Waarom slecht geprepareerde pistes onze eigen schuld zijn

@Roy83 Ja in het beginsel werd er eigenlijk niet geprepareerd. Met de hand is gewoon niet te doen.

Verder is er een andere reden dat er overdag niet geprepareerd wordt, want de sneeuw net achter de pistenbully is erg zacht en als deze niet wat kan opvriezen dan ski je deze mooie laag sneeuw binnen no-time kapot. Erg veel moeite en geld voor maar weinig effectieve winst…

Rogier op 11 dec 2017 10:25

Dat wist ik niet…over hoe lang geleden hebben we het dan? Zijn er mensen die dag nog hebben gemaakt? Lijkt me hels, op de oude rechte (mega) lange latten een ongeprepareerde piste…Al zal het wel ‘iets’ rustiger zijn geweest :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In de Ardennen prepareren ze nog steeds niet. En dat skiet echt helemaal niet slecht. Mont des Brumes bijvoorbeeld, mooie rode ongeprepareerde piste, waar je je best een ochtend of middag uitstekend op kan vermaken

@Roy83 Hangt heel erg van gebied af. Sandra heeft het nog meegemaakt dat Pelvoux geen eigen bully had, bijvoorbeeld. Tot 1975-1980 werden er maar heel weinig skigebieden geprepareerd.

La Grave wordt ook niets geprepareerd… maar dat is een off-piste gebied.

Click. Click. Peace

Grappig, dat had ik niet verwacht…maar ik denk dat het skiseizoen op een groot aantal pistes drastisch korter wordt (als het er al is) zonder kunstsneeuw/preparatie?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volgens mij is de beste oplossing om meer pistes per lift te maken. Als je bijvoorbeeld kijkt in Zell am Ziller, daar heb je per (snelle) lift meestal 3 of 4 verschillende pistes lopen. Zo ook op de Gerlosplatte. Daardoor verdelen de mensen zich goed en blijven de pistes veel langer goed. Als je dan weer op een druk stukje komt is het verschil goed te merken.

Dus extra pistes maken. Is ook goed voor de piste-kilometers, relatief goedkoop en zal ook minder problemen met milieugroeperingen geven (inbreien) t.o.v. gebiedsuitbreidingen.

Leukste periode van de dag als de pistes vol buckels liggen

Overdag prepareren brengt natuurlijk altijd risico’s met zich mee. Ik heb het zelf wel eens meegemaakt dat er tijdens hevige sneeuwval overdag wordt geprepareerd. De kans op een ongeluk is niet heel groot, maar als er een bully bij betrokken is, bijna altijd fataal. Daarnaast is er geen tijd om aan te vriezen, dus overdag prepareren is gewoon geen rendabele oplossing.

Overigens kan ik aardig skiën en zijn de buckels voor mij geen probleem. Ik gebruik ook de tactiek van het draaien op de bult.

Stel dat iedereen prachtige gesneden bochten rijdt, zou het probleem dan minder zijn @Rogier?

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

@Ronaldkoopmans Nee, kom maar eens kijken na een slalomwedstrijdje

Stel dat iedereen prachtige gesneden bochten rijdt, zou het probleem dan minder zijn @Rogier?

ronaldkoopmans op 12 dec 2017 12:41

De geroetsjte, kaalgeschraapte ijsplaatjes wel boven aan steile hellingen. Maar als veel mensen hetzelfde spoor skiën/boarden (al dan niet gesneden), ontstaan daartussen wel buckels…

Moet zeggen dat ik dit verhaal niet echt herken. Ik ski veel in de Dolomieten en daar is het in maart altijd erg druk, zeker op de Sella Ronde en eerlijk is eerlijk: de pistes blijven veelal prima terwijl er horden mensen over gaan. Maar als je 's avonds goed kijkt zie je dat bijna elke piste zijn eigen bully heeft en er wordt zeer grondig gewerkt. Ze zijn daar bepaald niet verwend met meters sneeuw, maar wel kampioen piste-onderhoud. Maar in het ‘sneeuwzekere’ Tignes waren iedere avond precies twee machines aan het werk voor een groot aantal pistes. Daar werd menig blauwe piste dan ook al tegen het middaguur een hobbel-de-bobbel.

Moet zeggen dat ik dit verhaal niet echt herken. Ik ski veel in de Dolomieten en daar is het in maart altijd erg druk, zeker op de Sella Ronde en eerlijk is eerlijk: de pistes blijven veelal prima terwijl er horden mensen over gaan. Maar als je 's avonds goed kijkt zie je dat bijna elke piste zijn eigen bully heeft en er wordt zeer grondig gewerkt. Ze zijn daar bepaald niet verwend met meters sneeuw, maar wel kampioen piste-onderhoud. Maar in het ‘sneeuwzekere’ Tignes waren iedere avond precies twee machines aan het werk voor een groot aantal pistes. Daar werd menig blauwe piste dan ook al tegen het middaguur een hobbel-de-bobbel.

Nou @SkiBeppie, ik heb afgelopen maart de Sella Ronda gedaan en dat was gewoon vrijwel de hele ronde buckel skien ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

@SkiBeppie Plan de Gralba, 18 maart, 14.30 uur…

null

En Saslong, 15.30…
null

*bericht bewerkt door paolie op 12 dec 2017 16:23

@Ronaldkoopmans Nee, kom maar eens kijken na een slalomwedstrijdje

Hessel op 12 dec 2017 12:52

Op zo’n betonharde worldcup piste valt dat best mee hoor. Maar een “gewone” slalomtraining of wedstrijd word een echte bobsleebaan.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO bij wedstrijdjes in Landgraaf (of welke sneeuwbaan dan ook) heb je een prima snowtubebaan :)
In de Alpen bij simpele wedstrijden ook.
Maar ook de WC en EC pistes zijn (om andere reden) tijdelijk niet meer skibaar voor de recreant :)

@hessel: hoe lang duurt het dan ongeveer voor ze dan weer normaal te skieen zijn? vorig jaar in val d isere eens op zo’n piste (dacht olympique) beland na de wc maar dat was niet echt amusant zeg maar. En ja, ik weet dat je weg moet blijven als ze nog afgezet zijn :)

Edwin van Riel

@evr66 geen idee, hangt van de mogelijkheden om te prepareren af denk ik. Ze kunnen de harde laag wel stuk rijden dacht ik, maar als er geen verse sneeuw beschikbaar is blijft het voorlopig keihard allemaal.

@hessel: zat toen een week tussen dacht ik, zonder verse sneeuw. Was niet genoeg. Als je dan denkt dat je best een beetje kunt skien, kom je van een koude kermis thuis :)

Edwin van Riel

@SkiBeppie Plan de Gralba, 18 maart, 14.30 uur…

null

En Saslong, 15.30…
null

paolie op 12 dec 2017 16:19

Ik heb het idee dat op een mooie, zonnige, zondag er altijd heel veel dagjesmensen in Italië op de piste zijn, dan is dit volgens mij niet te voorkomen, zeker met van die bottleneck punten. En als t dan nog wat warmer is en de sneeuw wat zachter wordt…dan kan dit gebeuren…

edit: het lijkt alsof die foto van 18 maart 2011 is…ik heb even gekeken, dat was geen zondag maar een vrijdag. Mijn Italiaans is niet perfect maar het lijkt erop dat het toen lekker warm was en door föhn ook flink aan t dooien…

*bericht bewerkt door Roy83 op 12 dec 2017 18:39

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat een drukte. En zo te zien beginners.

En zo te zien beginners.

DrPhil op 12 dec 2017 17:55

Lekker ruimte tussen de latjes houden. Zo wordt t allemaal niet simpel :)

Edwin van Riel

Ik heb me ooit eens laten vertellen dat ze in Val d’Isère voor wedstrijden met opzet water op de “Face du Bellevarde” piste spuiten om deze harder/sneller te maken.
cfr

Misschien een ideetje wat sommige racers wel kunnen appreciëren (maar menig beginner zal haten).
Zelf heb ik het liever hard en ijzig in plaats van ongecontroleerd hobbelig.

Mijn monitor in Les 2 Alpes vorig jaar wist me ook te vertellen dat er enkele jaren geleden in dat gebied beslist was om meer actief in te zetten om hobbels te voorkomen.
Vroeger lieten de pistemensen deze hobbels met opzet liggen om de mensen op steile stukken minder snel te laten skiën met als finaal doel om de ernst van eventuele ongevallen te vermijden.
Hun nieuwe filosofie is om eerder het aantal ongevallen te reduceren (wat in de praktijk dan wel meer neerkomt op zwaardere letsels opleveren als er 2 mensen tegen elkaar botsen).

Glide on!

@Roy83 het was inderdaad vrijdag 18 maart 2011. En zowat de enige dag die week dat we een beetje de zon zagen. Temperatuur lag paar graden boven nul, gemiddeld genomen iets kouder dan gebruikelijk halverwege maart. Overigens, de pistes waren de hele week flink buckelig en de drukte enorm. Geheel in tegenstelling tot de verwachtingen die ik vooraf had vanwege alle lovende recensies over dit gebied… (wel prima vermaakt overigens ;-) )

*bericht bewerkt door paolie op 12 dec 2017 19:01

@vivace: klopt, sneeuw wordt helemaal doordrenkt voor de wedstrijden.

Edwin van Riel

Voor mij daarom geen Ski Arlberg niet meer. Veel te veel volk. Geef mij maar de gletsjer en kleinere hoog gelegen (boven de 2000m) skigebieden. Een beetje aan je techniek werken met een buckelstage doet ook echt wel heel veel, maar kruipt aardig in de benen, maar helpt echt wel als je gevorderde skiër bent tenminste :)

Nou @SkiBeppie, ik heb afgelopen maart de Sella Ronda gedaan en dat was gewoon vrijwel de hele ronde buckel skien ;)

Shane op 12 dec 2017 15:01

echt, ik herken het niet…ik ga zeker te goed…:)

Waarom lees ik nergens dat je na een flinke sneeuwval je de volgende dag altijd buckels krijgt?? Dat heeft weinig met prepareren te maken maar gewoon met de weersomstandigheden.

Übung macht den meister!!!

In de Dolomieten is afgelopen jaar vrijwel helemaal geen sneeuw gevallen @RFKANGOO ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

In de Dolomieten is afgelopen jaar vrijwel helemaal geen sneeuw gevallen @RFKANGOO ;).

Shane op 13 dec 2017 15:59

Verse sneeuw geeft vaak(altijd) buckels maar buckels komen niet altijd door verse sneeuw. :p

Übung macht den meister!!!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie