.

@Mathijs: voordat we gaan skien bepalen we aan de hand van het pisteplan de route voor de dag. Omdat we een aantal mensen in de groep hebben die niet behendig genoeg zijn om zwarte pistes te nemen laten we die erbuiten of regelen het zo dat ze dan even wachten of een alternatieve route nemen. We doen dat al meer dan tien jaar zo en tot nu toe is dat overal (meerdere gebieden) goed gegaan. Helaas op dit fatale moment (murphy) ging dat mis. Op dit forum zitten alleen maar mensen waarbij dat nooit kan gebeuren heb ik gemerkt. Hoedje af voor jullie. Maar daar gaat dit topic niet over.

@JerryB: Ik citeer je voor de tweede maal:

Achteraf wel een beetje zielig voor de liftjongen die durfde pas uit zijn hokje te komen nadat wij hem als groep verzekerden dat hij blij mocht zijn met maar één van zijn benen gebroken als hij dat niet zou doen.

JerryB op 23 feb. 2014 23:41

Dat is onder dwang iemand uit zijn kot halen.

@Martijn: juist! daar komen we precies aan mijn punt. Een lift met dergelijke specificaties had daar nooit mogen worden gebruikt. dat die op die plek wel is ingezet is juist datgene dat eraan schort. Overigens kan een persoon die zijn ski’s uitdoet zonder probleem in de lift stappen en beneden weer uitstappen maar dat is wat anders.

JerryB op 24 feb. 2014 01:10

Dus moeten ze in jou opinie deze lift sluiten zodat mensen niet per ongeluk op een zwarte piste terecht kunnen komen.

Wow dan kan ik me Helikopter tripjes ook wel vergeten want als jij een heli drop doet weet je ook niet waar je terecht komt. En de heli is weg voordat jij erachter komt dat het toch wel heel pikzwart is.
En ja ook jij kan een helidrop nemen als je maar betaald en zegt dat je geen idee hebt wat die Franse piloot allemaal te melden heeft.
Nee dit gaat niet over een beenbreuk maar over het feit wat ik al eerder aankaartte net als de rest van de mensen hier. Dat jullie foute inschatting tegengehouden had moeten worden door het niet mogelijk te maken, waarmee je het plezier ontneemt van mensen die lol beleven aan deze afdaling.

Een lift met dergelijke specificaties had daar nooit mogen worden gebruikt. dat die op die plek wel is ingezet is juist datgene dat eraan schort. Overigens kan een persoon die zijn ski’s uitdoet zonder probleem in de lift stappen en beneden weer uitstappen maar dat is wat anders.

JerryB op 24 feb. 2014 01:10

Op die manier kunnen we alle skigebieden meteen aanklagen en stopzetten. En ook meteen liftproducenten aanklagen, aangezien nog steeds nieuwe liften zonder dalwaartse transportoptie worden aangelegd. Ik hoop dat je zo langzaam beseft dat wat jij (dan wel je verzekeringsmaatschappij) wil en claimt geheel onrealistisch is. En mensen zo maar even meenemen zonder ski’s… tja, ook dat kan en mag vaak niet. Stuur dan meteen maar even een claim naar de wetgever. Lijkt me handiger en effectiever als elk skigebied aan te klagen.

Sorry dat ik deels sarcastisch reageer, maar doodserieus hierop blijven reageren kan ik niet meer. Excuus voor mijn tekorten. Nog een prettige nacht verder. Slaapwel.

@JerryB: Daar gaat het inderdaad niet over. Of jij nu 10 jaar daar geen problemen mee hebt of dit elke dag 10 keer doet zonder ongeluk, maakt niets uit.

Het punt is dat jullie op dat moment jullie kaart moeten nemen en kijken of je daarboven wel afdalingen naar het niveau hebt van beginners. En inderdaad, daar had je pech, het gebeurt niet vaak, dat de enige uitweg een zwarte piste is, maar hier dus wel. Maar het was door jullie nalatigheid dat je daar boven staat en het skigebied heeft vervolgens gewoon zijn reglement gevolgd.

Plaats een reactie