Welke route of welk moment?

Ruud op 10 februari 2017· 106 reacties

null

De grote vakantie-uittocht zit er aan te komen. Nog even en we stappen weer massaal in de auto op weg naar de skigebieden. En dus wordt de vraag “Hoe gaan we rijden?” weer heel actueel. Maar eigenlijk is dat niet de goeie vraag. Minstens zo bepalend is het tijdstip waarop je gaat rijden. Want dat is vaak belangrijker dan de route.

Google Maps

We zitten vast allemaal wel eens op die elektronische kaarten te turen. Gaan we voor variant A, B of C? De ene route is 40 km korter dan de ander, maar is meer tweebaans snelweg, waar het met een beetje drukte al gauw gaat opstoppen. De andere route is behoorlijk langer maar omzeilt drukke steden. De derde zit er tussen in, maar daar zijn weer veel wegwerkzaamheden. En dan kan het soms ook nog slim zijn om juist een stukje niet te doen wat de digitale kaartenplanners je voorschotelen, door eens even van de snelweg af te gaan en een stuk af te snijden of door niet die drukke rondweg te nemen maar door de stad te gaan. Of door niet de aangeraden route over de pas te rijden, maar om te rijden.

Hoe je het ook wendt of keert

Soms heb je ook niet zoveel keus. In Zuid-Duitsland kun je wel op 6 verschillende manieren komen, maar als je je skigebied nadert, zijn de varianten schaarser. Hoe je het ook wendt of keert, als je gaat skien in Sölden zul je vanaf Imst toch de lange weg door het dal moeten nemen, als je naar Alpe d’Huez gaat, zit je vanaf Grenoble vast aan een lange slingerweg en als je bestemming Valloire is, zul je toch de weg door de Mauriennevallei moeten nemen. Alhoewel: soms kun je ook heel lokaal nog slimme weggetjes kiezen door even een “afsteeksel” te nemen, zoals wij dat thuis noemen.
Ik ben onderweg altijd de route aan het “optimaliseren” en dus belanden we nogal eens op achterafweggetjes, tussen boerderijen en in hele kleine dorpjes.

null

Even de condities checken

En dan bedoel ik uiteraard de weercondities onderweg, niet de staat van de pistes ; dat zie je wel als je ter plekke komt. Een route kiezen waarop je sneeuw en gladheid vermijdt kan een omweg in kilometers goed rechtvaardigen. Een pas mijden zodat je je sneeuwkettingen in de kofferbak kan laten staan zullen de meeste mensen ook een goed idee vinden. Misschien kijk vóór je vertrekt wel naar het “Reisewetter” of de “Meteo autoroute” en pas je je route aan.

null

Wanneer vertrekken we?

Maar misschien nog wel belangrijker dan de route is het tijdstip van vertrek. Ga je heel vroeg in de ochtend rijden zodat je speling hebt bij het opvangen van files en slecht weer? Of stap je al aan het begin van de nacht of het eind van de avond in de auto om de nacht door te halen zodat je vroeg aankomt in je skigebied en je op je gemak materiaal en lessen kunt regelen? Misschien ga je in de loop van de ochtend zodat je achter alle files aan kunt rijden en een heel relaxte reis hebt. In tweeën, met een overnachting; dat kan natuurlijk ook. Wat mij altijd opvalt is dat mensen zo hun vaste voorkeuren hebben en daar ook bijna reclame voor maken. Alsof ze het ultieme moment en de ultieme route hebben gevonden. Je hoort niet zo vaak iemand zeggen dat ze zo en zo laat zijn vertrokken en die en die route hebben gevolgd, maar dat ze het helemaal verkeerd hebben ingeschat en daardoor een rotreis hebben gehad. Terwijl mijn ervaring juist is dat er geen peil op te trekken is; het ene jaar ga je om twaalf uur ’s avonds weg en sta je om één uur al drie kwartier stil bij Arnhem, de andere keer ga je op een ongunstig tijdstip rijden en kachel je zonder noemenswaardig oponthoud naar je bestemming. Het ene jaar ben ik hartstikke enthousiast over de A 61 langs Koblenz en het andere jaar is het een drama en zweer ik dat ik voortaan weer over de A3 ga. Kortom, ik vind het een loterij waarbij je pas achteraf weet of je het juiste lot hebt gekocht. Maar misschien hebben anderen meer voorspellende gaven?

Hoe het ook zij: Ik wens jullie voor binnenkort weer veel succes met het plannen van de reis!

Lees ook:

De beste route naar Oostenrijk
De beste route naar Frankrijk

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Buiten de seizoenen gaan. Rond een of 6 vertrekken. Verre bestemmingen in 2x. Altijd proberen om voor het donker te arriveren. Waze of Maps mee laten lopen maar niet als heilig beschouwen. Werkt tot nu toe prima hier.

Hey Ruud leuke blog en zeker deels herkenbaar…
Maar ik moet zeggen dat wij idd altijd in de avond of het begin van de nacht vertrekken en nog nooit noemenswaardig oponthoud hebben gehad. Wij reizen gemiddeld 3 keer per jaar naar Oostenrijk en dat al bijna 20 jaar. Mijn ouders vroeger deden het ook op de manier, dus het is erin geslepen zeg maar.
Wij vind het erg ontspannen rijden en genieten van de extra vakantiedag.
De terugweg naar huis is helaas een ander verhaal. Dan komen we bijna altijd in een file ondanks de wisselende vertrektijden.

Wij gaan al een paar jaar met de carnaval naar Oostenrijk, en het kan de hele weg nog zo goed gaan, in het stukje tussen Munchen en Oostenrijk, waar de grote weg zich splitst tussen richting Innsbruck en richting Salzburg loopt het altijd vast. Daar hebben we standaard een half uur tot een uur vertraging. Voor de rest nog niet echt noemenswaardige vertragingen gehad, behalve dan toen de auto kapot ging, maar dat is een heel ander verhaal :)

Wij vertrekken eigenlijk altijd rond 4 of 5 uur 's ochtends vanuit Den Haag op de vrijdag in (lees voor) de krokusvakantie naar Ehrwald en kunnen op af en toe een klein opstoppinkje na in een ruk (uiteraard wel met korte plas- en tankpauzes) door rijden. We komen dan meestal rond een uurtje of 13.00 uur op de plaats van bestemming aan.
Dit jaar gaan we voor het eerst overnachten in Ulm en rijden dan de zaterdagochtend (+/- nog 1,5 uur rijden) door naar Ehrwald. Kijken hoe dat bevalt. We zullen de vrijdag wat vaker stoppen onderweg, vanwege onze jongste zoon van 16 maanden, die vast ook even zijn energie kwijt wilt :)

We zullen zien hoe ons dit bevalt.

Niet lullen, skiën!!!

De volgende die vraagt hoe de beste route loopt of wanneer die het beste kan vertrekken kunnen wij gelijk verwijzen naar dit blog van @Ruud , mooi omschreven! ;)

Groot fan van Google maps. Vooral de verkeersfunctie is erg handig, laat mooi de wegen zien waar files staan. Vorig jaar richting La Plagne liep al het verkeer in de driehoek Lyon en Chambery en Grenoble vast. Dit zagen we al aankomen op Google maps, en heb toen ‘live’ een route gepland over Annecy en Albertville. Geen minuut stilgestaan, en ook nog eens een mooie route. Vooral als je dan hoort dat mensen urenlang stil hebben gestaan geeft dat toch een voldaan gevoel :)

Hey Ruud,

Je kan er idd geen peil optrekken. Wij hebben alle scenario’s al eens geprobeerd, en bij elk scenario gaat het vaak heel goed en soms helemaal mis.

Ik reken standaard altijd 10uur reistijd, incl pauze, tanken, plassen en eten. Terwijl we het ook wel eens in 7,5uur hebben gereden. dat was snel en heerlijk, maar we hebben er ook wel een 14uur er overgedaan. dus… we zien wel.

Wij vertrekken vrijdag middag, overnachten in Imst en reizen zaterdag morgen nog 20minuutjes om in het Oberinntal te komen. In Serfaus Fiss Ladis was nl geen plek mer om vrijdags aan te komen.

succes allemaal met reizen.

William & José

Buiten de seizoenen gaan. Rond een of 6 vertrekken. Verre bestemmingen in 2x. Altijd proberen om voor het donker te arriveren. Waze of Maps mee laten lopen maar niet als heilig beschouwen. Werkt tot nu toe prima hier.

Userd op 10 feb 2017 07:20

Vergelijkbaar, maar dan pas rond 08:00 vertrekken.
Verre bestemmingen inderdaad ook in 2x, route bepalen op de dag van vertrek obv weer en verkeer.
Inmiddels de nodige waypoints in de nav staan om eea te sturen.
Papieren kaarten mee voor overzicht en grote lijnen, nav loopt mee ter orientatie, de meeste bestemmingen rij ik zonder kaart.

Als we al met de auto gaan …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 10 feb 2017 09:20

Rob

Buiten de seizoenen gaan. Rond een of 6 vertrekken. Verre bestemmingen in 2x. Altijd proberen om voor het donker te arriveren. Waze of Maps mee laten lopen maar niet als heilig beschouwen. Werkt tot nu toe prima hier.

Userd op 10 feb 2017 07:20

Als ik het kon zou ik ook buiten de seizoenen gaan. Helaas zit dat er niet in voor ons. En met ons vele anderen, merk ik op de weg.

Dit jaar ga ik het eens met Waze als navigatie proberen. Roaming aan en eens kijken of het net zo goed werkt als in Nederland.

Als je de “vakantie-modus” aan zet op het moment dat je vertrekt en de stress achter je laat scheelt dat al een hoop! In het hoogseizoen is het overal druk op de weg. Misschien proberen om een rustiger gebied te vinden?
Wij hebben ook wel eens geprobeerd om de file te ontwijken maar of daar nou veel tijdwinst in zit? Je rijdt dan wel maar je bent er meestal niet veel eerder.
Overnachten werkt volgens mij alleen als je vóór de files kunt vertrekken maar dan moet je wel vroeg uit kunnen checken of je moet al zo’n 500-600km gereden hebben.

Er is geen pijl op te trekken inderdaad.

Vorig jaar en dit jaar hebben we het geluk dat de kinderen al op vrijdag vrij zijn. Echter hoor ik van veel mensen dat dit het geval is. Desondanks zullen we toch nog rond een uurtje of 4.00 gaan rijden op vrijdagochtend vanuit Gelderland richting Filzmoos…Vorig jaar rond 5.00 vertrokken en om 15.00 aangekomen in Filzmoos. Geen echte file gehad een beetje oponthoud bij München maar dat mocht geen naam hebben.

Overigens kan je bij München bij de splitsing Innsbruck / Salzburg ook doorrijden en de binnenring van München pakken tot aan de aansluiting met de A8

We zijn ook weleens op vrijdagochtend om 10.00 vetrokken en stonden na 45 min al bij Arnhem / Zevenaar muurvast…dus ja…

en op vrijdag rijden en overnachten vonden wij geen succes. Vooral met 2 wat kleinere kinderen en het niet heel vroeg kunnen uitchecken was geen succes, we konden zaterdagochtend voorbij Nürnberg al lekker aansluiten in de file…dan nog meer dan een halve dag rijden… nee geen blijvertje

*bericht bewerkt door Michel13 op 10 feb 2017 10:27

Tja:

  1. Proberen op zondag te rijden ipv zaterdag. Zie bijv https://www.adac.de/_mmm/pdf/Staukalender2017_273344.pdf… voor de Duitse Staukalender. En wij proberen altijd om rond 13u voorbij Ulm te zijn, daarna is het sowieso bal op snelwegen als A8 en A7.

  2. Net voor vertrek het weer bekijken en evt route aanpassen bij winterse omstandigheden op bepaalde plekken.

  3. Tijdens het rijden Google Maps met verkeersinfo aanhebben zodat je nog om ernstige vertragingen heen kan rijden. Heb ooit eens de fout gemaakt om zonder nav info op eigen initiatief om te rijden. Bleek de Fernpass te zijn waar we uitkwamen en twee uur stilgestaan zaterdagmiddag.

  4. Maar vooral: het moet een beetje meezitten want een file zit in een klein hoekje!

null

Vorig jaar: op vrijdag om half negen vertrokken, finaal de file ingereden na Stuttgart. Dit jaar gaan we om 00:00 rijden, althans ik ga rijden. Hopelijk slaapt de rest. Het is 820 km naar het Voralgebergte en we moeten helaas door Pfändertunnel :(

In de voorjaarsvakantie naar Mayrhofen/Zillertal gereden. Wij reden vrijdagavond rond 20u weg. Ik wilde persé in de avond/nacht rijden om files te voorkomen. En dat was gelukt ;-) Nu waren de wegen ook schoon, geen sneeuw o.i.d., klein beetje regen onderweg. Dat scheelt ook enorm. Ik heb geen files gezien en ik heb het grootste gedeelte gereden. We waren al om rond 6u in de ochtend (oeps) op plaats van bestemming. (wel rustig gereden en genoeg stops gemaakt) Een uurtje op een parkeerplaats gewacht bij een grote supermarkt, waar je ook kon ontbijten. Wij hadden geluk dat we al om 9u in de ochtend in ons appartement konden. Ik heb die middag (het was supermooi weer) alvast de pistes verkend ;-)
Volgens mij hebben wij gewoon standaard route gereden, die de tomtom aangaf. (wel gekeken of er onderweg nog problemen waren, maar niks dus)

*bericht bewerkt door nancymilou op 10 feb 2017 10:58

Het is 820 km naar het Voralgebergte en we moeten helaas door Pfändertunnel :(

Mart2 op 10 feb 2017 10:37

Pfandertunnel is al een tijdje geen echte bottleneck meer is mijn ervaring!

Dat wilde ik net zeggen @JurriaanKok: de Pfändertunnel is volgens mij minder een probleem dan de Fernpaß @Mart2! Ulm daarentegen wil wel nog eens een bottleneck zijn.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met later op de zaterdag (tussen 8 en 9 uur vanuit regio Rivierenland) vertrekken en achter de files aanrijden richting het westen van Oostenrijk in het hoogseizoen (Fendels via de Arlbergpaß). Mijn man wil die gok dit keer wagen met carnaval, maar ik ben nog niet overtuigd. Ook zo jammer als je zo laat aankomt dat je pas zondagmorgen je skihuur etc. kunt regelen en je daardoor ook niet zondagmorgen al de skiles voor de kinderen hebt.

De vorige twee keer gingen we naar Filzmoos en overnachtten we een keer bij München en een keer bij Ingolstadt. Hoe ver we vrijdagavond ook doorreden, en hoe ‘vroeg’ we ook opstonden de volgende morgen, we kwamen evengoed in files terecht al hadden we niet de allerlangsten, die kwamen achter ons.
Maar we merkten bijv. bij vertrek uit München dat er veel vermoeide mensen op de weg waren die wellicht de nacht door hadden gereden en zagen binnen 50 km een paar ernstige ongelukken. En dan is er geen houden meer aan met die files…

*bericht bewerkt door ViolaB op 10 feb 2017 11:38

Wij hadden altijd maar één stelregel… niet over Stuttgart. Dat was in onze beleving vragen om files. Verder moet je inderdaad een beetje geluk hebben.
Het advies om op zondag te rijden vind ik heel goed, maar de meeste verhuurders willen alleen maar van zaterdag tot zaterdag verhuren. Dat maakt dat wel lastiger.

Peter Pos

Volgens mij ontkom ik niet aan Ulm als ik naar Montafon moet. Ga wel via Frankfurt am Main - Wurzburg en dan naar ‘beneden’. Probeer ook inderdaad Stuttgart te vermijden.

@Mart2 en @peterpos inderdaad: Ulm ontkom je bijna niet aan (of je moet langs de Bodensee gaan willen rijden maar dat kost veel tijd). Maar Stuttgart vermijden is voor ons ook een stelregel. Al is het beste om gewoon je radio aan te hebben en per kruispunt te bepalen hoe je rijdt, als er net op die A7 een enorm ongeluk gebeurd is, kan de A8 toch beter zijn. Wij komen vanuit het zuiden, rijden dan meestal de A61 af en kiezen desnoods op het allerlaatst (Kreuz Waldorf geloof ik, bij Hockenheim) of we via de A5 naar het zuiden en de A8 gaan, of de A6 pakken richting Heilbronn. In 80% van de gevallen is Heilbronn / Schwäbisch Hall de beste keuze al is het in kilometers om.

Tja, waar zal ik beginnen…
Allereerst hebben wij de luxe dat we in maart gaan en dat is al een groot voordeel: minder druk en meestal geen last van sneeuw onderweg. Verder kiezen wij voor een pendelbus naar (meestal) de Franse Alpen, omdat we ter plaatse helemaal geen auto nodig hebben, geen kinderen meenemen en prima kunnen slapen in een bus. Dat zal niet iedereen kunnen zeggen! :-)
Behalve het grote voordeel dat wij lekker kunnen slapen terwijl we naar onze bestemming gebracht worden, hebben we ook nog 2 volledige skidagen erbij op nagenoeg verlaten pistes.

Degenen uit onze groep die wel met de auto gaan, reizen op vrijdag en hebben een overnachting op een uurtje van de bestemming. Zo kunnen ook zij uitgerust op de pistes staan op zaterdagochtend.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Mijn ouders en ik rijden gewoon altijd rond 2:00 in de nacht van donderdag op vrijdag naar Brixen im Thale. Wij hebben dan onderweg alleen last van werkzaamheden, mits die er dan zijn. Het enige drukke moment voor ons is de ochtendspits bij München, maar daar rijd ik gewoon op de automatische piloot voorbij, kwestie van ervaring.

Carnas on Tour

Ik word altijd heel nerveus van dit soort blogs. Juist omdat het zo herkenbaar is en er inderdaad geen peil op te trekken is. Tot nu toe heeft het altijd redelijk goed uitgepakt, maar nu is de krokusvakantie gelijk aan de carnaval :(
Ik zou graag buiten deze week willen, maar dat is effe geen optie met 2 schoolgaande kinderen. Die zijn wel vrij op vrijdag, maar zelfs dat is geen garantie. Dus:

  • Vrijdagochtend vroeg weg (4u). Rond half 8 zijn we dan de knooppunten voorbij, hopelijk nog voor de normale ochtendspits.
  • Zover mogelijk door voor de overnachting (volgende dag nog 30 km, geen snelweg meer)
  • Waze aan

Als alles dan uiteindelijk meezit zit ik om 14u aan het bier, en mocht het dan toch tegenzitten hebben we voldoende uitloop. Leuk is anders, maar inderdaad… het is vakantie… geen stress.

Wij hebben ook verschillende reistijden geprobeerd inmiddels en de ene keer pakt het goed uit, een andere keer minder. Deze keer gaan we voor de vrijdagavondversie. Na het avondeten, uurtje of 2000 vertrekken we. Staan we retevroeg (hoop ik) al in Saalbach maar kunnen we rustig alles regelen, tijd doden doen we bij een of ander restaurant waar ze ook goede koffie hebben ;-)

Wij vertrekken donderdags voor de carnavalsvakantie. Eerst wilde ik een overnachting van donderdag op vrijdag boeken ergens in Duitsland en dan van vrijdag op zaterdag iets in Oostenrijk. Uiteindelijk toch maar iets voor 2 nachten in het Zillertal geboekt, zodat we maar alvast daar zijn voor de grote meute komt.

*bericht bewerkt door Ralphie op 10 feb 2017 17:15

Naar PDS (Saint Jean d’Aulps) rijden doen we nu al 4 jaar via dezelfde route. De ene keer inderdaad drukker op de weg dan de andere keer, maar dit heeft zeker ook te maken wie er allemaal vakantie hebben op dat moment. Wij vinden via Duitsland naar PDS rijden erg fijn rijden. Overnachten in Dautenheim (tussen Mainz en Mannheim) en dan volgende dag lekker doorkachelen. Wij gaan altijd (ook dit jaar) rond 14:00 uur weg uit Leeuwarden en zijn dan mooi ±22:00 uur in Dautenheim. Volgende dag vaak nog wel een volle dag rijden en zit er dan ook net om of we bij daglicht er al zijn.
Persoonlijk begint mijn vakantie al als ik in de auto stap, dan maar een uurtje later aankomen. Alles liever dan haasten en je druk maken om uiteindelijk in de kreukels in de vangrail te liggen :P

Stay frosty

Ik weet nooit hoe ik de opmerkingen zoals ’ liever een uurtje langer rijden dan in de vangrail liggen’ moet opvatten. Is dat een verkapte manier om afkeuring te uiten wanneer iemand aangeeft een nacht door te rijden ipv te overnachten in een bed? Zodra een van ons moe wordt gaat de auto langs de kant voor een goede paar uur.

Bij mij begint de vakantie overigens al bij inpakken, eten klaarmaken voor de reis etc. Of valt dat onder de noemer voorpret ;-)

als je bestemming Valloire is, zul je toch de weg door de Mauriennevallei moeten nemen.

Ruud

Dat klopt, maar je kunt nog steeds kiezen tussen de peage en de route nationale. Ik ben toevallig net terug uit Valloire en heb eergisteren mijn bevindingen gepost van het mijden van de tolweg: https://www.wintersport.nl/forum/topic/343953

Voor als ik met het gezin ga dan ben ik gebonden aan schoolvakanties. Van zondag tot zondag boeken in de de remedie. Lukt steeds beter, vooral in Frankrijk. Verder zijn Google Maps your best friend en ‘Blockabfertigung’ your wordt enemy :-)

Als je de “vakantie-modus” aan zet op het moment dat je vertrekt en de stress achter je laat scheelt dat al een hoop! In het hoogseizoen is het overal druk op de weg. Misschien proberen om een rustiger gebied te vinden?
Wij hebben ook wel eens geprobeerd om de file te ontwijken maar of daar nou veel tijdwinst in zit? Je rijdt dan wel maar je bent er meestal niet veel eerder.
Overnachten werkt volgens mij alleen als je vóór de files kunt vertrekken maar dan moet je wel vroeg uit kunnen checken of je moet al zo’n 500-600km gereden hebben.

MarcelBierhuis op 10 feb 2017 10:09

“Vakantie mode” gaat bij mij aan, als ik mijn werkplek achter me laat en tegen m’n collega’s zeg: Tot over…

File ontwijken om tijdwinst heeft meestal niet zoveel zin.
Maar ik rij liever 50km om, over prov. wegen dan dat ik met optrekken-remmen in een file rij of stilsta en geen kant op kan.
Daarom plan ik altijd route’s om de potentiële “file toppers” heen … Dan maar een uurtje langer, het is immers vakantie …

Rob
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie