skipas delen in Skiwelt/Westendorf?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

@RC je kunt een skipas niet doorgeven met zijn tweeën, per poortje moet er een minimale tijd verstreken zijn voor deze weer met de zelfde pas geactiveerd kan worden.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

RCG…ik zeg alleen wat ik ervan vind. Of ik daadwerkelijk lak aan de regels heb, dat heb ik nergens gezegd. Ik snap inmiddels dat het verboden is om skipassen te delen en ik snap dat dat op de passen aangegeven staat. En wij delen zelf ook helemaal geen passen.

Maar ik mag hier toch wel met argumenten komen waarom ik die regels belachelijk vind ?!

Ik vraag me gewoon af waarom ze het niet hetzelfde doen als met onze anonieme ov-chipkaart. Ik zeg niet dat dat hetzelfde IS, maar ze zouden het op dezelfde manier kunnen doen. En door hetgeen Brutus hierboven aangeeft…dat snel doorgeven aan de volgende kunt je tackelen door er een tijdslimiet op te zetten.

Noem jij dan eens een reden wie en waarom ik iemand benadeel met het delen van een skipas (in de situatie die ik eerder omschreef). Het enige is dat ze op die manier een extra (onterecht) inkomen mislopen. Geld waar ze in mijn ogen geen recht op hebben omdat er geen gebruik van de pas gemaakt wordt.

En ik vind ook dat als ze zooooo streng zijn in dat delen van een pas, dat ze een alternatief (zoals het kopen van lossen ochtend- of middagpassen) wel aantrekkelijk moeten maken. En niet dat je qua bedrag voor die losse passen net zo goed een volledige pas kunt kopen…die dan weer voor de helft ongebruikt in je appartement ligt.

Nogmaals…is snap dat die regels daar nu eenmaal bestaan, maar dat neemt niet weg dat ik ze zeer ongastvrij vind.

@Jacquelien. Een skipas is een zo eerlijk mogelijke manier om inkomsten te genereren om zo het skigebied in stand te kunnen houden. Ze kunnen ook een slagboom bij de invalswegen van de skidorpen zetten waarbij iedereen toegang moet betalen, ook de niet skiërs. Nu betaal je naar gebruik.
Er zijn al zoveel tegemoetkomingen zoals dagpassen, halve dagpassen, kinderpassen, puntenkaarten.
Je OV kaart is ook persoonsgebonden alleen die foto is duidelijk zichtbaar en die op je skipas niet. Of vind je dat je met andermans OV kaart in de trein kunt gaan zitten?

Daar noem je nu precies een punt wat ik steeds probeer duidelijk te maken: "Nu betaal je naar gebruik".

Dat is toch ook zo als je een skipas deelt met je partner die op dat moment niet skiet. Je betaalt naar wat je gebruikt. Maar in de situatie zoals hij nu is, betaal je voor iets dat je niet gebruikt. Dat vind ik niet eerlijk.

En over de tegmoetkoming zoals halve dagpassen: Ik noem als voorbeeld skigebied Hinterglemm.
Een volledige 6-daagse pas kost € 220,-. Maar als je dus als stel met kleine kids niet tegelijk kunt skiën en je gaat om en om, dan koop je dus als bv. de vrouw zijnde 6 x een ochtendpas van 09.00 tot 12.30 uur a € 36,50 per ochtend. Kosten € 219,-. Die verhouding is toch helemaal zoek ???!!!

Je hebt hier de keuze voor een persoonsgebonden en een anonieme OV-kaart. Bij een anonieme kan iedereen erop reizen…maar je hebt minder voordelen dan bij een persoonsgebonden kaart…

Waarom kan zoiets niet bij skipassen. Dat is wat ik me afvraag. Geef mensen een keuze daarin. En persoonsgebonden of anoniem…er kan toch echt maar 1 persoon tegelijk op de skipas skiën. Het zou een ander verhaal zijn als er 3-4 personen tegelijk van maar 1 betaalde pas gebruik maken.

+1 Jacquelien!

Jaquelien, als eerst jij met de bus naar de stad gaat op je anonieme ov chipkaart, en vervolgens later die middag als jij weer thuis bent iemand anders het zelfde ritje maakt op dat ov betaal je toch ook twee keer de ritprijs? Dus je betaalt, ook al reis je anoniem, toch gewoon twee maal voor het gebruik van de faciliteit?

En als jij een treinkaartje retour koopt, kun je deze toch ook niet dezelfde dag na je reis doorgeven aan iemand anders?

In mijn ogen heb je flink ongelijk.

Aanvulling op mijn verhaal:

Ik vind dat je een skipas niet kunt vergelijken met een ov chipkaart. Een skipas is immers een abonnement op een gebied, en met een chip betaal je per gebruik.

Je zou wel de volgende vergelijking kunnen maken:

Ov chip kaart (anoniem of niet) - puntenkaart

Abonnement voor een ov traject - skipas

En in nl kan je toch ook niet gebruik maken van het ov abonnement van een ander?

Hoera voor Jacquelien.
Op de voorgaande 3 pagina’s heb ik wetteksten, moraalridders en beschuldigingen voorbij zien komen.
Inderdaad, juridisch zal er sprake zijn van diefstal, maar ik lees weinig over redelijkheid of gastvrijheid zoals Jacquelien terecht aanhaalt.

Dat betekent dus dat wij "gierige nederlanders weer onze eigen regels maken". Complete onzin natuurlijk, want je gaat mij niet vertellen dat de Duitsers en Fransozen allemaal roomser dan de paus zijn.

Wintersport is nou eenmaal duur, dus dan gaat het (mij in ieder geval) echt niet om die paar tientjes meer of minder, maar ik weiger 2 weekpassen te kopen terwijl we nooit samen zullen skiën.

Betalen naar gebruik inderdaad. En nee, skigebieden spelen daar NIET voldoende op in met dagpassen, weekpassen, etc.
De enige variatie die ze bieden is hoe meer dagen je op voorhand koopt, hoe goedkoper het wordt.
Dat mensen dan hun ‘eigen regels’ gaan maken is gewoon een gevolg hiervan.

In mijn ogen nog steeds naar redelijkheid. Ik ga niet met de pas van mijn kinderen op pad, of met z’n 2en tegelijk met 1 pas.

Feit blijft dat het in de meeste gebieden verboden is.
@Jacquelien, we worden het in deze denk ik niet eens maar ik waardeer de discussie met je en als we elkaar een keer ergens tegenkomen krijg je een drankje van me.
@Jay, prima als je er zo over denkt maar je loopt natuurlijk wel de kans dat je een keer gepakt wordt en een boete moet betalen.

Er is denk ik nog steeds een misverstand in deze discussie over hoe de regels nu eenmaal zijn en waar je je dus aan te houden hebt. En over hoe ik (en anderen) vinden dat het zou moeten kunnen. Met onze argumenten daarbij.

Kijk…ik ben het ook totaal niet eens met het bedrag wat ze voor het "kippenhokje" vragen voor onze zomervakantie in Spanje. Maar ja…dan moet ik of niet gaan of anders een paar keer flink slikken en er niet meer over nadenken.

Maar je kunt wel over bepaalde zaken eens discussieren of het fair is, hoe bepaalde zaken geregeld zijn. Al besef ik echt dat zij daardoor niet ineens hun regels gaan aanpassen ;-)

Easyrider…proost dan alvast, een lekker koud biertje gaat er altijd in !!!

En by the way…ik ski zelf niet eens, dus ik probeer niet eens voor onszelf een punt te maken ;-)

Maar kan me voorstellen dat het voor mensen zoals in mijn voorbeeld, wel een issue kan zijn.

Jaq: Ik zeg ook niet dat jij lak aan de regels hebt, vandaar dat ik jij ook tussen aanhalingstekens zet…

Rob

Nou, dan hebben we in ieder geval even lekker onze meningen kunnen delen. We kunnen het nooit over alles met elkaar eens zijn, maar gelukkig kan dat hier soms ook nog op een "leuke" manier !!!

Tja jullie begrijpen dat het niet mag maar zijn het er niet mee eens?

In het geval een liftpas zou gedeeld mogen worden zijnde van 1 dag of …
Tja dan koop je best een jaarpas, die kost meestal de prijs van +/- 3 weken skipas en je gaat zelf skiën voor x aantal dagen en de andere periodes verhuur je je pas voor een week prijsje van de helft van de normale prijs! dus volgens jullie moet dit ook gewoon kunnen?
Of mag het niet met jaarpassen maar wel met weekpassen?
Mij ontgaat jullie logica, een pas is persoonlijk amen en uit!

In Finland eens een week een blokhut gehuurd en daarbij zaten 2 seizoenspassen. Daar doen ze schijnbaar niet zo moeilijk met het overdragen van skipassen.

Übung macht den meister!!!

Bruno, jouw voorbeeld is wel erg extreem ( alhoewel…in Finland schijnt dat dus wel te kunnen ).

Waarom denken ze niet met mensen mee en bieden ze niet bv geen optie voor een gedeelde skipas voor een echtpaar ?? Nogmaals…dat komt gewoon op hetzelfde neer als dat er 1 persoon de hele dag gebruik maakt van die pas.

Nee, daar lopen ze inkomsten mee mis. Ze hebben uiteraard liever dat mensen een extra pas voor Jan Doedel kopen. Dat hun gasten dan veel geld voor niets uitgeven, jammerdebammer voor hun.

Jacquelien, mijn vb extreem? waar ligt dan de grens? bij 1 dagpas? bij 1 weekpas? … ik begrijp het echt niet!

als ze systemen moeten gaan maken van gedeelde skipassen voor ouders … dan is het helemaal niet meer controleerbaar.

Tijdens onze eerste skivakantie dit jaar heeft mijn dochter een val gedaan na precies een halve dag skiën en de pas was voor 8 dagen betaald, mag ik dan aan de kassa gaan staan en die pas voor de resterende 7 dagen aan iemand doorverkopen volgens jou logica of niet?

Ik zou zeggen als jij denkt het heilige graal uit gevonden te hebben bouw een berg in NL en verkoop skipassen via je eigen systeem :-)

Zijn er echt dan mensen die dat niet zouden doen? Kijk wij gaan volgend jaar met 12 volwassenen, maar ivm vier kinderen blijven er steeds (wisselend) twee benenden. We kopen dan zonder enig gevoel van schuld/misbruik oid gewoon tien passen die rouleren.

Ik zie het punt echt niet, kan me niet voorstellen dat er mensen hier serieus negatief op reageren die in een soortgelijke situatie zitten. Makkelijk praten vanaf de zijlijn.

Djeez…rustig maar.

Ik pleit er helemaal niet voor om dingen illegaal te doen. Ik pleit er juist voor om dingen die nu dus wel "illegaal" zijn, legaal te maken.

Zoals een legale gedeelde ouders-kaart. Desnoods voorzien van pasfoto’s. Ik blijf het van de zotte vinden dat deze mensen dubbel moeten betalen voor iets waarvan ze maar voor de helft gebruik van maken !

En ja…ik vind dat als jouw kind na 1 dag zo geblesseerd raakt dat het niet meer kan skien, dat je die pas inderdaad zou mogen doorverkopen/schenken. Ik zie echt geen reden waarom dat niet zou kunnen.

Als jij een kaart voor een concert hebt en je bent op die dag ziek, probeer je er toch ook een ander blij mee te maken ?!

Mijn reactie was voor Bruno (voor de duidelijkheid)

Jacquelien, mijn vb extreem? waar ligt dan de grens? bij 1 dagpas? bij 1 weekpas? … ik begrijp het echt niet!

als ze systemen moeten gaan maken van gedeelde skipassen voor ouders … dan is het helemaal niet meer controleerbaar.

Tijdens onze eerste skivakantie dit jaar heeft mijn dochter een val gedaan na precies een halve dag skiën en de pas was voor 8 dagen betaald, mag ik dan aan de kassa gaan staan en die pas voor de resterende 7 dagen aan iemand doorverkopen volgens jou logica of niet?

Ik zou zeggen als jij denkt het heilige graal uit gevonden te hebben bouw een berg in NL en verkoop skipassen via je eigen systeem :-)

Bruno op 15 feb. 2013 22:04

Ja hoor, ik zou vooraan staan om hem te verkopen. Koper blij, ik blij.

Wij hebben dit jaar door omstandigheden een dagpas niet kunnen gebruiken. Heb ik ook verkocht en daar hebben we lekker met ze allen een biertje van gehad.

En ga nu niet zeggen dat je echt 200e weggooid… Niet mooier maken dan het is he…

Kun je het niet aan de verzekering opgeven??

Übung macht den meister!!!

Als je door een blessure niet meer kan skiën kun je met een artsverklaring gewoon je geld terugkrijgen en anders wel via de reisverzekering.
Maar doorverkopen mag van mij ook ;-)

Hoge bomen........lange latten!

@gommel: Zou er maar mee oppassen
Er zijn steeds mee skigebieden waar je wordt gefotografeerd op het moment dat de pas wordt geactiveerd (= 1e keer gebruikt). Als bij een volgend gebruik de foto niet overeenkomt met de persoon m(volgens mij doen ze steekproeven) heb je een probleem. Ik was recentelijk in Adelboden (CH) en daar stond dit gewoon open vermeld, inclusief de boetes die er aan hingen: Tot CHF 800 !

U zijt gewaarschuwd …

Rob

Ik wil dit topic graag weer even naar voren halen. Wij willen komend voorjaar namelijk gaan skiën met ons gezin en onze jongste zoon van dan ca. 10 maanden zal waarschijnlijk ook mee gaan. Mijn vriend en ik zullen dus om en om gaan skiën. Wat nu te doen? Ik weet dat passen niet geruild mogen worden, maar de volle mep betalen voor twee passen die maar voor de helft gebruikt worden vind ik ook een beetje zonde. Een 4 in 6 pas is ook niet handig, want juist als je in je eentje skiet (de andere kinderen zitten in de les) ga je liever geen hele dag.
Als er een tweeouderpas zou zijn, zou ik hier met liefde wat meer voor betalen, maar vooralsnog kan ik deze bij de meeste skigebieden niet vinden. Weet iemand waar deze te vinden zjjn? Of heeft iemand nog een slimme oplossing die ik over het hoofd gezien heb?
Ik ben niet te beroerd om te betalen, maar met 3 skiende kinderen, die op op skiles zitten in het hoogseizoen wordt het steeds duurder.

Sommige gebieden bieden familiepassen aan voor een gereduceerde prijs. In bv ski amadé skiën jouw kids gratis vanaf 15 maart. Een aantal gebieden hebben nog een systeem met punten waarbij je x aantal punten koopt en bij elke lift betaal je met die punten. Die kaarten zijn wel overdraagbaar. Helaas zijn die dingen vrij duur als je een gevorderd skiër bent.

Als de skipas niet met foto of op naam is, kan je toch gewoon wisselen.

wat moeten die mensen wel niet die zeer modebewust bezig zijn met verschillende outfits, skibrillen, helmen, gezichtscrème holy hell wat een uitdaging voor het liftpersoneel, alsof ze niet druk genoeg zijn met het in de gaten houden van de lift zelf.

@gast873; als je het hele topic leest dan lees je dat er gebieden zijn waar bij eerste gebruik van een pas een foto gemaakt wordt die tijdens de volgende gebruiken gecontroleerd wordt.
Het door meerdere personen gebruiken van 1 pas willen ze hier mee tegengaan.
Ik moet toegeven dat ook ik en mij vrouw gebruik maken van één 6 dagen pas en afwisselen (tot nu toe nooit problemen gehad).
Andere oplossingen worden of veel duurder of onpraktisch aangezien wij vaak pas 's morgens beslissen wie er die dag gaat skiën en wij bij de kinderen blijft.
Denk dat het fotograferen ook meer is om het dubbelgebruik op het zelfde moment tegen te gaan, maw even de dalafdaling en de ander ophalen met een pas van iemand die even boven blijft wachten.
Dit hebben wij in het verleden ook wel gedaan om iemand op te halen voor een lunch omdat in dat gebied de enige andere oplossing een dagkaart was (enkeltje gondel kende ze daar niet).
Hoewel ik vaak die enkeltjes gondel ook wel heel duur vindt terwijl diegene die er gebruik van maken vaak alleen maar op het terras gaan zitten en het restaurant sponsort.

@Maritte er zit niet veel anders op dan toch voor iedereen een eigen pas te kopen, tenzij je het risico wil lopen dat je voor onaangename repercussies komt te staan.

Een misverstand in dit topic:
Het gaat er niet alleen om of het strafbaar is of niet. Het is namelijk on beginsel helemaal geen strafrechtelijke kwestie.
Het is een civielrechtelijke kwestie.
Je gaat een overeenkomst aan door een skipas te kopen. Een van de voorwaarden van die overeenkomst is dat je die pas alleen voor je zelf gebruikt. Mocht je je aan die voorwaarde niet houden, dan gaat een andere voorwaarde van de overeenkomst in werking: je pas wordt ingenomen en je moet een boete betalen. Die boete kan overigens wel strafrechtelijk zijn; dat hangt af van de lokale regels.
En zoals velen al terecht hebben opgemerkt: je kunt met die voorwaarden akkoord gaan of niet. Ga je niet akkoord, kan je geen pas kopen. Alle verontwaardigde reacties ten spijt, is dat gewoon de realiteit. Als jonge ouder ben ik er ook niet gelukkig mee, maar het is niet anders. Niemand dwingt je om de regels na te leven, maar dan ook niet mauwen als je gesnapt wordt.

Vergelijkingen gaan altijd mank, maar zal iemand hier met droge ogen willen beweren dat het zou moeten kunnen om een kaartje voor een pretpark of de dierentuin na een halve dag aan een ander te geven?

De prijs van een skipas is gebaseerd op een bepaald gemiddeld gebruik. Ga je op één kaart met twee personen skiën, dan ga je de pas anders gebruiken. In het verleden heb ik ook wel een pas gedeeld. Die pas kreeg dan géén pauze en werd dus intensiever gebruikt. Ik snap wel dat skigebieden dat niet willen. En al helemaal niet dat er gedurende de dag mensen het gebied ingesmokkeld worden. Vergeet ook niet dat het belangrijk is ihkv veiligheidsmaatregelen dat men weet hoeveel mensen er in het gebied zijn etc.

Vanuit vakmatige belangstelling dan toch nog even over de discussie of het, naast de civielrechtelijke ‘contractbreuk’ ook nog ‘diefstal’ of ‘oplichting’ o.i.d. zou zijn. Het is immers zo dat de eigenaar van de pas (die hem heeft ‘uitgeleend’ aan iemand anders) wordt geraakt door het intrekken van de pas en de boete. Degene die de pas onrechtmatig gebruikt, kan echter wellicht schuldig zijn aan een strafbaar feit. Nogmaals: daar is het de liftmaatschappijen primair niet om te doen want zij hebben gewoon de regels uit hun algemene voorwaarden.

Laten we ermee beginnen dat dat in elk land weer anders geregeld is dus aan de hand van het Nederlandse strafrecht kom je niet per se heel ver. Bovendien kan het natuurlijk goed zijn dat er, zoals in dit topic al is opgemerkt, nog aparte strafbaarstellingen zijn die wij in Nederland helemaal niet kennen. Tenslotte zou nog kunnen dat er andersoortige procedures worden gevoerd. Zwartrijden is in Nederland ook niet strafbaar, het is een zogenaamde bestuurlijke boete die je dan krijgt. In Lenk, waar ik zelf in februari ga skiën, staat in de voorwaarden "Strafanzeige wird vorbehalten". M.a.w. ze behouden zich het recht voor om aangifte te doen.

Maar goed, al sinds jaar en dag is in Nederland geaccepteerd dat "goederen" niet per se stoffelijk en/of tastbaar hoeven te zijn. Denk aan electriciteit, giraal geld, beltegoed en zelfs "virtuele goederen" (bepaalde rechten of verworvenheden in een computerspel). Zoek het "Runescape-arrest" maar eens op (bijvoorbeeld in wikipedia wordt het wel goed uitgelegd). Zolang er maar een vast te stellen waarde aan vast zit en er sprake kan zijn overdraagbaarheid. In die zin zou "het recht om gebruik te maken van een skiilft" best als een "goed" bestempeld kunnen worden. Of het gebruiken van andermans skipas ook het "wegnemen" van dat goed betekent, dat vind ik een lastige. Diefstal heeft niet mijn voorkeur

Ik denk toch primair in de sfeer van oplichting: door het aannemen van een valse hoedanigheid (je pretendeert de rechtmatige eigenaar te zijn van de skipas terwijl je dat niet bent; de pas is immers persoonsgebonden) iemand bewegen tot het verlenen van een dienst. Je doet dit met het oogmerk je zelf wederrechtelijk te bevoordelen: immers je krijgt een tegenprestatie waar je geen recht op hebt. Daar had je enkel recht op gehad als je zelf ook een skipas had gekocht.
Naar Nederlands recht is dat een strafbaar feit.

Art. 326 Sr: Hij die, met het oogmerk om zich (…) wederrechtelijk te bevoordelen (…) door het aanemen (…) van een valse hoedanigheid (…) iemand beweegt (…) tot het verlenen van een dienst, (…) wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft (…)

Balen natuurlijk en je kunt van alles vinden van de mentaliteit van de skigebieden op dit vlak, maar het is hún onderneming dus zíj bepalen de voorwaarden. En hoeveel mensen hier ook zullen zeggen dat ze vinden dat het moet kunnen: daar ga je niet mee geholpen worden als je daar gesnapt wordt.

Plaats een reactie