Nieuwe liften in Oostenrijk

Henri op 10 maart 2017· 19 reacties

Eerder dit seizoen praatte ik jullie al bij over een paar belangrijke projecten in het Oostenrijkse Lech, Kleinwalsertal en Zell am See (zie onderaan dit blog), maar er gebeurde het afgelopen jaar natuurlijk meer. In de serie ‘Nieuwe liften’ vandaag Oostenrijk, het land dat voorop loopt in vernieuwing en modernisering.

Bergstation Giggijochbahn Sölden (sölden.com)
Bergstation Giggijochbahn Sölden (sölden.com)

Giggijochbahn Sölden en Ochsengarten Hochoetz

In Sölden is een bijzonder vervelend knelpunt in het skigebied vervangen, de Giggijochbahn. In het hoogseizoen was de capaciteit van de gondel niet groot genoeg om de mensenmassa weg te werken, dit leverde dan ook soms erg lange wachtrijen op 's ochtends. De nieuwe 10-persoons gondel is daarentegen een echt capaciteitsmonster. Met een capaciteit tot wel 4500 personen per uur zullen de lange rijen verleden tijd zijn. Ook is de nieuwe gondel nog sneller boven dan zijn voorganger. In iets minder dan 9 minuten overbrugt de lift 921 hoogtemeters met een snelheid van 6,5 meter per seconde.

De oude Giggijochbahn is na het demonteren in Sölden verplaatst naar Hochoetz. Omdat de lift nog vrij jong is, is deze weer opgebouwd als vervanger van de Ochsengartenbahn. Geen toeval, want ook de oude Ochsengartenbahn in Hochoetz was ooit de Giggijochbahn in Sölden. Hochoetz is dan ook erg trots op hun ‘upcycling’, wat ze een goed voorbeeld vinden van het werken aan een verbeterde duurzaamheid in skigebieden. Ook wordt de capaciteit van de gondel verhoogt van 1400 naar 2500 personen per uur.

Hochoetz

Vervanging van de Schmiedinger sleepliften op de Kitzsteinhorn

In Kaprun op de Kitzsteinhorn staat vanaf dit seizoen de hoogste stoeltjeslift van het Salzburgerland. Deze nieuwe 8-persoons stoeltjeslift zorgt naast een verbeterd comfort (stoelverwarming en een kap) ook voor meer diversiteit van het herfstski-aanbod. Dit omdat het makkelijker is een stoeltjeslift eerder te openen. De sleepliften hadden namelijk elk najaar grote problemen om te openen door het terugtrekken van de gletsjer. Vervanging van deze sleepliften was dus onvermijdelijk.

De problemen met de Schmiedinger sleepliften door het terugtrekken van de gletsjer zijn goed zichtbaar (eigen foto uit oktober 2015)
De problemen met de Schmiedinger sleepliften door het terugtrekken van de gletsjer zijn goed zichtbaar (eigen foto uit oktober 2015)

Eisgratbahn Stubaier Gletscher

Het is misschien wel het grootste liftproject van afgelopen zomer geweest, de vernieuwing van de Eisgratbahn op de Stubaier Gletscher. Het project heeft in totaal 64 miljoen euro gekost. Omdat het project te groot was om in één zomer te voltooien, is men in de zomer van 2015 al begonnen met de bouw van deze lift. De nieuwe gondel en de daarmee verhoogde capaciteit was vooral in de herfstperiode hard nodig. De oude Eisgratbahn kon in combinatie met de Gamsgarten gondel de mensenmassa gewoon niet meer aan.

Eisgratbahn (Stubaier-gletscher.com)
Eisgratbahn (Stubaier-gletscher.com)

De nieuwe lift heeft een aantal indrukwekkende eigenschappen. Zo duurt de liftrit tot het bergstation Eisgrat op 2900 meter hoogte slechts 12 minuten. In die tijd overbrugt de lift maar liefst 1203 hoogtemeters over een lengte van 4,7 kilometer. Elke cabine beschikt over 24 zitplekken en 8 staplekken.

Een filmpje met het overzicht van het project:

Nieuwe Dorfbahn in Gerlos lost alle vervoersproblemen op

Voorheen was het in Gerlos altijd een probleem dat je alleen met de Isskogelbahn het gebied kon bereiken. Deze ligt iets ten oosten van het dorp, waardoor een groot deel van de gasten in het dorp eerst de skibus naar het dalstation van de Isskogelbahn moesten nemen. Met de komst van de nieuwe Dorfbahn is dit gedoe met skibussen en drukte op de hoofdweg afgelopen. Vanuit het dorp loopt de nieuwe gondel in twee gedeeltes naar de Vorkogel op 2100 meter hoogte. Het bergstation van de Dorfbahn staat direct naast het bergstation van de Ebenfeld X-Press. In de twee secties maakt de gondel over een afstand van 2,5 kilometer ruim 800 hoogtemeters. Het enorme dalstation bestaat uit maar liefst 3 verdiepingen en beschikt naast de gondel ook nog over een sportwinkel, skiverhuur, een ruim skidepot en een parkeergarage.

Dorfbahn Gerlos (zillertalarena.com)
Dorfbahn Gerlos (zillertalarena.com)

Twee nieuwe liften voor Saalbach – Hinterglemm

De oude Schönleitenbahn, een stagondel uit 1987, was voor veel mensen een ergernis in het skigebied van Saalbach. Zeker in het hoogseizoen als het druk was, kon het soms erg vervelend zijn om de hele liftrit te moeten staan met maar heel weinig ruimte. Dit is vanaf dit seizoen verleden tijd. De nieuwe Schönleitenbahn is een moderne 10-persoons gondel waar je voortaan gewoon kan zitten. Een tweede reden om de lift te vervangen was de capaciteit. Met de aankomende verbinding met Zell am See in het vooruitzicht, moet de Schönleitenbahn nog meer mensen kunnen verwerken, wat voor de oude gondel een onmogelijke opgave zou zijn.

Schönleiten (Saalbach.com)
Schönleiten (Saalbach.com)

De tweede vernieuwing in het gebied is de nieuwe 12er-Express gondel die de wintersporters een comfortabele verbinding biedt tussen de Zwölferkogel en de oefenliften bij de Westgipfel. Door deze nieuwe 10-persoons gondel hoeven wintersporters vanuit beide kanten niet meer te lopen en geen straten meer over te steken. Met een lengte van slechts 240 meter is het de kortste gondel ter wereld!

Vernieuwing Flimjochbahn in Ischgl

Ook de 4-persoons Flimjochbahn in Ischgl had de laatste jaren steeds meer problemen met het verwerken van de wintersporters. Vooral vroeg in de ochtend en laat in de middag stond er vaak een lange rij om skiërs richting Alp Trida te brengen. Om deze verbinding tussen de Idalp en Alp Trida te optimaliseren, heeft men de afgelopen zomer de oude stoeltjeslift afgebroken en is er een nieuwe 8-persoons stoeltjeslift met kap gebouwd. De capaciteit wordt daarmee verhoogd naar 3200 personen per uur.

Flimjochbahn Ischgl (ischgl.com)
Flimjochbahn Ischgl (ischgl.com)

Een bijzonderheid aan deze lift is dat liftpaal nummer 3 dezelfde is als liftpaal 9 van de Höllbodenbahn. Beide 8-persoons stoeltjesliften delen dus één liftpaal, wat een primeur is in de wereld van de skilifttechnologie. In theorie heeft deze ene liftpaal dus een capaciteit van maar liefst 6900 personen per uur.

Burgstallalmbahn stoeltjeslift in Schladming – Planai vervangen

In de 4-Berge-Skischaukel in Schladming is de oude fixe 4-persoons stoeltjeslift Burgstallalm afgelopen zomer vervangen door een moderne 8-persoons stoeltjeslift (inclusief kap en stoelverwarming). In totaal is er 7,7 miljoen euro in het project gestopt, waarvan het grootste deel (7,2 miljoen) naar de bouw van de lift ging. Met het resterende bedrag werden de pistes en de besneeuwingsinstallaties verbeterd. Om de verhoogde capaciteit van 2800 personen per uur ook op de pistes te kunnen verwerken, is er een nieuwe piste aangelegd en is een andere aangepast en verbreed.

Bergstation Burgstallalmbahn in Schladming (bron: FB Planai)
Bergstation Burgstallalmbahn in Schladming (bron: FB Planai)

Inspectie aan de Burgstallalmbahn (bron: FB Planai)
Inspectie aan de Burgstallalmbahn (bron: FB Planai)

Andere vernieuwingen

Een overzicht van nog meer nieuwe liften dit seizoen in Oostenrijk:

Nu het seizoen zijn laatste weken ingaat ben ik benieuwd of de nieuwe liften jullie zijn bevallen. Hebben jullie in een van deze bovengenoemde skiliften gezeten? Zo ja, wat was jullie indruk?

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Ben nog nooit in Oostenrijk geweest maar staat zeker op de planning.

Wat ik graag zou willen weten is wat Joch betekend? Veel bahnen hebben dat in de naam

Tijd voor een uitpakparty?!

de Fleckalmbahn in Kirchberg uit 1984 word deze zomer ook eindelijk vervangen :)

part time skier, full time savage

de Fleckalmbahn in Kirchberg uit 1984 word deze zomer ook eindelijk vervangen :)

Stefdeboer op 10 mrt 2017 08:56

Dat is (minimaal) een jaar uitgesteld. problemen met een grondeigenaar…

Van de nieuwe liften heb ik alleen de 2 in SHLF gedaan. de Schonleiten is een flinke verbeteringen. staan is nooit fijn.
Ook is nu de piste goed besneeuwd; dus deze fijne piste ook een paar keer genomen.
Die gondel op de westgipfel is natuurlijk een beetje overdreven en zeker jammer dat het geen stoeltjeslift of combibaan is geworden.
Maar toch geeft het wat meer comfort dan 200mtr lopen…

Afgelopen week paar x gebruik gemaakt van de Flimjoch B2 in Ischgl, is een fijne lift waar idd in één van de drukste weken per jaar de wachttijd meestal heel kort was.

De Dorfbahn in Gerlos is inderdaad heerlijk! Vind het trouwens wel grappig dat je met de lift van bg naar boven moet om de lift in te gaan :)

Deze nieuwe bahn is gepland voor seizoen 2018/2019 Als je op de link klikt staat er ook nog een voorbeeld plaatje bij.

http://www.schattauer.at/blog/2016/07/02/liftverbindung-von-…

Dass früher oder später die Skigebiete in Wagrain und Kleinarl zusammengeschlossen werden sollen, war eigentlich schon seit einiger Zeit klar.
Jetzt scheint aber eine Entscheidung gefallen zu sein:
Die lang geplante Verbindung zwischen dem Grießenkar in Wagrain und Flachau einerseits und der Skiregion Kleinarl – Flachauwinkel andererseits wird nicht in Flachau, sondern im Kleinarltal realisiert. Gebaut wird eine dreieinhalb Kilometer lange Zehner-Gondelbahn.
Verbindungsbahn-Wagrain-Kleinarl
Die Station wird in Wagrain auf ca. 1800 Metern Seehöhe an der Piste der Flying Mozart liegen und zur Bergstation des Bubble Shuttle in Kleinarl führen. Das Projekt soll lt. Auskunft der Wagrainer Bergbahnen so bald wie möglich realisiert werden. Bei positivem Genehmigungsverlauf ist die Eröffnung im Dezember 2017 geplant. Der Zusammenschluss ist wie bei der G-Link Bahn rein technischer Natur, es werden also in diesem Abschnitt keine neuen Pisten entstehen. Für die ca. 3,5 km lange Gondelbahn sind 12 Millionen Euro veranschlagt.
Damit wird auch das letzte lifttechnische Nadelöhr geschlossen und unsere Gäste können bald einen durchgehenden Skigenuss von St. Johann/Alpendorf über Wagrain, Kleinarl, Flachauwinkl bis Zauchensee genießen.
Zusätzlich zu dieser spektakulären Verbindung ist in Wagrain auch der Neubau der Flying Mozart Bahn geplant.
Herzliche Grüße
Familie Beer

null

De Dorfbahn in Gerlos is inderdaad heerlijk! Vind het trouwens wel grappig dat je met de lift van bg naar boven moet om de lift in te gaan :)

Tiny-M op 10 mrt 2017 11:33

Die gaan we volgende week maar eens testen :) en misschien komen we nog in Hoch Fugen om die nieuwe 6 persoons te doen.

Schönleitenbahn is een vlotte en comfortabele lift, waarbij het middenstation naast het kunnen vermijden van de toch wat pittiger talabfahrt fungeert als een snelle opstapplek op weg van Leogang naar Saalbach.

De piste langs de Zell am See X-Press is een mooie, maar weinig sneeuwzekere piste. Deze is onderaan (vanaf zo’n 1250m hoogte) nog steeds ijzig. Een goede verbinding naar Viehhofen gaat zeker een uitdaging worden. In de praktijk zal men op het middenstation (nu dalstation) vaak gaan opstappen op weg naar SHLF. De Jukeboxx is leuk maar werkt niet zo goed omdat de WiFi maar matig signaal geeft. Halverwege het ritje heb je een keer verbinding… Dan maar gewoon een muziekje over de meegebrachte box draaien.

De Waldalmbahn in Rauris is naar verluid een enorme verbetering. Het bergstation is wat hoger geplaatst, en de oude en lange sleper is volledig ontmanteld ten faveure van een weids uitzicht en potentiële off-piste trajecten. Nu nog de oude tweezitter aanpakken die je erheen brengt. Zorgt er wel voor dat het nooit echt druk is op de pistes aan die kant van het gebied, mede door de wat vlakke verbindingspaden.

Door een slechte oplettenheid heb ik de dorfbahn in Gerlos niet geprobeerd. Was helaas naar de Isskogel gegaan en had niet de tijd voor weer een afdaling naar Gerlos :(

Zelf dit seizoen de Waidoffen lift (Kaltenbach / Hochfugen) diverse malen genomen. Door ons al snel de “Ferrari lift” genoemd vanwege de vorm van de stoeltjes :-)
Mooi liftje, jammer dat skiline.cc deze nog niet goed kent (roept nog de oude lift die er vorig jaar stond).
Prima lift, soms wat druk (met carnavalsweekend!) maar meestal snel erin en snel boven.

Blijft alleen jammer dat 50% van de mensheid een lopende band en automatisch sluitende stoeltjesliften niet aan kan waardoor hij minder capaciteit heeft doordat mensen vallen, niet instappen, etc etc… en daardoor de lift weer stil staat…

Er is ook nog een nieuwe lift in Kleinwalsertal. Dat is de Bierwangbanh bij de Fellhorn/Kanzelwand. Zeer fijn. Lekkere stoelverwarming en zo’n klep voor als het sneeuwt, dan is hij heel fijn.

Ski you later!

Waren in de “Silvesterweek” in Königsleiten en aantal malen de nieuwe Dorfbahn in Gerlos gebruikt. Echt perfecte lift die je heel snel terug in het gebied brengt. Wat ze daar toen nog niet doorhadden (hetgeen ik in Fieberbrunn met de Rethmoos Nord lift wel vaak zie) is dat je regelmatig een gondeltje leeg naar boven moet sturen richting middenstation. Nu ontstonden bij het middenstation toch behoorlijke wachtrijen terwijl je beneden zo door kon lopen of enkele wachtenden voor je had.

Vooral de lift tussen de Flying Mozart in Wagrain en de Bubble Shuttle in Kleinarl ben ik heel benieuwd naar of dat door gaat.
De vorige lift plannen in Ski Amade, Tussen Flachau & het gebied van Flachauwinkl zijn ook vd baan.

We hebben bewust de nieuwe stoeltjeslift Silvrettabahn opgezocht. Het is niet alleen een nieuwe lift, hij is ook nog eens verschrikkelijk snel (er wordt zelfs gepromoot dat dit de snelste lift van Montafon is). Mooie lift en inderdaad erg snel.

@ Desiree2
11 maart 2017 · 08:35
Vooral de lift tussen de Flying Mozart in Wagrain en de Bubble Shuttle in Kleinarl ben ik heel benieuwd naar of dat door gaat.
De vorige lift plannen in Ski Amade, Tussen Flachau & het gebied van Flachauwinkl zijn ook vd baan.

Deze bahn gaat wel degelijk door. Dit is mij door een inwoner die bij de bouw van de nieuwe bahn betrokken is.

Ja zal ook best wel een x @GJDANNENBERG maar de vorige liftplannen hoorde je ook om 1 of andere manier niks meer van…
Dus vandaar ;-) Nu maar hopen dat deze er idd wel degelijk komt. Zou leuk zijn!

Montafon Silvrettabahn. Mooie vervanging waardoor je in 1 keer vanuit het laagste punt helemaal weer boven uitkomt.
Maar:

  • toen de gondel tot het middenstation ging ivm de wind was het daar erg druk (heel erg…) enige ontsluiting dan aan die zijde
  • het is een mooie lift maar eigenlijk niet helemaal op de mooiste plek. Er loopt alleen een blauw pistepad heen waardoor er weinig echte mooie pistes zijn het laatste stuk (de zwarte 25 en skiroutes waren gesloten…)

Mooi aan de lift:

  • volledig automatische blokkering en afsluiting
  • 8 bijna formule 1 achtige zitplaatsen
  • je gaat over een heel mooi stuk van de bergen (genieten in de lift)
  • hij is voor een sesselbahn behoorlijk lang … maar gaat snel
  • geen gedoe met je skies. Je hebt per stoeltje een eigen steunplankje voor je skies. Niet meer delen dus.

Er zijn nog wel wat verbeteringen in montafon te realiseren maar dit is wel een goede. Het oude tweezittertje was echt vooroorlogs …

*bericht bewerkt door HvdB op 11 mrt 2017 21:35

Waidoffen, hele fijne lift, nog nooit zo comfortabel naar boven vervoerd, zeer kind vriendelijk

Wederom geen nieuwe ontwikkelingen in SFL?

Het begint daar problematisch te worden onderaan bij Fiss en er is al eerder sprake geweest van een ontlasting daar door een nieuwe lift vanuit Ladis direct naar de Nordseite…

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie