snelheidsboete in Oostenrijk

Merk toch wel in een aantal posts dat er een bepaalde trend heerst om alles er aan te doen om er onderuit te komen en dat dit haast ten koste van alles mag gaan om vooral die paar euro niet te hoeven of willen betalen. Dat je van bovenstaande een sport maakt is nog tot daar aan toe maar wat mij opvalt is dat een aantal van die posts meestal eindigen met: “…daarna nooit meer iets van gehoord.” Dit betekend niet dat de boete vervallen is. De meeste van deze boetes, a.g.v. snelheidsovertredingen, staan op naam+ kenteken. Aangezien ze ook camera’s hebben met automatische kenteken herkenning bestaat er een gerede kans dat je tijdens de volgende zomer of wintervakantie er uit wordt geplukt. En als je dat risico neemt om je volgende vakantie dan op een vervelende manier wil laten beginnen ben je niet handig bezig. Want dan kom je niet meer verder met dat je alles in het NL aangereikt wil hebben. De boete is dan ook al de nodige keren verdubbeld en je bent gewoon de klos. Een boete van een paar tientjes loopt dan al gauw op tot een paar honderd euro. Ik ben zelf ook geen lievertje maar heb de boetes toch keurig betaald gewoon omdat ik domweg de overtreding maakte en niet de dienstdoende diender… Mijn laatste bekeuring in het buitenland waren € 30,- Euro in Duitsland en € 110,- in Zwitserland. Oh ja, brave Nederlanders: Zwirserland moet je natuurlijk nooit betalen, kun je nog wat meemaken…ha,ha.
Ben benieuwd wanneer iemand een topic begint met: Eerst de boete niet betaald en daarna toch de gigantisch de klos…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ach, is er nu niemand die nog burgerlijk ongehoorzaam wil zijn? Waarom zou je een boete betalen als je er onderuit kan? Net er eentje ontvangen tbv 50,-€ wegens een beetje te hard gereden in Oostenrijk MET EEN HUURWAGEN. Mijn nummerplaat is dus niet gekend en ga alle moeite doen om er onderuit te komen. Leve de rebellie, brave jongens.

Ach, is er nu niemand die nog burgerlijk ongehoorzaam wil zijn? Waarom zou je een boete betalen als je er onderuit kan? Net er eentje ontvangen tbv 50,-€ wegens een beetje te hard gereden in Oostenrijk MET EEN HUURWAGEN. Mijn nummerplaat is dus niet gekend en ga alle moeite doen om er onderuit te komen. Leve de rebellie, brave jongens.

PIRRE op 19 jan 2016 14:31

Kennelijk heeft u de tijd om u bezig te houden met een poging om hier onderuit te komen; ik zou mijn tijd beter kunnen besteden voor dat geld.

Omdat het een huurwagen betreft, geef ik u overigens weinig kans.
Commerciële bedrijven zitten hier waarschijnlijk meer bovenop dan overheidsinstanties.
Dus ik sluit niet uit, dat u binnen de kortste keren een incassoburo aan uw broek heeft.

Rob

Ach, is er nu niemand die nog burgerlijk ongehoorzaam wil zijn? Waarom zou je een boete betalen als je er onderuit kan? Net er eentje ontvangen tbv 50,-€ wegens een beetje te hard gereden in Oostenrijk MET EEN HUURWAGEN. Mijn nummerplaat is dus niet gekend en ga alle moeite doen om er onderuit te komen. Leve de rebellie, brave jongens.

PIRRE op 19 jan 2016 14:31

Deze is toch echt wel van toepassing op je:

null

Laatste zomervakantie naar Frankrijk, 18 km te hard op een stuk waar het een paar keer wisselde tussen 110-130. Niet goed genoeg opgelet en gewoon 30 euro overgemaakt. Niet betalen heeft niet zoveel met rebellie te maken in mijn ogen, gewoon doortrappen en lachend de consequenties dragen vind ik veel stoerder…

Laatste zomervakantie naar Frankrijk, 18 km te hard op een stuk waar het een paar keer wisselde tussen 110-130. Niet goed genoeg opgelet en gewoon 30 euro overgemaakt. Niet betalen heeft niet zoveel met rebellie te maken in mijn ogen, gewoon doortrappen en lachend de consequenties dragen vind ik veel stoerder…

Zjanke op 19 jan 2016 17:22

Kijk, dat noem ik instaan voor de consequenties van je gedrag; dat is “verantwoordelijkheid nemen”.

Rob

Krijgt iedereen wel altijd zijn boetes aan?
Ben 3 jaar geleden 6x geflitst (of dat denk ik toch). Telkens een rode flits voor mij.
2 jaar geleden heb ik die rode flits 4x gezien.
Vorig jaar niet maar ben ik wel staande gehouden om alles na te kijken van papieren en vroegen naar waar ik ging.
Maar nooit iets ontvangen van boetes of dergelijke.
Mocht het wel zo zijn had ik ze gewoon betaald.
Maar daarom mijn vraag volgens mij krijgt niet iedereen zijn boete? Ben wel belg.
Was wel telkens in duitsland dat ik die flits zag en ben toen ook staande gehouden in duitsland voor een routinecontrole denk ik dan.

In Oostenrijk nooit geflitst oid geweest. Wel in Duitsland (met 193 waar je 100 mocht). Brief thuis gekregen, volledig in het Duits. Mailtje gestuurd met de vraag het in het engels of Nederlands te sturen, want ik spreek geen Duits… Nooit meer wat van gehoord gelukkig. Is al wel een jaartje of 15 geleden overigens…

In Duitsland is het per Landskreis afhankelijk of ze de boetes opsturen en of ze er moeite voor willen doen. Bovendien moet de boel daar op persoon bekeurd worden en niet op kenteken. Dus als NL’er kom je er bij een flitsboete relatief eenvoudig onderuit (tenzij leasebak: dan geeft de leasemij zomaar je gegevens door…). Er is bovendien geen centrale administratie van boetes dus je moet wel heel veel pech hebben wil je er jaren later nog last van hebben.

Zwitserland geldt overigens maar één credo: altijd betalen. Zsm. Die achtervolgen je tot in het graf.

In Oostenrijk verschillende keren “flits” gezien, tot nu toe echter geen post. Een bekeuring zou ik wel betalen en wel om twee redenen, 1) ik ben het die te hard heeft gereden, dus ik moet betalen 2) ik heb geen zin in gezeur als ik een wordt aangehouden.

Over aanhouden gesproken, 4 jaar geleden aangehouden bij een alcoholcontrole, blaastest gedaan die gewoon goed was. Ze vroegen daarbij echter ook om mijn papieren, waarbij ik alleen maar mijn rijbewijs kon laten zien. ik had geen paspoort en geen autopapieren bij me (die lagen nog in Nederland!) Aan de hand van het chassis nummer hebben die de auto nagetrokken.
Na 20 minuten kreeg ik de mededeling dat de auto, niet gestolen was op naam stond van mijn werkgever en dat ik verder kon rijden. Echter omdat ik geen papieren bij me had en dat ze er veel tijd in moesten steken moest ik een administratieve boete betalen van…juist 15,- euro. Dus maar snel afgerekend en verder gereden.

Ik heb een paar keer een boete gehad in Belgie en in Duitsland. Nooit betaald of gereageerd op invullen van aanvullende informatie. Verkeersboetes vervielen toendertijd(is zeker 10 jaar geleden) na 2 jaar. Dus de gok genomen dat als ik nog eens werd aangehouden ik een verhoging zou moeten betalen. Is echter nooit gebeurd. Hoe vaak word je nou aangehouden?

Dat werkt tegenwoordig alleen niet helemaal meer zo,zeker de hogere boetes wil men best innen, direct of via cjib en die samenwerking gaat steeds ‘beter’.

Ach, is er nu niemand die nog burgerlijk ongehoorzaam wil zijn? Waarom zou je een boete betalen als je er onderuit kan? Net er eentje ontvangen tbv 50,-€ wegens een beetje te hard gereden in Oostenrijk MET EEN HUURWAGEN. Mijn nummerplaat is dus niet gekend en ga alle moeite doen om er onderuit te komen. Leve de rebellie, brave jongens.

PIRRE op 19 jan 2016 14:31

Deze is toch echt wel van toepassing op je:

null

Lars3 op 19 jan 2016 15:53

Rebels? Sneu bedoel je, toch?

Ik heb ook nog een boete liggen vanuit Oostenrijk, 45 euro ofzo.
Maar mijn naam staat met 1 letter verkeerd gespeld, dus ik heb hem nog niet betaald. Heb ook paar keer een brief gekregen dat je in moet vullen wie er in heeft gereden, maar niet op gereageerd.
Maar voordat ik naar Oostenrijk ga zal ik die boete maar wel betalen, heb niet zo zin in gezeur.

Ik heb ook nog een boete uit Frankrijk liggen, net binnen gekomen, helemaal in het Nederlands, die zal ik ook maar optijd betalen.

Ik heb ook nog een boete liggen vanuit Oostenrijk, 45 euro ofzo.
Maar mijn naam staat met 1 letter verkeerd gespeld, dus ik heb hem nog niet betaald. Heb ook paar keer een brief gekregen dat je in moet vullen wie er in heeft gereden, maar niet op gereageerd.
Maar voordat ik naar Oostenrijk ga zal ik die boete maar wel betalen, heb niet zo zin in gezeur.

Ik heb ook nog een boete uit Frankrijk liggen, net binnen gekomen, helemaal in het Nederlands, die zal ik ook maar optijd betalen.

ikjeski op 21 jan 2016 08:46

Goede reden om hem niet te betalen, 1 hele letter verkeerd… zucht

Imho, heb je de overtreding begaan, dan ook zo stoer zijn om gewoon te betalen, niet aan dergelijke flauwekul gaan beginnen. Heb je oprecht twijfels over de juistheid van de boete, neem dan vooral wel contact op. Wat is het toch voor iets raars dat regeltjes ineens niet meer voor NL’ers zouden gelden zo snel ze de grens over zijn? Beetje doorrijden doe ik ook graag maar overtreders als hierboven (@Paulvw 193@100) mogen wat mij betreft goed bestraft worden, da’s niet een beetje te hard.

De stukken waarbij je onbeperkt hard mag rijden in Duitsland, zijn de laatste jaren behoorlijk minder geworden, mede door de vele wegwerkzaamheden. Het valt mij op, dat vaak de standaard NL lease auto’s (Golf, Megane, 308) overal te hard rijden. Een Duitser heeft wat dat betreft veel meer discipline. Als je harder rijdt dan toegestaan (doe je toch echt bewust) dan moet je op de blaren zitten , en ‘‘gewoon’’ betalen.

Ik ving het leuk om >200 km/u te rijden, maar doe dat alleen als het is toegestaan, niet te druk is op de weg, en het weer mee werkt. Uiteindelijk win je er weinig reistijd mee, plus dat het veel vermoeiender rijden is. Een kruissnelheid van 160-170 km/u is veel relaxter (met mijn auto).

In Oostenrijk houd ik me vrijwel altijd aan de max snelheid …

Ik neem aan dat je geflitst bent en de boete nog moet ontvangen?

Ik heb hetzelfde gehad als @RFKANGOO , vorig jaar gelaserd. Ik had het bord bebouwde kom gemist, en waar 50 was toegestaan reedt ik 69 , en fin, ik heb de 20 euro netjes cash aan de agent gegeven!
Ik zou dus gewoon netjes betalen om erger te verkomen!

Merk toch wel in een aantal posts dat er een bepaalde trend heerst om alles er aan te doen om er onderuit te komen en dat dit haast ten koste van alles mag gaan om vooral die paar euro niet te hoeven of willen betalen.

Greenfield op 13 jul 2014 11:58

Zo zit ons rechtssysteem in elkaar. Je mag als verdachte nu eenmaal liegen en bedriegen om onder een straf uit te komen.

Veel hangt natuurlijk ook samen met de vraag of iemand meent dat de boete terecht is of niet. In zijn algemeenheid denk ik dat onze overheid met torenhoge boetes die met name uitgedeeld worden op plaatsen waar de verkeersveiligheid absoluut niet in geding is, waarbij het spekken van de staatskas tot doel lijkt te zijn verheven, het draagvlak voor het betalen van boetes bepaald niet heeft vergroot.

Het is verder vooral een afweging die iedereen zelf moet maken.

De stukken waarbij je onbeperkt hard mag rijden in Duitsland, zijn de laatste jaren behoorlijk minder geworden, mede door de vele wegwerkzaamheden. Het valt mij op, dat vaak de standaard NL lease auto’s (Golf, Megane, 308) overal te hard rijden. Een Duitser heeft wat dat betreft veel meer discipline. Als je harder rijdt dan toegestaan (doe je toch echt bewust) dan moet je op de blaren zitten , en ‘‘gewoon’’ betalen.

Ik ving het leuk om >200 km/u te rijden, maar doe dat alleen als het is toegestaan, niet te druk is op de weg, en het weer mee werkt. Uiteindelijk win je er weinig reistijd mee, plus dat het veel vermoeiender rijden is. Een kruissnelheid van 160-170 km/u is veel relaxter (met mijn auto).

CY325i op 21 jan 2016 09:53

Duitsland houdt het ‘frei mensch frei fahren’ al jaren op 51% van alle snelwegen (in km’s). Nog eens 16% van de autobaan kent een variabele tussen 130 en onbeperkt, dit naargelang de weersomstandigheden.

Toen ze de Duitse federale minister van verkeer een tijd geleden interpelleerden over en V-max op de autobahn was het antwoord ‘NEIN’.

“Zolang ik leef komt er geen maximumsnelheid in Duitsland” - Angela Merkel.

Duitsers rijden hard, maar ze doen dat gedisciplineerd. Een Duitser zal je niet gauw langs rechts zien inhalen.

Voor zij die willen weten waar er gegast kan worden: http://www.autobahn-speedhunter.de/map_de.html

Ik rij ook graag hard, maar de omstandigheden moeten het toelaten. Heb al meermaals een Belgische of Nederlandse chauffeur in Duitsland van de baan gehaald zien worden, opjagen, bumperkleven, rechts inhalen… Blijkbaar gaan mensen zich door dat hard rijden toch ook anders gedragen, en dat vind ik een spijtige zaak.

160-170 is naar mijn mening ook een aangename snelheid op de cruise. Tuurlijk heb ik ook al harder gereden om te zien hoe snel mijn wagen kon, maar dat doe je geen hele reis lang.

Zelf hebben wij dit jaar ook een boete gekregen uit Oostenrijk, netjes betaald.

@DavidW: Op de routes die ik rijd (bv. de 61) ben ik er vrij zeker van dat minder dan 51% van de snelweg onbeperkt hard mag worden gereden.

Wat betreft kruissnelheid 160-170, maakt het nogal wat uit of de auto daartoe toegerust is. Een auto met wat meer (reserve)vermogen en rem-capaciteit is wel zo fijn (en veilig).

Merk toch wel in een aantal posts dat er een bepaalde trend heerst om alles er aan te doen om er onderuit te komen en dat dit haast ten koste van alles mag gaan om vooral die paar euro niet te hoeven of willen betalen.

Greenfield op 13 jul 2014 11:58

Zo zit ons rechtssysteem in elkaar. Je mag als verdachte nu eenmaal liegen en bedriegen om onder een straf uit te komen.

Veel hangt natuurlijk ook samen met de vraag of iemand meent dat de boete terecht is of niet. In zijn algemeenheid denk ik dat onze overheid met torenhoge boetes die met name uitgedeeld worden op plaatsen waar de verkeersveiligheid absoluut niet in geding is, waarbij het spekken van de staatskas tot doel lijkt te zijn verheven, het draagvlak voor het betalen van boetes bepaald niet heeft vergroot.

Het is verder vooral een afweging die iedereen zelf moet maken.

DSvier op 21 jan 2016 12:17

Volledig met akkoord.

Voorts stel ik mij serieuze vragen bij de verschillen die er bestaan in de rechtspraak. In België kunnen ze je dagvaarden zodra je 150+ rijdt op de snelweg, en moeten ze je dagvaarden zodra je 160+ rijdt op de snelweg. Wordt je gedagvaard, dan heb je 9/10 een rijverbod vast, boete erbij, gerechtskosten erbij. Geen dagvaarding, dan enkel de boete… Wordt je wel gedagvaard dan varieert de boete van rechter tot rechter. Of dat allemaal eerlijk is weet ik niet.

Ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die persé racen naar de vakantie bestemming, ik ga 3 keer per jaar op wintersport, motto “reisweg is mijn doel”, ik rij met een Merc Viano 3.0 - V6 en kan bijzonder snel daarmee rijden.
Vanaf ik de snelweg op ben staat de cruise-constrol op 115 km/h, en ik rij altijd op een zondag naar wintersport, en al die gekke hollanders en een paar belgen mij maar voorbij stoven, maar ik kom zeer relaxt op mijn bestemming aan zonder 1 boete ooit. :-)

In Oostenrijk (Zwitersland uiteraard) houd ik me vrij netjes (< 10 km/u te hard op de teller op de Autobahn een buitenwegen) aan de de max. snelheden (inderdaad zet ik gewoon mijn adaptive cruise control aan). Zodoende ook nooit een boete gehad of aangehouden. In Frankrijk en Italië rijdt ik op de peages weleens wat harder (150 km/u waar 130 km/u mag) afhankelijk van de verkeersdrukte en tot nu toe nooit een bekeuring ontvangen of aangehouden.

In Duitsland houd ik me vrij netjes aan de max. snelheden (en zie inderdaad geregeld landgenoten maar ook Duitsers die stug 150 km/u doorrijden waar bijv. max. 100 km/u is) en op de onbeperkte stukken rijd ik in de vakantieperiodes meestal niet harder dan ca. 170 km/u (zeker ook omdat ik meestal een dakkoffer meezeul) ook al kan de auto het wel…

Bovendien heb ik gemerkt als ik echt onbeperkt ga rijden waar het mag (= +250 km/h ) (overigens zonder dakkoffer :-)) ik er niet zoveel op win qua reistijd maar vooral vermoeider ben vanwege het onrustige rijden en een veel hoger verbruik scoor :-). Met een cruise snelheid van 150 - 160 km/h verlies je volgens mij in het hedendaagse verkeer overdag amper tijd t.o.v. onbeperkt gassen op stukken waar het mag (tenzij je op een heel rustige snelweg rijdt, bijvoorbeeld midden in de nacht en je dat langere stukken kan volhouden, wat ik ook weleens heb gedaan dan scheelt het iets).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die persé racen naar de vakantie bestemming, ik ga 3 keer per jaar op wintersport, motto “reisweg is mijn doel”, ik rij met een Merc Viano 3.0 - V6 en kan bijzonder snel daarmee rijden.
Vanaf ik de snelweg op ben staat de cruise-constrol op 115 km/h, en ik rij altijd op een zondag naar wintersport, en al die gekke hollanders en een paar belgen mij maar voorbij stoven, maar ik kom zeer relaxt op mijn bestemming aan zonder 1 boete ooit. :-)

X4ier op 21 jan 2016 12:48

Ieder zijn eigen voorkeur toch?
Om maar een voorbeeld te geven: ik rij ongeveer 10x p/jaar naar Oostenrijk. Ik rij stevig door en als t meezit heb ik aan 1 (tank/plas) pauze genoeg en tóch kom ik relaxed aan op mijn bestemming. Als ik 115km/u zou gaan rijden zou ik juist verveeld/vermoeid raken. In de 9 jaar dat ik dit inmiddels doe, heb ik welgeteld 1 (kleine) snelheidsbekeuring ontvangen.

Moraal van het verhaal: oordeel niet zomaar over anderen als ze niet hetzelfde gedrag als jezelf vertonen.

Waarom zijn Hollanders meteen gek als ze jou voorbij “stuiven”?

@ Edwin3
Ik oordeel niet over anderen, beter nog, het stoort mij zelfs geen reet, en als antwoord op je vraag, simpel “ervaring” woon zeer kort (te kort) aan de grens ;-)

Ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die persé racen naar de vakantie bestemming, ik ga 3 keer per jaar op wintersport, motto “reisweg is mijn doel”, ik rij met een Merc Viano 3.0 - V6 en kan bijzonder snel daarmee rijden.
Vanaf ik de snelweg op ben staat de cruise-constrol op 115 km/h, en ik rij altijd op een zondag naar wintersport, en al die gekke hollanders en een paar belgen mij maar voorbij stoven, maar ik kom zeer relaxt op mijn bestemming aan zonder 1 boete ooit. :-)

X4ier op 21 jan 2016 12:48

Wat is racen? Met de RS6 rij ik waar het kan ruim boven de 200, maar dat is in zo’n auto waarschijnlijk hetzelfde gevoel als 120 in een Viano. Met de Tesla doorgaans op 140-150, met een stuk 170 (uiteraard alleen waar toegestaan en verantwoord, dus ook stukken 100 en nog minder hard als de weg niet meer grijs is).

Blijft gewoon relaxed rijden. Als het dat niet meer is, dan doe je jezelf idd geen plezier, maar daar kun je nu eenmaal geen snelheid aan koppelen (op een volledig besneeuwde snelweg is 80 km/u vele malen minder relaxed dan 150 km/u bij optimale omstandigheden).

Ui, ik hoop dat dit topic niet in opscheppen zal eindigen, want als het over topsnelheden gaat kan je de waarheden vaak op één hand tellen. Met snelheden boven de 200 km/h valt zoals vaker gezegd niet te spotten, ook al heb je een comfortabele auto met een heel pretpakket aan veiligheidsfeatures. De meesten rijden hier incidenteel op de Autobahn voor vakantie en dan heb je domweg te weinig praktijkervaring om gedurende langere tijd op dergelijke snelheden verantwoord te kunnen rijden. Even de 200 km/h voor de lol op een kaarsrecht, vlak en rustig stuk aantikken (bijv. A31) is natuurlijk wat anders, maar bij bochtige, heuvelachtige en/of drukkere snelwegen (bijv. A7, A45) vergt dit extreem veel aandacht en zie ik in de praktijk auto’s met buitenlands kenteken op dergelijke stukken altijd snelheid inhouden. Of dit nu Nederlanders, Belgen, Polen of Zwitsers zijn maakt daarbij niet veel uit. Mensen krijgen dan toch snel angst en gaan op de rem. Opzich een verstandige keuze, alhoewel dat voor achteropkomend verkeer wel gevaarlijk kan zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: Wees bewust van je verantwoordelijkheid en maak bewuste en verantwoorde keuzes. Van mij part kan je in het verkeer doen en laten wat je wilt, zolang je andere verkeersdeelnemers niet hinderd en/of in gevaar brengt. Iedereen heeft in z’n leven denk ik wel eens te hard gereden, bewust of onbewust. Daarover wil ik ook niet oordelen. Wat ik wel veroordeel is onverantwoord rijgedrag. En dat is niet persé een paar km/h sneller dan de maximumsnelheid rijden, maar wel zonder enige ervaring even met 250 km/h over de Autobahn denderen, of juist als slak op de linkerrijstrook blijven kleven. Legaal betekend niet meteen verantwoord en illegaal niet meteen onverantwoord. Gelukkig weet ik uit ervaring dat Nederlanders het allemaal nog niet zo bont maken als op dit forum (of andere fora) wel eens beweerd wordt, vandaar m’n eerste opmerking over het opscheppen. Oostenrijkers, Tsjechen en Zwitsers in het bijzonder maken het vaak nog een heel stuk bonter.

Ik herhaal dit, omdat het in Duitsland nogal eens fout gaat met mensen die zonder voldoende ervaring op hoge snelheden brokken maken. Met uiterst onaangename gevolgen van dien.

Het (heel) snel rijden is niet zozeer het probleem, de soms erg grote snelheidsverschillen des temeer. Zeker op de wat heuvelachtiger stukken is dat verschil duidelijk, kruipende vrachtwagens en spaarmobielen met sleurhut vs krachtige auto’s op snelheid.

@Userd: Mee eens, daarvoor heb je dan ook die ervaring nodig, waardoor je een “fingerspitzengefühl” krijgt hoe anderen op jou reageren en hoe je zelf daarop moet anticiperen. Bovendien moet je natuurlijk ook weten hoe je auto in bochten reageert, zodat je niet je spoor verlaat, hetgeen bij onervaren hardrijders nogal eens voorkomt.

Verder moet je 's nachts op veel stukken Autobahn rekening houden met overstekend wild. Daarvoor wordt ook een alerte en aangepaste rijwijze voor benodigd. Eveneens kan het spontaan glad worden en/of mist opdoemen, of er ligt troep op de snelweg (hetgeen in Duitsland ook altijd op de radio wordt doorgegeven). Allemaal zaken waarop je extra alert moet zijn als je op hoge snelheden rijdt.

Plaats een reactie