Dit weer is toch een ramp?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg
The older I get, the better I was

Inmiddels 28 cm op de Kahler Asten en er komt nog 3-5 cm aan. Sneeuw blijft liggen boven 600m, vorstgrens nu ca. 700 meter. Morgen vooral in Winterberg heel goed, Willingen kan beneden nog lastig worden… maar komt ook goed denk ik.

De sneeuw is zeker in de ‘dalen’ behoorlijk nat. De Kahler Asten is voor het skigebied niet direct een goede vergelijking. Voor de Kappe zal het niet voldoende zijn om fatsoenlijk te kunnen openen. Nu weet ik niet wat de heren daar van plan zijn, maar als ze openen zal de Slalomhang in één dag kapot worden geskied.

Overigens oppassen met skipassen doorgeven en/of doorverkopen. Er wordt extra scherp op gecontroleerd. Daarbij worden ook foto’s van je gezicht bij de toegangspoortjes genomen.

Kappe lijkt open te gaan vandaag. Er wordt druk geprepareerd. Vooral onderin is het ook met de nieuwe sneeuw nog erg minimaal. Rest van het gebied vandaag voor één dag heel goed…

Als ik naar de webcams kijk, heb ik er nu al spijt van dat ik toch niet voor een dagje richting Winterberg ben gereden. De pistes zien er goed uit!

Wij zijn vandaag in willingen geweest en het was op en top heerlijk!!

Heerlink ofpiste kunnen snowboarde door flinke poeder…

Echt lekker!

Zonnetje erbij en de dag was perfect

Vanavond nog flutlight in winterbergen!

Winterberg was op zich prima te doen gisteren. Meeste pistes lagen er wel prima bij, maar gedurende de dag had de sneeuwkwaliteit wel te lijden onder het weer: het werd papperig en zwaarder. Ook weer veel bulten en hopen op het eind van de dag, met dank aan de bergen boarders die al rutschend naar beneden kwamen (sowieso weer veel beginners aanwezig: groepen voor de liftuitgang hangend, mensen die de toegang tot de piste blokkeren voor een overleg etc).

Pistekwaliteit qua sneeuwdichtheid was wel oké. Mede door het vele gerutsch, was op het eind van de dag wel op een aantal plekken wat bruin zichtbaar, maar geen heel grote kale plekken in het grootste deel van het gebied. Alleen de Kappe…ik was verbaasd dat die open was. Wij waren er rond half één en de pistes waren er toen al aan. Veel kale plekken op de Slalomhang, zowel zwart als rood/zwart. Blauw lag er helemaal dramatisch bij. Daar zijn we dus gauw weer vertrokken (wel lekker rustig voor de lunch in het Bobhaus :D).

Al met al: prima weer gisteren. skicondities over het algemeen gewoon behoorlijk goed. Eind van de dag gaat de temperatuur wat parten spelen en wordt de sneeuw minder van kwaliteit, waardoor ook het aantal bruine plekken wat toeneemt. Prima te doen voor een dagje, maar ik zou me er geen weekend kunnen vermaken met deze sneeuw.

De sneeuw die afgelopen dagen is gevallen is alweer weggedooid. Dit weekend warm, regen en harde wind. De zwaarste omstandigheden voor de pistes, die dus ook grotendeels onbegaanbaar zullen worden.
@Mike123 wat heeft het voor zin om boarders de schuld te geven van de slechte omstandigheden?

Hmm, wij gaan 26e even naar het sauerland maar zo te zien hoeven we niet voor het skiën die kant op, jammer had gehoopt nog even 3 daagjes te kunnen in-skiën vlak voor Valtho.
Maar wie weet hebben we nog geluk en draait het weer. Wat een slecht jaar voor het sauerland.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

@Mike123 wat heeft het voor zin om boarders de schuld te geven van de slechte omstandigheden?

bigfoot op 15 feb. 2014 09:03

Omdat ik het ze heb zien doen. Sommige groepen die gewoon een complete berg sneeuw naar beneden drukken en er vervolgens langsaf schuiven. Teveel mensen die niet door het maken van bochtjes naar beneden komen, maar die gewoon 100 meter naar beneden schuiven. Ga dan gewoon lekker naar de skischool.
Niets tegen boarders an sich hoor, iedereen z’n eigen ding en skiërs doen ook genoeg verkeerd, maar als je geen berg fatsoenlijk af en alleen maar verkrampt kan remmen, ga dan niet.

En de mensen met skies die slaommen maken geen kuilen wil je zeggen?

Ik zie de skiërs altijd als een gek slaommend naar beneden gaan en die maken met hun bochtjes ook flinke bulten

Ik wil niet veel zeggen, en overdreven veel verstand pretendeer ik er niet van te hebben hoor. Maar wie het heeft over "skiërs die als een gek slalommend naar beneden gaan" weet echt niet wat een onzin hij of zij uitkraamt. Als een gek naar beneden gaan de vele figuren die juist niet kunnen skiën en dus geen bochten maken, maar zich als een kamikaze schuss naar beneden storten. En ja, hoe je het ook draait of keert, goede snowboarders doen weinig kwaad aan de piste, maar de meeste anderen zouden er goed aan doen eerst een paar lessen te nemen, wat overigens ook voor de meeste skiërs geldt. Maar een verkeerd gebruikt snowboard is natuurlijk schadelijker voor de piste dan een paar skies. Wat mij overigens het meest stoort is het feit dat het maar op heel weinig plaatsen in Europa officieel verboden is om met alcohol op een skipiste op te gaan, dat is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden. Groet, Kick van IJzendoorn

Valt voor beide wat te zeggen denk ik. Door de matige sneeuwkwaliteit heb je natuurlijk eerder bultvorming dan bij top omstandigheden. En het blijft een feit dat er meer beginnende skiërs te vinden zijn in sauerland dan in de alpen.

Als je echt lekker wilt skiën, dan kan ik het avondskiën van harte aanbevelen. Dan zijn er bijna alleen (ver-)gevorderde skiërs uit de omgeving op de Winterberger pistes en ligt het tempo zeer hoog.

Lekker beginnende boarders de schuld geven, ga toch naar een ski school. Ik krijg al les en board niet erg super, mogen wij dan gelijk niet meer de piste op en bij onzekerheid rutschen? Schei toch uit. Alsof iedereen geboren is met latten onder de kont.

Zonder alcohol :-)

Avondskieen is inderdaad super in Winterberg! Lekker rustig, en alleen mensen op de piste welke dit al veel vaker gedaan hebben.
En tsja… bij slush sneeuw komen er nou eerder bulten. Dat er onervaren skieers / boarders bij zitten is natuurlijk ook wel te verwachten. Is eenmaal lekker dicht bij, en ook voor mensen met een minder dikke beurs te regelen.
Laten we met elkaar niet vergeten dat we het zelf ook allemaal hebben moeten leren, en het voordeel wat wij hebben (uitgaande van meer ervaren skieers / boarders) dat we gewoon om de bulten heen draaien.
En de bruine plekken kan de onervaren skieer / boarder niet zoveel aan doen, dat is de schuld van moeder natuur ;) Hoop nog steeds dat ze haar schuld volgend weekend gaat inlossen!

Helemaal mee eens! Ik ben vorige week een weekend geweest en ben van plan aankomend weekend weer te gaan. Als je beetje goede boarder of skieer bent laveer je tussen de bobbels en beginners door. Echter nog nooit in de avond geboard.

7 graden en regen en overvolle pistes en dan boarders de schuld gaan geven.
bulten op stijle piste bestaat al jaren zelfs toen er nog geen boarders bestonden er moet nu eenmaal meer bochten gemaakt worden om de snelheid eruit te halen, zelfs de ervaren mensen doen dat.
Maar ja je mag nu eenmaal schrijven wat je wil toch.

In winterberg zijn geen steile pistes…
En inderdaad, boarders die een piste volledig dwars naar beneden schrapen zijn niet goed voor de piste als de sneeuw zo zacht als nu is. Skiers die alleen in ploeg naar beneden gaan geldt hetzelfde voor. En in winterberg zijn die twee soorten nu eenmaal bovenmatig aanwezig of vallen ze gewoon meer op, omdat in de Alpengebieden de pistes al gauw wat meer voor natuurlijke selectie zorgen :)

Feit blijft nog steeds op het weekend van 1 en 2 februari na dat de algehele situatie enorm slecht is. Gelukkig was ik net dat weekend in Winterberg.
Er is buiten de besneeuwde pistes om nauwelijks sneeuw te vinden of hoogstens een gebroken dek. Verder is de sneeuw van slechte kwaliteit, hiervan kun je noch skiërs noch snowboarders de schuld geven.
Het is gewoon een slechte winter, en daarbij mag je nog blijf zijn dat er nog op zoveel dagen relatief uitgebreid geskied en geboard kan worden.

De Kappe is anders stijl genoeg, en geen beginner op gezien maar al voor de middag lagen er al hopen sneeuw en kale stukken.

@Hessel
Neem even de parallele piste bij de St. Georgschanze, die is kneitersteil, diepzwart. De situatie was op 2 februari niet op zijn best, ik heb betere dagen gezien de afgelopen week, bijvoorbeeld nog vrijdag de 14e.
's Ochtends zijn de pistes nog erg goed te doen, in de middag wordt het hobbelig. Aangezien er nauwelijks wachttijden bij de liften zijn en het weer best lekker is, vind ik het zo slecht nog niet. Qua natuursneeuw? Op de Nordhang wordt al 3 weken op een heel redelijk sneeuwdek van puur natuur sneeuw geskied!

@gast184 Da’s een iets steiler stukje inderdaad. Erg kort dan ook wel weer. Mag eigenlijk geen naam hebben, maar, dat moet gezegd, selectief genoeg voor winterbergse begrippen.
Doordeweeks zal het wel meevallen idd, maar in de drukke weekenden is het met deze sneeuwcondities al snel een puinhoop. En schrapen, of dat nu door boarders of door skiers gebeurt, maakt het er absoluut niet beter op. Op hardere pistes is dat schrapen minder erg, de piste houdt zich dan beter.
Maar de enorme hopen heb ik ook wel eens in Hochfugen aangetroffen, ook bij warm weer (+10). De pistes krijgen het dan gewoon zwaar.

@Hessel,
Ik ski in Kitzbühel, St. Moritz, Kaprun en (vaak in) Winterberg dit jaar. Als het relatief warm is, dan valt het mij op dat de pistes in Winterberg veel langer goed blijven dan in genoemde Alpengebieden door de vele koude kunstsneeuw er onder. Vooral in St. Moritz is het bij +3 graden al snel een ontzettende bende.

Qua afwisseling en steilte (Kappe, parallelhang Kappe, St. Georgschanze 2x) van pistes doet Winterberg niet onder voor de vele topgebieden en is het veel en veel beter dan de indoorhallen. Als oud-wedstrijdskiër kan ik me er prima 1 of 2 dagen vermaken met ronduit lekkere pistes bij de QuickJet en op de Poppenberg. Het enige dat echt mist zijn off-piste mogelijkheden.

De pistes zijn natuurlijk vrij (of liever: veel te) kort, meest 300-600 meter, sommige tot net over de kilometer en het uitzicht is tamelijk kansloos in vergelijking met St. Moritz, maar voor zo dichtbij hebben ze toch een bijzonder leuk gebiedje inelkaar geflanst. Ik noem het een Madurodam-Ischgl.

@gast938

Je kunt je in Winterberg zeker goed vermaken. Ga er komend weekend ook heen, gewoon omdat het dichtbij is en leuk voor een dagje.
Maar laten we eerlijk wezen, echt steil en spannend is het allemaal niet daar. Zeker, beter dan een indoorhal, maar Winterberg is nu eenmaal niet een bestemming voor steile en uitdagende pistes. Als je wedstrijdskier bent geweest weet je vast wel wat ik bedoel.
Het weer speelt alleen niet mee deze winter. En dat was mijn punt: schrapen op een pappiste helpt de piste om zeep. Of dat nu in Winterberg is of ergens in een topgebied in de Alpen. Hopelijk dit weekend net iets kouder, de weersverwachting hangt erom.

als ik dat allemaal zo lees ben ik toch super blij dat ik de skivakantie heb omgeboekt nr oostenrijk zell am see super skigebied

Gaan aanstaande maandag naar Winterberg voor een mid week. Hoop in elk geval dat de kinderen nog een beetje kunnen genieten van hun eerste ski ervaring. Blijft jammer dit veel te warme weer. Blijf duimen dat ze komend weekend met de kanonnen nog een beetje productie kunnen maken…

Net terug van 3 dagen Winterberg en omgeving.
Zondagmiddag 16-02 gearriveerd. Rond een uur of vier in de middag nog in een korte hevige sneeuwbui op de Kahler Asten gelopen, en de Nordhang en de Sahnehang bekeken. Maandagmorgen 17-02 de ski’s voor het eerst ondergebonden bij het nieuwe Schneewittchenhaus. Daar zitten nu ook een aantal kassa’s, hetgeen het probleem oploste dat je eerst de Schneewittchenhang moest afskiën om een dagticket te kopen.
De sneeuwkwaliteit viel me niet tegen. Gezien het schrale weer, gezien de groene hellingen op de weg naar Winterberg was het eigenlijk een verrassing dat er zoveel pistes open waren. Helaas was de Kappe (weer) dicht, ik had graag de nieuwigheden daar willen proberen.
In de loop van de middag werd de sneeuw door de dooi langzaam papperiger, maar eerlijk is eerlijk, als je de hele dag wilde skiën kon dat ook. Druk was het wel. Overwegend Nederlanders. Natuurlijk, want het is voorjaarsvakantie voor Noord- en Midden-Nederland.
Afgelopen dinsdag, 18-02, gestart in Altastenberg. Dat was 10x niks. Niks geprepareerd, niks bijgesneeuwd, alleen maar ijs en bruine plekken. Voor beginnen skiërs moet het een ramp geweest zijn. Binnen een half uur weer in de auto en naar Neuastenberg gereden. Daar leek de sneeuw ietsje beter, maar de nieuwe lift vertelde eigenlijk al het verhaal; er kwam niemand uit.
Dus dan maar weer naar Winterberg en daar wachtte een aangename verrassing. Kennelijk waren de temperaturen die nacht zo laag geweest dat de sneeuwkanonnen een tijd hadden aangestaan. Op de meeste pistes lag een heerlijk laagje verse sneeuw van prima kwaliteit. Een goede skidag gehad.
Woensdag 19-02 dooide het, en dat was goed te merken. De sneeuw was zwaar bij aanvang en de regen in de ochtend maakte het allemaal niet beter.
Desalniettemin heeft het me positief verbaasd dat in deze weersomstandigheden er nog zo geskied kon worden. Als het verder blijft dooien houd ik mijn hart vast voor de komende week, maar ik heb wel de indruk gekregen dat ze daar van sneeuw maken en pistes op orde brengen goed verstand hebben. Voor de mensen die nog moeten gaan zeg ik, houd de webcams in de gaten, die vertellen het een en ander.

Net terug van 3 dagen Winterberg en omgeving.
Zondagmiddag 16-02 gearriveerd. Rond een uur of vier in de middag nog in een korte hevige sneeuwbui op de Kahler Asten gelopen, en de Nordhang en de Sahnehang bekeken. Maandagmorgen 17-02 de ski’s voor het eerst ondergebonden bij het nieuwe Schneewittchenhaus. Daar zitten nu ook een aantal kassa’s, hetgeen het probleem oploste dat je eerst de Schneewittchenhang moest afskiën om een dagticket te kopen.
De sneeuwkwaliteit viel me niet tegen. Gezien het schrale weer, gezien de groene hellingen op de weg naar Winterberg was het eigenlijk een verrassing dat er zoveel pistes open waren. Helaas was de Kappe (weer) dicht, ik had graag de nieuwigheden daar willen proberen.
In de loop van de middag werd de sneeuw door de dooi langzaam papperiger, maar eerlijk is eerlijk, als je de hele dag wilde skiën kon dat ook. Druk was het wel. Overwegend Nederlanders. Natuurlijk, want het is voorjaarsvakantie voor Noord- en Midden-Nederland.
Afgelopen dinsdag, 18-02, gestart in Altastenberg. Dat was 10x niks. Niks geprepareerd, niks bijgesneeuwd, alleen maar ijs en bruine plekken. Voor beginnen skiërs moet het een ramp geweest zijn. Binnen een half uur weer in de auto en naar Neuastenberg gereden. Daar leek de sneeuw ietsje beter, maar de nieuwe lift vertelde eigenlijk al het verhaal; er kwam niemand uit.
Dus dan maar weer naar Winterberg en daar wachtte een aangename verrassing. Kennelijk waren de temperaturen die nacht zo laag geweest dat de sneeuwkanonnen een tijd hadden aangestaan. Op de meeste pistes lag een heerlijk laagje verse sneeuw van prima kwaliteit. Een goede skidag gehad.
Woensdag 19-02 dooide het, en dat was goed te merken. De sneeuw was zwaar bij aanvang en de regen in de ochtend maakte het allemaal niet beter.
Desalniettemin heeft het me positief verbaasd dat in deze weersomstandigheden er nog zo geskied kon worden. Als het verder blijft dooien houd ik mijn hart vast voor de komende week, maar ik heb wel de indruk gekregen dat ze daar van sneeuw maken en pistes op orde brengen goed verstand hebben. Voor de mensen die nog moeten gaan zeg ik, houd de webcams in de gaten, die vertellen het een en ander.

rppol op 20 feb. 2014 00:26

Ik ga van het weekend twee dagen skien in Willingen, op de webcam ziet dat er niet al te best uit. Dus waarschijnlijk zullen we naar Winterberg gaan. Hamvraag is natuurlijk: is het de moeite waard om te gaan? Kan er geskied worden van het weekend, want anders heb je daar vrij weinig te zoeken.

Plaats een reactie