Nieuwe liften in Frankrijk

Henri op 27 januari 2017· 30 reacties

null

Wat betreft nieuwe en moderne liften loopt Oostenrijk een stukje voor op Frankrijk. Maar dat wil niet zeggen dat de Fransen stilzitten. In tegendeel. Er zijn een aantal belangrijke vernieuwingen gerealiseerd en er lopen een aantal (grote) projecten in Franse skigebieden die we hieronder op een rijtje zetten:

Het begin van een mega project in Alpe d’Huez

Ruud heeft eerder deze winter al een blog geschreven over de bizarre plannen van Alpe d’Huez. Dit seizoen is er een start gemaakt en zijn er twee nieuwe liften gekomen die naar de top van de Signal lopen. De drie parallelle sleepliften en de verouderde Signal stoeltjeslift wordt vervangen door een combibaan, een lift met een combinatie van 8-persoons stoeltjes en 10-persoons cabines. Bij deze nieuwe lift is er ook een extra groene piste gemaakt.
Even verderop is meteen de 2-persoons stoeltjeslift Grande Sure vervangen. Deze 53 jaar oude lift is vervangen door de gelijknamige “fix geklemde” 4-persoons stoeltjeslift.

Vernieuwingen ter hoogte van de Signal in Alpe d'Huez
Vernieuwingen ter hoogte van de Signal in Alpe d'Huez

Gondel vervangt pendelbaan uit 1939 in Val d’Isère:

In Val d’Isère zijn zowel de 4-persoons stoeltjeslift Solaise Express als de 77 jaar oude pendelbaan Solaise stilgelegd en afgebroken. De nieuwe gondel is van alle gemakken voorzien, zoals zitverwarming en gratis WiFi. De lift maakt maar liefst 719 hoogtemeters en heeft een capaciteit van 3600 personen per uur.

Het volgende filmpje geeft het gehele project mooi weer:

Twee nieuwe liften voor Le Grand Massif:

Ook in Le Grand Massif is men deze zomer flink bezig geweest met het vernieuwen van het gebied. Zo is de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Tête des Saix in Les Carroz de vervanger van twee oude liften, de L’airon en de Gentianes stoeltjesliften. Deze laatstgenoemde was echt aan vervanging toe, aangezien hij tijdens de rit soms behoorlijk kraakte. De nieuwe stoeltjeslift zorgt er niet alleen voor dat de verbinding tussen Les Carroz en Samoëns beter is geworden, maar ook zijn de wachtrijen bij de Les Molliets stoeltjeslift verminderd. Op de plek van de zwarte piste ‘Corablance’ bij de afgebroken Gentianes stoeltjeslift ligt er vanaf dit seizoen een gecontroleerde freeride zone.

In Samoëns 1600 is er afgelopen zomer al flink wat veranderd en komende zomer zal men daar zich bezighouden met het realiseren van het ‘Club Med’ resort. Op de voormalige Char piste komt een groot resort wat plaats moet bieden voor 930 gasten. Bij deze plannen horen ook de vernieuwing van de Babuches en Plateau sleepliften en de Demoiselles stoeltjeslift, die deze zomer zijn doorgevoerd. Daarnaast zijn de korte TGD gondel en de Grand Cret stoeltjeslift in Samoëns verwijderd omwille van de herstructurering van het plateau.

null

Naast dit alles staat er voor de komende seizoenen nog meer op de planning voor Le Grand Massif. Hierover later dit jaar meer.

Drie nieuwe liften in Val Thorens

Ook in Val Thorens heeft men deze zomer flink geïnvesteerd. Twee nieuwe stoeltjesliften en een sleeplift hebben verouderde liften vervangen. De 6-persoons stoeltjeslift Boismint vervangt de gelijknamige 4-persoons stoeltjeslift, die de allereerste koppelbare stoeltjeslift in het gebied was. Het bergstation van de nieuwe lift ligt ongeveer 150 meter verder in de richting van de Cime de Caron. Naast dat de 4-persoons lift sterk verouderd was, is het smelten van de permafrost een reden voor de vernieuwing. Door het smelten van de ondergrond werd deze op bepaalde plekken erg instabiel.

Dit is een mooie documentatie van de nieuwe Boismint stoeltjeslift door forumlid ‘skifan’:

De tweede nieuwe stoeltjeslift is de 6-persoons stoeltjeslift Stade. Hij begint iets lager en eindigt iets hoger dan zijn voorganger. Als laatste vernieuwing is er een nieuwe Club sleeplift. Deze sleeplift is echter alleen bedoeld voor de skiclub en zal op de vrijdagen gebruikt worden voor het afskiën.

Met dank aan forumlid Skifan voor de informatie over de vernieuwingen in Val Thorens.

La Plagne moderniseert met nieuw model stoeltjeslift

Het Franse bedrijf MND-Group (Montagne Neige Dévelopment) heeft begin 2016 een contract ondertekend met La Plagne voor de bouw van de eerste lift van hun nieuwe generatie koppelbare stoeltjesliften. MND-Group heeft meerdere dochterondernemingen die zich bezighouden met de infrastructuur in bergachtige gebieden en heeft in 2012 het Duitse LST overgenomen dat gespecialiseerd is in lifttechniek en deze nieuwe generatie stoeltjesliften. Een van de grootste vernieuwingen is de techniek achter de klem, die het stoeltje aan de kabel koppelt. Deze klem zorgt er onder andere voor dat het onderhoud sneller en efficiënter verloopt.

Afgelopen zomer is men in Aime La Plagne begonnen met het bouwen van de allereerste stoeltjeslift van dit type. De nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Envers vervangt de 4-persoons stoeltjeslift Coqs. Het design van zowel de stoeltjes als het dal- en bergstation is compleet nieuw, en er is rekening gehouden met het verminderen van de impact op het milieu en veiligheid/comfort voor de passagiers.

Begin november werd bekend dat de opening van de nieuwe Envers stoeltjeslift werd uitgesteld naar begin februari 2017. Er gaan nu geruchten rond dat de lift dit winterseizoen mogelijk niet eens kan openen. Dit zou een flinke blamage betekenen voor zowel het skigebied als LST om bij de eerste lift van deze generatie meteen vertraging op te lopen. Het is dus nog even afwachten op een officieel bericht van het skigebied wanneer de lift echt zal openen.

Het nieuwe bergstation van de Envers stoeltjeslift in La Plagne. Bron: http://www.perso-laplagne.fr/
Het nieuwe bergstation van de Envers stoeltjeslift in La Plagne. Bron: http://www.perso-laplagne.fr/

Voor de komende 10 jaar staat er in La Plagne nog heel wat op de planning, waarbij maar liefst 200 miljoen euro wordt gepompt in het vernieuwen van liften en besneeuwingsinstallaties.

Twee sleepliften en een stoeltjeslift voor Le Dévoluy:

In het vrij kleine maar redelijk bekende skigebied Dévoluy zijn er dit seizoen drie nieuwe liften bijgekomen. Als vervanging van de Plattes d’Agnieres sleeplift staat er nu de 4-persoons stoeltjeslift Génépy.
Het bijzondere van de andere twee nieuwe liften is dat ze de Roc d’Aurouze stoeltjeslift hebben afgebroken en in plaats daarvan twee sleepliften Joue en Loup hebben gebouwd (waarvan er één koppelbaar is).

Flinke herstructurering in Le Corbier, Les Sybelles

Ook in Le Corbier, onderdeel van het grote skigebied Les Sybelles, is men flink aan het vernieuwen. De eerste fase van de metamorfose en herstructurering van het gebied heeft afgelopen zomer plaatsgevonden. Maar liefst drie nieuwe liften zijn er gebouwd: twee stoeltjesliften en een sleeplift. Naast deze nieuwe liften zijn een aantal bestaande liften verplaatst.

Als eerste zijn de twee fixe 4-persoons stoeltjesliften Verne en Grand Crozat afgebroken. De vervanger hiervan is de 6-persoons stoeltjeslift Voie Lactée met een iets andere tracé. De 4-persoons stoeltjeslift Grand Crozat wordt hergebruikt en verplaatst met een ligging parallel aan de Sybelles Express stoeltjeslift. De lift krijgt ook een nieuwe naam: Ourson. Net naast het dalstation van deze lift ligt vanaf komend seizoen een nieuw beginnersgebied. Eén van de Baiko sleepliften is naar deze oefenhelling verplaatst.

De andere nieuwe stoeltjeslift is de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Charvin Express in Saint Jean-d’Arves. Als laatste is de sleeplift Saut in Le Corbier vervangen. Door de nieuwe Voie Lactée stoeltjeslift is deze sleeplift korter gemaakt en heeft hij een iets andere verloop.

Overzicht herstructureringsplannen in Le Corbier. Bron: https://www.remontees-mecaniques.net
Overzicht herstructureringsplannen in Le Corbier. Bron: https://www.remontees-mecaniques.net

Na deze eerste fase van vernieuwing zijn ze nog niet klaar. Voor 2020 komen er in ieder geval nog twee stoeltjesliften bij plus een aantal andere investeringen.

Andere vernieuwingen

Een overzicht van nog meer nieuwe liften dit seizoen in Frankrijk:

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Mooi overzicht heb je gemaakt HenriS. Er zijn inderdaad een aantal gebieden bezig om een flinke inhaalslag te maken. Een deel van de vernieuwingen en plannen van het Grand Massief staat in dit topic: https://www.wintersport.nl/skigebieden/grandmassif/forum/top… beschreven.

Born to Ride

t was ook wel hard nodig om de concurrentie met een aantal Oostenrijkse gebieden nog een klein beetje bij te benen.

ik snap alleen niet dat er nu nog “fixed” liften worden gebouwd. Tuurlijk is t goedkoper; maar als je nu een nieuwe lift neerzet, doe het dan meteen goed.

Die Arcellins in Val Cenis is een ontzettend fijne update voor het skigebied. Je kunt er een paar hele mooie rode en blauwe pistes mee pistes bereiken die voorheen alleen door een oude sleeplift werden ontsloten. Vooral voor gezinnen met kinderen is dit een hele fijne toevoeging, aangezien die sleeplift voor kinderen bijna niet te doen is.
We hebben vorige week wel gemerkt dat de Arcellins snel stilstaat bij harde wind, maar dan is die sleeplift er nog als back up.

Wel jammer dat die solaise er toen wij er voor stonden al 2 uur uit lag. Toen maar de skibus een paar haltes genomen om verder te komen :)

Edwin van Riel

@Daffie Voor sommige gebieden is dit financieel echt het enige haalbare…

Click. Click. Peace

t was ook wel hard nodig om de concurrentie met een aantal Oostenrijkse gebieden nog een klein beetje bij te benen.

ik snap alleen niet dat er nu nog “fixed” liften worden gebouwd. Tuurlijk is t goedkoper; maar als je nu een nieuwe lift neerzet, doe het dan meteen goed.

Daffie op 27 jan 2017 09:26

Ik heb dat vorig jaar gevraagd aan de OT van La Norma. Het is puur en kwestie van budget. En in La Norma is de extra capaciteit van een TSD niet nodig, dus snap ik het wel. Het is dan ook puur en vervaging van de oude Carrelet lift die wel zo’n beetje op was. De nieuwe draait iig sneller.

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Daffie Voor sommige gebieden is dit financieel echt het enige haalbare…

Rogier op 27 jan 2017 09:52

Klopt, zeker voor La Norma. 60 km aan pistes (best een leuk gebied, al eens geskied @Rogier ?) en niet overdreven veel bedden in het dorp maakt dat ze zuinig moeten zijn met het geld

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Jorien83 Die nieuwe Arcellins in Val Cenis was voor mij zelfs aanleiding om er dit jaar weer naar toe te gaan. Niet alleen die sleeplift, maar ook de oude Arcellins II (2 persoons fixe) waren voor kinderen erg lastig. Ik was er in 2012 en toen stond de nieuwe Arcellins al in de planning, het heeft dus minstens 5 jaar geduurd voordat hij echt gebouwd is. Maar uiteindelijk gaan we toch naar Oostenrijk, ik kom echter zeker nog een keer terug in Val Cenis.
Een collega van mij heeft een huisje in Landal Viehhofen (SHLF) en als je hoort hoe lang daar al werd gesproken over de verbinding met Fieberbrunn en Zell am See, voordat hij er uiteindelijk was. Allemaal belangen van eigenaren, grondbezitters, gemeentes, noem maar op. @Rogier: is dit in Frankrijk ook zo lastig?
@Daffie Het omgekeerde gebeurt in Chamrousse. Een nieuwe TSD6 om 1 zwarte piste te ontsluiten die al bijna nooit open is. Beetje overkill lijkt me

*bericht bewerkt door Tjeerd69 op 27 jan 2017 10:19

Ook al zijn ze dan Fixe, ze zijn tegenwoordig dan wel allemaal uitgerust met een forderband wat het toch al een stuk sneller maakt. Wat ik begreep is dat er tegenwoordig ook steeds meer liften hergebruikt worden. Dan worden de liften die in bijv Oostenrijk vervangen worden door een nog luxer en sneller exemplaar weer opgebouwd in een wat kleiner gebied met minder budget. Maar hoe modern of een gebied ook is, ook daar wordt als het even kan gewoon op de kleintjes gelet. In Winterberg hebben ze bijv de lift aan de st George schanze opgelapt door nieuwe zitjes er op de doen, ipv dat ze de toch wel erg oude lift helemaal vervangen…

Born to Ride

Er zit trouwens wel een klein nadeel aan al die nieuwe liften. Op de pistes word het dan vaak wel een stuk drukker. Ach zo is er altijd wel wat te zeuren

@Tjeerd69 In Frankrijk kan en mag er best veel dankzij de loi-montagne. In dit blog leg ik uit hoe dat werkt.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5645/van-wie-is-ee…
@Roko Nog nooit in La Norma geweest. Gaat op de lijst!

Verder kunnen langzamere liften ook een slimme keuze zijn. Zo is door handiger te plaatsen van een langzame lift in Puy Saint Vincent een paar piste-kruisingen veel vloeiender en prettiger geworden. Iets langer wachten bij de lift (en dan nog…) maar vooral veel prettiger en veiliger skiên. Dat is ook wat waard.

Click. Click. Peace

https://www.wintersport.nl/dorpen/valloire

Vorige week in Valloire geweest, prachtig gebied alleen geen kapjes op alle liften dus bij min 22 graden erg koud !

@Rogier
Zeker doen.
Rustig stationnetje, niet te groot, prima schaalniveau vonden wij. En zeker met kids ideaal. Korte loopafstanden, sleepliftjes voor de deur, speeltuintje aan front de neige, ed… En hoger in het gebied ook nog voldoende speelplezier op de piste. En voor de zeurkousen die gaan reageren, nee het is niet heel groot, maar dan pak je toch de auto voor een dagje en ga je naar Orelle…

Ik was er afgelopen Pasen voor het laatst, ik heb helaas niet op het off-piste potentieel gelet voor je ;) Maar de Maurienne kennende zal er vast iets te vinden zijn tussen de bomen.

Uitrusten doe je maar in de lift.

https://www.wintersport.nl/dorpen/valloire

Vorige week in Valloire geweest, prachtig gebied alleen geen kapjes op alle liften dus bij min 22 graden erg koud !

HaringHighRichardt op 27 jan 2017 13:10

En bij -22 is een gebied mét kappen op de lift niet koud op de piste? ;)
Het heet wintersport, he…

Uitrusten doe je maar in de lift.

De meeste opvallende afwezige in dit lijstje: PDS…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Voor PDS staan voor volgend seizoen maar liefst 5 nieuwe liften op het programma.

@Paolie, Weet je ook welke?

Ja, hier staat een lijstje met alle nieuwe liften die komende zomer gebouwd worden: https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showto…

*bericht bewerkt door paolie op 27 jan 2017 21:06

https://www.wintersport.nl/dorpen/valloire

Vorige week in Valloire geweest, prachtig gebied alleen geen kapjes op alle liften dus bij min 22 graden erg koud !

HaringHighRichardt op 27 jan 2017 13:10

En bij -22 is een gebied mét kappen op de lift niet koud op de piste? ;)
Het heet wintersport, he…

Roko op 27 jan 2017 13:21

Tja, meestal is het in de lift koud en op de piste heb je dan de wind mee, als het goed is

Inderdaad het heet wintersport maar een kappie over je heen is toch wel erg lekker hoor, of ben jij zon bikkel ?

Vorig jaar in Solden, alleen maar kappies en zelfs stoel verwarming, dat vind ik dat weer erg over dreven, stoel verwarming dat is geen wintersport, toch ??

*bericht bewerkt door HaringHighRichardt op 28 jan 2017 00:01

@Rogier, al zoooooo lang in Frankrijk en dan nog nooit in het mooiste skigebied van Frankrijk, LA NORMA?, geweest…?

LA NORMA😍☃️

en hoe zit dit met Zwitserland de komende jaren??

Ik heb in Garmisch Partenkirchen gebruik gemaakt van een stoeltjeslift met kap en stoelverwarming met als gevolg dat ik boven liever in de lift wilde blijven zitten dan de ijzige kou weer in te moeten.
Geef mij maar de fantastisch grote skigebieden in Frankrijk met de oude skiliften. Heerlijk!

Rock

Ik heb in Garmisch Partenkirchen gebruik gemaakt van een stoeltjeslift met kap en stoelverwarming met als gevolg dat ik boven liever in de lift wilde blijven zitten dan de ijzige kou weer in te moeten.
Geef mij maar de fantastisch grote skigebieden in Frankrijk met de oude skiliften. Heerlijk!

BoardSound op 28 jan 2017 10:24

Tja… dat zeg je nou wel, maar als je boven bevroren aankom is een kappie wel erg lekker hoor. ha ha ha

Tja, meestal is het in de lift koud en op de piste heb je dan de wind mee, als het goed is

Inderdaad het heet wintersport maar een kappie over je heen is toch wel erg lekker hoor, of ben jij zon bikkel ?

Vorig jaar in Solden, alleen maar kappies en zelfs stoel verwarming, dat vind ik dat weer erg over dreven, stoel verwarming dat is geen wintersport, toch ??

HaringHighRichardt op 27 jan 2017 23:59

Ik als skier vond de stoelverwarming ook wat overdreven toen ik daar vorig jaar in het Zillertal voor het eerst mee in aanraking kwam. Mijn snowboardende vriendin was er echter maar wat blij mee. Ze zit toch veel vaker in de sneeuw. Dan is een verwarming wel fijn om je billen mee op te warmen.

@Olivier2003
De blog over de nieuwe liften in Zwitserland komt binnenkort, daar ben ik nu mee bezig ;)

Volgens mij was deze ook nog niet genoemd:

Renovation Project for the Tour/Charamillon Gondola Chamonix

According to an official release of the Chamonix Mont-Blanc town hall, a renovation project for the Tour/Balme site was set up in collaboration with the Compagnie du Mont Blanc (CMB) and the residents.
Indeed, the modernization of this site is essential as its attractiveness has been eroded over the years. The first phase of modernization concerns the Tour/Charamillon gondola and its entire replacement by winter 2018/2019.
At the moment, the Charamillon gondola, which runs between the village of Tour and Charamillon have been in service for over thirty years. The gondola serves a red piste, equipped with snow cannons, and allows the direct access to the detachable four-seater chairlift of Autannes.
The six seater gondola, a Montaz-Mautino model was designed to carry 1500 people per hour, but the old mechanism is not reaching anymore that number.
Due to the age of the device, his flow rate was considerably reduced. The installation, whose attendance has increased, is also overloaded during peak periods. The device should soon be replaced due to insufficient flow. In addition, the current buildings of the stations are no longer adapted to the services and the reception of the clientele.

Therefore, the replacement of the Tour/Charamillon gondola is necessary. Three main reasons are highlighted:
To install a modern and high-performance equipment for superior flow and comfort.
To enable a better reception of customers at the station.
To improve the quality of life in the village by rethinking the layout of the accesses and the various circulations around the site.
The Compagnie du Mont Blanc has been working for the past two years with specialist consultants to decide how best to redesign the lift station. Two projects have been selected, the first one is to rebuild on the current location, the second one is to relocate to the bottom of the car park on the right bank of the River Arve (see photos).
The cost of the works is borne by the Compagnie du Mont Blanc and is expected to come in at around €16.6 million.
For more information, check the renovation project here
Consultation of the Renovation Project File

http://www.chamonix.net/english/news/renovation-project-for-…

null

null

*bericht bewerkt door Edwin. op 18 mrt 2017 13:24

Not all who wander are lost

Ik vind het wel grappig die discussie over de Franse liften. Spartaans en ouderwets. In Oostenrijk daar hadden we… meestal zijn dit mensen die sinds lange tijd of voor het eerst in Frankrijk gaan skiën. Vaak een mega gebied wat ongeveer 4x zo groot is als het gebied in Oostenrijk. Lekker glijden op een blauwe piste of bospad. Als er om 13 uur een beetje ijs in zit of een buckel dan was dit een slechte geprepareerde piste. In Oostenrijk worden de pistes natuurlijk veel beter geprepareerd. Zeuren dat er geen après ski is. De Fransen kunnen natuurlijk niet koken en de lunch is slecht. En die domme Fransen spreken geen Engels. En dan die liften. In Oostenrijk hadden we liften met kappen, WiFi en stoelverwarming. Terwijl ze in de Vanoise Express of een metro staan die ze naar 3000M brengt. Mij maakt het allemaal niet uit. Ik kom om te skien, voor die mooie lange rustige pistes en die geweldige off piste mogelijkheden. Ik sta gelukkig niet met honderden op een piste. En moeten oppassen voor die dronken en lallende kanonskogel. Ik voel de wind en de sneeuw in mijn gezicht. Ik ben in de bergen. Als ik in de lift zit dan kijk ik naar mogelijkheden om te skiën, mooie lijnen en sporen. ik ben dan totaal niet bezig met een stoelverwarming of een selfie te posten. Daarom ga ik naar Frankrijk. Alhoewel een kapje vanaf 3000 meter zou soms wel lekker zijn.

*bericht bewerkt door Jamie010 op 19 mrt 2017 01:07

linda
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie