Oostenrijkgangers in Frankrijk

Deze keer in plaats van Oostenrijk naar Italië.
Voordat ik kinderen had was Frankrijk de favoriete bestemming. Ik hou van Ski in Ski put, en ik zit liever meteen goed glas wijn op een terras dan met slechte muziek in een overvolle apres-ski tent.

Maar het is mij nog niet gelukt om in Frankrijk een hotel te vinden dat aan onze eisen voldoet waarbij we niet de hoofdprijs betalen. Club med is mooi maar veel duurder dan de Oostenrijkse “ Kinderhotels of Familitotels. En mijn kinderen zijn nu nog zulke culinaire barbaren dat ik ook of niet met ze naar een restaurant wil gaan dat niet op kinderen gericht is. Maar wie weet over een paar jaar…….

Kom al jaren in Oostenrijk en zit hier nu ook omdat wij ons eigen huis hebben, die spontane zoektocht begon trouwens in Frankrijk, maar eindigde via Zwitserland in Dienten am Hochkönig. :) Frankrijk, Zwitserland, Italie, Finland ze hebben allemaal hun charme en heerlijke gerechten, van de schnitzel ben ik zeker niet. Grote gebieden in Frankrijk en kleine authentieke dorpen, zijn we geweest. Met gezellige Franzen, Italianen, Zwitsers en oostenrijkers maar ook wel minder vriendelijk, waar je ook bent, je vindt ze beiden. LTV vindt ik prachtig om lange afdalingen te maken, maar daar in tegen zijn de meeste app hokkerig of je moet goed in de buidel tasten. Heb overal waar ik ben geweest leuke herrineringen met familie en vrienden, want die maak je samen.

Dienten Die Alte schule

Er zijn al heel veel topics volgeschreven over de voor- en nadelen en vooral ook de vooroordelen van beide landen. Van bijna elk voor- of nadeel kun je ook voorbeelden in het andere land vinden.
De echte verstokte Oostenrijk-ganger zal niet snel naar Frankrijk gaan (en andersom). Ik ken mensen die nu door de maatregelen niet naar Oostenrijk kunnen en dan maar helemaal niet gaan, omdat ze niet naar Frankrijk willen. Tja, dan doe je jezelf toch echt tekort.
Als die mensen toch naar Frankrijk gaan, denk ik dat ze de volgende keer weer terug naar Oostenrijk gaan, omdat als je bevooroordeeld ergens naartoe gaat, je die vooroordelen voor jezelf gaat bevestigen en de nadelen zal uitvergroten.
Ik denk dat de afkeur of voorkeur voor een bepaald land ook vaak gebaseerd is op een gevoel of een enkele slechte ervaring. Dat geldt voor zowel de Oostenrijk- als de Frankrijk-liefhebbers. In de eerdere topics over dit onderwerp waren de voorstanders van beide landen net zo fanatiek (lees: eigenwijs). Zelf kom ik graag in alle vier de Alpenlanden en zou iedere Oostenrijk- en Frankrijk-fan adviseren eens met een open mind naar het andere land te gaan.

Annoying skiers since 2003

Ik denk dat best wel een hoop mensen de tartiflette net zo lekker gaan vinden als de apfelstrudel en voortaan Frankrijk ook als wintersportbestemming waarderen.

Denktank op 05 jan 2022 13:17

Even voor de duidelijkheid voor de oostenrijkgangers die nu in Frankrijk skiËn, tartiflette is geen toetje ;-)

Rogier op 05 jan 2022 13:55

Maar wel lekker:

null

Wij moeten er nog eens goed over nadenken. Oostenrijk gangers, zomer Italië gangers, dus Frankrijk stond niet hoog op mijn lijstje maar de waardering voor Frankrijk is ontzettend bijgesteld(voornamelijk gebaseerd op vooroordelen… Shame on us). Goede reis gehad, prima hotel met zwembad, te voet naar de skiverhuur onderaan de lift. Heel mooi gebied voor beginner zoonlief, vriendelijk volk en bijna iedereen spreekt Engels. Wij proberen wat Frans te spreken. Zelfs zoontje vindt het super in de Franse skilesgroep. Aaneengesloten pistes, top. Enige is even wennen aan de andere, ook lekkere, keuken. Ik ben best wel om en heb momenteel geen voorkeur voor Oostenrijk of Frankrijk. La Clusaz is een mooi authentiek dorpje!

Momenteel zit ik in Les Carroz, Le Grand Massif en ik ben gematigd positief.

Ben vroeger als student 2x naar Frankrijk geweest (Briancon en Risoul), en dat was inderdaad voor weinig geld lekker skiën en slapen in een hondenhok.

Meestal ga ik tegenwoordig naar de Dolomieten of Oostenrijk.

Plus:
Mooie omgeving.
Aardige mensen die meestal best redelijk Engels spreken (maar sommige jonge Fransen spreken dan weer nauwelijks Engels).
Prima bewegwijzering in het skigebied, verdwalen is onmogelijk.

Min:
Matig hotel met slecht eten (volpension)
Matige pistepreparatie, hoewel het weer natuurlijk ook niet mee zat. Één van de geopende pistes (Cascades, 14km) had eergisteren halverwege geen sneeuw meer waardoor de afdaling te voet voortgezet moest worden. Deze had echt al lang gesloten moeten worden.
Dit gebied staat bekend als uitstekend geschikt voor beginners. Sommige blauwe (verbindings)pistes hebben echter flink pittige stukken waar mijn vriendin het erg moeilijk mee heeft. In andere landen zou dat zeker een rode piste zijn.
Toch nog best wat oude liften. Nergens verwarming of een kap.
De algehele uitstraling is hier en daar wat sfeerloos en onpersoonlijk. Inderdaad veel plastic stoeltjes bij pisterestaurants.

Ik denk dat het de volgende keer toch weer Sudtirol wordt. De Tiroolse gastvrijheid gecombineerd met de omgeving, het lekkere eten en het (meestal) mooie weer kent wat mij betreft geen beter alternatief.

@SanderB, voor als je het nog niet wist, de Franse pistekleuren vertaald naar Oostenrijkse kleuren: groen = blauw, blauw = rood, rood = zwart en zwart heeft Oostenrijk niet ;)

Wij vinden Oostenrijk, Italië en Frankrijk allemaal prima! Ieder land zijn eigen positieve punten. France is onze favoriet voor kilometers maken. Oké, het kan in Italië en Oostenrijk ook maar daar zijn de gebieden een beetje aan elkaar gelijmd. In France zijn de lelijke grote gebieden er speciaal voor gemaakt.
Wij hadden in september al het appartementje in Les Menuires geboekt waar we nu zitten. We komen hier vaker maar hebben nog nooit zoveel gele kentekens gezien en mensen gesproken die normaal naar Oostenrijk gaan. Fijn dat iedereen hier aan zijn wintersporttrekken kon komen dit seizoen maar volgend jaar hopelijk weer meer de klassieke verdeling hoor!!
Als ik de ervaringen zo hoor hier in de liften gaat dat ook wel weer gebeuren.

Wij zitten nu in Les Sybelles, skiën normaal in Zuid-Duitsland of Oostenrijk. Maar hier is het ook heerlijk. Het appartement is wat oud, maar daar was de prijs ook naar. Zo goedkoop zijn we nog nooit weggeweest met onze 3 kids. De kinderen vinden het zwembad super, dat hebben we nog niet eerder bij een appartement gehad. Zelf zijn we zonder kinderen wel vaker naar de sneeuw in Frankrijk geweest. Maar sluit niet uit dat we dit nog eens herhalen.

Wij zijn ook voor het eerst in Frankrijk. We zijn vooral heel tevreden over de skilessen die onze kinderen krijgen. Na elke dag even een korte update hoe het gegaan is en wat we eventueel nog kunnen oefenen. Dat hebben we in Oostenrijk en Zwitserland nog nooit zo gehad.

Heel veel ervaring met de Alpen heb ik niet. Ooit eens in Königsleiten een weekje vertoefd. Dit jaar op aanraden van vrienden mee naar Samoëns. Ik kan werkelijk geen een vooroordeel terugvinden in het verblijf hier. Ons appartement is ruim. Voor 6 personen, heeft twee badkamers, een keuken met wijnkoeler, linnengoed, tussentijdse schoonmaak en verder alle faciliteiten van een hotel. Zwembad, fitness, wellness etcetera en dat voor een schappelijke prijs inclusief skipas. De pistes zijn afwisselend. Voor beginners wel pittig. Blauw = Oostenrijks rood lees ik net. Mensen zijn vriendelijk. Spreken beter Engels dan ik Frans. Het dorpje zelf ziet eruit als een kerstkaart. Ik had hele andere beelden bij Frankrijk, maar hier zeker geen spijt van.

null

?? 2023

Heel veel ervaring met de Alpen heb ik niet. Ooit eens in Königsleiten een weekje vertoefd. Dit jaar op aanraden van vrienden mee naar Samoëns. Ik kan werkelijk geen een vooroordeel terugvinden in het verblijf hier. Ons appartement is ruim. Voor 6 personen, heeft twee badkamers, een keuken met wijnkoeler, linnengoed, tussentijdse schoonmaak en verder alle faciliteiten van een hotel. Zwembad, fitness, wellness etcetera en dat voor een schappelijke prijs inclusief skipas. De pistes zijn afwisselend. Voor beginners wel pittig. Blauw = Oostenrijks rood lees ik net. Mensen zijn vriendelijk. Spreken beter Engels dan ik Frans. Het dorpje zelf ziet eruit als een kerstkaart. Ik had hele andere beelden bij Frankrijk, maar hier zeker geen spijt van.

null

Martijn77 op 05 jan 2022 23:53

Dat ziet er goed uit. Mag ik vragen welke accommodatie dit is?

sneeuw witje en de 7 bergen

Je verricht wonderen als je je vraag niet eerst in het Engels stelt.
(Mocht je mij tegenkomen, dan antwoord ik ook uitsluitend in het Frans)

Pino op 05 jan 2022 16:20

En wat wil je daarmee bereiken? Dat de ander niet met je kan communiceren?
Ps. verwacht jij dan ook dat een Franse toerist in NL jou ook in het Nederlands aanspreekt?

Peter Pos

Over dat vertikken om een andere taal te spreken. Mijn theorie is niet dat dat onwil is, maar meer onzekerheid. de Franse taal zit vol met beleefdheden en is heel precies. Fransen zijn vooral bang om anderen te beledigen en durven daarom niet zomaar in een adere taal te spreken.

Dat dit uiteindelijk voor Nederlanders die overal eenvoudig als olifanten in porseleinkasten naar binnen stormen onbeleefd overkomt is een logisch gevolg ;-)

Rogier op 05 jan 2022 16:50

Ik ben een paar keer in Frankrijk geweest en ging daarheen met het vooroordeel dat Fransen weigeren Engels te spreken. Misschien heb ik geluk gehad, maar nog nooit is het mij gelukt om in een winkel, hotel oid een Fransman tegen te komen die NIET probeerde in het Engels antwoord te geven. Of het nou in Parijs, in een wintersportgebied of ergens op doorreis was, altijd was er sprake van goede wil. Dus wat mij betreft strepen we dat vooroordeel weg. Wel sliepen we in Valto in een bezemkast, maar dat had ik er gezien het prachtige gebied en het leuke plaatsje wel graag voor over ;-)

Peter Pos

Heel veel ervaring met de Alpen heb ik niet. Ooit eens in Königsleiten een weekje vertoefd. Dit jaar op aanraden van vrienden mee naar Samoëns. Ik kan werkelijk geen een vooroordeel terugvinden in het verblijf hier. Ons appartement is ruim. Voor 6 personen, heeft twee badkamers, een keuken met wijnkoeler, linnengoed, tussentijdse schoonmaak en verder alle faciliteiten van een hotel. Zwembad, fitness, wellness etcetera en dat voor een schappelijke prijs inclusief skipas. De pistes zijn afwisselend. Voor beginners wel pittig. Blauw = Oostenrijks rood lees ik net. Mensen zijn vriendelijk. Spreken beter Engels dan ik Frans. Het dorpje zelf ziet eruit als een kerstkaart. Ik had hele andere beelden bij Frankrijk, maar hier zeker geen spijt van.

null

Martijn77 op 05 jan 2022 23:53

Dat ziet er goed uit. Mag ik vragen welke accommodatie dit is?

SandraSki op 06 jan 2022 04:32

MGM Alexane. Het is net nieuw heb ik begrepen. Dus volgens mij rekent het meteen af met het bezemkast trauma waar de Fransen last van hebben.

?? 2023

Maar het is mij nog niet gelukt om in Frankrijk een hotel te vinden dat aan onze eisen voldoet waarbij we niet de hoofdprijs betalen.

Suuski op 05 jan 2022 17:43

Ja, dat is nu net één van de dingen die mij niet naar Frankrijk doet gaan om te skiën.

Voor een verblijf in Frankrijk zou je kunnen zoeken naar een chambre d’hotes, via diverse sites daarvoor. Je kunt soms zelfs een table d’hote aantreffen, heb ik goede ervaringen mee, ook voor een tussenstop onderweg.

Frank op 05 jan 2022 17:24

Ja, maar in de skigebieden en betaalbaar? Behoorlijk uitzonderlijk. Maar ik hou me aanbevolen voor de gouden tip! ;)
Maar daarbuiten, in de kalme seizoenen, kan je heel goede zaakjes vinden met heel lekker eten tegen schappelijke prijzen.

Bla, bla, bla.

Ik ben nog nooit in Frankrijk geweest, maar voor komende maart is dat een optie (naast Italië). Wat mij opvalt is, dat buiten het seizoen, er echt zat moderne en mooie appartementen te vinden zijn, zeker in de grote gebieden.

De reden dat ik nog niet in Frankrijk geweest ben:

  • Italië
  • wat vage twijfels over slecht eten, onaangekondigde ongeprepareerde pistes etc

Maw: waarom niet? Dat Fransen onvriendelijker zijn dan Oostenrijkers geloof ik niets van. Het staat hier eerder mooi omschreven, dat beeld herken ik, over het algemeen wel, al tref je, zeker in kleinere acco’s, gelukkig ook uitzonderingen.

Voor de vakantie van december was Frankrijk geen optie, ivm schoolvakanties daar.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat ik nog niet gelezen heb en wat ik toch belangrijk vind:

In Frankrijk liggen veel skigebieden hoger en dus ook voor een groter deel boven de boomgrens. Met minder goede weersomstandigheden betekend dat slecht zicht en/of gesloten liften. Ook vind ik pistes door het bos gezelliger en sfeervoller.

Wat vinden jullie van Zwitserland als alternatief? Best betaalbaar als je lekker in je appartement lunches en eet. Rustigere pistes, mooie dorpen, goed geprepareerd, minder “jongeren” met dito gedrag en toch de mogelijkheid om bv in een barretje wat te drinken zoals Oostenrijk. Het is hoog dus vaak sneeuwzeker maar heeft ook veel pistes tussen de bomen dus ook “gezellig”. (Ben ik het mee eens trouwens)

Kortom, in mijn ogen combineert Zwitserland alles wat Frankrijk en Oostenrijk hebben. Wat vinden jullie?

Je verricht wonderen als je je vraag niet eerst in het Engels stelt.
(Mocht je mij tegenkomen, dan antwoord ik ook uitsluitend in het Frans)

Pino op 05 jan 2022 16:20

Dit is echt heel raar gedrag, wees je daarvan bewust. Frans stimuleren mag best, maar dit is gewoon onvriendelijk, onredelijk en daarmee niet sociaal. Je helpt elkaar, en als iemand de taal niet machtig is probeer je naar alle redelijkheid er in een andere taal uit te komen. Samenleven in een beschaving.

Dit is echt heel raar gedrag, wees je daarvan bewust. Frans stimuleren mag best, maar dit is gewoon onvriendelijk, onredelijk en daarmee niet sociaal. Je helpt elkaar, en als iemand de taal niet machtig is probeer je naar alle redelijkheid er in een andere taal uit te komen. Samenleven in een beschaving.

HarryP op 06 jan 2022 09:35

Nah, je bent ook te gast. Het punt is dat Fransen echt wel willen helpen, en willen overschakelen naar een andere taal. Maar Fransen waarderen het gewoon niet zo als je gelijk tegen ze in het Engels begint. Misschien niet sociaal van hun, maar het is ook een kleine moeite om enkele zinnetjes in het Frans te leren en daarna verder te gaan in het Engels. Dan kom je in Frankrijk gewoon verder. En als dat niet lukt, de heilige tri-fecta van bonjour, s’il vous plaît en merci met een glimlach doet ook wonderen.

Ik ben opgegroeid in Zeeland. Een vakantievierende Duitser die je in het Duits aansprak was ook licht irritant.

In Oostenrijk begin je toch ook niet meteen in het Engels? Waarom in Frankrijk dan wel?
Oh en in het steenkool Duits beginnen in Frankrijk is een nog minder goed idee 😄

Dit is echt heel raar gedrag, wees je daarvan bewust. Frans stimuleren mag best, maar dit is gewoon onvriendelijk, onredelijk en daarmee niet sociaal. Je helpt elkaar, en als iemand de taal niet machtig is probeer je naar alle redelijkheid er in een andere taal uit te komen. Samenleven in een beschaving.

HarryP op 06 jan 2022 09:35

Nah, je bent ook te gast. Het punt is dat Fransen echt wel willen helpen, en willen overschakelen naar een andere taal. Maar Fransen waarderen het gewoon niet zo als je gelijk tegen ze in het Engels begint. Misschien niet sociaal van hun, maar het is ook een kleine moeite om enkele zinnetjes in het Frans te leren en daarna verder te gaan in het Engels. Dan kom je in Frankrijk gewoon verder. En als dat niet lukt, de heilige tri-fecta van bonjour, s’il vous plaît en merci met een glimlach doet ook wonderen.

Ik ben opgegroeid in Zeeland. Een vakantievierende Duitser die je in het Duits aansprak was ook licht irritant.

Bierdopje op 06 jan 2022 09:59

Ik kan me eigenlijk niet heugen dat ik hier in Zeeland ooit in het Nederlands door een Duitser ben aangesproken. Duitsers praten hier altijd Duits. Duits is hier aan de kust ook soms bijna de voertaal in het hoogseizoen.

Born to Ride

Ik ben zelf ook een Zeeuw en praat graag Duits tegen een toerist: je bent welkom (om je geld hier te komen uitgeven;). Ik snap prima dat de meeste Duitsers geen Nederlands spreken. Ze zijn op vakantie, niet in een land aan het integreren. Zolang iemand vriendelijk danwel beleeft is, is het prima.
Rare houding: je bent in mijn land op vakantie, dus leer je ook maar mijn taal spreken? (Als je ergens komt wonen vind ik het een totaal ander verhaal. En natuurlijk vind ik het sympathiek als iemand wel een poging doet om de lokale taal te spreken. what’s next? Alleen nog dialect willen spreken)

Wat vinden jullie van Zwitserland als alternatief? Best betaalbaar als je lekker in je appartement lunches en eet. Rustigere pistes, mooie dorpen, goed geprepareerd, minder “jongeren” met dito gedrag en toch de mogelijkheid om bv in een barretje wat te drinken zoals Oostenrijk. Het is hoog dus vaak sneeuwzeker maar heeft ook veel pistes tussen de bomen dus ook “gezellig”. (Ben ik het mee eens trouwens)

Kortom, in mijn ogen combineert Zwitserland alles wat Frankrijk en Oostenrijk hebben. Wat vinden jullie?

Lenvv op 06 jan 2022 09:25

Zwitserland heeft niet echt die hele grote (>200km) aaneengesloten gebieden toch? Zwitserland lijkt me heel mooi, maar toch ook wel gewoon anders.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zwitserland heeft niet echt die hele grote (>200km) aaneengesloten gebieden toch? Zwitserland lijkt me heel mooi, maar toch ook wel gewoon anders.

Roy83 op 06 jan 2022 13:17

Zoek voor de grap eens op deze website op skigebieden Zwitserland met +150km als filter, dan zul je versteld staan.
4 Vallees: 412km piste
Matterhorn: 322km Piste
Sankt Moritz: 325km Piste

Er zijn er nog minimaal 3 die boven de 200km uit komen.

In Oostenrijk begin je toch ook niet meteen in het Engels? Waarom in Frankrijk dan wel?

Hessel op 06 jan 2022 10:33

Mensen die geen Duits spreken wel hoor. Ik hoor het regelmatig. Maar in Frankrijk ook en in wintersportgebieden is dat ook geen probleem. Dat Fransen geen Frans spreken is alleen nog een probleem in afgelegen, minder toeristische, plaatsen.

Oh en in het steenkool Duits beginnen in Frankrijk is een nog minder goed idee 😄

Hessel op 06 jan 2022 10:33

O, dat verklaart een hoop. Bedankt voor de tip. Ik zal er voortaan op letten.

Annoying skiers since 2003

Zwitserland heeft niet echt die hele grote (>200km) aaneengesloten gebieden toch? Zwitserland lijkt me heel mooi, maar toch ook wel gewoon anders.

Roy83 op 06 jan 2022 13:17

Zoek voor de grap eens op deze website op skigebieden Zwitserland met +150km als filter, dan zul je versteld staan.
4 Vallees: 412km piste
Matterhorn: 322km Piste
Sankt Moritz: 325km Piste

Er zijn er nog minimaal 3 die boven de 200km uit komen.

Thehenk op 06 jan 2022 13:36

Op Zermatt na zijn dat toch juist allemaal niet verbonden gebieden? Itt Tignes, LTV etc

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zwitserland heeft niet echt die hele grote (>200km) aaneengesloten gebieden toch? Zwitserland lijkt me heel mooi, maar toch ook wel gewoon anders.

Roy83 op 06 jan 2022 13:17

Zoek voor de grap eens op deze website op skigebieden Zwitserland met +150km als filter, dan zul je versteld staan.
4 Vallees: 412km piste
Matterhorn: 322km Piste
Sankt Moritz: 325km Piste

Er zijn er nog minimaal 3 die boven de 200km uit komen.

Thehenk op 06 jan 2022 13:36

Op Zermatt na zijn dat toch juist allemaal niet verbonden gebieden? Itt Tignes, LTV etc

Roy83 op 06 jan 2022 14:52

Voor zover ik het weet kun je vanuit La Tzoumaz via Verbier helemaal naar les Collons skieen. Dat is toch een aardig stukje. https://verbier4vallees.ch/en/ski-resort/4-vallees

410km…

Wij hebben omgeboekt van Oostenrijk naar Frankrijk en we zitten tot onze verbazing in een schattig oud wintersportdorpje, vlakbij de skilift, voor 1400 euro minder dan in Oostenrijk met vijf personen. Ons appartement is 70 m2 dus beslist geen bezemkast. Qua gezelligheid doet dit niet onder voor Oostenrijk maar wij zijn geen après-skiërs. De route naar ons appartement was geheel filevrij, ook een zegen. Ik kan me zomaar voorstellen dat we hier terugkomen. Ook al omdat we dol zijn op kaasfondue ;

Plaats een reactie