Welke factoren bepalen wat voor soort skilift er wordt gebouwd?

Henri op 21 maart 2017· 33 reacties

null

Dat het goed gaat met de domme vragen van de week weten jullie maar al te goed. Want er komen er genoeg binnen. Blijf ze doorsturen, we gaan er sowieso mee aan de slag! (Naar rogier@wintersporters.nl) Vandaag de vraag:

Er zijn gigantisch veel verschillende liften en gondels. Het is leuk om te zien hoe skigebieden blijven investeren in nieuwe liften en gondels. Toch zijn er ook liften en ‘eitjes’ die verre van comfortabel zijn. Waarom kiezen skigebieden bijvoorbeeld voor een 6-persoons sta gondel, terwijl een 6-persoons stoeltjeslift veel comfortabeler is. De vraag luidt dan ook:

Welke factoren bepalen wat voor soort lift er wordt gebouwd?’

Lengte

Er zijn inderdaad erg veel verschillende types skiliften en gondels. Als eerste is de lengte een belangrijk punt om te bepalen welke lift er wordt gebouwd. Er zijn maar weinig mensen die tegenwoordig zitten te wachten op een sleeplift van twee kilometer lang. Buiten de gletsjergebieden bestaan deze lange slepers daarom ook vrijwel niet meer. Wintersporters willen zeker bij langere afstanden liever in een stoeltjeslift of gondel zitten om zo de benen wat rust te gunnen. Wanneer er echt lange afstanden overbrugd moeten worden, gebruikt men daarvoor eigenlijk altijd een gondel.

null

Veiligheid

Veiligheid is natuurlijk ook erg belangrijk. Alle skiliften in de Alpen zijn van tevoren gekeurd en veilig, maar de laatste jaren wordt er daarnaast ook steeds meer aandacht besteed aan het voor kinderen veiliger maken van met name stoeltjesliften. Denk hierbij aan een instap die verhoogd kan worden zodat kinderen gemakkelijk in kunnen stappen, een automatische sluitbeugel en een stang tussen de benen zodat ze niet onder de beugel door kunnen glijden.

Beschermd (natuur)gebied

Normaal gesproken probeert men altijd om een natuurgebied heen te bouwen, maar soms komt het voor dat skigebieden een lift willen bouwen die gedeeltelijk een beschermd gebied kruist. Natuurbeschermingsinstanties willen vaak liften in zulke gebieden voorkomen of de impact er van minimaliseren. In het geval dat er toch een lift gebouwd mag worden, kan er hierdoor gekozen worden voor een pendelbaan in plaats van een normale gondel of stoeltjeslift, waardoor men minder liftpalen hoeft te bouwen in eventueel beschermd natuurgebied. Een voorbeeld is de Piz Val Gronda in Ischgl, die als pendelbaan is gebouwd met slechts één liftpaal.

null

Beschikbaar geld

Een ander belangrijk punt is het geld wat men beschikbaar heeft om te investeren in een skilift. Logischerwijs is een sleeplift goedkoper dan een gondel. Bij een wat beperktere bestedingsmogelijkheid kiezen gebieden vaak voor een vastgeklemde stoeltjeslift in plaats van een snelle koppelbare stoeltjeslift. Hiermee bespaart men veel geld, maar betekent het wel dat de lift slomer is. Een aantal gebieden gaat hiermee misschien in de fout omdat ze te veel gefocust zijn op het besparen van geld, terwijl een koppelbare stoeltjeslift wellicht een betere keuze was. Dit kan al snel resulteren in een miskoop, wat uiteindelijk misschien alleen maar duurder zal uitpakken voor de eigenaren van een skigebied. Een mogelijk voorbeeld hiervan is de Osthangbahn in Neuastenberg. Wil Neuastenberg een verbinding met Winterberg aangaan, zal de vrij nieuwe Osthangbahn waarschijnlijk al weer vervangen moeten worden, omdat zowel het comfort als de capaciteit van deze vastgeklemde stoeltjeslift niet toereikend is voor de mensenmassa uit Winterberg.

Capaciteit

Daarmee komen we meteen bij het derde punt: de benodigde capaciteit van een lift. Met name gondels vanuit het dal die de wintersporters naar het skigebied moeten brengen, hebben ’s ochtends te maken met een enorme stroom aan wintersporters die zo snel mogelijk naar boven moeten. Bij een lift met een lage capaciteit kunnen hier soms wachtrijen van meer dan een uur voorkomen. Om dit te voorkomen worden er steeds meer gondels vanuit het dal gebouwd met een enorme capaciteit (bijv. Giggijochbahn in Sölden, Eisgratbahn in het Stubaital, Pardatschgratbahn in Ischgl). Een pendelbaan zal nooit zoveel capaciteit hebben als een 8-persoons stoeltjeslift of een 10-persoons gondel.

null

Als de lift helemaal in een uithoek ligt, er maar één piste is die naar de lift verloopt of de bijbehorende pistes erg steil of smal zijn en deze maar weinig wintersporters kunnen verdragen, is de kans groot dat er wordt gekozen voor een wat goedkopere lift en niet voor een grote moderne 10-persoons gondel. De capaciteit van de lift hoeft bij deze omstandigheden gewoon niet zo hoog te zijn. Een eenvoudige (vastgeklemde) stoeltjeslift is vaak al voldoende.

Het terrein

Als de helling waarop de nieuwe lift moet staan erg steil is en er bijvoorbeeld groot lawinegevaar heerst of grote rotswanden overwonnen moeten worden, zal er snel voor een 3S-gondel of pendelbaan worden gekozen. Deze twee lifttypes kunnen een groot spanveld (de afstand van liftpaal tot liftpaal) hebben, waardoor deze steile wanden gemakkelijk overbrugd kunnen worden. De nieuwe 3S-gondel naar de Klein Matterhorn in Zermatt is hier een goed voorbeeld van.

Een filmpje dat een goed beeld geeft van het indrukwekkende project op de Klein Matterhorn.

Een ander niet zo voor de hand liggend probleem kan een labiele ondergrond zijn, zoals in het geval bij de Moosfluhbahn in de Aletsch Arena in Zwitserland. Deze labiele ondergrond heeft een enorme invloed gehad op de planning en de bouw van de lift, er was namelijk een innovatieve bouwwijze nodig om dit probleem op te lossen. De oorzaak van de labiele ondergrond is te wijten aan het terugtrekken van de gigantische Aletschgletsjer, waardoor de grond onder de Moosfluhbahn langzaam maar constant richting het noordwesten beweegt met een totale verwachte afstand van 11 meter in horizontale richting en 9 meter in verticale richting binnen 25 jaar. Doppelmayr/Garaventa heeft met een aantal andere bedrijven uiteindelijk een concept bedacht waarbij het gehele bergstation de bodemverzakking kan opvangen. Door middel van hydraulische persen wordt het bergstation in zijn geheel automatisch gebalanceerd. Het is dus duidelijk dat op deze plek niet zomaar elke lift gebouwd kon worden. Een goed uitgewerkt plan was een vereiste.

null

Windgevoeligheid

Dit is misschien wel het belangrijkste aspect bij de keuze van een lift. In windgevoelige gebieden moeten vanzelfsprekend liften worden gebouwd die beter tegen de wind kunnen.
Bij windgevoelige locaties worden er vaak dubbele klemmen gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn de ‘Gletscherbus’ Funitels van Hintertux en de ‘Péclet’ funitel in Val Thorens. Dit Funitel type gondel wordt echter sinds de komst van de 3S-gondel niet meer geproduceerd. De allerlaatste funitel is in 2012 in Jasná (Slowakije) naar de top van de Chopok gebouwd. Een 3S-gondel en pendelbaan zijn voorbeelden van liften die erg stabiel zijn en goed tegen de wind beschermd zijn. Met name de eerste stijgt de laatste jaren in populariteit.

Wie gaat gebruik maken van de lift?

Voor liften die alleen wintersporters vervoeren, wordt er tegenwoordig vrijwel altijd een (koppelbare) stoeltjeslift gebouwd, eventueel met de moderne uitrusting van een kap, automatisch sluitende beugels en dergelijke. Gaat een lift ook in de zomer gebruikt worden voor bijvoorbeeld voetgangers of mountainbikers, kiest men sneller voor een gondel.

De meeste sleepliften worden tegenwoordig alleen gebouwd bij een oefenpiste of een kinderland. Echte nieuwe liftontsluitingen met een sleeplift komen daarom zelden meer voor, enkele uitzonderingen daargelaten. Een sleeplift heeft als voordeel dat ze vrij goedkoop zijn en makkelijk en snel te bouwen.

Onderhoudskosten

Latere kosten voor onderhoud zijn ook bepalend voor de keuze van een lift. Je kunt natuurlijk wel een mooie dure lift kopen, maar men moet er rekening mee houden dat er naast de aanschaffingskosten ook nog onderhoudskosten bij komen. In de jaren erna moeten ze ook onderhouden worden, wat stiekem toch best veel geld kan kosten.

Daarnaast heeft een sleeplift het voordeel dat men geen hoog geschoold personeel nodig. Bij een moderne koppelbare stoeltjeslift is het vereist dat het personeel uitgebreide kennis van de lift heeft om hem te kunnen besturen.

null

Wensen van een skigebied

Als laatste kun je nog zeggen dat het ene skigebied niet de andere is. Verschillende visies kunnen leiden tot verschillende liften die gebouwd worden op een wellicht vergelijkbaar terrein. Het ene skigebied kan de voorkeur geven aan een gondel, terwijl de andere toch liever voor een stoeltjeslift gaat.

Met dank aan Frans voor de medewerking aan dit blog

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Wat plaatjes van de aangehaalde voorbeelden had eea verduidelijkt, als je die specifieke liften niet kent.

Ik merk dat de laatste tijd, met name in Oostenrijk, erg vaak stoeltjesliften vervangen worden door gondelliften. En dan niet alleen vanuit het dal, hetgeen wel begrijpelijk is, maar ook diep in het skigebied, waar alleen nog maar skiërs en snowboarders komen. Waarom is mij niet geheel duidelijk, want persoonlijk vind ik dit soort liften, waarbij je je ski’s uit moet doen en in zo’n bedomd bakje moet gaan zitten, erg vervelend. Is het een geldkwestie? Of vinden skileraren gondelliften prettiger met kinderklasjes?

*bericht bewerkt door paolie op 21 mrt 2017 07:53

Ischgl snapt het wat dat betreft heel goed: 3 snelle gondels uit het dorp het gebied in. Vanuit Samnaun 2 grote pendelbanen. In het gebied bijna alleen nog maar (snelle, koppelbare) stoeltjesliften.
De enige schande is die Piz Val Gronda. Na 30 jaar onderhandelen met milieuorganisaties hebben deze het onderspit gedolven. Het resultaat: een freeridegebied waar je alleen terecht kunt bij voldoende sneeuw. En als er voldoende sneeuw gevallen is zijn er al heel veel andere mogelijkheden voor freeride in Ischgl. Maargoed, dat is de enige smet wat mij betreft.

Wat is ook vaker zie zijn 8-persoons gondels (met bankjes) waar je niet je ski’s of board aan de buitenkant van het bakje kunt stoppen. Je moet ze dus mee naar binnen nemen en vasthouden tussen je benen. Wat is daar de reden van?

Wat is ook vaker zie zijn 8-persoons gondels (met bankjes) waar je niet je ski’s of board aan de buitenkant van het bakje kunt stoppen. Je moet ze dus mee naar binnen nemen en vasthouden tussen je benen. Wat is daar de reden van?

Jay op 21 mrt 2017 10:25

Dat viel mij in Sankt Anton ook op. Ik denk dat dit de doorstroom verhoogt, het gehannes met ski’s en snowboards insteken aan de buitenkant verloopt meestal erg rommelig.

*bericht bewerkt door RoelB op 21 mrt 2017 10:39

De Gampenbahn in Ischgl staat ook op de nominatie om vervangen te worden. Deze lift wil Ischgl vervangen door een stoeltjeslift, maar de lift is waarschijnlijk te lang. Een stoeltjeslift moet namelijk binnen een x tijd geëvacueerd kunnen zijn en dus geldt dat hoe langer de lift is, hoe langer het duurt voordat deze geëvacueerd is. Daarom zou er in het geval van de Gampenbahn eigenlijk een gondel voor terug moeten komen.
Weet iemand binnen hoeveel tijd een stoeltjeslift geëvacueerd moet zijn?

Wat is ook vaker zie zijn 8-persoons gondels (met bankjes) waar je niet je ski’s of board aan de buitenkant van het bakje kunt stoppen. Je moet ze dus mee naar binnen nemen en vasthouden tussen je benen. Wat is daar de reden van?

Jay op 21 mrt 2017 10:25

Gaat deze lift grotendeels over een piste? Misschien ter vermijding van het risico van uitvallende ski’s of snowboards?

Ik merk dat de laatste tijd, met name in Oostenrijk, erg vaak stoeltjesliften vervangen worden door gondelliften. En dan niet alleen vanuit het dal, hetgeen wel begrijpelijk is, maar ook diep in het skigebied, waar alleen nog maar skiërs en snowboarders komen. Waarom is mij niet geheel duidelijk, want persoonlijk vind ik dit soort liften, waarbij je je ski’s uit moet doen en in zo’n bedomd bakje moet gaan zitten, erg vervelend. Is het een geldkwestie? Of vinden skileraren gondelliften prettiger met kinderklasjes?

paolie op 21 mrt 2017 07:52

Nee, dit kan meerdere reden hebben:

  1. Windstabiliteit. De reden is dat een gondel windstabieler is dan een stoeltjeslift met kap. Ik betwijfel dat overigens. Een gondel is een lomp vierkant ding, terwijl een stoeltjeslift nog enigszins earodynamisch is gevormd met zijn bolle kap.
  2. Kinderveiligheid. Ondanks dat stoeltjesliften steeds veiliger worden voor kinderen zijn er gebieden waar ze gondels plaatsen voor kinderen omdat ze daar niet uit kunnen vallen. In Skiwelt is afgelopen jaar zo’n gondel gebouwd. Dat brengt mij terug op het punt dat een aantal gondels geen bakken aan de zijkant heeft voor het opbergen van ski’s en snowboards; het zou goed kunnen dat dit is gedaan voor kinderen zodat ze hun ski’s (relatief zwaar voor kinderen) niet in de bakken hoeven te tillen.

Goh, die lift Trockener Steg in Zermatt is al redelijk indrukwekkend (lijkt geen einde aan te komen als je erin staat hoor). Laatste gedeelte gaat steil omhoog en op grote hoogte 3883m. Ongelofelijk hoe ze het toch veilig kunnen bouwen zo een installatie.

De lift bij de Zugspitze (naar de gletsjer) ook zo iets ongelofelijk steil en die van Samnaun naar Ischgl (Twinliner) ga je ook met een grote zwiep over 1 van de weinige palen van de berg… Sommige liften lijken net attracties :) De 1e lift naar de Marmoladagletsjer is ook zo iets moois. Ik ben niet bang, maar ik vind het vooral indrukwekkend hoe ze zoiets kunnen bouwen.

De vraag: hoe ver moet je gaan om het de toeristen het naar hun zin te (blijven) maken? Ze zouden eerder tevreden moeten zijn dat er überhaupt liften bestaan. Een gebied met ontzettend veel liften maakt het er wat uitzicht betreft niet echt fraaier op. Capaciteitsaanpassingen op sommige plaatsen zijn ok of nodig, maar ze moeten het niet gaan overdrijven. De mensen willen nl. te veel…Vaak zijn kleinere gebieden voorzien van wat oudere of minder moderne liften, maar dat wil niet zeggen dat je er minder goed kan skiën…:)

Ik merk dat de laatste tijd, met name in Oostenrijk, erg vaak stoeltjesliften vervangen worden door gondelliften. En dan niet alleen vanuit het dal, hetgeen wel begrijpelijk is, maar ook diep in het skigebied, waar alleen nog maar skiërs en snowboarders komen. […] Is het een geldkwestie? Of vinden skileraren gondelliften prettiger met kinderklasjes?

paolie op 21 mrt 2017 07:52

Als het puur om geld zou gaan, zou men juist een stoeltjeslift eerder bouwen, aangezien gondels duurder zijn. De door @Daanster genoemde aspecten windgevoeligheid en kinderveilgheid zijn hier een reden van, alhoewel gondels niet persé voor kinderen zoveel veiliger zijn. Het is eerder een bepaalde visie. En dat brengt me tot de hoofdreden: Het is de keuze van een skigebied en deels ook de keuze van de liftproducent, welk product ze aan haar klanten aanraden. Vooral bij Doppelmayr worden voor haar klanten gehele concepten bedacht en uitgewerkt. Het kan goed zijn dat de nieuwbouw van steeds meer gondelbanen ook weer uit de mode raakt.

Wat is ook vaker zie zijn 8-persoons gondels (met bankjes) waar je niet je ski’s of board aan de buitenkant van het bakje kunt stoppen. Je moet ze dus mee naar binnen nemen en vasthouden tussen je benen. Wat is daar de reden van?

Jay op 21 mrt 2017 10:25

Een hogere capaciteit, zoals @RoelB al goed had erkend. Doordat ski’s en snowboards gewoon mee in de cabine worden genomen, is de doorstroom bij het in- en uitstappen beter.

Gaat deze lift grotendeels over een piste? Misschien ter vermijding van het risico van uitvallende ski’s of snowboards?

Daanster op 21 mrt 2017 10:53

Nee, uit de kokers waar ski’s en/of snowboards aan de buitenkant worden ingestopt vallen zelden tot geen ski’s / snowboards naar beneden.

Weet iemand binnen hoeveel tijd een stoeltjeslift geëvacueerd moet zijn?

Daanster op 21 mrt 2017 10:51

Dat staat in de wetten van de betreffende landen / regio’s beschreven. Hoe snel een evacuatie überhaupt doorgevoerd kan worden is ook afhankelijk van de omstandigheden. Soms kan een lift in 30 min geëvacueerd worden, de andere keer kan het uren tot wel een dag duren.

Laatste gedeelte gaat steil omhoog en op grote hoogte 3883m.

Carla46 op 21 mrt 2017 11:42

De kabelbaan eindigd al op 3820 m. Om op de daadwerkelijke bergtop van 3883 m te geraken moet je per trap of lift omhoog. De meesten lopen slechts de tunnel door naar de piste, die eveneens op ca. 3820 m hoogte begint.

Vaak zijn kleinere gebieden voorzien van wat oudere of minder moderne liften, maar dat wil niet zeggen dat je er minder goed kan skiën…:)

Carla46 op 21 mrt 2017 11:42

Een overvloed aan liften maakt het er inderdaad niet mooier op, maar skigebieden met oude langzame liften zorgen er weldegelijk voor dat het skiën eronder gaat lijden. Je hebt namelijk aanzienlijk wat meer tijd nodig om weer boven te geraken voor de volgende afdaling. Een oude lift loopt meestal met slechts 1,8 - 2,5 m/s. De moderne koppelbare liften lopen 4 - 6 m/s. Ongeveer een dubbele snelheid. Dat maakt nog behoorlijk wat verschil in hoeveel afdalingen je kunt maken. Voor mij persoonlijk (en voor vele anderen) een argument om een skigebied met oude liften links te laten liggen, tenzij je expliciet op nostalgie-tour wilt gaan.

Maar goed, voor diegenen die rustig aan wat willen skiën in gemoedelijke vakantiemodus, zijn oude liften minder storend.

*bericht bewerkt door Frans op 21 mrt 2017 12:33

Een overvloed aan liften maakt het er inderdaad niet mooier op, maar skigebieden met oude langzame liften zorgen er weldegelijk voor dat het skiën eronder gaat lijden. Je hebt namelijk aanzienlijk wat meer tijd nodig om weer boven te geraken voor de volgende afdaling. Een oude lift loopt meestal met slechts 1,8 - 2,5 m/s. De moderne koppelbare liften lopen 4 - 6 m/s. Ongeveer een dubbele snelheid. Dat maakt nog behoorlijk wat verschil in hoeveel afdalingen je kunt maken. Voor mij persoonlijk (en voor vele anderen) een argument om een skigebied met oude liften links te laten liggen, tenzij je expliciet op nostalgie-tour wilt gaan. Maar goed, voor diegenen die rustig aan wat willen skiën in gemoedelijke vakantiemodus, zijn oude liften minder storend.

juist een prima reden om zo’n gebied te bezoeken, niet vanwege nostalgie maar in de regel heerlijk rustig omdat ‘iedereen’ in de gebieden met snelle liften en gondels in de rij staat ;)

Ik merk dat de laatste tijd, met name in Oostenrijk, erg vaak stoeltjesliften vervangen worden door gondelliften. En dan niet alleen vanuit het dal, hetgeen wel begrijpelijk is, maar ook diep in het skigebied, waar alleen nog maar skiërs en snowboarders komen. […] Is het een geldkwestie? Of vinden skileraren gondelliften prettiger met kinderklasjes?

paolie op 21 mrt 2017 07:52

Als het puur om geld zou gaan, zou men juist een stoeltjeslift eerder bouwen, aangezien gondels duurder zijn. De door @Daanster genoemde aspecten windgevoeligheid en kinderveilgheid zijn hier een reden van, alhoewel gondels niet persé voor kinderen zoveel veiliger zijn. Het is eerder een bepaalde visie. En dat brengt me tot de hoofdreden: Het is de keuze van een skigebied en deels ook de keuze van de liftproducent, welk product ze aan haar klanten aanraden. Vooral bij Doppelmayr worden voor haar klanten gehele concepten bedacht en uitgewerkt. Het kan goed zijn dat de nieuwbouw van steeds meer gondelbanen ook weer uit de mode raakt.

Laten we dat laatste hopen. Maar het windargument vind ik wat gezocht. Het gaat namelijk vaak om gondelliften die een bestaande stoeltjeslift vervangen. En ik durf te betwijfelen of een moderne 8-persoons stoeltjeslift met kap goedkoper is. In aanschaf wellicht, maar ik vermoed toch dat de afschrijvingstermijn een stuk korter is.

Op de laag gelegen trajecten zie je dat er de laatste jaren steeds meer gekozen wordt voor gondels. Zodat je laat in het seizoen nog een retourmogelijkheid hebt indien de dalafdaling gesloten is.

Windgevoeligheid is wel degelijk van belang, een ( vooral lege ) gondel is door het gewicht en de stabilsator in de ophanging veel minder gevoelig voor wind dan een stoeltjeslift,( zie filmpje van vorige week op dit forum ) zeker als het een 3s type is.

Overigens worden 3s banen niet alleen maar gebruikt als het gaat om lange overspanningen, vooral om windgevoeligheid in combinatie met een hogere transportsnelheid, De Kreuzbergbahn in Garmisch is hier een voorbeeld van.

Off topic: de 3s in Zermatt is natuurlijk waanzin. Qua techniek mooi, maar qua natuur…
Persoonlijk vind ik het huidige berstation op Klein Matterhorn al een aanfluiting qua design, maar het nieuwe station is nog erger, dat wordt als een soort puist aan de zijkant er tegen aangeplakt. En dan binnen vijf jaar na opening nog een nieuw station voor de baan vanuit plateau Rosa … Zal druk worden in de tunnel daar

Persoonlijk vind ik het huidige berstation op Klein Matterhorn al een aanfluiting qua design,

Superskismurf op 21 mrt 2017 13:44

Design? gewoon schotjes plaatsen en willekeurig beton neer kwakken eerder…

Sowieso vind ik de infrastructurele ‘kunstwerken’ in Zermatt niet van het hoogste esthetisch niveau. Kwestie van smaak uiteraard, maar toch. Het dalstation van de Galzigbahn in St. Anton daarentegen… ik hou van industriële designs. En dan vind ik persoonlijk dat staal en glas een stuk interessanter en vriendelijker ogen dan bijvoorbeeld de betonnen kolos van de nieuwe Giggijochbahn in Sölden (het dalstation dan; het bergstation vind ik wel erg geslaagd)…

*bericht bewerkt door GiGi op 21 mrt 2017 13:50

Ik zweer toch het liefst bij gewoon een stoeltjeslift (koppelbaar als het kan) i.p.v. gondels en eitjes. Even rust aan de benen is prettig, maar telkens die ski’s aan en uit doen, meenemen een gondel/eitje in of in een bak proppen vind ik persoonlijk niet prettig.

Serre Chevalier is wat dat betreft een fijn gebied, je kan vrijwel overal komen via stoeltjesliften, alleen vanuit Briancon gaan nog oude Eitjes omhoog (Prorel).

Uiteraard beschermd een gondel/eitje je het meest van de elementen buiten, maar kom op, het is wintersport.

Mooiste lift naar mijn mening is de Rotair in Zwitserland (Engelberg). Paar jaar gelden nog compleet vernieuwd.

null

null

Of nog beter, en die mogelijkheid is in dit stuk niet genoemd: De trein!
Bijvoorbeeld de Rhätische bahn die je vanaf station Morteratsch weer terugbrengt naar Bernina Diavolezza of de bekende Jungfraubahn

null

Windgevoeligheid is wel degelijk van belang, een ( vooral lege ) gondel is door het gewicht en de stabilsator in de ophanging veel minder gevoelig voor wind dan een stoeltjeslift,( zie filmpje van vorige week op dit forum ) zeker als het een 3s type is.

Superskismurf op 21 mrt 2017 13:44

Waarom kan zo’n stabilisator dan niet bij stoeltjesliften worden ingebouwd?

@GiGi
Helemaal mee eens, qua “design” misschien is de andere kant van de top waar de piste start en het restaurant zit bij nader inzien nog wel erger. Hoewel ik mij realiseer dat glas en staal misschien niet heel erg werkt op 3900 meter
@Daanster

Bij de grotere stoeltjesliften zie je die wel ( Altiport lift in Meribel) maar hebben weinig effect bij een leeg stoeltje omdat de gewichts verhouding tussen vol en leeg veel meer verschilt bij een stoeltje dan bij een cabine.

*bericht bewerkt door Superskismurf op 21 mrt 2017 14:52

juist een prima reden om zo’n gebied te bezoeken, niet vanwege nostalgie maar in de regel heerlijk rustig omdat ‘iedereen’ in de gebieden met snelle liften en gondels in de rij staat ;)

Userd op 21 mrt 2017 12:39

Er zijn ook genoeg rustige skigebieden te vinden waar je alsnog veel snelle liften hebt. Daar geef ik de voorkeur aan. ;)

Maar het windargument vind ik wat gezocht. Het gaat namelijk vaak om gondelliften die een bestaande stoeltjeslift vervangen.

paolie op 21 mrt 2017 12:59

De ouderwetse langzame stoeltjesliften zijn minder voor wind gevoelig als de moderne met overkapping. Daarom zie je vooral in Frankrijk regelmatig nieuwe liften zonder kap met gaten in de rugleuningen, waardoor ze aanzienlijk beter tegen de wind bestendig zijn. In Oostenrijk legt men vooral extra waarde aan comfort en dan komt een nieuwe lift zonder overkapping niet op de agenda. Kan er geen stoeltjeslift met kappen gebouwd worden, dan komt er eerder een gondel.

En ik durf te betwijfelen of een moderne 8-persoons stoeltjeslift met kap goedkoper is. In aanschaf wellicht, maar ik vermoed toch dat de afschrijvingstermijn een stuk korter is.

paolie op 21 mrt 2017 12:59

De afschrijvingstermijn bij nieuwe liften van de huidige generatie is naar verhouding vergelijkbaar. Veel goedkoper is een 8-persoons stoeltjeslift ten opzichte van een normale 8 of 10-persoons gondel inderdaad niet, alhoewel het prijsverschil afhankelijk van de lengte van de lift wel groter wordt. Daarom zijn er ook skigebieden die niet zoveel stoeltjes/gondels aan de kabel hebben hangen, omdat je daarop flink kunt besparen bij de aanschaf. Eventueel worden dergelijke liften op een later tijdstip verder uitgebreid.

Uiteraard beschermd een gondel/eitje je het meest van de elementen buiten, maar kom op, het is wintersport.

roberthoogenboom op 21 mrt 2017 13:53

Mee eens, alhoewel ik bij ijskoude wind of neerslag wel graag een kap heb, hetgeen vooral in Frankrijk vaak mist. Zo stil zitten in een stoeltjeslift bij ijskoude wind zonder kap kan soms erg onaangenaam worden. Nu is het weliswaar wintersport, maar stil zitten in een lift is sowieso (met of zonder kap) geen sport. ;)

Of nog beter, en die mogelijkheid is in dit stuk niet genoemd: De trein!

roberthoogenboom op 21 mrt 2017 13:53

Hoewel de Glacier en Bernina Express en dergelijke treinreizen allemaal erg mooi kunnen zijn, vind ik het voor het skiën 3x niks. De verhouding in tijd tussen omhoog rijden en naar beneden skiën is dan volledig zoek. Daarom neem ik in een skigebied als Jungfrau Region of Zermatt maar zelden de trein naar de Kl. Scheidegg of Gornergrat.

Een overvloed aan liften maakt het er inderdaad niet mooier op, maar skigebieden met oude langzame liften zorgen er weldegelijk voor dat het skiën eronder gaat lijden. Je hebt namelijk aanzienlijk wat meer tijd nodig om weer boven te geraken voor de volgende afdaling. Een oude lift loopt meestal met slechts 1,8 - 2,5 m/s. De moderne koppelbare liften lopen 4 - 6 m/s. Ongeveer een dubbele snelheid. Dat maakt nog behoorlijk wat verschil in hoeveel afdalingen je kunt maken. Voor mij persoonlijk (en voor vele anderen) een argument om een skigebied met oude liften links te laten liggen, tenzij je expliciet op nostalgie-tour wilt gaan. Maar goed, voor diegenen die rustig aan wat willen skiën in gemoedelijke vakantiemodus, zijn oude liften minder storend.

juist een prima reden om zo’n gebied te bezoeken, niet vanwege nostalgie maar in de regel heerlijk rustig omdat ‘iedereen’ in de gebieden met snelle liften en gondels in de rij staat ;)

Userd op 21 mrt 2017 12:39

Volgens mij is dat een verschuiving van het probleem. Vroeger stond je lang bij de lift te wachten, maar was het lekker rustig op de piste. Nu is de liftcapaciteit flink verhoogd met moderne liften, maar is het knetterdruk op de pistes.
Commercieel erg slim om te kunnen adverteren met geen wachttijd, maar in het hoogseizoen geef ik dan ook de voorkeur aan een minder modern gebied. Dan maar wat langer in de lift. Kan ik van het uitzicht genieten en is het een stuk rustiger op de piste.

Interessant blog @HenriS!
Wat ik me afvraag na het lezen hiervan, waarom heeft Chamonix zo’n ouderwets en meestal niet toereikend liftsysteem? Ik begrijp dat kleine gebiedjes erg op de kosten/baten moeten letten en daarom bijv. oudere liften hebben, of veel slepers. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit ook voor Cham geldt.
Zou het ze gewoon niks kunnen schelen en denken ze dat de toerist sowieso wel komt vanwege de Mont Blanc en die andere 4000’ers ?

Winter is coming

Weet niet of het voor iedereen duidelijk is wat bijvoorbeeld een 3s is of een pendelbaan, of een wel/niet koppelbare stoel. Wellicht goed om ook een artikel te wijden aan type liften, of te linken als deze bestaat, of dit aan de start van het artikel uit te leggen.

King of the hill

Een overvloed aan liften maakt het er inderdaad niet mooier op, maar skigebieden met oude langzame liften zorgen er weldegelijk voor dat het skiën eronder gaat lijden. Je hebt namelijk aanzienlijk wat meer tijd nodig om weer boven te geraken voor de volgende afdaling. Een oude lift loopt meestal met slechts 1,8 - 2,5 m/s. De moderne koppelbare liften lopen 4 - 6 m/s. Ongeveer een dubbele snelheid. Dat maakt nog behoorlijk wat verschil in hoeveel afdalingen je kunt maken. Voor mij persoonlijk (en voor vele anderen) een argument om een skigebied met oude liften links te laten liggen, tenzij je expliciet op nostalgie-tour wilt gaan. Maar goed, voor diegenen die rustig aan wat willen skiën in gemoedelijke vakantiemodus, zijn oude liften minder storend.

juist een prima reden om zo’n gebied te bezoeken, niet vanwege nostalgie maar in de regel heerlijk rustig omdat ‘iedereen’ in de gebieden met snelle liften en gondels in de rij staat ;)

Userd op 21 mrt 2017 12:39

Volgens mij is dat een verschuiving van het probleem. Vroeger stond je lang bij de lift te wachten, maar was het lekker rustig op de piste. Nu is de liftcapaciteit flink verhoogd met moderne liften, maar is het knetterdruk op de pistes.
Commercieel erg slim om te kunnen adverteren met geen wachttijd, maar in het hoogseizoen geef ik dan ook de voorkeur aan een minder modern gebied. Dan maar wat langer in de lift. Kan ik van het uitzicht genieten en is het een stuk rustiger op de piste.

Jay op 21 mrt 2017 16:02

Exact. Capaciteit van de liften verhogen maar geen extra pistes bijmaken heeft eigenlijk geen zin. Wat je wint aan tijd, verlies je aan skiplezier omdat het te druk wordt. Enkel op echte knelpunten kan het nut hebben om extra capaciteit te voorzien. Helaas verschuift het knelpunt dan meestal naar ergens anders.

@MiTi

In het skigebied rond Chamonix is het jarenlang oorlog geweest tussen de verschillende maatschappijen, rechtzaken, stilgelegde bouwwerkzaamheden en meer van dat soort. Zolang dat speelt bedenk je me wel twee keer voordat je ergens aan begint en loop je een behoorlijke achterstand op

@Superskismurf Dank voor deze toelichting! Nooit geweten dat het jarenlang oorlog was tussen de verschillende maatschappijen.
Hopelijk is dit nu verleden tijd en gaan ze een inhaalslag maken want zoals het nu is kan het toch niet veel langer.

Winter is coming

Worden er wel eens complete liften of onderdelen (stoeltjes, gondels, liftpalen) opnieuw gebruikt?
Ik kan me voorstellen dat dit voor minder kapitaalkrachtige gebieden een serieuze optie is.
Voorbeelden iemand?

Jazeker. Dat gebeurt heel veel. Zo is de Almbahn (4 persoons) in Leogang bijvoorbeeld de oude Hasenauerbahn uit Hinterglemm, die vervangen is door een snelle 8 persoons. En in St. Francois Longchamp is de Soleil Rougelift (4 pers) de oude Lune Bleuelift, die een paar jaar geleden vervangen werd door een snelle 6 persoons. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden.

Maar het windargument vind ik wat gezocht. Het gaat namelijk vaak om gondelliften die een bestaande stoeltjeslift vervangen.

paolie op 21 mrt 2017 12:59

De ouderwetse langzame stoeltjesliften zijn minder voor wind gevoelig als de moderne met overkapping. Daarom zie je vooral in Frankrijk regelmatig nieuwe liften zonder kap met gaten in de rugleuningen, waardoor ze aanzienlijk beter tegen de wind bestendig zijn. In Oostenrijk legt men vooral extra waarde aan comfort en dan komt een nieuwe lift zonder overkapping niet op de agenda. Kan er geen stoeltjeslift met kappen gebouwd worden, dan komt er eerder een gondel.

Frans op 21 mrt 2017 15:29

Die Franse liften met gaten in de rugleuning ken ik. Prima oplossing! De Oostenrijkse redenatie daarentegen vind ik erg krom. Omdat liften zonder kap niet voldoen aan de comforteisen bij heel slecht weer (max 15% van de skidagen schat ik in), komt er dan maar een gondel, die eigenlijk alleen maar bij heel slecht weer comfortabel is, maar in alle overige gevallen dat juist niet is (en zeker niet bij mooi weer met veel zon).

*bericht bewerkt door paolie op 22 mrt 2017 08:43

Als een gebied echt veel geld over heeft, is een (ondergrondse) funiculaire een optie, zoals naar de Grand Motte in Tignes. Wel soms lang wachten, maar daarna wel snel boven. Van de Les Lances ernaast worden 's nachts de stoeltjes gehaald. De Bollin/Fresse is ook erg apart qua ontwerp, met twee uitstapstations.
In la Plagne zijn ze (met wat problemen) een nieuw type stoeltjeslift aan het bouwen: http://www.mountainheaven.co.uk/blog/new-ski-lifts-in-la-pla…

Van de Les Lances ernaast worden 's nachts de stoeltjes gehaald.

Paul_R op 22 mrt 2017 08:35

Dat is in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland veelal verplicht en zie je daarom in de betreffende landen vrijwel overal. In Frankrijk worden (helaas) de stoeltjes en gondels vaak niet in de garage geparkeerd, wat niet bevorderlijk is voor onderhoud en veiligheid.

Omdat liften zonder kap niet voldoen aan de comforteisen bij heel slecht weer (max 15% van de skidagen schat ik in), komt er dan maar een gondel, die eigenlijk alleen maar bij heel slecht weer comfortabel is, maar in alle overige gevallen dat juist niet is (en zeker niet bij mooi weer met veel zon).

paolie op 22 mrt 2017 08:20

Mee eens, persoonlijk vind ik het ook 3x niks, maar er schijnen toch nog aardig wat wintersporters te zijn die deze ‘comfort’ op prijs stellen, incl. een lift die ook bij wind veelal geopend is.

Worden er wel eens complete liften of onderdelen (stoeltjes, gondels, liftpalen) opnieuw gebruikt?

Tjeerd69 op 22 mrt 2017 02:58

Kijk eens op http://www.seilbahn.cc! ;) Dat is een soort eBay marktplaats voor skigebieden. Kan je tweede hands liften, pistevoertuigen, sneeuwkanonnen e.d. kopen. Actueel heb je al voor €10.000 een Doppelmayr sleeplift van 500 m lang of voor €4.000 een sneeuwkanon van Sufag. Meestal moet je die spullen nog wel zelf komen ophalen in de betreffende skigebieden en natuurlijk opnieuw opbouwen, hetgeen ook nog het nodige geld kost.

Ik kan me voorstellen dat dit voor minder kapitaalkrachtige gebieden een serieuze optie is.
Voorbeelden iemand?

Tjeerd69 op 22 mrt 2017 02:58

Naast de voorbeelden van @paolie heb je bijvoorbeeld in Winterberg de St. Georg stoeltjeslift die oorspronkelijk op de Tegelberg bij Füssen / Schwangau heeft gestaan, evenals waar ook de oude lift op de Kappe vandaan kwam. En bij de Ruhrquelle staat de oude Poppenberglift. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen. De oude Kappe lift is als derdehands lift naar Roemenië gegaan en de oude stoeltjeslift van de Ettelsberg in Willingen is naar Tsjechië gegaan.

Soms is het wel opletten wat betreft de lokale wetten. Regionaal kan het per wet verboden zijn om tweedehands liften opnieuw te plaatsen. Daarvan heeft Winterberg een tijd lang ook hinder van ondervonden.

Commercieel erg slim om te kunnen adverteren met geen wachttijd, maar in het hoogseizoen geef ik dan ook de voorkeur aan een minder modern gebied. Dan maar wat langer in de lift. Kan ik van het uitzicht genieten en is het een stuk rustiger op de piste.

Jay op 21 mrt 2017 16:02

Nogmaals: Er zijn ook genoeg skigebieden te vinden met snelle liften én rustige pistes. Momenteel tref je in Zwitserland natuurlijk de nodige daarvan, maar ook in Frankrijk, Italië en Oostenrijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen. En aangezien sleepliften meestal nog een stuk vlotter gaan dan oude stoeltjesliften, geef ik als het toch nostalgisch moet zijn, liever de voorkeur aan een sleepliften-gebied. ;)

*bericht bewerkt door Frans op 22 mrt 2017 09:38

Nogmaals: Er zijn ook genoeg skigebieden te vinden met snelle liften én rustige pistes. Momenteel tref je in Zwitserland natuurlijk de nodige daarvan, maar ook in Frankrijk, Italië en Oostenrijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen. En aangezien sleepliften meestal nog een stuk vlotter gaan dan oude stoeltjesliften, geef ik als het toch nostalgisch moet zijn, liever de voorkeur aan een sleepliften-gebied. ?

Lastig te bevatten voor je dat dat niet voor iedereen geldt en niets met nostalgie te maken heeft?

In Montgenèvre hebben ze een paar ‘mix’ liften: aan dezelfde kabel hangen koppelbare eitjes en stoeltjes. Je kan dus kiezen of je ski’s aanhoudt of niet. Handig met hele kleine kinderen of kinderen met skileraar: de hele klas in één / twee eitjes naar boven, ipv 1 kind per stoel.

*bericht bewerkt door T.o.e.r.i.s.t op 22 mrt 2017 11:24

#wakeupwhereyouwant
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie