Dit weer is toch een ramp?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Winterberg: Had er vrijdag een hard hoofd in, maar heb ondertussen 3 ochtenden geskied. Bewuste keuze omdat pistes Poppenberg anders druk en verspoord zijn. Toch naar de zin gehad en Poppenbergpistes blijven goed te doen.
Vrieskou in de nacht is nog onvoldoende voor de sneeuwkanonnen, moet dan -3 zijn las ik. Misschien van woensdag op donderdag net koud genoeg voor een extra laagje dat zeer welkom is.

Eens met diegene die de stenen steeds dominanter zien op de piste. Dat zijn op aardig wat plekken beslist geen kiezels meer. Vandaag hoorde ik vanuit twee verschillende bronnen in Winterberg (horeca en skischool) dat men tot en met donderdag nog verwacht dat meeste pistes nog voor grotere groepen beschikbaar zijn. Daarna zal nog enkele piste beschikbaar zijn. Is denk ik geen gekke gedachte als je de hoge verwachte temperaturen ziet.

Ik ben het dus met Frans eens, alleen over het meenemen van je eigen materiaal nog steeds niet! Als je onbezorgd wil gaan skiën, ga huren of neem je oude ski’s/snowboard mee haha! Ik heb weer het een en ander geraakt… Maar goed, dat kan overal gebeuren. Toch loop je hier nu echt wel een grotere kans als je echt wil skiën, ipv traag te gaan en elk steentje of gat wil ontwijken…

SnowJan op 24 feb. 2014 20:04

Enfin, het wordt denk ik eens tijd dat ik m’n skibelag eens laat zien van m’n nieuwe ski’s. De kleine krasjes die ik erop heb zijn eerder in het seizoen ontstaan op de Kappe en de iets diepere inkepingen komen uit - jawel - de Alpen. Om precies te zijn uit Vorarlberg: Kleinwalsertal en Golm-Montafon.

Van de laatste tijd heb ik uit Winterberg geen nieuwe krassen opgelopen. En dat desondanks de steeds slechter wordende condities. Maar goed, ik hou niemand tegen om de locale economie nog een beetje op peil te houden door ski’s te huren. Dat is goed voor de secundaire inkomsten. ;)

Maar ach, aan het einde van het seizoen hebben veel ski’s toch weer een onderhoudsbeurt nodig. Daarna is je skibelag sowieso weer als nieuw. Uiteindelijk is en blijven ski’s/snowboards een gebruiksgoed. Wie een verzamelaarsobject wil hebben moet z’n ski’s direct nieuw aan de muur hangen. De eerste paar beschadigingen doen even pijn, daarna kan je er tijdenlang van genieten. Als je normaal kan skiën moet je in Winterberg erg je best doen om je ski’s snel te laten verslijten. En Winterberg heeft zeker geen last van dergelijk grote stenen die tot diepe/ernstige beschadigingen kunnen leiden, waarbij reparatie duur en lastig wordt.

en de rode bij de Büre Bremberg X-Press (veel stenen!) waren nipt.

SnowJan op 24 feb. 2014 20:04

Bedoel je de Große Büre? Die is al geruime tijd officieel gesloten… De piste wordt alleen nog als extra dienst smal geprepareerd voor de mensen die op P4 hebben geparkeerd.

Pistes waar stenen en kale grond doorheen komen op plekken waar je niet nauwelijks om heen kunt:

  • onderaan lift 25 (Schneewittchen)
  • onderaan lift 10 (Brembergkopf 1), het laatste stukje van de afdaling grote kale plekken en de rij voor de lift was dit weekend gewoon een grintpad :)
  • verbinding tussen lift 10 en 10a was sneeuwvrij
  • onderaan lift 8 en verbindingsstukje tussen lift 8 en lift 7 (Büre Bremberg X-Press en Kleine Büre)
    Verder hier en daar kale plekken halverwege de pistes, maar daar was goed omheen te skiën.
    De pistes op de Poppenberg hielden het het beste vol.
Hessel op 24 feb. 2014 09:40

Ah, duidelijk, daarin kan ik het wel vinden, alhoewel het verbindingsstuk tussen lift 7 en 8 meer modder en gras is dan echt grind. Onderaan lift 10 en 25 is het inderdaad zeer kritisch. Daarover heb ik ook al eerder eens m’n mening gegeven…

Vandaag hoorde ik vanuit twee verschillende bronnen in Winterberg (horeca en skischool) dat men tot en met donderdag nog verwacht dat meeste pistes nog voor grotere groepen beschikbaar zijn. Daarna zal nog enkele piste beschikbaar zijn.

EmileR op 24 feb. 2014 21:07

De horeca en skischolen vertellen veel, maar moeten het vaak van dezelfde geruchten hebben als de gewone wintersporters. Feit is dat de verschillende uitbaters van het skigebied het zelf nog niet weten wanneer het voorbij is. Het ligt eraan hoeveel neerslag nog gaat vallen, hoe ver de temperatuur stijgt etc. Het zal een spontaan besluit worden om de boel dicht te houden. Niemand weet dus precies wanneer. Zelfs de chefs van het skigebied niet.

@Frans
Als je in Winterberg op de Nordhang een scheet laat, dan is dat nieuws binnen 3 minuten bekend op de Rauher Busch. Toch interessante ontwikkelingen op de weerkaarten, die vrijdag wat neerslag geven bij een vorstgrens tussen 600 en 1000 meter. Valt het mee, dan is er - na regen en daarmee waarschijnlijk nog erg beperkte mogelijkheden op donderdag - kans op een opfrisser, vooral boven 700 - 750 meter (Bremberg). Valt het tegen, dan valt te vrezen dat alleen Möppi de tent draaiende kan houden.
Ook maandag of dinsdag komt een storing met sneeuw in de buurt, maar vooralsnog lijkt die het Sauerland helaas niet te bereiken. Een klein beetje verandering en het zou zomaar goed kunnen komen.

Op dit moment toch nog steeds een ongelooflijke 15 liften - meest op het tandvlees - in bedrijf op de 70e skidag in Winterberg van dit seizoen. Huurski’s aanbevolen…

Als je in Winterberg op de Nordhang een scheet laat, dan is dat nieuws binnen 3 minuten bekend op de Rauher Busch.

Gast938 op 25 feb. 2014 11:03

Feit blijft dat niemand precies kan vertellen wanneer en waar liften zullen worden gesloten. Dat is een spontaan besluit, zoals ook vaak spontaan liften in Winterberg worden geopend. Het werkt eerder als volgt: Iemand van het skigebied geeft aan een skileraar of gast zo z’n persoonlijke mening over de situatie en dat wordt meteen als feit aangenomen. En op die manier verspreiden zich allerlei geruchten razendsnel door de wereld…

Morgen vertrekken we richting Winterberg maar ik denk dat we donderdag pas gaan kijken of er geskied kan worden en anders hopelijk vrijdag nog iets maar goed ziet het er niet uit.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

vanaf maandag gaat het sneeuwen zie ik. :)

Men verwacht inderdaad vanaf donderdag einde middag t/m maandag 1 maart zo’n 5 tot 15 cm sneeuw. De exaxte hoeveelheden zijn nog onzeker omdat de verwachting pas net in de kaarten zichtbaar is. Het kan dus alle kanten op. Het goede nieuws is dat de wind langzaam afneemt en bij een heldere nacht kan de temperatuur zomaar naar de -3 a -4 dalen waardoor de sneeuwkanonnen hun werk kunnen gaan doen. Vooralsnog allemaal onzeker maar hoop doet leven. Hier de meest betrouwbare weersites:
http://www.skiresort.nl/skigebied/winterbergskiliftkarussell…
http://nl.bergfex.com/winterberg/wetter/

Het is triest voor winterberg z’n slecht seizoen. Maar ik neem aan dat, de horeca en accommodaties ed. ingecalculeerd hebben,dat er wel eens een slecht jaar er tussen kan zitten.
Vorig jaar zijn we het eerste weekend van april daar nog wezen skiën,dus wie weet,komt het nog goed.

Zijn hier afgelopen maandag aangekomen. Zou er zelf nu niet voor een dag naar toe gaan. In de ochtend gaat het nog, maar smiddags echt slush puppi. Daarbij ook meer en meer kale plekken, zeker op delen waar de pistes wat steiler zijn. Daarbij ook goed te merken dat het voorjaarsvakantie is. Bij P3 stond een rij van een uur om een skiticket te kopen. Gelukkig hebben de kinderen wel les kunnen hebben, en glommen die van oor tot oor einde dag. Was voor mij ook wel,weer even goed te beseffen dat je gewoon moet genieten wat er wel is.

Ben ik nou de enige die gewoon z’n auto parkeert bij de schneewitchenhang, de lange rij ziet staan bij de kassa, z’n board omdoet en vervolgens z’n ticket beneden haalt bij de liftingang? Of had ik deze tip niet neer moeten zetten hahaha. :)

Die tip had je niet neer moeten zetten, daar gaat de shortcut :D

Ach, en mocht er bij de lift ook een wachtrij voor de kassa staan, dan kan je altijd nog gratis met de lopende band omhoog naar de Käppchenhang. Ook daar is een kassa. ;)

@frans: maar die lift duurt zooooo lang dat ik dan net zo goed in de rij beneden kan staan. LOL! :)

Waar is eigenlijk de pistekaartjes automaat? Of bestaan die wel in andere gebieden?

Ik ga van 7 tot 10 maart. Zou zo graag 2 dagen willen skiën/boarden. Kan het hotel nog altijd cancellen ook. Dus graag advies van mensen die net zijn geweest of daar zijn? Waar is de schneewitchenhangar om je auto te parkeren? Vorig jaar was het ook meters aanschuiven voor een skipas aan de ingang van de liften. Verkopen ze daar in elk hotel een skipas. Was vorig jaar bij Hapimag het geval. Mag mij ook altijd leuke eettentjes of gezellige plaatsjes doorsturen.

Skipas kan je ook bij Lift 1 (astenstrasse) en de QuickJet (3) beneden kopen, vrijwel nooit wachttijd

Vraag, is het de moeite om vandaag of morgen een kijkje te nemen in Winterberg?

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Vraag, is het de moeite om vandaag of morgen een kijkje te nemen in Winterberg?

Dree op 27 feb. 2014 08:33

Ik woon er een kwartier vandaan en ik ga niet eens meer…

Grußen aus dem Sauerland

Als ik alleen al de webcams bekijk vraag ik me serieus af waarom mensen betalen van die modderweides naar beneden te glijden…

Flutlichthang, Poppenberg, Schneewittchen zien er toch nog prima uit volgens mij. Op de Flutlichthang zijn ze nu ook weer wat meer sneeuw op de piste aan het leggen om de kale plekken op te vullen.

Het is een compromis voor de mensen die aan Winterberg door reserveringen vastzitten. Een dagtrip is inmiddels niet meer aan te raden. Zoals @HenriS al aangeeft kan op de Flutlichthang en op de Poppenbergpiste nog prima geskied worden. De rest is matig. De Scheewittchenhang ziet er bovenaan nog verradelijk goed uit, maar onderaan is het toch wel erg kritisch met modder en kleine steentjes. Idemdito voor de Brembergkopfpiste.

Mocht de sneeuw die sommige weerberichten voorspellen uitblijven, dan kan het heel goed na zondag voor de meeste liften voorbij zijn. Dan zijn we bijna weer bij het begin van het seizoen aangekomen met slechts één lift die dit keer de carnavalperiode nog zal overleven: Möppi’s 4er, oftewel de Poppenberglift.

Hoe is het nu? Is er alweer wat sneeuw gevallen? En kunnen de sneeuwcanons aan de slag? Wij gaan volgende week vrijdag. Dus volg het op de voet… Fingers crossed voor sneeuw!!

Morgen rijden we weer terug naar huis na een midweek. Heb een ochtend geskied, maar had het toen ook wel gezien. De pistes worden iedere dag minder, zoals je ook duidelijk op de webcams kunt zien.
Mijn advies is hier niet naar toe te komen, beter wachten tot betere condities. Heb je geboekt, probeer dan s morgens direct om 09.00 uur op de latten te staan. Om 12.00 uur dan lekker lunchen, en in de middag wat anders doen.
Tip: Sahnehang (vlakbij Kaler asten) ziet er nog het beste uit, maar is wel een korte piste.
Heb je kinderen: zwembad bij Center Parcs is gegarandeerd een succes.

Oh ja… Bij de Sahnehang is ook de mogelijkheid te rodelen. Ook dit is leuk voor ouders en kids

net terug uit winterberg. Nog heerlijk kunnen skien deze midweek. Er zijn inderdaad zeer slechte stukken maar dat is toch het meeste aan het einde van de pistes bij de liften. Mijn zoon les gehad bij skischool poppenberg. Hij heeft een super midweek gehad. Hij heeft bijna alle liften gehad die open waren en heeft het niet een keer over slechte sneeuw gehad. Al met al heeft hij nog 40 km geskied. http://www.skiline.cc/myprofile/tickets

Was nog goed te doen vooral op de poppenberg.

Ben benieuwd hoe het vandaag was? Is er al sneeuw bij gevallen? Of kunnen de kanonnen sneeuw produceren?

De sneeuw die gevallen was is niet noemenswaardig. Een paar kleine vlokken zijn gevallen, maar die dooiden in de loop van de dag al snel weer weg. Het is nog steeds te warm om de sneeuwkanonnen te activeren. Bovendien is het inmiddels maart en aangezien de weersvoorspellingen er niet zo gunstig uitzien, zullen de meeste exploitanten überhaupt niet meer besneeuwen.

De pistes worden met veel moeite elke avond weer op orde gemaakt. Overal waar zich nog wat sneeuw verzameld heeft gebruikt men om gaten op de pistes te dichten. 's Morgens kan er daarom nog prima geskied worden. In de loop van de ochtend verslechteren de condities dan erg snel, waardoor veel modder en stenen door kwamen. Wie dus een paar rondes lekker wil skiën moet er 's ochtends ‘vroeg’ bij zijn om 9 uur. Vanaf 11 uur is het niet meer bijzonder en vanaf 13 uur kan je eigenlijk nergens meer normaal skiën.

In de aankomende week zullen de meeste liften gaan sluiten. Ook diverse skihutten zullen sluiten of hebben zojuist hun laatst weekend gedraaid. Waarschijnlijk zal Möppi straks als enigste nog overblijven.

Plaats een reactie