Drukte op de weg: de bottlenecks

Roel op 21 december 2017· 47 reacties

null

Drukte, het is o zo vervelend als je er in zit. Dat geldt in een skigebied maar ook op de weg er naartoe. Eerder dit seizoen schreven we over de drukste vakantieweken van dit seizoen, vandaag geven we je een overzicht geven van de grootste bottlenecks die je op de weg kunt verwachten.

Wisseldagen

In de vakantieweken is het op de wisseldagen - meestal de zaterdag - erg druk op de Duitse en Franse snelwegen. Er zijn altijd ‘baustellen’ en je hebt de traditionele verkeersknelpunten die steevast voor vertraging zorgen. Denk aan de ring om München of de A41/A43 bij Chambéry. Als het ook nog eens sneeuwt heb je de poppen aan het dansen. Dan loopt het helemaal vast, ook op bekende bergpassen als de Fernpass en op lokale wegen naar de populaire skigebieden.

Hoe druk het precies is wordt op de eerste plaats bepaald door het al dan niet samenvallen van de Europese vakanties waarover we in augustus schreven. Vooral als de Nederlanders, Belgen, Duitsers en/of Fransen tegelijk vakantie hebben is de kans op files groot. Heb je eenmaal je vakantie geboekt dan kun je daar weinig aan doen, behalve het goeie moment van rijden kiezen en weten waar je de grootste bottlenecks kunt verwachten.

null

Wanneer vertrek je?

De ergste vertraging kun je ondervangen door voor of juist na de meute te vertrekken. Veel mensen zweren bij 's nachts rijden, of op vrijdagmiddag te vertrekken en een paar kilometer van de snelweg te overnachten. Beide opties heb ik vaker geprobeerd, en vooral het 's nachts rijden is mij goed bevallen.

Weer anderen houden hun kinderen (al dan niet legitiem) van school en vertrekken vrijdag in alle vroegte. Hoe het ook zij, dit natuurlijke uitwijkgedrag maakt dat de vrijdagen ook steeds drukker worden. Je kunt dus maar beter voorbereid zijn.

Waar is de kans op files groot?

Het is sowieso handig om te weten waar het druk is. Rechte doorgaande 4-strooks snelwegen veraf van de grote steden zullen het probleem niet zijn, maar een ring om de stad met veel op- en afritten is dat vaak wel. Ook als er aan de weg wordt gewerkt hoeft er maar weinig te gebeuren of alles staat muurvast.

We hebben een overzicht gemaakt wat deze winter grootste bottlenecks zijn. We onderscheiden de belangrijkste landen waar je doorheen moet, namelijk Duitsland en Frankrijk.

Duitsland

In Duitsland rijd je meestal via de:

  • A3 (Keulen-Frankfurt-Nürnberg)
  • A61 (Venlo-Hockenheim)
  • A6 Mannheim - Heilbronn - Nürnberg
  • A8 (Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg)
    naar de Alpen, dan heb je nog de bekende ring om München (A99).

Deze trajecten zijn op wisseldagen allemaal druk en bij een ongeluk staat het er snel vast. Ik heb zelf enkele routes genomen de afgelopen week. Rond de volgende punten moet je moet rekening houden met extra drukte:

  • Tussen Frankfurt en Nürnberg (A3): baustellen bij Aschaffenburg (t/m februari) en Würzburg door wegverbredingen/asfaltwerkzaamheden;
  • Tussen Mannheim en Heilbronn (A6): grote baustellen bij Sinsheim en Heilbronn;
  • Op grote delen van de A8 tussen Karlsruhe en München wordt nog steeds gewerkt, en tussen Stuttgart en Ulm bij Aichelberg heb je flinke stijgingen waar het snel stilstaat. Zeker bij sneeuwval!
  • Ring München (A99): tussen München-Noord en München-Oost grote baustelle aan een brug.

De baustelle bij Würzburg (A3)
De baustelle bij Würzburg (A3)

Frankrijk

In Frankrijk heb je op de snelweg met tol te maken die behoorlijk aan de prijs is, maar daar krijg je snelle en goede snelwegen voor terug. Bij de tolpoortjes kan het wel eens erg druk zijn. Een télébadge zorgt er hier voor dat je snel kunt doorrijden. Verder is het vaak druk en onrustig rijden op het stuk Thionville - Metz met erg veel radarcontroles. De belangrijkste route is Metz - Dijon - Lyon en het alternatief is via Reims (A26). Je kunt ook vanuit Zwitserland rijden via de A1/A2 richting Genève om de Franse tol te vermijden, maar hier heb je ook een vignet nodig en je moet erop letten of de Zwitsers en Duitsers geen vakantie hebben. Sneller is deze optie zelden.

De echte verkeersproblemen beginnen daarna pas. Verschillende snelwegen komen vlak voor de Alpen samen en/of gaan over in provinciale wegen. De drukste wegen zijn de:

  • A40 richting Genève/Chamonix.
  • A41 (Annécy - Chambéry)
  • A43 bij Chambéry
  • voor de Fréjustunnel

Daarna zijn de N90 vanuit Albertville naar de Tarentaise vallei en de N85 - D1091, Vizille / Bourg d’Oisans na Grenoble vaak knelpunten, alsmede de directe toegangswegen naar (grote) skigebieden. Denk aan de lange klim richting Val Thorens waar duizenden auto’s iedere zaterdag omhoog moeten.

Het laatste stuk wordt je nog weleens door winterse omstandigheden verrast
Het laatste stuk wordt je nog weleens door winterse omstandigheden verrast

Vooruitzien

Tot slot, laat de te kiezen route ook afhangen van de drukte verderop! Zo kun je tijdig bijsturen mocht het ergens muurvast staan. Voor de beruchte Fernpass zijn bijvoorbeeld een paar alternatieve routes.

Tip: bij elke bestemming op onze website staat een kopje bereikbaarheid waarin wij de belangrijkste route naar de bestemming beschrijven, met de eventuele alternatieven. Zie bijvoorbeeld Val Gardena.

Meer informatie

Voor meer verkeersinformatie per land, check:

Frankrijk heeft voor de berggebieden aparte websites. Dit zijn de belangrijkste:

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Hoe werkt zo’n telebadge in Frankrijk dan? En hoe kom ik daaraan? Edit: Oh wacht ik zie nu een Nederlands deel van de website. Kan je dus aanvragen en dan achteraf betalen als ik het goed begrijp?

En wat zijn dan de alternatieven voor de Fernpass?

@elisabeth101 Over de Telebadge Dit is een abonnement welke je neemt, bij dit abonnement hoort een chip die je op je voorruit plakt. Als je door een poortje rijdt hoef je niet meer te stoppen en te betalen en kun je meteen doorrijden. Je krijgt aan het eind van de maand een factuur thuis gestuurd, van alle afgelegde peage-trajecten. Je betaalt een kleine vergoeding voor het gebruik van de chip.
Ik vind het ideaal. Ook al mijn Nederlandse familieleden gebruiken deze. Ik geloof dat je hem in NL ook bij de ANWB kunt bestellen, maar daar kunnen anderen je meer over vertellen.

Net als over de Fernpas alternatieven. Ik kom altijd via de andere kant ;-)

Click. Click. Peace

^^ ik ga daar zeker achteraan. De stress altijd van de k**tolpoortjes! :/

Hier inderdaad op ANWB
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadge-fran…

^^ ik ga daar zeker achteraan. De stress altijd van de k**tolpoortjes! :/

Hier inderdaad op ANWB
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadge-fran…

elisabeth101 op 21 dec 2017 15:18

Volgens mij betaal je bij de ANWB iedere maand, wanneer je hem rechtstreeks bij de APRR bestelt, alleen voor de maanden dat je hem daadwerkelijk gebruikt. Wij hebben hem uit de tijd dat de ANWB deze nog niet leverde. Scheelt wel, zeker nu er steeds meer poortjes zijn waar je gewoon (langzaam :)) door kunt rijden. http://www.aprr.fr

Er schijnen er ook te zijn, die je tevens voor Spanje en Portugal; kunt gebruiken. Kan ook handig zijn natuurlijk, weet niet of dat de ANWB badges zijn of weer een andere leverancier.

Edwin van Riel

@elisabeth101 Vorig jaar toen ik naar de Pyreneeën reed kon ik dankzij mijn badge 1,5 kilometer file(!) voor een tolpoortje ontwijken. Ook raak ik zo geen bonnetjes meer kwijt. Is mijn boekhoudster ook weer blij ;-)

Click. Click. Peace

De ANWB is dezelfde als de APRR. Je betaalt alleen wanneer je hem werkelijk gebruikt een bedrag per maand van 2,50 Euro (wat loopt van maand tot maand, dus van 1-1 tot 31-1 bv.). Als je hem een jaar niet gebruikt hebt, betaal je eenmalig 10 Euro per maand. Mijn ervaringen komen van de zomervakantie, waar ik hem al een aantal jaren met veel plezier voor gebruik.

Wilco van Bragt

@WilcovanBragt Volgens mij betaal ik minder per maand dat ik gebruik. Eens uitzoeken…

Click. Click. Peace

@Rogier Voor de zekerheid even nagekeken. Dit is van de factuur van afgelopen zomer, dus die 2,50 betalen wij in ieder geval (mogelijk dat inwonenden van Frankrijk minder betalen).

BALADE NL
2 trajet(s) 46.08 20.00% 46.08 55.30
Frais de gestion mensuels France 1 20.00% 2.50 3.00
SERVICE E*FACTURE -0.50 20.00% -0.42 -0.50
TOTAL BALADE NL 58.30

Wilco van Bragt

Ik betaal voor dezelde Balade 1,70 € TTC (met BTW dus) bijzonder, wel met de korting omdat ik geen papieren factuur wil…

Click. Click. Peace

^^ ik ga daar zeker achteraan. De stress altijd van de k**tolpoortjes! :/

Hier inderdaad op ANWB
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadge-fran…

elisabeth101 op 21 dec 2017 15:18

Welke stress? Ik vind het altijd grappig dat iedereen altijd zo vertrekt dat ze met zijn allen in de file komen te staan en dan samen lopen te zeiken.

Wij vertrekken zelf altijd rond middernacht dat we rond 8u beneden in de dal zijn, gooien de auto vol boodschappen en dan door naar boven. Er is bijna geen kip op de weg, dus je kan lekker doorrijden. Veel tijd zullen wij dus ook niet besparen met zo’n telebadge. Alleen beetje opletten met de vrachtwagens, die hebben 's nachts niet altijd helemaal een vaste hand.
@Rogier, je geeft aan in het stuk de vakanties van de Fransen/Zwitsers in de gaten te houden. Misschien de belangrijkste erbij zetten of een linke (Ja ik ken google ;) ).

*bericht bewerkt door Hisaria op 21 dec 2017 16:29

Iets vergeten bij :Wanneer vertrek je.
Gewoon zondag tot zondag boeken. Nog nooit file gehad.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Hier even gekeken, ik betaal de 1.70 als Rogier, en alleen in de maanden dat ik er gebruik van maak. Overige maanden geen factuur.

Edwin van Riel

@Hisaria Je kent dan misschien Google, maar ook van ‘De beste topics van wintersporters.nl’ bovenaan het forum gehoord? ;)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/356073

Mr. Slow

@Hisara. De meesten zijn geen nachtrijders. Gebruik hem al jaren.
Ik durf te stellen dat je er 's zomers in het hoogseizoen naar Zuid-Frankrijk wel een uur mee bespaard en (voor mij) in januari naar Trois Vallees ook zeker 3 kwartier. Besparen van ergernis is ook een deugd. Een beetje vergelijkbaar met een kwartier of langer voor de skilift staan. Dan zou je ook liefst willen aansluiten bij de skiklasjes.

Hen48

@Rogier ik heb de tolbadge jaren geleden rechtstreeks aangevraagd bij Area. Je betaalt enkel voor je gereden trajecten (geen korting of zo) en alleen voor de mannen waarin je een rit maakt betaal je het maandbedrag van 2,20 waar vervolgens 0,50 van afgaat als je via automatische incasso betaald en de factuur digitaal ontvangt. Ideaal.

Uitrusten doe je maar in de lift.
Uitrusten doe je maar in de lift.

Waarom snachs rijden , grootste voordeel is 2 dagen extra skien , zaterdagmorgen aankomen skien , terug zaterdagavond vertrekken hele dag skien

@Rogier, je geeft aan in het stuk de vakanties van de Fransen/Zwitsers in de gaten te houden. Misschien de belangrijkste erbij zetten of een linke (Ja ik ken google ;) ).

Hisaria op 21 dec 2017 16:28

De link stond in het artikel genoemd: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/360070/wat-zijn-de…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Iets vergeten bij :Wanneer vertrek je.
Gewoon zondag tot zondag boeken. Nog nooit file gehad.

iSKI op 21 dec 2017 16:46

Zou ik graag willen: van zondag tot zondag boeken. Maar veel hotels in populaire wintersportplaatsen doen daar niet aan, zeker niet in de schoolvakanties.

Weet er iemand wat het verschil is tussen deze twee…
bij beide kan je te telepeage badge bestellen vanuit België
Bib&Go
https://www.bipandgo.com/nl/
of
area
https://www.area-enligne.com/Area/accueil.aspx?site=AREA〈=NL…

Iets vergeten bij :Wanneer vertrek je.
Gewoon zondag tot zondag boeken. Nog nooit file gehad.

iSKI op 21 dec 2017 16:46

Hele goede tip! Heb ik een keer noodgedwongen gedaan en het was heerlijk. Geen vrachtverkeer in Duitsland, nergens file, was top!

Helaas werken niet alle accomodaties eraan mee.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

waar blijven de Fernpass alternatieven?tips?
doen niet doen?
denk dat ik zaterdag rond 11:00 bij Fussen ben.

Ik hoor en zie veel mensen 's nachts rijden aanprijzen, maar dat is voor mij toch echt geen optie. De week voor een vakantie is op zich meestal al vrij vermoeiend, dan 's nachts rijden is voor mij persoonlijk dan onverantwoord. Daarbij, ik (en de rest van de familie) zou zo moe aankomen dat ik de eerste dagen van de vakantie niet echt zou kunnen genieten. Voor maar één weekje skiën is dan wel jammer… En slapen met iemand anders aan het stuur is ook niet mijn ding. Dus voor ons toch maar een stukje op vrijdag, overnachten en de dag erna verder rijden.

Maar: iedereen moet doen waar hij zich het best bij voelt!

#wakeupwhereyouwant

Ik rijd alltijd op zondag terug en het is duidelijk te merken dat ook dit steeds populairder wordt. Vroeger reed ik nog weleens op vrijwel lege wegen, dat is nu echt totaal niet meer zo. Files zijn geen uitzondering.

Op de heenweg rijd ik altijd ‘s-nachts, werkt over het algemeen prima (buiten hoogseizoen sowieso), maar als het in Duitsland sneeuwt ben je natuurlijk alsnog gewoon de lul.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@skifan123 zie het Tipkader. Bij iedere bestemming hebben we de opties staan onder Bereikbaarheid, bv. https://www.wintersport.nl/skigebieden/valgardena/bereikbaar…. Er zijn daarnaast nog wel wat sluipdoor-kruipdoor weggetjes maar daar win je eigenlijk niks mee, dus die vermelden we niet.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Files zijn geen uitzondering.

Shane op 21 dec 2017 20:00

Je bedoelt: “geen files is een uitzondering” 😂

#wakeupwhereyouwant

Ik rijd alltijd op zondag terug en het is duidelijk te merken dat ook dit steeds populairder wordt. Vroeger reed ik nog weleens op vrijwel lege wegen, dat is nu echt totaal niet meer zo. Files zijn geen uitzondering.
[/post]

De drukte op de weg is gewoon enorm toegenomen. Ik ben onlangs twee keer 's nachts op doordeweekse avonden naar Oostenrijk gereden en terug. Het verbaasde me echt dat het de hele nacht door redelijk druk was. Geen files of zo, maar verlaten wegen… dat is volgens mij echt iets van heeeeeeel lang geleden.

Peter Pos

Voor de grensovergang bij Bern, voor de zwitserlandgangers, soms bij file is de grensovergang Rijnfelden een goed alternatief!

SKIEN GAAF!

Voor de grensovergang bij Bern, voor de zwitserlandgangers, soms bij file is de grensovergang Rijnfelden een goed alternatief!

HaroldAKTomDaan op 21 dec 2017 20:22

Welke grens dan precies ;)?

Bij Basel heb je echter wel Rheinfelden, dat werkt prima inderdaad! Mijn navi gaf dat vorig jaar aan en dat reed heerlijk door. Bij de standaardroute heb ik echter ook nooit veel vertraging gehad (hooguit een paar minuten), maar wellicht is dat ook dus dankzij mijn navi :).

Zwitserland vind ik trouwens op wisseldagen ook niet prettig (zelfs buiten de vakantieweken). Ik vind de gemiddelde Zwitser niet zo’n beste chauffeur, het rijdt enorm onrustig als het druk is en al die snelweg knooppunten lijken niet berekend op wat meer drukte. Maar als je vroeg bent en het nog wat rustiger is, dan is het landschappelijk gezien juist wel weer mooi. En een plaspauze bij de parkeerplaats bij Montreux met het uitzicht over het meer van Geneve is ook wel erg mooi!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Oh ja, Basel bedoelde ik natuurlijk!

SKIEN GAAF!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie