Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

Zijn er ook eenvoudige programma’s om filmpjes te bewerken? En vooral, gratis? Het mag wel wat meer zijn dan windows live movie maker.

http://gopro.com/software-app/gopro-studioJe kan misschien deze eens proberen, aan de reacties te horen zou die redelijk eenvoudig zijn.

Ben ik de enige is die bezig is met filmpjes van vorig jaar aan t kijken en monteren?:P betere voorpret kan toch bijna niet?:P

Frank15 op 4 dec. 2013 14:32

+1 :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

http://gopro.com/software-app/gopro-studioJe kan misschien deze eens proberen, aan de reacties te horen zou die redelijk eenvoudig zijn.

Joren op 14 dec. 2013 23:30

De GoPro software is inderdaad makkelijk in gebruik. Je kunt ervoor kiezen om de templates te gebruiken (snel een gaaf filmpje, maar je kunt bijv. niet de duur van je cuts aanpassen) of om te starten vanuit blanco (duurt iets langer, maar meer vrijheid en nog erg simpel om een mooi filmpje in elkaar te klussen).

Heb alleen zelf al een paar keer gehad dat de timing van de frames net niet helemaal goed opgeslagen lijkt te worden, waardoor bij het opnieuw openen van een project de overgangen net niet meer helemaal gelijk lopen aan de muziek die ik er onder heb gezet. Vrij irritant. Ik moet nog uitvogelen of ik dit kan fixen, of dat ik gewoon een ander programma moet gebruiken. Iemand anders hetzelfde probleem tegengekomen?

Can't wait for the snow!

Abe Kislevitz heeft weer een nieuwe video geplaatst. Buiten hoe hij zijn camera bevestigd heeft is het ook een bijzonder handige video hoe hij zijn beelden schieten:

Ik heb een vraagje over twixtor+gopro.

Mijn laatste vakantie heb ik gefilmd in 1080p met een framerate van 30fps. Wanneer ik deze beelden sterk probeer te vertragen dan zie ik erg veel motion blur op de beelden. Zelfs wanneer ik ervoor zorg dat de "omgeving" niet in beweging is. Kan ik motion blur vermijden door in 720p-60fps te filmen? Ga ik dan niet teveel inboeten op mijn algemene beeldkwaliteit?

Iemand hier ervaring mee?

Als je omgeving niet in beweging is zou je toch geen last van motion blur moeten hebben?
@Rene goeie tip! Behalve een goede camera is goed kunnen skiën ook een vereiste voor goed beeldmateriaal :).

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Heeft een van jullie een idee hoe ik deze bird view krijg in mijn filmpjes? (zoals vanaf 1:02)

Het zou namelijk wel erg kick zijn om er in te verwerken. Zeker als die wintersporters ook nog bewegen.

Zelf heb ik GoPro studio ook gebruikt maar dat liep niet zo lekker nu gebruik ik MAGIX Video deluxe 2014 Premium. Hier kan ik namelijk echt alles op een makkelijke manier aanpassen.

Thijs9 op 29 sep. 2013 17:02

Ze hebben die beelden in ieder geval ‘‘geleend’’ uit een ander filmpje. Volgens mij uit Tignes oid, heb laatst die beelden in een ander filmpje gezien namelijk. Zoiets filmen kan tegenwoordig met: http://team-blacksheep.com/shop
Groot bereik, gopro mount, FPV en ga zo maar door. Dit is wat je wil ;)

beste gopro pro’s, waarom zou je een timelapse maken als je ook een halfuur kan filmen op dezelfde plek? ik bedoel als je bijvoorbeeld een zonsondergang wil lijkt het me toch vloeiender om het gefilmd te hebben dan dat ie elke 60 seconden foto’s maakt? is er iemand die dit ff kan uitleggen?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Omdat je maar 25 à 30 beelden per seconde nodig hebt, dus als je film versneld afspeelt dan gooi je eigenlijk gegevens weg. Niet erg inderdaad, maar het kan interessant zijn om de capaciteiten van je camera beter te benutten dan nutteloze gegevens op te slaan:

Foto’s kunnen hogere resolutie zijn dan video, dus als je bv. om de halve seconde een hoge-resolutie foto neemt en je speelt het boeltje 15x sneller af, dan heb je vloeiend beeld waar je ook nog eens kan op inzoomen zonder dat het wazig wordt, zoals aan het begin van m’n filmpje uit 2012:

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Lieven , oke duidelijk?zijn dke eerste seconden in time lapse ? Hoeveel seconde per foto heb js gedaan dan want je ziet amper haperingen ? Ik ven van plan om tijdens mn komende wintersport in ieder geval een zonsondergang en een stuk in de auto willen doen ? Op welke stand zou je hem dan zetten?

Daarbij had ik nog een klein vraagje, ik wil op m’n board voorop een mount plakken? Blijft deze goed zitten met die sneeuw die erop komt en is dit aan of af te raden ? Waar zou ik hem precies moeten plakken ? ( dichtbij mn schoen, of vooraan)

Certified ski-boy, glijbewijs

Yep @Jorian , de eerste beelden zijn time lapses. Ik denk dat het met een interval van een halve seconde is, maar ben dat niet helemaal zeker want 't is al eventjes geleden en ik denk niet dat ik de originele foto’s nog heb. Afhankelijk van het videoformaat waarin je bewerkt kan je dan kiezen om het 15x (voor 30fps) of 12,5x (voor 25fps) sneller af te spelen. Zo heb je normaal weinig haperingen.

Ik heb ooit es een time lapse in de auto per ongeluk opgenomen met een interval van een seconde of misschien zelfs 2 seconden. Dan moet je ofwel veel te snel afspelen ofwel krijg je dan schokkerige beelden gewoon omdat door het rijden zoveel verandert aan het beeld. Daar dus best zo veel mogelijk beelden per seconde schieten. En als je niet van plan bent om in te zoomen of een stuk uit het beeld te knippen dan is een gewone video die je versneld kan afspelen misschien zelfs geen slecht idee.

Over het plakken op het board: ik heb al verschillende opinies gehoord, zelf nog niet geprobeerd, maar ik zou er toch mee opletten. Een monopod gebruiken en je camera eens dicht bij de grond houden lijkt me een veiliger alternatief…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ze hebben die beelden in ieder geval ‘‘geleend’’ uit een ander filmpje. Volgens mij uit Tignes oid, heb laatst die beelden in een ander filmpje gezien namelijk. Zoiets filmen kan tegenwoordig met: http://team-blacksheep.com/shop
Groot bereik, gopro mount, FPV en ga zo maar door. Dit is wat je wil ;)

Erik2013 op 24 dec. 2013 08:56

Haha ja had al naar zo’n apparaatje gekeken deed vroeger namelijk ook aan model vliegen. Maar ik besteed mijn geld liever anders ;).

Daarbij had ik nog een klein vraagje, ik wil op m’n board voorop een mount plakken? Blijft deze goed zitten met die sneeuw die erop komt en is dit aan of af te raden ? Waar zou ik hem precies moeten plakken ? ( dichtbij mn schoen, of vooraan)

Jorian op 25 dec. 2013 01:07

Ik heb hier ook een tijdje over na zitten denken om te doen. Echter wordt het door veel mensen afgeraden omdat door de trillingen in je board, ski de flatmount m3 plakker los trilt en je dus je GoPro kwijt bent. Je kan natuurlijk altijd een veiligheidstouwtje naar je schoen trekken voor het geval dat. Zelf heb ik toen maar gekozen voor een headband en die op mijn schoen vast te zetten dan film je nog steeds mooi laag alleen niet je zelf.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Oke bedankt voor de tips, ga denk ik ipv op board mn monopod zo gebruiken, in de auto filmen omdat ik geen 0,5 seconde timelapse kan doen omdat ik geen geheugenkaart class 10 heb, en zonsondergang op een of twee seconde per foto denk ik.

Certified ski-boy, glijbewijs

Ze hebben die beelden in ieder geval ‘‘geleend’’ uit een ander filmpje. Volgens mij uit Tignes oid, heb laatst die beelden in een ander filmpje gezien namelijk. Zoiets filmen kan tegenwoordig met: http://team-blacksheep.com/shop

Groot bereik, gopro mount, FPV en ga zo maar door. Dit is wat je wil ;)

Erik2013 op 24 dec. 2013 08:56

Haha ja had al naar zo’n apparaatje gekeken deed vroeger namelijk ook aan model vliegen. Maar ik besteed mijn geld liever anders ;).

Daarbij had ik nog een klein vraagje, ik wil op m’n board voorop een mount plakken? Blijft deze goed zitten met die sneeuw die erop komt en is dit aan of af te raden ? Waar zou ik hem precies moeten plakken ? ( dichtbij mn schoen, of vooraan)

Jorian op 25 dec. 2013 01:07

Ik heb hier ook een tijdje over na zitten denken om te doen. Echter wordt het door veel mensen afgeraden omdat door de trillingen in je board, ski de flatmount m3 plakker los trilt en je dus je GoPro kwijt bent. Je kan natuurlijk altijd een veiligheidstouwtje naar je schoen trekken voor het geval dat. Zelf heb ik toen maar gekozen voor een headband en die op mijn schoen vast te zetten dan film je nog steeds mooi laag alleen niet je zelf.

Thijs9 op 25 dec. 2013 11:21

Over die mount vooraan aan een snowboard of ski kan ik het volgende zeggen :
Als je het doet, plak het reeds de dag ervoor aan leg er iets heel zwaar op dat het echt goed vast hangt.
Maar uiteindelijk raad ik het toch niet aan, want ik heb het gedaan en ze komen toch los.
(zie ook in volgende filmke vanaf 3:45 ongeveer…)

Wij hebben nu de mount voor de skistok binnen en bezig geweest met monteren, maar jeetje, wat wordt dat ding zwaar zeg. Ik denk niet dat we vaak op de stok zullen filmen daardoor.

Mijn vraag, wat is de beste positie volgens jullie op de stok?

let's get this party started!!

@Jorian voor dit seizoen ga ik de contour wakeboard mount proberen, i’ll let you know ;) een zuignap of iets dergelijks kan ik je uit eigen ervaring afraden.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik heb bij mijn gopro een flatmount plakker gekregen voor de surfplank. Ik ga deze waarschijnlijk gebruiken om op mijn ski te plakken. Deze is toch waterbestendig, dus volgens mij moet dit wel lukken, plus het extra draadje ter beveiliging

let's get this party started!!

@tum merci! :D

Certified ski-boy, glijbewijs

Iemand ervaring met de polar pro filters? Of is deze niet nodig en valt de spiegeling van de sneeuw wel mee? Zijn bovenstaande filmpjes bijv met of zonder filter gemaakt? Zien er top uit

Iemand ervaring met de polar pro filters? Of is deze niet nodig en valt de spiegeling van de sneeuw wel mee? Zijn bovenstaande filmpjes bijv met of zonder filter gemaakt? Zien er top uit

Atomic- op 15 jan. 2014 21:02

Jup ik heb de PolarPro polaroid filter. Tot nu toe alleen bij het zeilen gebruikt maar daar werkt het perfect bij. Praktisch geen kleur veranderingen maar wel die irritante schittering die weg is. Ben zeer benieuwd hoe het op de piste zal zijn maar ik neem aan het zelfde als mijn polaroid zonnebril die ik ook tijdens het zeilen gebruik.

Die schittering heb je trouwens alleen met volle zon als er al wat bewolking is dan valt het meestal wel mee.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Ik heb een flatmount op mijn ski gezet en deze een week lang gebruikt. Wel thuis erop gezet nadat het oppervlak goed schoon was gemaakt en ik heb het geheel met een lijmklem een paar uur vastgezet. Werkt gewoon prima en valt er helemaal niet af, als je het maar monteert zoals voorgeschreven.

Ik heb een flatmount op mijn ski gezet en deze een week lang gebruikt. Wel thuis erop gezet nadat het oppervlak goed schoon was gemaakt en ik heb het geheel met een lijmklem een paar uur vastgezet. Werkt gewoon prima en valt er helemaal niet af, als je het maar monteert zoals voorgeschreven.

Dinictus op 16 jan. 2014 16:51

gewoon de flatmount die je bij je gopro krijgt? geen last van klapperende beelden?

Certified ski-boy, glijbewijs

Iemand ervaring met het filmen met een telefoon? Snap dat elke telefoon verschillend is, maar wat is de beste manier om te filmen en schokkerig beeld te voorkomen? Ergens op bevestigen (hoesje etc?) of in de hand houden. Voor korte stukjes zou dit best kunnen, daarnaast natuurlijk ook gewoon mogelijk om vanaf onderaf mijn vrienden te filmen. Ga over 3 weken weg en heb een Sony Z1 (waterbestendig). Graag tips, bedankt ;)

De volgende shots in onderstaande video zijn gefilmd met een iPhone 5s:

  • 0:52
  • 2:35
  • 2:37/2:38

Verder geen bescherm hoes of wat dan ook gebruikt.

Iemand ervaring met het filmen met een telefoon? Snap dat elke telefoon verschillend is, maar wat is de beste manier om te filmen en schokkerig beeld te voorkomen? Ergens op bevestigen (hoesje etc?) of in de hand houden. Voor korte stukjes zou dit best kunnen, daarnaast natuurlijk ook gewoon mogelijk om vanaf onderaf mijn vrienden te filmen. Ga over 3 weken weg en heb een Sony Z1 (waterbestendig). Graag tips, bedankt ;)

Gast512 op 17 jan. 2014 13:53

Als skiër draai je best zo weinig mogelijk bochten, in ploeg erachteraan dus. Verder verbaas ik me altijd hoe dicht je er wel niet achter moet skiën om hem redelijk in beeld te hebben. Enneu voor je kijken, niet op dat scherm, anders gebeuren er ongelukken :)

Bedankt. Ga vooral het merendeel stilstaand filmen (anderen). Dit zal het beste resultaat opleveren, daarnaast ook wel onder het skien al zal het resultaat tegenvallen. Vaak krijg je hierbij schokkerig beeld, al heb ik dit toestel nog niet uitgeprobeerd. In een ploeg achter iemand aan is inderdaad een goede tip om dit te voorkomen. In ieder geval genoeg beeldmateriaal verzamelen om iets leuks te kunnen monteren, afwisseling is altijd mooi.

Je kan uitstekend filmen met de huidige generatie telefoons. Alleen moet je er niet mee inzoomen, dan is het vrijwel nooit scherp en extreem schokkerig. Vanuit beweging filmen is heel lastig, omdat er geen stabilisator in zit merk je elke trilling en hoewel je het skiënd misschien niet merkt, je glijdt nou niet echt over een vlak oppervlak.

Nadeel van telefoons is vaak dat ze het slecht doen bij weinig licht en dat (hoewel meeste wel automatisch aanpassen) ze niet goed zijn in de overgang van zon naar schaduw waardoor je kleuren niet altijd even mooi zijn.

Ik neem aan dat de Z1 ook de optie heeft om ISO-waarde en witbalans aan te passen, wellicht dat je daar even mee moet spelen. Let ook op of er een auto-focus op zit. Als je camera steeds opnieuw focust tijdens een filmpje is dat heel irritant.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Bedankt voor de nuttige tips, zal dit voor de wintersport zeker gaan uittesten. Daarnaast de volumeknoppen al ingesteld als sluiterknop om het filmen te starten/stoppen. Maakt het iets makkelijker om de telefoon met (dunne) handschoenen te bedienen.

Ik kwam op youtube dit filmpje tegen:

. Vanaf seconde 8 tot 12 is het beeld eerst wazig en daarna scherp. Kan iemand mij vertellen hoe je dit effect krijgt?

Alvast bedankt!

Plaats een reactie