Nieuw digitaal vignet voor Oostenrijk

Roel op 10 november 2017· 82 reacties

null

Oostenrijkgangers kennen hem natuurlijk al lang, het autobahnvignet. Sinds 1997 wordt er op de Oostenrijkse autobahnen tol geheven en moeten we allemaal een vignet op de voorruit plakken om over de snelwegen te mogen rijden. Deze winter verandert er iets. Je kunt nu een digitaal vignet kopen waarmee het stickeren voorbij is. Als je dat wilt tenminste, want het wordt er niet voor iedereen handiger op.

Tol tenzij je over de Landesstraße rijdt

In Oostenrijk, maar ook in bijvoorbeeld in Zwitserland, moet standaard tol worden betaald om over de snelweg te rijden. Voor veel wintersporters die met de auto gaan is er dus geen ontkomen aan, tenzij je gebruikt maakt van de zogenaamde Landesstraßen. Deze wegen lijken op de provinciale wegen bij ons, en worden aangeduid met de letter B (in Vorarlberg de letter L). De meest bekende Landesstraße die je kunt nemen om geen tol te hoeven betalen is natuurlijk de Fernpass (B-179), de weg om onder andere in Sölden te komen. Andere bekende Landesstraßen zijn de Achenpass (B-181) voor het Zillertal en de Loferer Straße (B-178) voor Saalbach. Voor veel bestemmingen zijn deze alternatieven echter geen echte optie, gewoon omdat je de snelweg nodig hebt of omdat er geen (logische) Landesstraße in de buurt ligt.

Vanaf 1 december digitaal vignet

Al die mensen kleven dus sinds 1997 een sticker op hun voorruit die je vaak bij een Duits tankstation voor de grens kocht. Vanaf 1 december is er een alternatief. De kleefsticker kun je nog steeds kopen, maar daarnaast kun je sinds deze week ook een digitaal vignet aanschaffen. Via de website van de ASFiNAG, de organisatie die de snelwegen van Oostenrijk aanlegt, onderhoudt en financiert, kun je voortaan digitaal de Oostenrijkse snelweg op.

null

Het werkt heel eenvoudig. Je kiest het soort vignet (meestal is dat het 10-daagse vignet), je vult je kenteken en de gewenste ingangsdatum in en je kiest de betaalwijze. Dat kan zijn een creditcard, PayPal of met een geautomatiseerde overboeking (Klarna Sofort).

Pas na 18 dagen geldig

Klaar is kees, maar links in beeld verschijnt een waarschuwing. Je moet het vignet namelijk 18 dagen van tevoren gekocht hebben. Later mag niet omdat het wettelijk zo geregeld is dat consumenten 14 dagen bedenktijd krijgen bij een aankoop, en dus ook bij een vignet. Om te voorkomen dat mensen een week op vakantie gaan en het vignet daarna afzien van de koop, is het digitale vignet pas vanaf 18 dagen na de koop geldig. Het een en ander wordt duidelijk uitgelegd in dit filmpje:

Deze vorm van consumentenbescherming én het tegengaan van misbruik hebben ervoor gezorgd dat dit op het oog ideale tolvignet heel wat minder gebruiksvriendelijk is geworden dan het had kunnen zijn. Niet voor iedereen tenminste. Natuurlijk biedt het nog steeds voordelen, zeker voor mensen die hun vakantie ruim van tevoren geboekt hebben. Je kunt alles van tevoren mooi regelen en je hoeft de oude sticker er niet meer af te krabben.

Ook tol voor trajecten

Buiten de standaard tol kun je via ASFiNAG trouwens ook de tol voor extra trajecten betalen. Het standaard vignet is namelijk niet geldig voor bijvoorbeeld de Brenner-Autobahn of de Tauerntunnel (was het voorheen ook niet). Door deze traject-tol ook digitaal te kopen kun je nu dus in één transactie ook de tol van de Brenner Autobahn betalen, als je naar Italië op vakantie gaat.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Ik vind dit best fijn en handig! In Oostenrijk heb je dan geen tolpoortjes waar je snelheid behaald, maar je hoeft idd niet te plakken en te krabben.

Volgens mij is er voor de Brennerpas een vergelijkbaar iets, dus kan ik zonder stickers lekker maar de Dolomieten rijden :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roel
wat is het nadeel?
Toch niet als je maar een week op voorhand beslist naar de Alpen te vertrekken. Dan koop je gewoon het oude vignet.

Kentekenplaten dus verplicht schoon houden voortaan en niet tegen de sneeuw in rijden. ;)

@Gerrit, nadeel is een groot woord, zeker bij dit onderwerp maar niks is makkelijker als dat je à la belparkeren realtime de tol kon regelen. Verder kun je inderdaad gewoon het oude vignet kopen en krabben.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Als je ook je tol betaald voor se Brenner kun je dan door een abbonementhluder poortje rijden?

Beetje doorgeschoten consumentenbescherming met 18 dagen bedenktijd. Een vinkje dat je af ziet van die rechten omdat je binnen 18 dagen vertrekt was ook een prima oplossing geweest.

Als je ook je tol betaald voor se Brenner kun je dan door een abbonementhluder poortje rijden?

Rene op 10 nov 2017 08:34

Ja, dat kan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het klinkt handig en zal in veel gevallen ook prima werken.
Maar wat als je bijvoorbeeld vlak voor je vakantie panne krijgt met je auto en je gaat met vervangend vervoer op vakantie.
Dan zal je alsnog een sticker moeten kopen. Of kun je na bestelling van het digitale vignet nog wel het kenteken aanpassen?
Overigens weer een heerlijke site wintersporters.nl! En wat zouden we zonder Roel moeten.

Ik heb weleens gebruik gemaakt van dit systeem voor de Brennerpas. Kan me echter niet herinneren dat ik toen 18 dagen vantevoren moest bestellen. Al regel ik de meeste dingen heel (te) vroeg.

Nog even op de site van asfinag gekeken. Dan koop je gewoon een (aantal) rit(ten) die verbruikt worden bij passage van een Videomaut tolpoortje. Dat hadden ze dus ook kunnen doen voor het digitale 10-dagen vignet. Geen vaste datum meer maar ingaand bij eerste keer scannen :-S

*bericht bewerkt door JurriaanKok op 10 nov 2017 09:19

@peterf: als geregistreerde gebruiker van Asfinag (klinkt als een medicijn) kan je voor de geldigheidsduur het kenteken nog omzetten lees ik op de site. Ook kan je dan de periode nog wijzigen.

Maar serieus, gaat dit geen problemen geven? Meestal ziet de achterkant ook zwart van het zout, wat gaat er gebeuren als er niet (goed) uitgelezen kan worden?

null

@peterf: als geregistreerde gebruiker van Asfinag (klinkt als een medicijn) kan je voor de geldigheidsduur het kenteken nog omzetten lees ik op de site. Ook kan je dan de periode nog wijzigen.

77steve op 10 nov 2017 09:20

Top! Thanx 77steve
Wellicht het proberen waard dan…al houdt die sticker ook wel zijn charme ;-)

Al die mensen kleven dus sinds 1997 een sticker op hun voorruit die je vaak bij een Duits tankstation voor de grens kocht.

Ik koop het vignet al jaren vooraf bij de ANWB, gewoon in Nederland.

Ze gaan toch helemaal niet scannen? Dat doen ze met stickers toch ook niet? Dus ook al heb je veel sneeuw, dan halen ze dat er gewoon bij een controle wel eraf, checken ze dat in het digitale systeem en kan je doorrijden…

Of zijn er plekken waar ze wel automatisch controleren?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Maar serieus, gaat dit geen problemen geven? Meestal ziet de achterkant ook zwart van het zout, wat gaat er gebeuren als er niet (goed) uitgelezen kan worden?

Userd op 10 nov 2017 09:29

Wanneer men je kenteken niet kan lezen om te bepalen of je wel of geen tol hebt betaald kan men je ook geen boete sturen omdat je geen tol betaald hebt.

Wel kun je aangehouden worden natuurlijk omdat je kenteken niet leesbaar is, maar een onleesbaar kenteken is zonder tol perikelen ook strafbaar in Oostenrijk neem ik aan.

Don`t eat yellow snow

Maar serieus, gaat dit geen problemen geven? Meestal ziet de achterkant ook zwart van het zout, wat gaat er gebeuren als er niet (goed) uitgelezen kan worden?

Userd op 10 nov 2017 09:29

Wanneer men je kenteken niet kan lezen om te bepalen of je wel of geen tol hebt betaald kan men je ook geen boete sturen omdat je geen tol betaald hebt.

Wel kun je aangehouden worden natuurlijk omdat je kenteken niet leesbaar is, maar een onleesbaar kenteken is zonder tol perikelen ook strafbaar in Oostenrijk neem ik aan.

jaapm op 10 nov 2017 10:08

Da’s een beetje simpel gedacht imo, voor een ondergesneeuwd kenteken bij sterke sneeuwval zal een agent niet zo snel gaan schrijven, een oog bij een tolpoort kent alleen ja/nee.

Ik reed altijd trots met die vignet stickers op mijn oude barrels…waren een soort medaille voor mijn auto’s :)

Handig! Als je idd ruim vantevoren bent :)

Bergen + Sneeuw = ❤

Handig! Als je idd ruim vantevoren bent :)

Nelis op 10 nov 2017 11:09

Handig! Als je idd ruim vantevoren bent :)

Nelis op 10 nov 2017 11:09

of je vergeet het op tijd te regelen ivm de bedenktijd…Ik plak wel, geeft altijd een tikje feestelijk gevoel, de sticker plakken bij een raststätte in Duitsland.

Maar wel leuk dat het kan. De controle zal wel een stuk strakker worden nu het digitaal gaat.

Da’s een beetje simpel gedacht imo, voor een ondergesneeuwd kenteken bij sterke sneeuwval zal een agent niet zo snel gaan schrijven, een oog bij een tolpoort kent alleen ja/nee.

Userd op 10 nov 2017 10:36

Ik neem aan dat er geen tolpoortjes komen zoals op de Franse snelwegen.
En als die er wel komen dan zal men bij sterke sneeuwval toch even het kenteken schoon moeten maken voor men door de tolpoort rijdt.
Dat is dan inderdaad niet echt bevordelijk voor de doorstroming.

Don`t eat yellow snow

Sterke sneeuwval is sowieso al vrij killing voor de doorstroming ;). En zijn er in Oostenrijk op de snelweg tolpoorten? Het hele idee van zo’n sticker is/was toch juist dat je geen poortjes nodig hebt? Dus los van de Brennerpas en andere passen/tunnnels met eigen tol?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooie fictieve situatie: het sneeuwt hard en je rijdt onder een Controlepoort door. Je kenteken kan door de sneeuw niet worden gelezen: boete!

Vraag: hoe weten ze wie je bent en waar ze de bon naartoe moeten sturen?

Sterke sneeuwval is sowieso al vrij killing voor de doorstroming ;). En zijn er in Oostenrijk op de snelweg tolpoorten? Het hele idee van zo’n sticker is/was toch juist dat je geen poortjes nodig hebt? Dus los van de Brennerpas en andere passen/tunnnels met eigen tol?

Roy83 op 10 nov 2017 12:25

Met dit systeem heb je ook helemaal geen tolpoortjes nodig. 1 simpele kleine camera boven de snelweg is al voldoende… De camera`s die je overal ziet opdoemen voor trajectcontrole en nummerplaatherkenning kunnen deze taak ook perfect aan…

Er is dus geen ontsnappen meer aan…vriend van me rijdt al jaren zonder vignet, nooit gepakt. (hoe hij dat doet? geen idee)
Zal 'm waarschuwen!

Sterke sneeuwval is sowieso al vrij killing voor de doorstroming ;). En zijn er in Oostenrijk op de snelweg tolpoorten? Het hele idee van zo’n sticker is/was toch juist dat je geen poortjes nodig hebt? Dus los van de Brennerpas en andere passen/tunnnels met eigen tol?

Roy83 op 10 nov 2017 12:25

Met dit systeem heb je ook helemaal geen tolpoortjes nodig. 1 simpele kleine camera boven de snelweg is al voldoende… De camera`s die je overal ziet opdoemen voor trajectcontrole en nummerplaatherkenning kunnen deze taak ook perfect aan…

Joy85 op 10 nov 2017 13:07

Tolpoort/verkeerscam, blijft de vraag wat er gebeurt als je kenteken niet (goed)leesbaar is?

Sterke sneeuwval is sowieso al vrij killing voor de doorstroming ;). En zijn er in Oostenrijk op de snelweg tolpoorten? Het hele idee van zo’n sticker is/was toch juist dat je geen poortjes nodig hebt? Dus los van de Brennerpas en andere passen/tunnnels met eigen tol?

Roy83 op 10 nov 2017 12:25

Met dit systeem heb je ook helemaal geen tolpoortjes nodig. 1 simpele kleine camera boven de snelweg is al voldoende… De camera`s die je overal ziet opdoemen voor trajectcontrole en nummerplaatherkenning kunnen deze taak ook perfect aan…

Joy85 op 10 nov 2017 13:07

Tolpoort/verkeerscam, blijft de vraag wat er gebeurt als je kenteken niet (goed)leesbaar is?

Userd op 10 nov 2017 13:37

Niets vermoed ik, totdat je van de weg gehaald wordt. Dan zul je mogelijk serieus aan de beurt zijn voor 100en euro’s. Moet je dat risico nemen voor die paar extra euro voor 10 dagen, lijkt mij niet. Op de Brenner is het anders, daar valt een slagboom naar beneden indien het kenteken niet wordt herkend.

Ze gaan toch helemaal niet scannen? Dat doen ze met stickers toch ook niet? Dus ook al heb je veel sneeuw, dan halen ze dat er gewoon bij een controle wel eraf, checken ze dat in het digitale systeem en kan je doorrijden…

Of zijn er plekken waar ze wel automatisch controleren?

Roy83 op 10 nov 2017 10:04

Ehm, overal hangen de automatische scansystemen boven de weg hoor 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mooie fictieve situatie: het sneeuwt hard en je rijdt onder een Controlepoort door. Je kenteken kan door de sneeuw niet worden gelezen: boete!

Vraag: hoe weten ze wie je bent en waar ze de bon naartoe moeten sturen?

77steve op 10 nov 2017 13:04

Niet dus.
Waarschijnlijk is ook de scanner dichtgesneeuwd, net zoals je soms met webcams hebt.
Dus volgens mij, geen scan, geen controle, geen boete. Geen kenteken te lezen, geen boete.

Advies: heb je niet betaald, dan alleen gaan rijden als het keihard sneeuwt.
Wij zijn wel eens bij de douane gemaand om kentekenplaat schoon te maken, idem koplampen

Ze gaan toch helemaal niet scannen? Dat doen ze met stickers toch ook niet? Dus ook al heb je veel sneeuw, dan halen ze dat er gewoon bij een controle wel eraf, checken ze dat in het digitale systeem en kan je doorrijden…

Of zijn er plekken waar ze wel automatisch controleren?

Roy83 op 10 nov 2017 10:04

Ehm, overal hangen de automatische scansystemen boven de weg hoor 😉

Shane op 10 nov 2017 13:53

[edit] My bad…ze hebben blijkbaar een soort van mobiele radars en checken de foto’s…Sommige mensen hebben dus veel mazzel :)

Ik dacht serieus dat ze alleen soms stonden te posten oid…

*bericht bewerkt door Roy83 op 10 nov 2017 15:06

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb weleens gebruik gemaakt van dit systeem voor de Brennerpas. Kan me echter niet herinneren dat ik toen 18 dagen vantevoren moest bestellen. Al regel ik de meeste dingen heel (te) vroeg.

JurriaanKok op 10 nov 2017 09:17

Klopt, de Videomaut voor aparte toltrajecten kan direct na aankoop benut worden. Men adviseert wel om de computersystemen ongeveer 1 uur de tijd te geven om de data te verwerken, anders blijft de slagboom wellicht gesloten als je kenteken nog niet in de juiste databank staat, maar mijn ervaring na 15 min was al eens succesvol.

Het 18 dagen systeem van de elektronische tolvignetten is het resultaat van een totaal doorgeslagen klantenbeschermingssysteem en niet echt conform wat met Videomaut schijnbaar wel kan. Alle andere Europese landen met elektronisch vignet (Hongarije, Slowakije etc.) kan je gewoon direct benutten na aankoop. Zij hebben zelfs geen stickers meer als alternatief.

Ehm, overal hangen de automatische scansystemen boven de weg hoor

Shane op 10 nov 2017 13:53

Dat zijn scansystemen voor de GoBox van verkeer boven de 3,5t die per kilometer tol betalen. Dit is hetzelfde systeem als de tolbadge voor telepeage in Frankrijk. Camera’s voor controle van alle voertuigen heb je in Oostenrijk maar op een beperkt aantal locaties. Die zal men nu wel gaan uitbouwen.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie