Hulp nodig bij het kopen van ski's!

Ik heb vorig jaar de Rossignol Experience 88 gekocht, dat zijn nmm hele prettige ski’s waarmee je bijna overal wel terecht kan. Zijn gekocht op mijn lengte (178cm, gewicht 79kg) en hebben dan een radius van 16m. Alleen op de echte ijspistes komen ze tekort en daar heb ik een set echte pisteski’s voor bij gekocht (k2 Ricochet). Met die laatste heb ik alleen een middagje geprobeerd in Bottrop, lijken veelbelovend.

Userd op 30 okt 2014 17:34

Die zie ik toch erg vaak langskomen en ik wil ze zeker in overweging nemen, maar met een prijsje van 750 euro vind ik ze wat aan de dure kant…

Sport-conrad is ‘ietsje’ goedkoper ;)

Ben nu maar de sites aan het afstruinen om alle maten en type ski’s in een Word-document te zetten. Meeste ski’s die hier genoemd zijn staan er in, meer suggesties zijn altijd welkom. Zal het wel sturen als het af is en maar een keer de knoop gaan doorhakken haha, anders duurt het eeuwig. Aangezien ik zo veel positieve reacties heb over ski’s van 90mm heb ik deze er ook meerdere malen in gezet.

Lastige wel van al die sites is dat je geen modellen van vorig jaar kunt vinden… Dus als iemand daar nog een type ski heeft hoor ik het heel graag, scheelt gauw zo’n 200 euro! :)

@Laurankl, veel goedkoper dan in de link hierboven ga je de Experience 88 iig niet vinden en ze zijn ook nog en ‘jouw maat’. Komt nog wel 2 tientjes verzendkosten bij maar dat lijkt me te overzien.

Ben nu maar de sites aan het afstruinen om alle maten en type ski’s in een Word-document te zetten. Meeste ski’s die hier genoemd zijn staan er in, meer suggesties zijn altijd welkom. Zal het wel sturen als het af is en maar een keer de knoop gaan doorhakken haha, anders duurt het eeuwig. Aangezien ik zo veel positieve reacties heb over ski’s van 90mm heb ik deze er ook meerdere malen in gezet.

Lastige wel van al die sites is dat je geen modellen van vorig jaar kunt vinden… Dus als iemand daar nog een type ski heeft hoor ik het heel graag, scheelt gauw zo’n 200 euro! :)

Laurankl op 31 okt 2014 14:26

Doe het anders in Excel, dan kan je alle maten in aparte cellen zetten en daarop filteren. Misschien helpt dit overzicht nog (ter inspiratie?): http://www.gearchive.com/gear/snow-sports/skiing/skis…

Voor ski’s en specs van veel modellen, merken en jaargangen, kijk eens hier: http://www.skinet.com/ski/gear/skis

Hier is het lijstje ski’s dat ik op dit moment heb, iemand die ski’s ziet staan die ik sowieso kan wegstrepen? Favorieten zijn Blizzard Brahma, Elan Amphibio 88 XTI en Fischer Motive 86 TI

Elan Amphibio 78 TI ----- 127/78/107 ----- 176 (16.5m) of 182 (17.7m)
Elan Amphibio 82 XTI ----- 128/82/109 ----- 176 (15.7m) of 182 (18.4m)
Elan Amphibio 88 XTI ----- 136/88/116 ----- 178 (17.2m) of 186 (19m)

Blizzard Brahma ----- 125/88/110 ----- 180 (19m)

Rossignol E88 (2014) ----- 135/88/124-----178 (?) of 186 (?)
Rossignol E88 TPX ----- 135/88/124 ----- 178 (16,5m)
Rossignol E88 OPEN ----- 135/88/124 ----- 180 (17m)
Rossignol E84 TPX ----- 133/84/120 ----- 178 (16m) of 186 (16+m)

K2 AMP Rictor 82 XT ----- 127/82/112----- 177 (17m) of 184 (17+m)

Nordica NRGy 90 ----- 126/90/110 ----- 177 (19.5m) of 185 (21.5m)
Nordica NRGy 80 ----- 116/80/100 ----- 177(18m) of 185(21m)
Nordica Steadfast ----- 132/90/118 ----- 178(18m)

Fischer Motive 80 ----- 122/80/110 ----- 180 (17+m)
Fischer Motive 86 TI ----- 128/86/116 ----- 175 (17m) of 182 (?)

Head Rev 85 PRO (2014) ----- 132/86/114 ----- 177 (?) of 184 (?)

Salomon X-DRIVE 80 TI ----- 125/80/108 ----- 177 (16.5m)
Salomon X-DRIVE 8.8FS ----- 132/88/117 ----- 179 (17.8m) of 184(18.3m)
Salomon X-DRIVE 8.0FS ----- 126/80/111 ----- 182 (16.8m)

Völkl RTM 84 ----- 129/84/111----- 181 (19.1m)

EDIT:
Hoop dat het zo (met de streepjes) wat duidelijker is). Kreeg geen tabel ingevoegd…

Lekkere top3

Ik vond de Brahma veel te stijf. Ik zou voor de Motive 86 TI gaan (2015 versie, die is wat energieker) of voor de Steadfast…

Ik vond de Brahma veel te stijf. Ik zou voor de Motive 86 TI gaan (2015 versie, die is wat energieker) of voor de Steadfast…

GiGi op 1 nov 2014 16:20

Gigi, is dat ook de ski die bij mij zou passen? Zie hier ook de K2 tussen staan die ik overweeg.

Lastige wel van al die sites is dat je geen modellen van vorig jaar kunt vinden… Dus als iemand daar nog een type ski heeft hoor ik het heel graag, scheelt gauw zo’n 200 euro! :)

Laurankl op 31 okt 2014 14:26

Kijk eens op Skitreff.de Hier staan ook oudere modellen op, heb zelf geen site gevonden waar ze goedkoper zijn.

Heb hier zelf de Fisher motive80 van vorig jaar besteld, had ze binnen paar dagen in huis.
Heb er nog niet op geskied helaas, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

185 is veel te te lang! Ga niet te veel af op reviews! Ik heb door deze reviews de K2 amp rictor gekocht overal goed getest! Allemaal marketing! 1 dag op geskied veel te zwaar met de kantenwissel! Dus ik heb ze weer verkocht met verlies! Nw prijs 550 euro! Het goede advies wat je veel geld spaart ga op locatie eerst 4 of 5 skies huren het model dat je wilt voor een dag dan kan je de beste kopen! En kijk niet op 200 euro of omdat ze goedkoop zijn zal ik ze maar kopen.Als je niet zo goed skied je hebt tenslotte maar 11×7 dagen op de skies gestaan begrijp ik.(niet vevelend bedoeld hoor!) Moet je goede dus duurdere skies kopen hoe beter de ski hoe beter het gaat.Een kampioen kan ook op goedkope skies de berg af komen . ( Met weinig plezier overgens) Bedenk dat je 6 maanden effectief skien kan op je nieuwe skies.Dat betekent in jou geval ongeveer 12 jaar voor dat de rebound er uitgaat.
ik hoop dat je hierwat aan hebt! Als je nog vragen hebt zal ik ze met veel plezier en naar beste weten beantwoorden!

185 is veel te te lang! Ga niet te veel af op reviews! Ik heb door deze reviews de K2 amp rictor gekocht overal goed getest! Allemaal marketing! 1 dag op geskied veel te zwaar met de kantenwissel! Dus ik heb ze weer verkocht met verlies! Nw prijs 550 euro! Het goede advies wat je veel geld spaart ga op locatie eerst 4 of 5 skies huren het model dat je wilt voor een dag dan kan je de beste kopen! En kijk niet op 200 euro of omdat ze goedkoop zijn zal ik ze maar kopen.Als je niet zo goed skied je hebt tenslotte maar 11×7 dagen op de skies gestaan begrijp ik.(niet vevelend bedoeld hoor!) Moet je goede dus duurdere skies kopen hoe beter de ski hoe beter het gaat.Een kampioen kan ook op goedkope skies de berg af komen . ( Met weinig plezier overgens) Bedenk dat je 6 maanden effectief skien kan op je nieuwe skies.Dat betekent in jou geval ongeveer 12 jaar voor dat de rebound er uitgaat.
ik hoop dat je hierwat aan hebt! Als je nog vragen hebt zal ik ze met veel plezier en naar beste weten beantwoorden!

Hooykaas op 2 nov 2014 10:23

Inderdaad @Hooykaas. Wij werken allemaal voor de grote skimerken en natuurlijk de retail-branche. De ervaringen waarnaar op deze site wordt gevraagd en die wij graag delen omdat ernaar gevraagd wordt posten wij geheel uit eigenbelang.
Welke ‘Rictor’ heb je indertijd besteld? Er zijn er in verschillende breedtes en constructies, en met soms heel verschillende eigenschappen. En wat zijn jouw voorkeuren? Zonder wat meer over jezelf te vertellen als skiër, kan niemand wat met je opmerking dat 185 veel te lang is natuurlijk.

Beste GiGi of gewoon gijs! Leuk dat ik je weer eens tegen kom op het forum.
ik heb nog even gezocht naar de factuur van mijn K2 Rictors maar ik kan ze niet zo snel vinden! Sorry maar het waren de groenen met wit en met roodachtig paars geloof ik! Uit het jaar 2013! Ik wil ze zo snel mogelijk vergeten vandaar! Je hebt gelijk ik moet iets meer over mezelf vertellen.
Ik ski al van mijn 7 de jaar en vervogens vanaf mijn 20 ste 2 of 3 maal per jaar op ski vakantie gegaan.
het is 1 van mijn passies. Samen met catamaran zeilen.Ik zal overigens nooit zeggen dat ik een goede skier ben.
zoals je weet kan je je zelf niet zien skien! Maar skileraren zeggen dat ik een technisch precieze skier ben en dat je blijkbaar kan zien dat ik al van mijn 7de op de skies sta.qua balans en zo.In de zomer heb ik haast geen vakantie .Dit om zoveel mogelijk in de winter in de bergen te zijn!
de volgende vraag van je was hoe ik kon zeggen dat een ski van 1,85 te lang was voor iemand van 1,87 en 79 kg
Zoals je weet maak je jezelf alleen maar moeilijk met een lange ski en maar 13 weken ervaring! De trend is overgens kortere skies tenzij je heel veel ervaring hebt kan je wel eens een langere ski willen!
ik hoor graag of je het een beetje met me eens kan zijn!

PS . je vroeg ook nog wat mijn voorkeur was!
op de piste de atomic ST,
voor naast de piste een allrounder maakt niet zoveel uit wat als het maar in het duurdere sigment is.
maar absoluut geen stuckli, volant of volkel ski of hoe dat ook schrijft.
ik heb nu zelf de veel te dure ZAI ski gekocht (eigenlijk belachelijk) 8 uur bouw tijd per paar (Gewone ski 45 minuten) niet met houten kern maar met graniet .geloof het of niet .onderkant met nano technologie. Ik was die plastic rommel zat (vooral na die K2 ramp) ik vraag me af wat de bouwtijd van de Lidl ski is! Alles moet zo goedkoop mogelijk gepresenteerd worden om zo veel mogelijk winst te maken en zo veel mogelijk mensen op de skies te krijgen zonder dat de ski nog enige kwaliteit heeft!

Zoals je weet maak je jezelf alleen maar moeilijk met een lange ski en maar 13 weken ervaring! De trend is overgens kortere skies tenzij je heel veel ervaring hebt kan je wel eens een langere ski willen!

Hooykaas op 2 nov 2014 12:09

Over deze laatste zin gaat het me nou net. Ik denk dat de lengte van de ski meer samenhangt met het soort ski en skiën dat je ermee wil doen dan met ervaring. De rocker die in bijna alle tegenwoordige all-mountain ski’s zit, maakt dat de ski makkelijk indraait (veel makkelijker dan een niet-gerockerde ski van dezelfde lengte). Die rocker zorgt er ook voor dat de effectieve contactlengte (die een hoop doet voor de ervaring van grip en stabiliteit) korter is dan de gehele ski. Die twee zaken maken dat je denk ik best een ski rond lichaamslengte kan kopen als je niet uitzonderlijk licht, zwaar, lang of kort bent. Maar nu hebben we het over piste-gerichte al-mountain ski’s. Voor bijvoorbeeld slalomski’s of poederbakken liggen die vuistregels anders.

Ikzelf had een performance-pistecarver van 167 die mij werd aangeraden toen ik slechts 4 weken ski-ervaring had (1,82 en toen 78 kg). Ik heb daar heel goed op kunnen leren, maar ik ben die ski flink ontgroeid, zowel qua niveau als qua gewicht: in twee jaar 6 skiweken, vele lessen en ‘ineens’ 7 kg erbij. Toen werd die pistecarver op huurlengte met een radius van 14,5 meter mij veel te ‘turny’ en instabiel, bijna eng gewoon. Als je wat meer snelheid wil en je krijgt wat extra gewicht, dan heb je ook behoefte aan een ski die je daarin ondersteunt. Voor mij aanleiding om op zoek te gaan naar iets anders: http://gijsenkarlijn.wordpress.com/2013/08/25/ski-quest/…

Vorig jaar op zoek gegaan naar een nieuwe ski en heel veel getest (en als bijproduct heel kort mijn impressie gegeven van die ski’s en hoe ze in mijn zoektocht vielen), in dezelfde categorie als waar in dit topic wordt gevraagd. Ik heb uiteindelijk een geweldige ski gevonden. Maar het opvallendst vond ik te merken dat de meeste ski’s met rocker van tussen 175 en 180 gewoon echt kort aanvoelde. Ski’s die ik wat langer heb kunnen skiën toen (Watea 84 in 148, Motive 80 in 182, Atomic Ritual in 190) vond ik veel meer het gevoel van stabiliteit geven dan de kortere ski’s. Maar lengte alleen is ook niet alles. De Experience 88 (186) en Elan Amphibio 88 XTI (186) die ik er heb geskied vond ik niet fijn. Niet zo zeer vanwege de lengte overigens, allemaal andere factoren die dus minstens zo veel (kunnen) bijdragen aan hoe een ski zich gedraagt.

Dat het allemaal zeer persoonlijk is, ben ik helemaal met je eens. Maar om van de zeg 500 verschillende skimodellen (lengtes en jaargangen meegenomen) uit te zoeken welke 3 je op de sneeuw zou willen testen is een hele uitdaging. En voor die stap is een forum als dit en het lezen van reviews een goede eerste stap, denk ik. En nee, het is niet altijd waar voor jou en ja, het zijn slechts meningen. Maar als een topicstarter - welke dan ook - die niet zou willen horen, dan moet hij er niet naar vragen.

Ik ben het wel met je eens ! Maar het blijft toch wel zo dat de z g rocker een beetje marketing uitvinding is om weer nieuwe skies te verkopen. Dat is ook niet erg hoor! Maar voor hoeveel procent van de mensen maakt het verschil wat uit en hoeveel procent is het voelbaar! Ken je de Mit ski nog! Ook nooit meer wat van gehoor!

Dus omdat jij een keuze hebt gemaakt die bij nader inzien niet bij je past, is het ineens allemaal marketing, verkooppraat en onzin? Apart…
Vwb rocker, maakt wel degelijk (positief) verschil.

Nee nee zo is het niet! Ik weet wel dat het helpt maar ik vraag me af hoeveel procent beter!

@Hooykaas Waarom zoveel uitroeptekens? Komt nogal schreeuwerig over. Ik ben op zoek naar hulp voor het kiezen van mijn ideale ski en laat me door de mensen (en dus geen verkopers) hun ervaringen vertellen en adviseren. Je ene post is over dat ik me niet teveel door verkopers moet laten adviseren is oke, maar ga je discussie alsjeblieft ergens anders voeren :)

Sorry, dat was absoluut niet de bedoeling.

voor naast de piste een allrounder maakt niet zoveel uit wat als het maar in het duurdere sigment is.
maar absoluut geen stuckli, volant of volkel ski of hoe dat ook schrijft.

Kun je ook beargumenteren waarom ski’s uit het ‘duurdere’ segment beter zouden zijn, want dat is wat je roept?

Verder geef je aan dat Stöckli, Volant of Völkl (ja, zo schrijf je dat :-P) ski’s absoluut een no-go zijn zonder aan te geven waarom. Ik kan uit ervaring vertellen dat Stöckli waanzinnig goede ski’s maakt en als geld geen rol speelt dan zou ik zeker een poging wagen.
@Userd Rocker maakt niet in alle opzichten het (positieve) verschil :-)

When life gets too complicated.... SKI

voor naast de piste een allrounder maakt niet zoveel uit wat als het maar in het duurdere sigment is.

maar absoluut geen stuckli, volant of volkel ski of hoe dat ook schrijft.

Kun je ook beargumenteren waarom ski’s uit het ‘duurdere’ segment beter zouden zijn, want dat is wat je roept?

Verder geef je aan dat Stöckli, Volant of Völkl (ja, zo schrijf je dat :-P) ski’s absoluut een no-go zijn zonder aan te geven waarom. Ik kan uit ervaring vertellen dat Stöckli waanzinnig goede ski’s maakt en als geld geen rol speelt dan zou ik zeker een poging wagen.

@Userd Rocker maakt niet in alle opzichten het (positieve) verschil :-)

Alex op 3 nov 2014 10:29

En kan uit ervaring zeggen dat Völkl voor mij heel goede ski’s zijn :-)
Ben dus wel benieuwd waarom @Hooykaas die genoemde merken zo ‘verafschuwt’…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Beste Alex en chonn
van de topic starter mag ik eigenlijk deze discussie hier niet meer voeren maar ik moet toch wel even reageren vindt je niet.
1 Even een klein antwoord op je vraag waarom skies uit het duurdere sigment. Duurdere skies hebben een houten kern zijn slijtvaster en stijver en harder.ze zijn vaak zwaarder dan skies met mousse_vulling.skies met een kunstof kern zijn vaak de zachtere en goedkopere skies.Het loopvlak van de skies is het belag dat moet elastisch zijn slijtvast zijn en goede glij eigenschappen hebben.Tegenwoordig gemaakt van polyethleen voor goedkope skies worden vaak andere polyethleen soorten gebruikt.Het gedrag van de ski wordt in grote mate beinvloed door de kern van de ski.
2 je schrijft als geld geen rol speeld.
Natuurlijk speeld geld altijd een rol .Vooral als je een kind hebt is het niet.
3 mijn opmerking over de 3 skies die ik noemde was voor mij persoonlijk en niet in het algemeen bedoeld.Het zijn ongetwijfeld goede skies gezien de geschiedenis.
Josef Stockli
75 jaar ski bouwer. Olympische spelen in Vancouver 5 medailles. Toch voelde ik me daar niet op thuis al na de 1ste afdaling niet.Het gevoel dat je niet in de auto van jou smaak zit.
Georg Volkl
begonnen in 1884
Eerst rijtuig bouwer.eerste ski 1923.De ski van Katja Seizinger, martina Ertl, Nicole Hosp 1ste wereldcup 2006/2007.Ze skiën vaak op skies die niet aan de consument verkocht worden.
Veel te stijf te weinig vergevingsgezind. Heb te veel kracht nodig om niet over de piste te stuiteren. Geeft mij geen vertrouwen wat ik met Atomic meteen heb.
Broertjes Kashiwa Volant
begonnen in 1989
Met de stainless steel cap.
Sinds 2003 bij Atomic gemaakt veel te duur 2200 euro per paar.Was een hit nu zie ik ze zelden nog.dan skiet Fischer beter voor de helft van de prijs.
Natuurlijk heb ik niet alle modellen en lengtes geskied.Maar daar heb ik ook helemaal geen tijd voor en is te omslachtig. Ik wist toen ook niet dat ik nu zulke kritische vragen zou krijgen op dit forum maar dat is alleen maar goed.

Zijn we weer. Na wat nadenken en overleggen met mensen moet ik inzien dat ik de komende jaren eerder evenveel/minder dan meer off piste zal gaan. De verhouding blijft dus zo’n 75/25 (75% on piste).

Ik kijk naar een ski rond de 80mm onder de schoen en dus 90mm zoals ik in eerste instantie wilde. Ook het profiel van mezelf wat bijgesteld. Denk dat het ongeveer dit is:

Ski dus 13 jaar, erg goede techniek, maar om te corrigeren gebruik ik wel eens kracht. Ben 1.87 lang en weeg 79 kg. Ski middellange tot lange bochten op grote snelheid. Bückelpistes vind ik leuk en als er verse sneeuw ligt zal ik die toch grootste deel van de dag in gaan. Denk dat ik me zelf wel een vergevorderde skiër mag noemen, maar nog niet mijn plafond bereikt heb. Ben pas 17 (volgende week 18) dus er is nog ruimte en tijd voor groei.

Op basis van recensies en afmetingen kom ik bij deze modellen uit, wel allemaal van dit jaar.

Elan Amphibio 82 XTI ----- 128/82/109 ----- 176 (15.7m) of 182 (18.4m)
K2 AMP Rictor 82 XT ----- 127/82/112----- 177 (17m) of 184 (17+m)
Nordica NRGy 80 ----- 116/80/100 ----- 177(18m) of 185(21m)
Fischer Motive 80 ----- 122/80/110 ----- 180 (17+m)
Salomon X-DRIVE 80 TI ----- 125/80/108 ----- 177 (16.5m)
Völkl RTM 80 ----- 124/80/107 ----- 181 (18.9m) (betere carving dan 84)
Völkl RTM 84 ----- 129/84/111----- 181 (19.1m)

Iemand die zegt; deze kun je gelijk wegstrepen?

Andere suggesties welkom! Als je een goed model van vorig jaar weet, wil ik die ook zeker in overweging nemen. Scheelt weer in de portemonnee!

Ik denk dat je van de fischer motive 80 snel het plafond bereikt hebt. Uit dit rijtje zou ik je de k2 aanraden, vanwege de buitengewone pistekwaliteiten en de brede inzetbaarheid in buckels en nieuwe sneeuw.

Ik heb de K2 en de Salomon mogen voelen op de skitestdag. Vond de Salomon erg zwaar voelen… Ik zou van die twee ski’s ook de K2 kiezen. Maar daarentegen heb ik de andere ski’s niet getest.

Zelf ben ik uitgekomen op de HEAD Supershape I-rally. Ook heel fijn.

Je zou, als er veel verse sneeuw ligt, ook kunnen kiezen om één dagje ski’s te huren. Dat je niet je hele ski aanpast op die één of twee dagen per jaar dat er tiefschnee ligt.

Ik denk dat je van de fischer motive 80 snel het plafond bereikt hebt. Uit dit rijtje zou ik je de k2 aanraden, vanwege de buitengewone pistekwaliteiten en de brede inzetbaarheid in buckels en nieuwe sneeuw.

GiGi op 2 jan 2015 14:58

Oke dankjewel, dat is duidelijk.

Ik heb de K2 en de Salomon mogen voelen op de skitestdag. Vond de Salomon erg zwaar voelen… Ik zou van die twee ski’s ook de K2 kiezen. Maar daarentegen heb ik de andere ski’s niet getest.

Zelf ben ik uitgekomen op de HEAD Supershape I-rally. Ook heel fijn.

Je zou, als er veel verse sneeuw ligt, ook kunnen kiezen om één dagje ski’s te huren. Dat je niet je hele ski aanpast op die één of twee dagen per jaar dat er tiefschnee ligt.

chriskraima op 2 jan 2015 15:14

Ik denk dat ik dat ook wel ga doen. Als ik de echte tiefschnee in wil, huur ik wel 90mm tot 100mm.

Ik vond de Völkl RTM 84 en Elan Amphibio 82 xti ook goed overkomen, redenen om die niet te kiezen?

Ik heb de Elan amphibio, de K2 Amp rictor 82 xti en de amp rictor 90 xti op testdag in zoetermeer geskied. Vond de elans niet fijn en vrij log. De K2 82 erg lekkere en makkelijke ski en zeer wendbaar, en vond de 90 verbazingwekkend makkelijk en lekker skien voor een bredere ski. Ik heb uiteindelijk de 90 gekocht, omdat ik graag wat meer van de piste af wil en ga m volgend weekend in val thorens uitproberen. Ben erg benieuwd!

Ik ben het met @leonie72 eens, hoewel ik van Elan niet de 82, maar de 88 xti heb geskied. Wat ze zegt is ook exact het verschil tussen de K2 82 en 90. Beide heerlijke ski’s, maar de 82 is voor 80/20 op de piste, de 90 meer voor 60/40. Voor echte poeder zou ik richting 110 of meer gaan trouwens. Zelfs op mijn Atomic Automatics (117) ski ik nog prima over de piste naar huis, maar die zou ik lekker huren als het dumpt inderdaad.

Plaats een reactie