skipas delen in Skiwelt/Westendorf?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Gewoon ff de andere kant opkijken als je de eerste keer door het poortje gaat 's ochtends.
Net dat je met iemand anders staat te praten ofzo.
Zelf al jaren een pas gedeelt en nooit problemen in verschillende gebieden.

En dat van het belasten van het skigebied gaat er bij mij niet in.
Wat word een gebied meer belast als ik elke dag op de piste sta of dat ik dit afwissel met mijn vrouw??

En voor de moraalridders onder ons…
Jullie maken je zeker nooit schuldig aan een strafbaar feit??
2 km te hard rijden. Fout parkeren. Snoeppapiertje laten vallen. Of weet ik wat al nog niet meer.

Het is niet dat ik strafbare dingen wil aanmoedigen maar ieder moet voorzich bepalen of hij dit wel of niet wil doen.

Übung macht den meister!!!

Ben het helemaal met RFKANGOO eens: iedereen moet het voor zich weten. Daar volgt dan ook uit dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen beslissing.
Maar als iemand hier vraagt: ‘wat moet ik nou doen’?, dan wekt dat vaak de indruk dat mensen een soort van bevestiging zoeken. Maar daar verander je de soms harde (zo blijkt ook uit de ervaringen van mensen in dit topic) realiteit niet mee. En daarbij krijg je vanzelf discussie over de vraag wat mensen wel of niet afkeurenswaardig vinden.

2 km te hard rijden, fout parkeren of een snoeppapiertje laten vallen zijn in Nederland trouwens geen strafbare feiten ;-)

Feitelijk vind ik het gewoon jammer dat er in de meeste gebieden niet of nauwelijks alternatieven zijn voor dit probleem. Liftmaatschappijen willen eigenlijk alleen maar weekpassen verkopen en dus zijn de halve-dag-kaarten in verhouding wel erg duur.
Vroeger in het verre verleden stond er nog een foto op de weekpas. Eigenlijk veel beter, ook geen onduidelijkheid over de eigenaar van de pas.
Nu tegenwoordig krijgen we voor ons gezin 5 skipassen. Je kunt nog net zien dat een pas een kinderpas is, verder zijn ze niet uit elkaar te houden.

Ik vind het met name jammer dat er niet wat meer op deze behoefte wordt ingespeeld. Als er redelijke alternatieven zijn, zullen de meeste mensen ook niet aan, al dan niet bewuste fraude, denken.

  • Waarom niet voor bijvoorbeeld 150% van de prijs een pas op twee namen?
  • Waarom geen 6daagse pas voor halve dagen. Bij iedere skischool kun je de keuze maken voor 1 of 2 dagdelen skiles, maar bij een liftpas kan dat niet.
  • Uiteraard kunnen mijn vriend en ik ieder 6 x een halve-dag-pas kopen, alleen betekent dat dus wel weer elke dag in de rij staan voor de kassa.

Laat de liftmaatschappijen gewoon een leuk alternatief bieden, dan is die strenge controle ook niet nodig.

@Maritte
Ben het enerzijds met je eens hoor maar vergeet niet dat voor gezinnen al de nodige kortingen gelden.

Het verschilt natuurlijk heel erg per gebied, maar in de meeste gebieden waar ik kom, wordt aan gezinnen met kinderen op meerdere manieren tegemoet gekomen:

  • kinderen skiën gratis tot een bepaalde leeftijd, daarna met flinke korting. In Zwitserland vaak tot 15-16 jaar. Daarna betalen ze nog niet de volle mep, dat hoeft vaak pas vanaf 19 jaar.
  • Ouders en kinderen krijgen vaak nog extra korting als een gezinspas wordt gekocht. In sommige gebieden hoef je vanaf het derde kind dan niets meer te betalen.
  • Voor de allerkleinsten (die dus niets betalen) zijn er wel allerlei voorzieningen (babyliftjes etc.)

Joepert, mee eens , maar die kortingen hebben rare voorwaarden in de kleine lettertjes. Zo moet een kind dat gratis mag (meestal t/m 5 jaar) altijd begeleid worden door 1 ouderdeel. Okay, maar hoe zit dat dan als ze op skiles gaan? Verder ook weleens de bepaling tegen gekomen dat het betreffende kind geen zitplaats in mag nemen. Hmm, verwachten ze nou dat ik mijn 5 jarige van 1.30m op schoot neem. En hoe doe je dit in een sleeplift? Tussen mijn benen? Leuk bij een 3 jarige, maar geen doen bij een groot kind van 4 of 5.

Kortom, ook van die kleine lettertjes, die de meesten niet lezen. Er is nog nooit moeilijk over gedaan, maar ja, dat gold voorheen ook voor het delen van een pas.

Ik vind dat geen rare voorwaarde. ‘Begeleid door een ouderdeel’ wil dan zeggen dat de kinderen niet mee zijn op bijvoorbeeld een schoolkamp. Ik kocht laatst zowel de skilessen als de familieskipas bij dezelfde kassa en dat gaf toen geen problemen. Er staat nergens dat je te allen tijde tegelijk met je kind de lift in moet.
Die andere voorwaarde (geen zitplaats) heb ik ook wel eens gezien ja, op zich nog nooit gezien dat er effectief op gehandhaafd werd. Vind het niet een hele rare eis dat een ouder zijn niet betalende kind even op schoot neemt als daarmee bij grote drukte een extra plekje in de gondel vrijkomt. In een stoeltjeslift lijkt mij dat weer een wat minder voor de hand liggende optie, als het kind ski’s aanheeft.

@Joepert, ik ben het twee keer met je begin-van-de-middagpost eens. In de eerste plaats met de opmerking dat de kwalificatie "oplichting" het beste past, maar dat is niet zo interessant, in de tweede plaats ben ik het met je eens dat het onzinnig is om dit aan de hand van het Nederlands strafrecht te beoordelen. Behalve misschien voor de indoorskibanen, is de plaats waar een eventueel strafbaar feit gepleegd wordt de bergen, zodat met name het recht van (het land van) de bergen toepasselijk zal zijn. Het Nederlandse recht ken ik, het recht van de berglanden niet, en ik schat in dat dat voor nagenoeg iedereen hier geldt.

Maar laten we de zaak eens preciezer formuleren: het gaat er om dat twee mensen gebruik maken van een liftpas die voor één persoon is afgegeven. Dan kun je het over ouders hebben, je kunt het ook over een commerciële deal hebben, het delen van een pas en de daaraan verbonden kosten door willekeurige mensen.
Meer concreet: je wil twee uur gaan skien in Landgraaf. Volgens mij kost dat E 32. Dan kun je toch beter een achturenkaart aanschaffen? Die kost E 40. En dan kun je de overblijvende zes uren nog verkopen voor bijvoorbeeld E 20 per twee uur. Dan levert het skien op zich je per saldo E 20 op! Da’s toch handel? Moet toch kunnen, want je maakt zelf geen gebruik meer van die resterende zes uur? Of ligt het dan wat anders?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frank, dat hangt er dus helemaal van af of Landgraaf in de voorwaarden heeft staan of de skikaart persoonsgebonden is of niet. Ik zie dat zo gauw niet op de site. Wel staat in de algemene voorwaarden

27.5 Bij fraude met een persoonsgebonden toegangsbewijs wordt deze voor 2 maanden geblokkeerd.
.
Wat zou jij zelf doen als je uitbater van een skibaan was???

Ik heb begrip voor de mensen hun geklaag en gezaag dat het duur is etc… maar mensen die skipassen doorgeven zijn in mijn ogen niet meer dan een DIEF! Het mag niet amen en uit.
Ik lees hier veel dingen waar ze zichzelf mee goedpraten maar het is niet meer of minder dan diefstal!

@joepert, ik zag op de SW-site dat de reserveringen en dus de tickets op naam zijn. De voorwaarden zeggen er inderdaad niets over, dus ik verwacht dat op de tickets zelf de beperking tot persoonlijk gebruik zal staan. Zo niet dan is denk ik ons gezamenlijk advies aan SW om dat heel snel te doen.

Overigens waren mijn vragen geheel retorisch… natuurlijk zou dat te gek voor woorden zijn, het door mij gegeven voorbeeld onderstreept dat de redenering dat je toch voor de hele dag recht zou hebben op gebruik van liften, door wie dan ook, volstrekt onhoudbaar is.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Het grappige is dat ik er n.a.v. dit topic achter kom dat ik vorig jaar misschien ook wel in overtreding ben geweest door onze jongste van 4 jaar zonder skipas in de les te laten meeskiën. Er staat een wat vage restrictie in de voorwaarden (afhankelijk van plaatstelijke afspraken). Die plaatselijke afspraken zijn overigens online niet te vinden.

Overigens voor alle duidelijkheid, ik snap dat het delen van een pas niet mag en heb daar ook totaal geen problemen mee. Ik vind het dan wel weer jammer dat skigebieden, die zich als gezinsvriendelijke gebieden profileren geen vriendelijke oplossing voor dit "probleem" bieden.
Sterker nog, als ik een aantal voorwaarden goed interpreteer, dan geldt het "kinderen onder de 4 of 5 jaar gratis" principe niet meer zodra je kind op skiles gaat in sommige gebieden (ik heb uiteraard niet de voorwaarden van alle gebieden uitgeplozen).

Gezien het feit dat mijn op een na jongste 5 is, wordt dit voor mij deze winter actueel.

@Maritte, ik denk dat je nu toch echt spoken ziet hoor. Plaats anders een link naar de voorwaarden die je bedoelt, ik ben wel benieuwd. De skischool moet er natuurlijk ook alert op zijn dat de kinderen indien nodig geldige vervoersbewijzen hebben, anders hebben ze continu gelazer bij de liften.

Mooie discussie hier over de grondslag van de niet-overdraagbaarheid van skipassen.

Paar opmerkingen hierover
-Algemene voorwaarden goed en wel maar tav particulieren gelden die zeker niet altijd (kennis + goedkeuring) Denken jullie dat ze geldig zijn ?
-Indien niets vermeld, toch niet-overdraagbaar vanwege contract intuitu personea ?

Ik heb begrip voor de mensen hun geklaag en gezaag dat het duur is etc… maar mensen die skipassen doorgeven zijn in mijn ogen niet meer dan een DIEF! Het mag niet amen en uit.
Ik lees hier veel dingen waar ze zichzelf mee goedpraten maar het is niet meer of minder dan diefstal!

Bruno op 21 okt. 2013 18:43

Ieder zijn mening maar diefstal is het bedrieglijk wegnemen van andermans goed en dat lijkt me nogal vergezocht hier. Zoals hierboven vermeld door andere denk ik ook eerder aan oplichting, als er al een strafrechtelijke bepaling van toepassing is.

Mooie discussie hier over de grondslag van de niet-overdraagbaarheid van skipassen.

Paar opmerkingen hierover
-Algemene voorwaarden goed en wel maar tav particulieren gelden die zeker niet altijd (kennis + goedkeuring) Denken jullie dat ze geldig zijn ?
-Indien niets vermeld, toch niet-overdraagbaar vanwege contract intuitu personea ?

Nou, deze voorwaarden gelden gewoon hoor, vaak staat er nog een uittreksel ergens op het pistekaartje. Zie geen enkele reden dat dit (wederom: naar Nederlands recht, maar zoveel verschil zal dat echt niet maken) zogenaamd "onredelijk bezwarend" zouden zijn. Van een contract intuitu personea is al helemaal geen sprake.

Mooie discussie hier over de grondslag van de niet-overdraagbaarheid van skipassen.

Paar opmerkingen hierover
-Algemene voorwaarden goed en wel maar tav particulieren gelden die zeker niet altijd (kennis + goedkeuring) Denken jullie dat ze geldig zijn ?
-Indien niets vermeld, toch niet-overdraagbaar vanwege contract intuitu personea ?

Ik heb begrip voor de mensen hun geklaag en gezaag dat het duur is etc… maar mensen die skipassen doorgeven zijn in mijn ogen niet meer dan een DIEF! Het mag niet amen en uit.

Ik lees hier veel dingen waar ze zichzelf mee goedpraten maar het is niet meer of minder dan diefstal!

Bruno op 21 okt. 2013 18:43

Ieder zijn mening maar diefstal is het bedrieglijk wegnemen van andermans goed en dat lijkt me nogal vergezocht hier. Zoals hierboven vermeld door andere denk ik ook eerder aan oplichting, als er al een strafrechtelijke bepaling van toepassing is.

.robin op 22 okt. 2013 00:28

Dus als ik naar de bioscoop ga en niet betaal is dit geen diefstal? als ik naar de Dokter ga en hem mijn middenvinger toon is dit geen diefstal enz… want we spreken in deze en veel meer gevallen niet van "het wegnemen van andermans goed" Voor mij is het simpel er wordt je een dienst aangeboden die betalend is, elke vorm van op een gerechtvaardigde manier er voor te zorgen dat je niet of minder betaald is Diefstal! Als je niet akkoord bent met hun aanbod doe dan iets anders ipv van een oplichter te zijn.

@Bruno, het gaat er niet om of het wel of niet mag, maar het betreft hier een min of meer academische discussie over de vraag onder welk verbodsartikel het valt. Daarvoor is dan van belang of je iets daadwerkelijk wegneemt. Als dat niet zo is dan is het geen diefstal. Net zoals het je toe-eigenen van iets van een ander wat je al onder je hebt (bijvoorbeeld geleend) ook geen diefstal is maar verduistering. Het gaat dus om het etiketje.

Voor wat betreft de toepasselijkheid denk ik dat je -in de Nederlandse situatie- een parallel kunt trekken met een treinkaartje. Als je zo’n kaartje uit de automaat haalt krijg je de algemene voorwaarden ook niet aangereikt, maar die zijn toch wel degelijk van toepassing.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

IK vind het jammer dat de skigebieden niet beter erop inspringen. 150% betelen voor 2 ouders die om de beurt skiën zou perfekt zijn.
Ik vind trouwens dat iedereen van mij mag proberen om op 1 skipas met z’n 2en te skien. Maar dat ze niet moeten zeuren als ze gepakt worden en een flinke boete krijgen.
Ik reed laatst ook zonder licht op mijn fiets 50,- euro boete. Balen maar had ik maar de regeltjes moeten volgen en zorgen dat het licht het deed.

De andere kant van het verhaal is dat de inkomsten bij een skigebied toch ergens vandaan moeten komen. Er zullen vast hele grote verschillen zijn, maar ik heb de afgelopen jaren toch van meerdere wat kleinere skigebieden (vooral in Zwitserland waar ik me doorgaans op focus) cijfers gezien die niet echt heel vrolijk stemmen. De eisen die bezoekers aan de gebieden stellen worden steeds hoger en er moet continu geïnvesteerd worden om met de tijd mee te gaan. Sneeuwzekerheid dmv kunstsneeuw is iets dat bijna noodzakelijk is tegenwoordig en ga zo maar door. Aangezien skiën bij uitstek een familie-aangelegenheid is, zou een 150%-tarief voor om-en-om skiënde ouders denk ik een maatregel zijn die behoorlijk gevoeld wordt bij de kassa. Sommige gebieden ‘stunten’ met de tarieven voor kinderen (gratis skiën tot 10 jaar bijvoorbeeld in Savognin) en proberen het op die manier aantrekkelijk te maken voor gezinnen.
En het blijft marktwerking: blijven we thuis vanwege deze (relatief gezien toch geringe) meerkosten? Nee…

Dus als ik naar de bioscoop ga en niet betaal is dit geen diefstal? als ik naar de Dokter ga en hem mijn middenvinger toon is dit geen diefstal enz… want we spreken in deze en veel meer gevallen niet van "het wegnemen van andermans goed" Voor mij is het simpel er wordt je een dienst aangeboden die betalend is, elke vorm van op een gerechtvaardigde manier er voor te zorgen dat je niet of minder betaald is Diefstal! Als je niet akkoord bent met hun aanbod doe dan iets anders ipv van een oplichter te zijn.

Bruno op 22 okt. 2013 14:01

het is volgens mij eerder: Ik heb een cinema-ticket gekocht maar ik kan niet meer gaan naar de film op die dag, ik geef hem dan maar aan een vriend zodat de betaalde film niet verloren is.

De vraag is dus: zou een skipas overdraagbaar moeten zijn indien je deze (gedeeltelijk) niet gebruikt?

Indien dit niet mag is het eerder fraude en geen diefstal, er blijft natuurlijk wel schade.

In de Dolomieten lossen ze dit zo op:

Trasferrable multi-day ski pass = + 20%)

It enables alternate supervision; only for parents with a child up to 3 years (born after 30.11.2010 - excluding seasonal pass and 12-day pass in season. Proof of family status is required.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Kijk, dat vind ik nou een superoplossing. Jammer genoeg gaan we dit jaar niet naar de Dolomieten. Wie weet in de toekomst (het duurt nog een jaar of 3 voordat onze jongste op skiles kan).

Een kind van 5 die 1.30 is? Jeetje. Ik was dan wel behoorlijk klein van stuk maar haalde die lengte in groep 5 nog niet eens.

Over de discussie: ik zie iedere keer weer langs komen dat er een optie om iets meer te betalen en de pas te kunnen delen (twee ouder pas) er zou moeten zijn. Volgens mij is er al duizend keer gezegd dat deze optie er in verschillende gebieden ook is, even informeren bij de kassa!

Verder mijn mening. In NL mag je ook niet op het maandabonnement van een ander met het ov reizen. Zie weinig verschil tussen zo’n abonnement met de bus, en een ‘abonnement’ voor een skilift.
Als jouw zus een abonnement heeft, en zij gaat toevallig niet met de bus, ga jij er toch ook niet op reizen maar koop je zelf een kaartje? Waarom zou dat met een skipas ineens anders moeten zijn?

Er zijn inderdaad zat steekhoudende argumenten te bedenken dat het volstrekt niet de bedoeling is passen zomaar te delen. Maar eerlijk is eerlijk: er zijn evengoed steekhoudende tegenargumenten te bedenken. Het feit dat in verschillende gebieden verschillende oplossingen worden geboden toont dat ook aan.
Kern van de discussie lijkt steeds neer te komen op het feit dat mensen domweg niet willen accepteren dat het gebied naar hun keuze niet de optie biedt die ze graag willen.

Een kind van 5 die 1.30 is? Jeetje. Ik was dan wel behoorlijk klein van stuk maar haalde die lengte in groep 5 nog niet eens.

Over de discussie: ik zie iedere keer weer langs komen dat er een optie om iets meer te betalen en de pas te kunnen delen (twee ouder pas) er zou moeten zijn. Volgens mij is er al duizend keer gezegd dat deze optie er in verschillende gebieden ook is, even informeren bij de kassa!

Verder mijn mening. In NL mag je ook niet op het maandabonnement van een ander met het ov reizen. Zie weinig verschil tussen zo’n abonnement met de bus, en een ‘abonnement’ voor een skilift.
Als jouw zus een abonnement heeft, en zij gaat toevallig niet met de bus, ga jij er toch ook niet op reizen maar koop je zelf een kaartje? Waarom zou dat met een skipas ineens anders moeten zijn?

Gast639 op 1 nov. 2013 10:17

Maar in welke gebieden kan het dan? Ik heb best wel gezocht, omdat het voor ons een interessante optie is, maar in Oostenrijk en Frankrijk niets kunnen vinden (ben blij te weten dat het in de Dolomieten wel kan).
Mocht iemand ervaring hebben met een gebied waar het wél kan, laat het hier weten. Ik zou er erg blij mee zijn, temeer deze situatie voor ons nog een paar jaar van toepassing blijft.

Overigens zou ik ook al zeer blij zijn met een weekpas, waarmee je een dagdeel kan skiën (dus bijvoorbeeld 6 x een ochtend) maar helaas ben ik deze optie ook nog nergens tegengekomen (hoeft het nog niet eens goedkoper te zijn dan 6 losse halve-dag-passen, het gaat me puur om het gemak).

@ Maritte, het kan in Val Cenis (FR):
182 € voor een 6-daagse skipass die gedeeld kan worden door meerdere personen (ipv 165€)

http://val-cenis.haute-maurienne-vanoise.com/ski-glisse/tari…

Ok, Val Cenis komt ook op onze shot list voor volgend jaar.

Ahum, short list bedoelde ik uiteraard ;-) .

Ralphie op 2 nov. 2013 06:30

Als je je kaart dus gaat delen zorg dan dat je op elkaar lijkt. Een unisex jas beide, dezelfde helm en je gezicht goed bedekken met een unisex sjaal ofzo ;-)

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Plaats een reactie