Zelf waxen of laten waxen

Dankjewel Constant maar de improvisatie is mij nog niet duidelijk. Waar denk je dan aan?

Schuift bij het schrapen dan de ski niet weg?

Improviseren doe je met de spullen die je hebt. Dan klem je je ski’s of board in een bankschroef (voorzichtig!) of leg je je spullen op een stoel. Op gewoon op de grond.

Vooral het slijpen gaat vaak onhandig, dus op een gegeven moment heb ik voor ongeveer 100 Euro toch maar houders gekocht. Is ook veiliger tijdens het slijpen van de ski’s.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dankjewel Constant,

Heb inmiddels op het forum in andere topics ook al mooie alternatieven voorbij zien schuiven!

Gr. Paul

Ik wax en slijp zonder houders van toko of andere merken aangezien het prijsje wat er aan zit. Overigens maakt het je leven wel veel makkelijker. Ik zet mijn binding vast in een houten werkbankje waardoor het redelijk goed gaat. Overigens moet je met die houders wel opletten dat je de ski tijdens het waxen (als die warm is/wordt) niet vast klemt zodat de structuur in je ski (rocker, camber) niet aangetast wordt. Tijdens het afschrapen zou je wel je ski vast kunnen klemmen zodat die niet gaat schuiven.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Voor het waxen van mijn ski’s gebruik ik skihouders. Voor het board van mijn zoontje gebruik ik een antislipmat op een workmate. Aan een kant zet ik dan een klem om klapperen van het board tegen te gaan bij het afschrapen van de wax. Voor het waxen zelf is deze klem niet nodig. De antislipmat kun je gemakkelijk verkrijgen in camping- en doe het zelf winkels. Nadeel is wel dat je de bindingen moet verwijderen, dit hoeft met speciale houders niet.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Gisteren ook voor het eerst zelf gewaxed. Met behulp van de video’s van Wintersporters en wat andere video’s een leuke oudejaarsdag-bezigheid.

null

(was net wakker, me haartjes nog nie gedaan)

Eerst hot-wax, schrapen, daarna opnieuw wax en ligt als ik thuis kom 24 uur te koelen.
Ga denk ik niet nog meer lagen aanbrengen. Board gleed af fabriek al best lekker (stuk sneller dan het oude board, deze is dan ook sintered) maar kreeg hier en daar doffe plekjes. Daarnaast vooral indoor geboard (bottrop) om te testen, en dat is niet de schoonste sneeuw.

Na lang zoeken naar een strijkijzer, toch maar een speciaal strijkijzer gekocht. De Demon Mini die al voor 29,95 te koop is. Werkte prima, al klopt de temp niet helemaal volgens mij (120 graden volgens de wax-fabrikant. smolt wel heel traag, op 140 smelt het wel op een normaal tempo, ook op het board zelf. En de wax rookt/walmt niet, en beweging nog steeds traag met het strijkijzer dus dat lijkt goed).

Heb zelf geen houder. Gewoon de salontafel gepakt, handdoek eronder en het schrapen wil prima. Gewoon je board goed vasthouden. Doe je het goed als er met je nagel bijna geen wax meer af te krijgen is?

Ben benieuwd volgende week hoe ze glijden!

mogelijk een dwaze tip … leg ook een doek op op de grond. Eender welke wax op lamitaat/parket/etc. is niet zo prettig, of het nu een toevallig druppeltje is, of wat schraapsel. Inwonende familieleden zullen het appreciëren ;-).

Dat is inderdaad een goed punt :P maar over 2 maanden zijn we hier weg :P en er woont niemand meer bij in haha. Maar doeken eronder is ook geen gek idee ;) Al zal de vloer wel lekker glijden als je de wax daar vanaf schraapt ;)

ja … spekglad … en dat helpt dus niet als je een paar meter afstand wil zien te creëren voor personen met wraakgevoelens en werpbare voorwerpen ;-).

Is het ook ook mogelijk om gewoon een huis tuin en keuken strijkbout te gebruiken? Ik heb er namelijk nog een liggen alleen duid deze niet de temperatuur uit. Kan ik deze gewoon gebruiken als ik er goed op let dat de wax normaal smelt en niet gaat roken?

En er mogen geen gaten in het strijkijzer zitten onder op de hitteplaat

don't count the days, make the days count !

Alleen aan de buitenrand zitten kleine gaatjes, wat zou ik hier dan mee moeten doen?

Een goedkope (reis) strijkijzer is prima te gebruiken al zal de temperatuurregeling niet zo nauwkeurig zijn als bij een wax ijzer.
Je zult dan een beetje moeten gokken en goed moeten aanvoelen wat de juiste temperatuur is.
En opzich zullen de gaatjes in een strijkijzer niet zo’n probleem zijn. Ze zullen enkel vol met rotzooi gaan zitten.

Übung macht den meister!!!

Een eenvoudig strijkijzer van de Hema heeft geen gaatjes op de hitteplaat. Kost ook niet veel.

Het probleem met die strijkijzers is (heb deze vroeger ook gehad) zij behouden niet de temperatuur, die "echte " om te waxen, die stel je op de temp in en blijven op die temperatuur.

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

Zelf doe ik het met een Philips Stewardess. Voor 5€ op marktplaats gekocht, werkt erg goed. Van een schommelende temperatuur heb ik weinig last.

Bij de kringloopwinkel kun je vaak ook oude strijkijzers vinden die geen gaatjes aan de onderkant hebben. Echter, de temperatuur instellen is er vaak niet bij.
Daarom heb ik een waxijzer aangeschaft van Holmenkol (via eBay goedkoop op de kop getikt). ben er erg tevreden mee en het waxt heerlijk op de juiste temperatuur.

een simpel waxijzer is ook niet heel duur. Voor drie tientjes heb je al een basic waxijzer.

Ik heb het nu met de strijkbout gedaan en moet zeggen dat ik het resultaat toch goed gelukt vind!

heb net ook een waxkit gekocht met strijkijzer e.d. vraagje hierbij is, kan ik mn bindingen erop laten zitten of is dat juist slecht en moet ik ze eraf halen.
Vanavond maar eens beginnen want mn board is nogal droog dus moet flink gewaxt worden, maar met alle bovenstaande (uiteenlopende) tips en filmpjes/tutorials moet het wel lukken

Ligt er aan waar jij je board op legt om te waxen. Als het 2 stoelen zijn kunnen ze er op blijven als het je eettafel is dan is het makkelijker om ze er af te halen.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Zojuist langs een niet nader te noemen winkel geweest, ik wax normaal zelf maar omdat mijn snowboard nu echt veel krassen en groeven had die ik niet met een kaarsje gevuld ging krijgen, besloten hem weg te brengen.

Vandaag mocht ik hem weer ophalen, verkoper zegt nog lachend, zo die is weer als nieuw, waarop ik tegen hem zeg dan koop kik hier in ieder geval geen nieuw boardje.

Bijna alle krassen waren vrij netjes gevuld op die ene na, ik noem deze kras voor het gemak de grand canyon.

Na een beetje gesmak en ogen die uitstraalde niet zeiken gewoon gaan, vanaf de andere kant van de toonbank.
Kwam het verlossende woord eruit, we doen hem nog wel een keer, wanneer heb je hem nodig?

Als hij volgende week klaar is vind ik het best, volgende week mag ik hem dus weer "zo goed als nieuw" afhalen.

don't count the days, make the days count !

Een korte vraag aan de experts hier:
Heb mijn ski’s laatst voor een beurtje weggebracht. Doorgaans niks op aan te merken maar nu kwamen ze terug en waren ze wit uitgeslagen. Is dit overtollige wax die er niet goed afgeschraapt is? Als ik er met mijn vingers overheen wrijf wordt het weet iets zwarter.

Een korte vraag aan de experts hier:
Heb mijn ski’s laatst voor een beurtje weggebracht. Doorgaans niks op aan te merken maar nu kwamen ze terug en waren ze wit uitgeslagen. Is dit overtollige wax die er niet goed afgeschraapt is? Als ik er met mijn vingers overheen wrijf wordt het weet iets zwarter.

Hilde op 10 jan. 2014 18:17

Hier ben ik ook wel benieuwd naar…:)

Plaats er eens een foto bij. Dat maakt het voor de "experts" misschien wat duidelijker.

Übung macht den meister!!!

Vrijwel zeker wax…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Een korte vraag aan de experts hier:
Heb mijn ski’s laatst voor een beurtje weggebracht. Doorgaans niks op aan te merken maar nu kwamen ze terug en waren ze wit uitgeslagen. Is dit overtollige wax die er niet goed afgeschraapt is? Als ik er met mijn vingers overheen wrijf wordt het weet iets zwarter.

Hilde op 10 jan. 2014 18:17

had ik vroeger ook bij as adventure, zij durven soms wel te weinig wax gebruiken waardoor je belag eigenlijk nog niet genoeg gevoed is en dus wit uitslaat

Plaats er eens een foto bij. Dat maakt het voor de "experts" misschien wat duidelijker.

RFKANGOO op 14 jan. 2014 00:08

Zo zien ze er uit. Je kan ook de zwarte plekken zien waar het belag aangeraakt is.

Het is trouwens niet bij alle paren (hebben 4 paar weggebracht), moet wel zeggen dat het is bij de twee paren die het meest zijn gebruikt. Zouden ze uitgedroogd kunnen zijn?

null

Ik zou voortaan zelf gaan waxen…

Je kan ook de zwarte plekken zien waar het belag aangeraakt is.
Uitgedroogd belag wordt niet zwart door een vingerafdruk. De vingerafdrukken geven de indruk dat er een laagje wax in je belag zit (wax hoort in het belag te zitten, alleen overtollige wax zit erop).

Ik vind het op basis van een foto erg moeilijk te beoordelen, maar ik krijg de indruk dat je de ski’s een tweede waxbeurt zouden kunnen gebruiken. Zijn ze elke ski-vakantie gewaxt!?

Je hebt vier paren ski’s, dan lijkt een investering in een eigen wax-ijzer me trouwens een goed idee.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie