Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

Of scherp stellen met een niet-actiecamera, of blur effect aan uitzetten?

Gave montage btw! Iemand bekend met het body statief van die skiër?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Vanaf seconde 8 tot 12 is het beeld eerst wazig en daarna scherp. Kan iemand mij vertellen hoe je dit effect krijgt?

Bastiaan1 op 25 jan. 2014 16:38

Dat gaat het gemakkelijkst met een camera waarmee je manueel kan scherpstellen, maar met wat te oefenen lukt het ook met een autofocus-camera:
Eerst scherpstellen op iets heel dichtbij, dan snel je camera richten op iets veraf en zo stil mogelijk houden, daarna de autofocus z’n werk laten doen.

Met een autofocus-camera met focus lock mogelijkheid (zoals de iPhone: even ingedrukt houden waarop je wil scherpstellen) is het nog iets gemakkelijker: eerst scherpstellen op iets heel dichtbij, focus lock aanzetten, camera richten (hier heb je dan meer tijd) en focus lock uitschakelen (iPhone: nog eens het scherm aanraken, wel voorzichtig dat het beeld niet te veel beweegt daardoor).

Als je autofocus te snel werkt, film dan aan een hoger aantal beelden per seconden zodat je de overgang evt. kan vertragen.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Mja het blijft heel moeilijk zo’n scherpte-dieptebeeld maken door de scherpte te verleggen. Met een goede camera is het een kwestie van paar keer oefenen, maar met actioncams is het bijna niet mogelijk, met je telefoon en auto-focus is het wel wat vaker oefenen, want dan gaat het het makkelijkst als je beeld beweegt, maar dat wil je natuurlijk niet.

Pas er trouwens wel mee dat je het niet te vaak in je filmpje gebruikt, dan wordt het een trucje en gaat het afleiden. Ik had dat in het filmpje dat hier van de week op de frontpage stond over skiën in de Balkan, daar zat het zo vaak in, dat ik er op een gegeven moment wel klaar mee was.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Wel een leuke montage! Enkele idee’tjes opgedaan voor effecten in het nieuwe filmpje!

Nog een vraag: Iemand ervaring met een GoPro te bevestigen aan de skischoen? Zoals vele al weten kan het op de ski enkel met de Suction mount. Die heb ik jammergenoeg niet.

Zou het lukken met een adhesive mount op de skischoen? of eventueel gewoon met een touwtje vastbinnen? Heb ook al mensen gezien die een headstrap aanpassen, maar die heb ik jammergenoeg niet. Ik heb wel veel verbindingsstukken en nog enkele platte en gekrulde adhesive mounts

Denk er aan dat als je carved dat de ene kant van je schoen bijna de sneeuw kan raken en je andere kant de staalkant van je andere ski, dus weet niet of het heel prettig skiën is.

Je zou 'm denk ik zelfs vast kunnen tapen, of proberen met een kort spanbandje ofzo, maar daar zitten altijd risico’s aan. Oh en tape niet rechtstreeks aan je GoPro stop er iets tussen zodat je geen troep aan je GoPro krijgt.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Nog een vraag: Iemand ervaring met een GoPro te bevestigen aan de skischoen?

Gebruik maken van de 'Vented Helmet Strap´ is misschien een idee?

Beste gopro eigenaren.

Ik ben mijn witte rubbertje kwijt waarmee ik de gopro vast zet in de mount. iemand enig idee waar ik deze rubbertjes kan krijgen?

Heb al verschillende shops geprobeerd nog zonder succes.

Beste gopro eigenaren.

Ik ben mijn witte rubbertje kwijt waarmee ik de gopro vast zet in de mount. iemand enig idee waar ik deze rubbertjes kan krijgen?

Heb al verschillende shops geprobeerd nog zonder succes.

verbraakje op 26 jan. 2014 08:42

Voor zover ik weet zijn die niet los te koop. De ‘grab bag of mounts’ is 25 euro, hier zit ie in. Te koop via gopro.com, marktplaats en (web)winkels als Bever / Rollin / Revert

Can't wait for the snow!

Ik ben mijn witte rubbertje kwijt waarmee ik de gopro vast zet in de mount. iemand enig idee waar ik deze rubbertjes kan krijgen?

verbraakje op 26 jan. 2014 08:42

Ik was hem eerst ook kwijt en heb hem toen hier gehaald.
http://www.gohero.nl/producten/accesoires/gopro-vibration-pl…

Overigens heb ik hier ook mijn polaroid filter gekocht want die man was zo’n prettige verkoper dus deed zijn werk goed :P.

Nog een vraag: Iemand ervaring met een GoPro te bevestigen aan de skischoen?

NielsDq op 25 jan. 2014 21:31

Dit doe ik via de headstrap deze kan je helemaal demonteren en dan achter je klittenband van je schoen zetten.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Ik ben mijn witte rubbertje kwijt waarmee ik de gopro vast zet in de mount. iemand enig idee waar ik deze rubbertjes kan krijgen?

verbraakje op 26 jan. 2014 08:42

Ik was hem eerst ook kwijt en heb hem toen hier gehaald.
http://www.gohero.nl/producten/accesoires/gopro-vibration-pl…

Handig, goede tip

Can't wait for the snow!

Voor degene die ook vaak zomers de skigebieden verkennen, als je dan alvast wat opneemt kan je wat leuks monteren in de winter;

Hele gave beelden!

''Powder to the people''

Holy shit das wel heel bizar, maar ook wel extreem lastig denk ik. Moet je precies zelfde camerastandpunt hebben en moet er niks veranderen in de omgeving. Vraag me of hier een trick achter zit. Het is in elk geval superknap gemaakt.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@VOSSKI Dat is toch van een Salomon FreeskiTV aflevering? Echt bizar knap gedaan. Ik weet heel zeker dat mij dit nooit gaat lukken :P.

Heb nog wel wat gemaakt voor deze winter om mee te filmen ben benieuwd of wat wat word de testbeelden zijn iig veel belovend. Alleen moet je wel op 19201440 filmen zodat je het kan bijsnijden naar 19201080 dan valt je constructie er mooi van af (A).

null

null

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Nice, je kan er alleen niet mee in de lift denk ik ;).

Als je dan goed kan editten en beetje kan photoshoppen (ja ik weet dat photoshop niet voor video is, maar kan het even niet uitleggen) Dan kan je zo’n filmpje als dat van Anders Jacobsen maken, dan snap je bijna niet hoe het gefilmd is.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@FrankW ik kan die mount inschuiven tot 45cm (25cm als die van de constructie af is).

Maar dat in dat filmpje hebben ze gedaan bijvoorbeeld met Adobe AE ik weet dat het ook met andere programma’s kan maar ik gebruik alleen AE voor exotische dingen. Twixtor is overigens ook leuk om te gebruiken voor super solmo (in AE).

Hier is nog een goed artikel over 4:3 filmen tov 16:9 nooit geweten maar toch echt wel het proberen waard! http://abekislevitz.com/43-gopro-footage-explained/…

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Oh dat is wel handig, dan :). Ik kan niet zoveel met AE en m’n laptop kan dat sowieso niet aan. Dus daar moet ik me maar eens in gaan verdiepen. Maar aan de andere kant er is nog zoveel dat ik kan ontdekken met Premiere Pro, dat ik nog wel even zoet ben ;)

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@Thijs9 Ik ben zeer benieuwd naar de beelden!

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@tum Dit is in ieder geval het idee.

en voor de happy few is dit het idee.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Nice!

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Wie helpt me! Ik heb afgelopen vakantie op 720/60fps gefilmd. De bewegingen wat ik maak gaan echt super snel en lijkt onnatuurlijk, komt dit door de 60fps?

Wintersporters, ik wil komende wintersportvakantie aan de slag gaan met de GoPro 3 Black edition, in combinatie met beelden van mijn EOS 600D. Nu zit ik er een beetje mee welke resolutie en fps verstandig is te kiezen, zodat je de beelden goed kan combineren.
Iemand van hier ervaring met het combineren van GoPro beelden met beelden van je DSLR?
Welke mode voor zowel je GoPro als je DSLR hebben jullie hierbij gebruikt en zijn aan te raden?

Ik zou je GoPro afstemmen op de framerate van je DSLR. Gezien je een Canon hebt zal deze waarschijnlijk op 25FPS filmen. Dan zou ik je GoPro daar ook op afstemmen.

Thnx voor je reactie Rene.

Ik kan met mn 600D op verschillende FPS´s filmen. Ook op 60fps, echter is dit bij resolutie van 1280x720p
Zelf heb ik er aan zitten denken om deze mode aan te houden, en dus de GoPro ook op 720p bij 60 fps te zetten. Daarnaast nog bepaalde GoPro shots op 120fps te filmen om mooie slomo´s te kunnen maken.

Echter is 30fps ook een goede mogelijkheid. Ik kan 1920x1080p: 30fps op mn DSLR schieten.
En de GoPro ook op 1920x1080p: 30FPS, én evt op 60fps voor slomo´s die ik reduce tot 30FPS.
Maar dit betekent dan dat ik geen @ 120fps kan schieten omdat je dan op 720p blijft hangen, en je dit niet mooi in een 1080p compilatie kan krijgen, toch?

Iemand van hier al vaker beelden van GoPro gecombined met die van een DSLR ?

Ik zou persoonlijk je DSLR mooi op 1080p 25FPS zetten en je Gopro op 1080p 60FPS. Ga er maar niet vanuit dat je veel slomo shots gaat filmen met je DSLR en juist met je Gopro. Met 60FPS kun je hier echt al prima mee uit de voeten om het te vertragen.

Verder zijn veel gebieds video’s die we maken vaak een combinatie tussen DSLR, GoPro en Iphone :)

Hoe zit dat dan qua FPS als je de DSLR beelden samenvoegt met de GoPro beelden, in de videobewerkingssoftware? De gopro zitten op 60fps, DSLR op 25fps. Als ik t project op 25fps ga renderen betekent dit dat ik voordat ik de GoPro beelden ga importeren in t project ik deze zelf eerst moet renderen naar 25fps? Dit is me nog niet geheel duidelijk.

@Ger_
Is wel de beste optie. Ik render alles altijd naar 25 fps en dan kan ik in mijn edit software (final cut pro) het beeld versnellen met een factor 2,4 voor de gopro bestanden om zo normale snelheid te krijgen.

Zojuist was ik mijn eerste beelden aan het verwerken in final cut pro, en gelijk viel mij op dat waar de zon rechtstreeks op de lens schijnt, er een licht vlekje in het beeld ontstaat. Waar de zon niet op de lens staat zie je de vlek niet. Het vlekje verandert ook van plaats als de hoek met de zon verandert (soms links boven, dan weer rechtsboven etc), is dit normaal? kun je hier iets aan doen?

null

Inmiddels erachter gekomen dat het lens flare is, maar kan nergens vinden of er iets aan te doen is. Iemand die dit ook heeft?

Is het niet handiger je DSLR op 30fps te zetten als die die mogelijkheid heeft? omzetten van 60->30 is makkelijker voor software (je gooit na elke frame gewoon 1 frame weg). 60->25 moet de software beelden gaan interpoleren en uitrekenen. Dat is voor de kwaliteit vaak niet zo goed.

dus film 60/30fps, of 50/25 fps. Let op: als je de camera op NTSC (60/30) zet en je gaat savonds filmen, kan je flikkerende lampjes krijgen. Dus controleer goed of je in een 60hz of 30hz gebied zit. (zelf the hard way geleerd door 30/60/120 fps te filmen in Bottrop, wat toch echt ook 50Hz hanteert voor electriciteit)

Lens flare kan je weinig aan doen. Zorg ervoor dat je behuizing putjes/krasvrij is. putjes of krasjes zorgen vaak extra snel voor flare. Verder heeft bijna elke lens last van flare als je in de zon kijkt en is het met een gopro extra lastig om de zon uit beeld te houden. Maar eerst even checken of je gopro geen putje of krasje op de lens heeft, of op de behuizing van de gopro.

Gasten,

Question;

Ik heb een GoPro HD, en ben van plan met 702p / 60fps te gaan filmen, wij hebben een 16GB SD HD klasse 10 geheugen kaartje.

Hoeveel minuten filmen heb je dan ongeveer? Ik lees hele verschillende verhalen. De een zegt dat dit ongeveer 40minuten oplevert, de ander verteld mij tot de accu op is (2,5u) moet je contant kunnen filmen. Wie kan mij met feiten vertellen hoelang ik hier mee doe?

Go Pro HD
16GB SD klasse 10
720p / 60FPS

Alvast bedankt!

Voor een prive lesje heupen bewegen kan je me altijd contacteren.

Plaats een reactie