Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

Thnx Gast388, ik heb ze toegevoegd, ben benieuwd of het verschil levert. Toen ik gisteravond op mn ipad zat kon ik geen kwaliteit veranderen, vanochtend op mn telefoon wel, maarja dat is uiteraard niet te vergelijken, en nu op mn pc is de max 480p…

Maarja kan niet wachten dus ga hem hier plaatsen; https://www.wintersport.nl/forum/topic/72417
ben benieuwd naar wat jullie er van vinden, alle feedback is welkom! :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Zover ik kan zien zullen die extra labels niet de moeite zijn. De file is simpelweg niet groter dan 480p geupload. Ik zou dus even kijken naar je export mogelijkheden binnen je software kijken.

Het klinkt een beetje zweverig, maar ik ga vooreer ik op pad ga met camera na wat ik precies wil laten zien. Dus moet het een trailer zijn van 2-3 minuten, of gewoon een filmpje van 10 minuten. Op basis hiervan maak ik eigenlijk al scenes in m’n hoofd voor de manier van filmen. Bijvoorbeeld een bepaalde manier van mensen in beeld brengen; camera er naar toe en er weer met een boog vanaf. Zodra dit is geschoten bekijk ik die avond of het is gelukt. Zo niet, probeer ik het over te doen. Natuurlijk draait de GoPro vaker dan deze voorbedachte scenes. En dit levert vaak grote hoeveelheden beeld op. Wat ik doe is dat ik alles na kijk wat ik heb, en hier wat aantekeningen bij maak. Nogmaals; hoelang wil je dat je filmpje wordt? Op deze aantekening schrijf ik ik dan, minuut 2.05 gebruiken, minuut 8.30 hilarische val vriendin. Nou ja, dat in elk geval. Vervolgens ga ik ermee aan de slag, ik gebruik dan Vegas (heb in den beginne ook veel Magix gebruikt, simpel doch prima programma). Voor de specialere edits Adobe After Effects. Dit is voor mij het beste programma wat er is voor edits. Maar… wel een zeer hoge instap. Maar mijn ervaring leert dat pure beelden vaak het beste bevallen, slechts een beetje kleur veranderen en goede verlopen en zeker niet te lang is vaak wel voldoende. Vaak gaat het immers om plezier uitbeelden. Goed topic trouwens!

Koetze op 13 nov. 2012 14:37

Goede tips, vooral het nakijken en notities maken… Ik heb nog een berg filmpjes, maar nog geen geschikte computer. Dan is het een investering om al het materiaal een paar uur door te nemen en te noteren wat er goed te gebruiken.

thnx rene, ik denk dat ik dan niet goed gekeken heb welke render ik gedraait heb… heb nu iig 720p aangezet… eens kijken straks wat er uit komt.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

In alle manuals staat vrij duidelijk dat de Suction cup bijzonder stevig vasthoudt. Ik geloof dat ik zelfs gelezen heb dat het geval getest is op vliegtuigen etc. Hoe dan ook, dit geldt alleen, wanneer het niet om een verbinding gaat die frequent aan schokken onderhevig is.
De laatste zin zegt feitelijk toch genoeg? Ik quote even de opmerking die GoPro plaatste bij een Photo Of The Day: "*While GoPro does not encourage mounting to your ski or snowboard because of poor adherence due to temperature and vibration, we do think it makes for a pretty cool angle. Make sure to tether you camera if you decide to go for it! " (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150530729166919&am…). Ze staan er zelf dus ook niet echt achter en raden het aan om hem te tetheren.

ReneS op 14 feb. 2012 13:13

Heb net mijn ski’s uit de garage gehaald en gekeken of de suction cup mount past. Mijn ski’s zijn breed genoeg dat de mount over een goed vlak stuk afdekt. Heb met wat kracht geprobeerd en voor mijn gevoel zit het goed vast. :) De test morgen zal het leren. Ik wil gevarieerde hoeken filmen en deze is dan wel een hele mooie.

Interessante topic. Ik voorzie lange avonden ;)
Ik blijf dit volgen. Thanks.

Voor de komende wintersport wil ik een werphengel (deels) in mijn tas steken (goed vast zetten zodat hij redelijk stabiel is) zodat ik een 3rd person effect kan creëren. Heeft iemand daar ervaring mee wellicht?

De standaard plekken blijven ook tof, vooral de skistok is erg stabiel en een fantastisch perspectief. Ook de GoPro op je borst is, voornamelijk off-piste vanwege je lichaamshouding, erg mooi.


Deze heb ik met Final Cut Pro X gemaakt.
In principe is de basis: Twixtor, Abe Kislevitz zijn tutorials bekijken - vooral die color correction - (die op pagina 1 van dit topic staan), en heel veel knippen…

Ik heb voor mijn Apple in de Appstore voor 1,59EUR Time-Lapse gekocht. Heel simpel en effectief.
http://itunes.apple.com/nl/app/time-lapse/id451563308?mt=12…

Paul Duijf op 13 feb. 2012 12:55

Heb hiervoor de app Zeitraffer gedownload en deze was gratis. Doet precies wat het moet doen.

Heeft iemand trouwens tips voor een goede verlengstok? Als ik op sportscam.eu kijk zie ik wel een, maar deze is niet kleiner te maken zoals de Extreme Ways op v-nix. Maar… daar moet dan weer een speciale mount bij.

Nu lijkt het mij handiger om een stok te hebben die je wat kleiner kan maken waar nodig, maar is een niet-te-verkorten verlengstok goed mee te nemen tijdens het skieën/snowboarden? - Of past dit gemakkelijk in je rugzak?

Alvast bedankt!

Dream. Explore. Discover.

Heeft iemand trouwens tips voor een goede verlengstok? Als ik op sportscam.eu kijk zie ik wel een, maar deze is niet kleiner te maken zoals de Extreme Ways op v-nix. Maar… daar moet dan weer een speciale mount bij.
Nu lijkt het mij handiger om een stok te hebben die je wat kleiner kan maken waar nodig, maar is een niet-te-verkorten verlengstok goed mee te nemen tijdens het skieën/snowboarden? - Of past dit gemakkelijk in je rugzak?
Alvast bedankt!

Koetze op 2 jan. 2013 16:36

Ik heb zelf met de kerst vakantie duct tape meegenomen. dit heb ik gebruikt om mijn GoPro aan mijn eigen skistok vast te tapen:

Voordelen:

  • Scheelt geld
  • je kan het op verschillende plekken vast maken voor verschillende views

Nadelen:

  • Wanneer je hem niet goed vast maakt verlies je hem (is bij niet gebeurt en ik denk dat dat ook geld voor een zelfde accessoires van GoPro.
  • Het ziet er best goedkoop uit

Maar de voordelen zijn bij mij beter dan de nadelen ervan. dus ik zeg Duct Tape.
Voor dat 3e-person effect heb ik mijn skistok af en toe op mijn schouder laten leunen waardoor je deels van boven je lichaam ziet. denk dat zo rugzak beter is maar word wel lastig om die vast te maken zodat de camera niet steeds om kiepert.

wanneer ik mijn film klaar heb zal ik hem hier posten kunnen jullie het allemaal zien zal wel lang duren want heb een stuk of 400 filmpjes gemaakt… en ben nog in de alpen!

groetjes

http://www.v-nix.nl/drift-monopod

Die past in de binnenzak van mijn jas.

Zo een heb ik ook. Alleen nog niet gebruikt.
Op de chinese sites heb je zelfs soortgelijke uitschuifbare voor rond de 15 euro. Met gopro voetje.

Als het gebeurt ...........Dan gebeurt het

Vandaag bij http://www.v-nix.nl twee ExtremeWays accu’s voor de Hero3 gehaald voor maar 30 euro samen, wat extra accu’s is wellicht de beste tip voor een dag op de piste ;)

Laatst met Cineform een timelapse gemaakt. Wanneer ik deze afspeel via bijvoorbeeld Windows Media Player is alles supersmooth, maar zodra ik hem open in moviemaker is hij zo haperig als maar zijn kan. Iemand suggesties?

Groetjes,

Yannick

Yannick,

Wanneer je die filmpjes gaat inladen in Movie maker maakt het programma een “draft” aan om het bewerken makkelijker te maken. In de viewer van moviemaker kan zo’n draft er vrij haperig uitzien, maar na het renderen/exporteren is dit 9 keer van de 10 verdwenen.
Niks om je zorgen over te maken lijkt me…

grtz

Voor de komende wintersport wil ik een werphengel (deels) in mijn tas steken (goed vast zetten zodat hij redelijk stabiel is) zodat ik een 3rd person effect kan creëren. Heeft iemand daar ervaring mee wellicht?..

Stoicka op 18 dec. 2012 15:08

Een werphengel in je tas steken?!

Naast dat het me nogal levensbedreigend lijkt… Hoe krijg je die stabiel? Ik heb al moeite met een telescoop monopod stabiel te houden…

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Yannick,
Wanneer je die filmpjes gaat inladen in Movie maker maakt het programma een “draft” aan om het bewerken makkelijker te maken. In de viewer van moviemaker kan zo’n draft er vrij haperig uitzien, maar na het renderen/exporteren is dit 9 keer van de 10 verdwenen.
Niks om je zorgen over te maken lijkt me…
grtz

Karsten op 4 jan. 2013 14:30

Na het opslaan in HD (in Movie Maker) speelt ie mijn filmpje in Media Player op goede kwaliteit af. Maar eenmaal ge-upload naar Youtube is het weer erg slechte kwaliteit. Iemand enig idee hoe ik dat kan verhelpen? Het betreft een .wmv-bestand.

Geen idee…
Mss gaat youtube converteren naar ander formaat waardoor er kwaliteitsverlies is?
(.wmv werkt bvb standaard niet op een mac)
Eventueel eens via vimeo proberen?
Zelf converteren naar een ander bestandsformaat en dat uploaden?

Als een echte Movie edit Newbee afgelopen weekend flink wat tutorials gekeken van Final cut Pro X en veel lezen over Transcoderen / renderen etc. etc… blijven er bij mij toch wat vragen open staan, hopelijk is er hier iemand die me verder kan helpen.

Filmen jullie nu voornamelijk in PAL of NTSC… Ik krijg de indruk dat het eigenlijk weinig uit maakt aangezien veel TV’s beide weer kunnen geven en NTSC ook veel in europa gebruikt wordt.
Zitten er eigenlijk voor en nadelen aan om voor PAL of NTSC te kiezen? Zelf zit ik te denken om alle filmpjes in 1080P 60 FPS (NTSC) te schieten zodat ik later kan kiezen of ik bepaalde stukken in Slomotion wil weergeven.

Als jullie vervolgens gaan transcoderen in welk formaat zetten jullie dit dan als je in 1080P 60 FPS gefilmt hebben? En zetten jullie het dan naar 24 FPS, 29,… of 30 FPS… wat maakt dit eigenlijk uit???

Eventueel een linkje naar een Tutorial zou me ook al helpen… ik kan hier zelf namelijk moeilijk antwoord op krijgen i.c.m. GoPro

Correct me if I’m wrong… maar ik heb altijd begrepen dat NTSC sowieso een slechtere kwaliteit beeld geeft dan PAL. Ik zou dus voor PAL kiezen.

@Gast 174 Slechtere kwaliteit is wel een heel groot woord. Vroeger zat er inderdaad een verschil in kwa beeldlijnen (NTSC 525 tegenover PAL 625), maar dat is al een hele tijd verleden tijd met de moderne televies. Ook het grootste verschil, de framerate, is tegenwoordig niet zo’n punt meer. Maar wel het grootste verschil in ieder geval. Pal heeft 25FPS en NTSC 30FPS. Maar aan kwalitatief verschil ga jij echt niets zien op het blote oog :)

@Jos nogal logisch dat je hier vanuit GoPro geen antwoorden op krijgt, ze leveren enkel de camera. Editten is een vak apart :) Bekijk de 2 filmpjes op de eerste pagina van dit topic eens zou ik zeggen. Staat precies uitgelegd wat een goede workflow is voor je filmpjes. Ook in combinatie met het vertragen van je materiaal (inderdaad 60FPS/50FPS filmen en terug tikken naar 30/25FPS). FIlmen kun je gewoon op NTSC en PAL. Pal is wat netter in Europa, niet meer niet minder. Verder film ik vaak genoeg nog op NTSC om een net wat hogere FPS te krijgen (60FPS ipv 50FPS op PAL).

@ReneS, uiteraard heb ik deze filmpjes al gekeken. Ik bedoelde meer dat de informatie welke ik kan vinden op internet over algemene Video bewerking gaat en niet toegespitst is op GoPro. Ik heb de indruk dat de filmpjes op de eerste pagina vooral op de Hero 2 gebaseerd zijn en op een oudere versie van Final Cut Pro. Waarom zou je bijv. alle filmpjes eerst transcoderen met mpeg streamclip aangezien dit ook automatisch in Final Cut kan als je media importeert… Zo mist de uitleg ook wat nou de beste instellingen zijn voor transcoderen van Hero 3 materiaal van 1080P 50/60 fps bijv…

Durf niet te zeggen of Final Cut X het automatisch omzet, werk zelf nog steeds met FCP 7 omdat ik gewoon echt niet overweg kan met de simpelheid van X. Het omzetten werkt hetzelfde. Of je films omzet naar ProRes met 24,25,50 of 60FPS, het gaat zich dat de video naar de goede compressie word omgezet. De basis is hetzelfde, of dat nu voor de GP 1,2 of 3 is maakt geen fluit uit.

Overigens ga ik er vanuit dat als je files met mpeg streamclip omzet ze in FC niet nog eens omgezet worden. Het is dan immers al ProRes :)

Zojuist ook begonnen aan mijn 1e projectje van afgelopen wintersport in Les Trois Vallees.

Ik ga Adobe Premiere Pro CS6 gebruiken. Heel weinig ervaring mee maar wat ik tot nu toe in de Tutorials zie is het goed te begrijpen. Zie dat de meeste hier Final Cut Pro gebruiken, echter heb ik geen Mac dus gaat dat lastig worden:). Ik zal kijken of ik tussendoor wat stukjes hier kan posten zodat jullie misschien wat verbeteringen aan kunnen geven of leuke tips.

Wish me luck :)

Overigens alles gefilmd met Gopro HD Hero 3 Silver edition.

Misschien voor de Adobe gebruikers m’n after effects (maar première werkt redelijk hetzelfde)

Videocopilot.net

euh... doen!?

En Frank, is er al iets uit de vingers gekomen?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Hebben jullie goede tips of ervaring om GoPro te mounten op je ski? Het lijkt me erg tof om dit soort shots te kunnen maken:

Ik las op dit forum dat GoPro zelf afraadt om de adhesive mounts te gebruiken en heb op YouTube met die manier ook al meerdere GoPro’s de berg af zien rollen :-)

Ik ga ski’s huren dus mounts die vastgeschroefd moeten worden zijn geen optie.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Hebben jullie goede tips of ervaring om GoPro te mounten op je ski? Het lijkt me erg tof om dit soort shots te kunnen maken:


Ik las op dit forum dat GoPro zelf afraadt om de adhesive mounts te gebruiken en heb op YouTube met die manier ook al meerdere GoPro’s de berg af zien rollen :-)
Ik ga ski’s huren dus mounts die vastgeschroefd moeten worden zijn geen optie.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Gast969 op 20 jan. 2013 17:59

Hm, dat gaat even mis. Ik had eigenlijk een link geplaatst die in YouTube gelijk startte bij 3:34 in het GoPro filmpje

Dan heb je maar 1 andere optie en dat is de zuignap

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Dan heb je maar 1 andere optie en dat is de zuignap

tum op 22 jan. 2013 19:02

heb jij daar goede ervaring mee? Blijft dat zitten op een ski?

Plaats een reactie