Waarom prepareren ze de pistes niet tussen de middag?

Rogier op 15 februari 2017· 33 reacties

null

In de ‘domme vragen’ rubriek zijn er vragen die regelmatig langskomen. Zo vragen velen van jullie zich af waarom skipistes tussen de middag, als iedereen toch aan het eten is, niet even snel geprepareerd worden. Want zou het niet lekker zijn om 's middags weer lekker over verse pistes te kunnen knallen? Hebben jullie een wintersport gerelateerde domme vraag? Stuur deze naar rogier@wintersporters.nl en wij zoeken het antwoord. Deze keer dus de vraag:

Waarom prepareren ze de pistes niet tussen de middag?

Waarom zouden gebieden het doen?

Veel skiërs en boarders vinden de pistes in de loop van de dag moeilijker worden. Hopen sneeuw en ijzige passages maken pistes dan ook niet makkelijker. Zeker als het wat warmer wordt komen er hopen slush bij waar niet iedereen even blij mee is. Dus dan zou je denken dat de gebieden tijdens de lunch de pistes toch even opnieuw strak zouden kunnen trekken. Probleem opgelost? Helaas is het niet zo simpel. En daar zijn een aantal redenen voor.

null

Veel werk

De belangrijkste reden is dat het goed prepareren van pistes veel werk is. Het is niet een kwestie van even de bully laten rijden en het is weer strak. Sneeuw moet verplaatst worden en op verschillende plekken moet meer of minder druk gezet worden en ga zo maar door. Dat is niet iets dat je in een uurtje kunt doen. In veel gebieden kost het prepareren van de pistes een complete nacht. Dat is iets langer dan de lunchtijd.

Vooral steile pistes zijn veel werk die niet zomaar even strak te trekken zijn. En laat dit nou ook de pistes zijn die door de vele remmende bochten van skiërs juist het snelst kapot geskied worden.

Gesloten pistes

Pistes waar je met bully’s overheen rijdt moeten gesloten worden want het is levensgevaarlijk om te skiën naast een bully. De één heeft zo’n tijdelijke afsluiting er graag voor over, want daarna is de piste weer strak, terwijl een heleboel andere skiërs en boarders niet zo’n probleem maken van een iets minder strakke piste. De pistes moeten soms ook echt serieus worden afgesloten, want veel wintersporters negeren verbodsbordjes. Dat kan zeer gevaarlijk zijn zeker als er met takels gewerkt wordt. Dat alles maakt prepareren als er veel mensen in het gebied zijn een lastige klus.

null

Zachte sneeuw wordt zo weer kapot geskied

Maar zelfs dan, al zouden de skigebieden tussen de middag willen preperaren dan is het weinig zinvol. Want overdag als het wat warmer is, is de vers geprepareerde sneeuw ook weer zo kapotgeskied. Netjes geprepareerde sneeuw die een nacht heeft kunnen opvriezen houdt het best wel even uit, maar de mooie ribbels die overdag vers onder bully vandaan komen zijn zo weer kapot. Dus het zou een heleboel werk en geld zijn terwijl het maar voor korte tijd profijt oplevert.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik kan mij herinneren dat er i.i.g. op de pistes boven Corviglia in St. Moritz (met name op de brede, niet al te drukke pistes aan de kant van de Signalbahn) ook overdag regelmatig extra werd geprepareerd. Het zal vast niet efficiënt geweest zijn maar lekker was dat altijd wel ;-)

Geen idee overigens of dit nog steeds zo is, ben er al een tijdje niet meer geweest.

Zillertal Arena en vast nog wel wat andere gebieden hebben vaak wel een paar pistes die toch wel gedaan worden tussen de middag. Maar een heel skigebied lijkt me nogal lastig.

Lok gewoon een groepje ongeoefende boarders een kapotgeskiede piste op!

Goed… de meeste sneeuw ligt na de afdaling beneden en je moet even geduld hebben, maar de boel is in ieder geval weer strak getrokken als ze horizontaal schuivend de piste af komen ?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Er wordt natuurlijk heus nog wel eens wat gereden met een bully, en soms als het sneeuwt rijden ze ook zo snel mogelijk alles plat. Maar het is niet effectief genoeg om er echt structuur in te brengen. Zeker als het warmer wordt.

Click. Click. Peace
Click. Click. Peace

Ik heb wel eens gezien dat ze bezig waren en dat je dus in de loop van de dag ineens een verse piste had. Als ik het mij goed herinner was dat bij st. Sorlin in les Sybelles. Kan ook gewoon toeval zijn geweest natuurlijk maar ik vond het wel even lekker zo’n mooie strakke ribbelpiste.

Van iemand anders heb ik vernomen dat er bij Gerlos wel pistes zijn die tussendoor helemaal geprepareerd wordt en waar je dus heerlijke verse piste heb na de lunch. En daarover heb ik dit ook gevonden. http://www.telegraaf.nl/vrij/reizen/wintersport/21212315/__P…

Ik vind het volstrekt logisch dat ze het niet continu overdag doen vanwege veiligheid en zoals bij Gerlos is het dus echt een leuk commercieel toeristentrekkertje geworden zoals ik het begrijp. Ik zie zo voor me dat daar dan wachtende skiers en boarders staan te popelen om verse sporen te trekken en daardoor dus binnen no-time de piste weer is omgetoverd in de staat van vlak voor de lunch… Of valt dat mee?

🏂

@Martin9 Vooral omdat de sneeuw nog zacht zal zijn zal het binnen no-time weer kapot gespoord zijn, sneller dan 's ochtends vroeg.

Click. Click. Peace

@Martin9 Vooral omdat de sneeuw nog zacht zal zijn zal het binnen no-time weer kapot gespoord zijn, sneller dan 's ochtends vroeg.

Rogier op 15 feb 2017 16:50

Ja dat had ik al begrepen eigenlijk, ik stelde de vraag verkeerd.

Ik vroeg me meer af of het meevalt met die wachtende mensen die per sé een vers spoor willen trekken? Ik stel mij zo voor dat er rijen mensen bovenaan zo’n verse piste bij Gerlos staan tot de pistedienst het hek opzij trekt en de massa eroverheen mag.

🏂

.
Wij waren begin februari in Sankt Anton in Arlberg en daar waren de blauwe pistes al rond een uur of 11-12 kapot geskied. Zelfs blauwe piste was daar bijna buckelpiste. Het was die dag ook wat warmer en dag ervoor ook, dus beetje logisch dat het er zo bij lag (en niks geprepareerd die nacht volgens mij wegens de temperaturen dus ook). We zijn dan nog 2 halve dagen gaan skiën in een kleiner gebied (Nauders) en dus minder druk en daar lag het er dan wel wat gunstiger bij. Voor ons dus geen massagebied niet meer met veel steile pistes, zoals Sankt Anton. Altijd te veel kapot gereden pistes in zulke gebieden (was zelfs laagseizoen, dus…). Wel leuk als je beetje buckeltraining hebt gehad, maar voor de meeste mensen is het dan niet zo fijn skiën meer.

Daarbij heb ik nog nooit meegemaakt dat “iedereen” aan het eten is, meestal merk je er op de piste weinig van dat het lunchtijd is.

Rob

Daarbij heb ik nog nooit meegemaakt dat “iedereen” aan het eten is, meestal merk je er op de piste weinig van dat het lunchtijd is.

RCGrootveld op 15 feb 2017 17:10

Inderdaad, en als je delen tijdens lunchtijd gaat prepareren weet je zeker dat iedereen juist dan aansluit in de rij bij het restaurant.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

volgens mij is het in “Gerlos” (eigenlijk was het een piste in Hochkrimml en een piste - nr19C - in Zell) ook al weer afgeschaft.

Het had weinig zin. de piste was een uur dicht en na 20 personen was er al bijna niets meer van te merken doordat de zachte sneeuw snel weer op hopen ligt.

@Daffie Hadden ze eerst even dit blog moeten lezen ;-)

Click. Click. Peace

Deze domme vraag heeft een prima antwoord gekregen van Rogier maar een briljante oplossing van @Sneeuwbaard ???

Lijkt me meer nadelen dan voordelen te hebben.
Ze moeten dan tijdelijk de piste sluiten, daar wordt je ook niet vrolijk van. Niet iedereen gaat tegelijk eten, en als het al eens een beetje rustiger skieën is over de middag kan ik daar meer van genieten dan van een nieuw geprepareerde piste.
De machines moeten vanuit hun garage naar de piste gereden worden, dus overal waar ze voorbij komen is het toch een extra risico, en ook onaangenaam.
Er zal ook een flink kostenplaatje aanhangen, elke gereden km vraagt brandstof, onderhoud en er moet extra personeel voorzien worden. Dat moet dan doorgerekend worden in de skipas, en dan worden de mensen weer ongelukkig als ze de prijs zien.

Ikzelf overigens vind de afwisseling van de condities wel prima hoor sochtends lekker zweven en smiddags lekker boarden over de bulten jumpen en doorheen knallen geen probleem ik amuseer me altijd wel om de massa die knullig of voorzichtig naar beneden gaan terwijl ik er zo doorheen ga ?

Het heeft totaal geen zin het is ff leuk.Ik heb wel eens achter een Pistenbully aan geskied en ik verzeker je,je maakt het gauwer kapot als hij glad

null

*bericht bewerkt door ruudsan op 15 feb 2017 18:37

Een ander bezwaar dat ik zou hebben naast de veilheidsredenen zijn de dieseldampen die ontstaan als het hele gebied rond 12’en ineens massaal onveilig gemaakt wordt Pistenbully’s.

In Amerika (Breckenridge of Copper Mountain - dat weet ik niet meer) hadden ze een aantal pistes die pas om 12.00 uur werden geopend. Die lagen er heel de ochtend heel uitnodigend bij, maar er is niemand die het daar in zijn hoofd haalt om die piste eerder te gebruiken dan toegestaan.

Het nadeel was dat er om 12.00 uur een hele rij stond te wachten om de eerste strepen op het ribcord te trekken. En er kunnen maar een paar de eersten zijn.

Als iedereen nou op een buckel draait in plaats van ernaast, dan blijft de piste ook vlak :)

Goeie oplossing @Martin7182! ?

Winter is coming

En wat minder remmen/ploegen/schrapen etc. en wat meer gesneden bochten zou ook een hoop schelen.
Was de wereld maar ideaal …
Tot die tijd zullen we het er mee moeten doen vrees ik …
Ik speel ook wel eens voor bulldozer …

Rob

Als de boel tussen de middag al kapot is, is naar mijn mening de verhouding tussen het aantal bedden en de hoeveelheid piste-kilometers niet meer goed.

Vrijwel alle gebieden zijn gezwicht voor de commercie en blijven maar bedden bijbouwen, omdat op te lossen met snellere liften. Gevolg is steeds meer drukte op de pisten en eigenlijk alleen nog maar relaxed boarden of skiien buiten de schoolvakanties.

jammer…

Vorig jaar eind maart een week in St Francois Longchamps geweest en daar werden rond een uur of 11 een paar rode pistes geopend die daarvoor simpelweg te hard waren om fatsoenlijk op te skien. Deze pistes waren ZW georienteerd en werden aan het eind van de dag behoorlijk nat, met als gevolg dat ze dus snachts keihard bevroren. Rond een uur of 11 begon het bovenste laagje net een beetje zacht te worden en waren de pistes echt zalig om keihard vanaf te carven.

Born to Ride

null

In Ischgl doen ze het met zware sneeuwval op enkele pistes in een keer goed. 12!!! pistebully’s op een rij en de piste is in een keer weer strak. Wel jammer trouwens want er lag een cm of 45 verse sneeuw op de piste en ik had deze ongeveer voor mezelf. Een groot deel van de pistes was vanwege de sneeuw te gevaarlijk en buiten de piste … tja ik geloof niet dat ik dat hoef uit te leggen.

*bericht bewerkt door skibeest op 16 feb 2017 07:52

Fijn om hier eens uitgebreid antwoord op te hebben. Ik ga altijd in heel rustige periodes, maar elk gebied heeft wel 1 of 2 bottlenecks die snel kapot gaan. Leuk om te kijken, maar ik vond dat nooit zo leuk om te skien en hoopte stiekem ook wel eens op tussentijdse preparatie.

Inmiddels heb ik het anders opgelost; dagje skiles in Nederland, oo een kapot geskiede piste en ik zie er nu zelfs de lol van in :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@skibeest Indrukwekkend! Dan strijk je in een keer (nou ja 12x) de hele piste plat ja ;-)

*bericht bewerkt door Rogier op 16 feb 2017 08:32

Click. Click. Peace

Heb in op de gletsjer van Kaprun ook mee gemaakt begin van de middag dat ze met 6 bully’s naast elkaar naar boven kwamen gereden… indrukwekkend gezicht ook wel :)

Ik zou er in elk geval niet blij mee zijn. Want dan valt mijn timing in duigen. Als ik Lunch, is dit meestal voor of na de massa. Zodat ik één niet te veel tijd kwijt ben aan de lunch en twee een goed uurtje kan genieten van quasi lege pistes (de wat pittigere pistes in één ruk kan afwerken zonder al te veel te moeten inhouden of stoppen) ;-)

@skibeest ook op de Stubaier Gletscher trekken ze in oktober met regelmaat tegen het einde van de middag de pistes nog met z’n 10+ strak, mij bevalt het wel.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie