Waarom is het altijd zo warm in je accommodatie?

Rogier op 11 oktober 2017· 43 reacties

null

Een terugkerende ergernis bij veel wintersporters zijn de veel te warme hotelkamers, appartementen en pensions. Voor velen is het een compleet raadsel waarom de accommodaties in de Alpen zo ontzettend warm worden opgestookt. Daarom in deze ‘vraag van de week’:

Waarom zijn hotelkamers in de Alpen altijd zo ontzettend warm?

Heb jij een wintersportgerelateerde vraag stuur hem door naar rogier@wintersporters.nl en dan zoeken wij het antwoord voor je op.

Herkenbaar

Elk jaar zit ik in nogal wat verschillende hotels en andere accommodaties en ik kan me helemaal vinden in deze vraag. Nadat ik mijn tassen heb neergezet in mijn accommodatie is het eerste wat ik doe de thermostaat (als deze er is) omlaag zetten, de verwarming dichtdraaien en ramen openzetten. Waarom men zo hoog stookt was ook mij een raadsel. Vooral ook omdat de meeste locals die ik ken zelf niet al te heet stoken. Ik ben dus rond gaan vragen bij verschillende uitbaters van accommodaties in Frankrijk en Oostenrijk.

Ramen open

Volgens Elize Eynaud die verschillende appartementen verhuurd rondom mijn thuisgebied in het Franse Pelvoux en Puy Saint Vincent zijn het vaak de gasten zelf die de kachel zo hoog opstoken. Volgens haar is de reden dat als de gasten 's ochtends de ramen open zetten, zij het daarna snel te koud vinden en dan de verwarming weer op 10 zetten. Dan is het met die metersdikke muren snel warm in een huisje. Ook zegt ze: “Natuurlijk wil het ook wel eens warm worden als ik de verwarming van tevoren aanzet, dus voordat men in het huisje komt. De verwarmingen zijn niet zo modern en de thermostaat werkt matig, dus “aan” is meteen “vol aan”.”

null

Oude systemen

Ook Alke Staal, die een hotel runt in de Portes du Soleil, wijdt de hitte in veel accommodaties aan matige verwarmingen: “Die hitte klopt vaak in oudere hotels, die hebben vaak nog oude knoppen erop zitten en geen thermostaatknop. Ik heb vorig jaar alles laten vervangen door een nieuwe thermostaatknoppen en het is nu een stuk minder warm.” Maar ook hij wijst naar de gasten die het zelf te heet maken, ook omdat de verwarmingen vaak niet zo goed in te stellen zijn als bij hen thuis. “Vaak heeft het met de oude knoppen te maken, de gasten zetten de verwarming dan vol aan in de ochtend. Als ze dan 's middags terugkomen heeft de verwarming zonder stop staan loeien omdat die oude knoppen dat niet hebben. Aan is ook echt aan en uit is uit, er zit niks tussen. Dan wil een kamer snel erg warm zijn.” Maar volgens Alke is het met moderne accommodaties soms ook niet alles: “Bij de modernere hotels hebben ze soms vloerverwarming, die is veel moeilijker te regelen en staat vaak te warm, anders gaan gasten weer klagen over de kou.”

In Oostenrijk

Deze twee getuigenissen uit Frankrijk liggen dicht bij elkaar. Ik was benieuwd of men hier in Oostenrijk ook zo over dacht dus contacteerde ik Hans ter Braak die in het Kleinwalsertal accommodatie verhuurt. Hij geeft aan: “De reden voor die warmte is volgens mij dat de hotels/appartementen zeer goed zijn geïsoleerd. De sneeuw op het dak geeft zelfs nog extra isolatie. De warmte kan niet weg. Daar komt bij dat gasten vaak de verwarming vrij hoog laten staan. Het eerste wat wij ook doen als gasten vertrekken is de verwarming in de woningen lager/uit zetten en ramen open.”

null

Bijzonder

Het is bijzonder dat de ergernis van die te warme kamers dus ook wordt gedeeld door de uitbaters zelf. Men geeft juist de gasten de ‘schuld’. Maar als die gasten, wij dus, het ook te warm vinden waar zit dan de kink in de kabel? Waarschijnlijk ligt het probleem op meerdere vlakken.

  • Zoals hierboven al genoemd zijn de verwarmingssystemen in veel accommodaties niet zo goed te regelen als thuis in de Lage Landen, waar we de meest geweldige en goed werkende thermostaten hebben. Dus als bezoeker hebben we moeite om de goede stand te vinden.
  • Veel accommodaties zijn klein en zeer goed geïsoleerd met vrij veel verwarmingspower. Als deze verwarming aan gaat is het snel warm. Te warm.
  • Verder geeft Alke Staal aan dat veel eigenaren bang zijn dat het te koud is. Ze maken het daarom liever iets te warm dan te koud. Warm voelt gastvrijer dan in een te koud appartement aankomen.
  • In Nederland hebben wij geleerd om huizen goed door te luchten, dus ramen gaan vaak open. In de Alpen is men dat veel minder gewend. Ramen open voelt daar voor veel locals als ‘voor niets stoken’, dus houdt men de ramen graag dicht. Met dichte ramen en warme verwarmingen is het snel heet. Als je dan je kamer binnenstapt heb je al gauw dat warme beklemmende gevoel.
Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ach het ligt ook een beetje aan het land zelf. Ik heb 2 Italiaanse collega’s en zodra het hier op het kantoor onder de 25 graden is beginnen ze al te zeiken dat ze het koud vinden. Die vinden het normaal om het in huis ook een graad of 25 te hebben, ook in de winter. Roemenen zijn wat dat betreft nog erger, die stoken het vaak op tot een graad of 28. Mocht dat in Oostenrijk en Frankrijk ook zo zijn dat ze het daar vaak erg warm stoken in huis, dan is het niet vreemd dat het ook in de appartementen zo warm is. Ook bij ons is het eerste wat we doen de verwarming uitzetten, en vaak blijft die ook gewoon de hele week uit doordat er genoeg warmte van de naast- en ondergelegen appartementen binnenkomt om het warm genoeg te houden. Wij komen trouwens nooit een CV tegen, altijd overal van die electrische kacheltjes aan de muur, welke trouwens best goed te regelen zijn.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 11 okt 2017 07:52

Born to Ride

Hoe kan het nou de schuld van de gasten zelf zijn als het bij aankomst in je hotel/appartement zo idioot warm is?

En niet alleen op de kamers, zo ook in de restaurants, ontbijtzalen en ga zo maar door. Wij gaan komend jaar wederom naar Zwitserland, hotel met halfpension. Ik neem dus geen enkele warme trui meer mee, behalve de fleece exemplaren voor het skien. We eten in het hotelrestaurant met een t-shirt of top aan en dan nog is het heet. Vorig jaar liepen mensen zelfs in een korte broek rond. Dus de opmerking van Userd is enigzins terecht

Mijn ervaring is dat niet alleen in de bergen, maar ook elders accommodaties vaak erg warm zijn bij aankomst.

Zeker in de betere hotels wordt het steeds minder, maar ik vind het altijd wel z’n charme hebben. Een hapje eten met je rug tegen de kamine als het toch al tegen de 27 graden aanloopt, daarna kun je zeker lekker rozig je bedje in.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Matthias123 Die heb je in ieder land, mensen die het graag 25° en mensen die het liever 19° hebben. In het ouderlijk huis van Sandra ging de houtkcahel nooit aan als het warmer dan 17° was ;-)
@Userd Dat staat toch uitgelegd in de laatste alinea. Maar dit is juist het bijzondere dat aan twee kanten men het te warm vindt. Maar het komt volgens mij heel erg dat de uitbaters liever het zekere voor het onzekere nemen. Want anders wordt er geklaagd over te koude kamers eetzalen etc…

Click. Click. Peace

Ik geloof ook dat het lang niet altijd aan de gasten ligt. Wij hebben het al vaak genoeg meegemaakt dat bij aankomst de verwarming al sky-high stond, wij zetten die altijd meteen terug of uit (en hangen na het douchen de handdoeken in de slaapkamer om weer een beetje vocht in de drooggestookte lucht te krijgen), vervolgens kom je de volgende dag na het skiën in je kamer en staat de verwarming weer net zo hoog als bij aankomst, dit gaat stug zo de hele week door, dit zal toch door het personeel gedaan worden dan…
Ik geloof dat er in deze landen nog heel wat milieuwinst te behalen valt door de thermostaten allemaal op een graad of 20 te begrenzen ;)
Het russisch gas giert er lekker doorheen daar, maar goed, van de opbrengst komen die russen dan weer wintersporten, is de cirkel weer rond… en de aarde weer beetje opgewarmd :p

@Rogier je hebt ze inderdaad in ieder land, maar die italianen geven aan dat het daar in Italie de gewoonte is om het gewoon 25 graden te hebben in huis. Op een zusterbedrijf van ons in Roemenie is het dus ook gewoon in de kantoren in de winter 26 - 28 graden en dat vind iedereen daar normaal omdat ze dat thuis ook doen. Zo heeft iedere regio/land z’n gewoontes en ik denk dat we in Nederland qua binnentemperatuur gewoon een eind onder het gemiddelde zitten. Toen ik in Roemenie vertelde dat veel mensen hier de binnentemperatuur zo tussen de 19 en 22 graden hebben werd ik compleet voor gek verklaard…

Born to Ride

Kantoren kun je niet vergelijken met een woning. Een kantoor wordt ook in Nederland rond de 24 graden gestookt, maar door de grote ruimtes en luchtstromen voelt dat hetzelfde als 21 graden in een woonkamer.
En ja in NL zitten we denk zwaar onder het gemiddeld, bij velen is het vaak gewoon niet aangenaam binnen. Lekker zuinig😉. En dan heb ik het maar niet over ons nationale hersenspinsel mbt luchtvochtigheid.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Userd Dat staat toch uitgelegd in de laatste alinea. Maar dit is juist het bijzondere dat aan twee kanten men het te warm vindt. Maar het komt volgens mij heel erg dat de uitbaters liever het zekere voor het onzekere nemen. Want anders wordt er geklaagd over te koude kamers eetzalen etc…

Rogier op 11 okt 2017 08:57

dat zekere voor het onzekere door uitbaters geloof ik wel, de redenatie van ‘dat doen de gasten zelf’ en ‘we zijn zo enorm geïsoleerd dat het niet afkoelt’ niet. Op wisseldag zaterdag vertrekken gasten A uiterlijk om 10.00u 's ochtends en zij hadden de verwarming zo hoog staan, er wordt schoongemaakt en de thermostaat weer lager gezet, in- en uitgelopen en evt tijdens het schoonmaken gelucht, dan hoeft het bij aankomst gasten B niet weer zo belachelijk warm meer te zijn. Daarbij is het ‘voor niks stoken’ in dit geval ook een drogreden want juist door zo warm te stoken zorg je er voor dat iedereen alles open zet.

Kantoren kun je niet vergelijken met een woning. Een kantoor wordt ook in Nederland rond de 24 graden gestookt, maar door de grote ruimtes en luchtstromen voelt dat hetzelfde als 21 graden in een woonkamer.
En ja in NL zitten we denk zwaar onder het gemiddeld, bij velen is het vaak gewoon niet aangenaam binnen. Lekker zuinig😉. En dan heb ik het maar niet over ons nationale hersenspinsel mbt luchtvochtigheid.

Shane op 11 okt 2017 09:26

Ben ik even blij dat we zwaar onder het gemiddelde zitten en dat hier bij mij in mn kantoor 21 graden is. Als het hier 24 graden of warmer is (zoals op mn vorige kantoor) dan merk ik gewoon dat in de loop van de middag de concentratie helemaal weg is en dat ik slaperig wordt. Misschien dat ik het later in het bejaardenhuis wel lekker vind, dan hoef ik niet meer na te denken en kan ik lekker zitten dutten.

En wat bedoel je trouwens met hersenspinsels over luchtvochtigheid? De feiten dat je van een te lage luchtvochtigheid branderige ogen en geirriteerde luchtwegen kan krijgen?

*bericht bewerkt door Matthias123 op 11 okt 2017 09:40

Born to Ride

De strijd is herkenbaar; overal waar we komen (pensionnetjes of hotels in Oostenrijk) gaan eerst de zoektocht naar kachels beginnen. Vorig jaar zat er een verstopt achter de “vaste” bank. Toen moesten we nogal ons best doen om de kachel uit te krijgen. Ook in de gangen wil ik ze nogal eens uit draaien omdat het daar ook vaak 40graden is…

Overigens is het in ieder hotel hetzelfde. De opwarming van de aarde komt voor minimaal 50% door de hotels en pensions.
onbegrijpelijk.

Haha, leuk onderwerp. De waarheid zal in het midden liggen denk ik. De een vindt het koud en de ander “bokkeheet”. Mensen verschillen nu eenmaal van elkaar. Ikzelf heb het nooit koud. Dus in die warme hotels gaat de verwarming uit. Mijn vrouw neemt een extra deken, het raam gaat minimaal op een kier. Warmere kleding draag ik alleen tijdens het skiën. In het hotel loop ik er “zomers” bij, vaak in een korte broek. Niet tijdens ontbijt en/of diner uiteraard.
Maar ik denk ook dat het met verdrijven van vocht te maken kan hebben. De hotels zijn naast warm altijd ontzettend droog.
Daarbij zijn de temperaturen in de ski-oorden ook niet echt regelmatig tegenwoordig, waardoor het is dus lastig is met oudere systemen een aangename constante temperatuur te bieden.
Wat wijs is om aan te geven bij je hotel/appartement is om van te voren de verwarming uit gezet te hebben bij aankomst. Dat komt wat mij betreft niet als ongastvrij over gezien het feit je dit zelf aangegeven hebt.
Maar 1 ding staat wel vast…het is vaak veel te warm in de openbare ruimtes in de hotels…

*bericht bewerkt door BARTSKI op 11 okt 2017 10:15

Ik ben zelf een beetje warmbloedig, rond 18 graden begin ik pas een trui te zoeken en bij 12 begin in naar de verwarming te staren en te twijfelen of dat ding een keer maar aan moet.

Altijd wel grappig als ik nog in T-shirt sta thuis en nog een beetje gloei en de visite nog in hun jas staan. ‘oeps, ik zet de verwarming wel voor je aan.’

Wij hebben een houtkachel thuis en ik ben daarom echt niet gewend aan de centrale verwarming. Ik vind die warmte dan ook altijd erg ‘droog’.
Misschien nog een puntje waarom je het gevoel hebt dat het altijd warm is in het appartement. Als je terug komt van het skiën/snowboarden en je stapt je appartement of hotelkamer binnen dan is het natuurlijk voor je gevoel ook altijd ‘bloedheet’ omdat je je dan net zwaar ingespannen hebt. Misschien dat daar die warmteklap in de middag vandaan kan komen.

@nicky6 Ik denk dat dat zeker meespeelt. NEt als je 's ochtends al met thermo shirtje + fleece naar de eetzaal gaat. Natuurlijk is het dan warm.

Click. Click. Peace

Maar ik denk ook dat het met verdrijven van vocht te maken kan hebben. De hotels zijn naast warm altijd ontzettend droog.

De lucht in de Alpen is sowieso erg droog, ik denk niet dat veel hotels een vochtprobleem hebben.

Wat wijs is om aan te geven bij je hotel/appartement is om van te voren de verwarming uit gezet te hebben bij aankomst. Dat komt wat mij betreft niet als ongastvrij over gezien het feit je dit zelf aangegeven hebt.

De tip die het probleem in één keer oplost ;-)

Click. Click. Peace

Ik vind het eigenlijk wel lekker dat het in het hotel zelf (eetzaal, bar) warm is. Vind het wel lekker om in polotje (korte broek is overdreven) daar te zitten.

In de hotelkamer wil ik het wel frisser hebben, omdat ik het graag koud heb als ik slaap. Al ben ik sinds ik woon waar ik woon, waar het hele huis zwaar geïsoleerd is en overal vloerverwarming ligt en de temperatuur constant op 21 gr wordt gehouden, zomer en winter, wat meer gewoon geraakt aan slapen als het warmer is.

Dus onder de streep is het gewoon gewenning en als hoteleigenaar kun je het dus nooit voor iedereen goed doen. ;)

En dan maar liever warm. Zeker de mooie dames in het hotel zie ik liever in luchtige kledij dan in een dikke wollen trui. (Ieder nadeel heb zijn voordeel)

Oeps, blijkbaar ben ik een uitzondering als ik zeg dat ik er wel van hou dat het ergens lekker warm is als ik binnen kom. Na een hele dag ingepakt te zitten vind ik het juist aangenaam om wat uit te spelen en lichter gekleed te gaan.
Ik vind trouwens ook dat mijn spieren beter ontspannen door een warme omgeving.
Voor het slapen gaat de verwarming wel op het minimum, dan wil ik me in een donsje kunnen draaien en frissere lucht kunnen inademen. 's Ochtends bij het ontbijt wordt het raam ook open gezet om de ruimte wat te verluchten.

Ben ik even blij dat we zwaar onder het gemiddelde zitten en dat hier bij mij in mn kantoor 21 graden is.

Ik zei ook al dat het gevoel circa 21 graden is. De thermostaten zijn hier ook op ingeregeld, maar zou je echter een thermometertje ophangen…

En wat bedoel je trouwens met hersenspinsels over luchtvochtigheid? De feiten dat je van een te lage luchtvochtigheid branderige ogen en geirriteerde luchtwegen kan krijgen?

Matthias123 op 11 okt 2017 09:35

Ja, dat bedoel ik inderdaad. Vergeet ook de volgende “feiten” niet ;)
“Ook voor het huis zelf is een lage luchtvochtigheid niet goed. Het hout in huis kan gaan barsten en scheuren, omdat hout door uitdroging krimpt. Dat geldt voor houten meubels, maar ook voor bijvoorbeeld uw vloer en kozijnen.”

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben ik even blij dat we zwaar onder het gemiddelde zitten en dat hier bij mij in mn kantoor 21 graden is.

Ik zei ook al dat het gevoel circa 21 graden is. De thermostaten zijn hier ook op ingeregeld, maar zou je echter een thermometertje ophangen…

En wat bedoel je trouwens met hersenspinsels over luchtvochtigheid? De feiten dat je van een te lage luchtvochtigheid branderige ogen en geirriteerde luchtwegen kan krijgen?

Matthias123 op 11 okt 2017 09:35

Ja, dat bedoel ik inderdaad. Vergeet ook de volgende “feiten” niet ;)
“Ook voor het huis zelf is een lage luchtvochtigheid niet goed. Het hout in huis kan gaan barsten en scheuren, omdat hout door uitdroging krimpt. Dat geldt voor houten meubels, maar ook voor bijvoorbeeld uw vloer en kozijnen.”

Shane op 11 okt 2017 10:47

Precies zoals ik zeg het is hier 21 graden in mn kantoor. Dat jij wetenschappelijke dingen in twijfel trekt zegt waarschijnlijk meer over jou dan over die feiten. Net als dat bij droge lucht je longen minder zuurstof opnemen omdat je longblaasjes dan iets minder goed werken. Vooral mensen met longaandoeningen zoals Astma en COPD kunnen dit zeer goed merken.

Born to Ride

In het laatste hotel in Italië, kon de verwarming alleen maar aan als je de kaart (van je deur) in de houder stak.
En dan nog deed je de verwarming naar beneden, standaard rond de 26 graden
Ook dan had je alleen maar stroom.
Niks geen verspilling dus

*bericht bewerkt door niekniek op 11 okt 2017 11:25

@Matthias123 Niet op de man spelen graag!

Waarom gaan mensen met Astma dan juist zo graag naar de bergen? (http://bit.ly/2gdOwuV)

Click. Click. Peace

@Matthias123 Niet op de man spelen graag!

Waarom gaan mensen met Astma dan juist zo graag naar de bergen? (http://bit.ly/2gdOwuV)

Rogier op 11 okt 2017 11:03

Dat komt omdat boven een bepaalde hoogte geen huisstofmijt is. Huisstofmijt zorgt nog voor veel meer klachten dan een te droge lucht. Dus al met al voelen ze zich ondanks de droge lucht comfortabeler door de afwezigheid van huisstofmijt. En dat op de man spelen is meer gewoon de bal terugkaatsen, als je die andere reactie leest doet hij ook overkomen of ik gek ben…

Born to Ride

@Matthias123 Niet op de man spelen graag!

Waarom gaan mensen met Astma dan juist zo graag naar de bergen? (http://bit.ly/2gdOwuV)

Rogier op 11 okt 2017 11:03

Dat komt omdat boven een bepaalde hoogte geen huisstofmijt is. Huisstofmijt zorgt nog voor veel meer klachten dan een te droge lucht. Dus al met al voelen ze zich ondanks de droge lucht comfortabeler door de afwezigheid van huisstofmijt. En dat op de man spelen is meer gewoon de bal terugkaatsen, als je die andere reactie leest doet hij ook overkomen of ik gek ben…

Matthias123 op 11 okt 2017 11:07

Relaxt man, helemaal mijn bedoeling niet. Toevallig weet ik vanuit mijn werk het een en ander over klimaatbeheersing in kantoorgebouwen en hoe dat in mijn ervaring werkt. Als dat bij jou anders is, prima!
Extreem lage luchtvochtigheid (ruim onder de 30%) is niet natuurlijk goed voor COPD en astma, maar hogere luchtvochtigheid is nog veel gevaarlijker. De 50 en 60% regionen waar het gemiddelde Nederlandse huis in valt is zeker te hoog. Zelfs ons eigen longfonds adviseert onder de 45%. Internationaal gaat men liever in de richting van 35%-40% zitten.
Tenslotte een toelichting op mijn gekscherende comment over het “feit” rondom hout en droge lucht. Dat was bedoeld om de Nederlandse “gekte” een beetje te illustreren. De meeste Alpen woningen bevatten toch flink wat meer hout en die blijven toch best prima staan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gaat het nu om gezondheidsproblemen of gewoon over “te warme accomodaties” ???

Inderdaad @BARTSKI je hebt helemaal gelijk. Alles is nu wel gezegd, weer terug naar die warme hotelkamers!

Click. Click. Peace

De helft van bovenstaandd tekst valt weg op een IPad. Hoe kan ik dat oplossen?

Als het goed is werkt het nu weer.

Click. Click. Peace

Als wij aankomen gaat altijd eerst de deuren en ramen dicht, het complex waar wij zitten doen ze open o.a. voor de frisse lucht. Maar regelmatig doen wijok even een raam of de deur naar het balkon open.

Zo blijft het lekker in ons appartement, en uiteraard de verwarming uit als we er niet zijn of aan het slapen.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie