BEWintersporters is ook beschikbaar op wintersporters.be
sluiten
Waarom remt sneeuw soms enorm af?

Waarom remt sneeuw soms enorm af?

Rogier op 17 februari 2017 · 16 reacties

Het blijft maar doorgaan met de 'domme' vragen van de week. Daarom deze week wat meer vragen en antwoorden. Blijf zeker doorkomen met deze vragen (stuur deze naar rogier@wintersporters.nl) want antwoorden zoeken en geven is erg leuk! Deze keer de vraag:

Waarom remt sneeuw soms enorm af?

Natte sneeuw

Als de sneeuw nat is dan kan deze opeens erg afremmen. Zo erg dat je bijna valt of dat je het idee hebt dat je lichaam doorschiet terwijl je ski's blijven staan. Vervelend skiën en boarden.

Adhesie en cohesie

Om te begrijpen hoe een ski opeens zoveel kan afremmen is het van belang om te begrijpen wat cohesie en adhesie is.

  • Cohesie is de aantrekkingskracht tussen dezelfde moleculen. Bij water is dit goed te zien omdat deze druppels vormen, deze druppels ontstaan door de aantrekkingskracht van de watermoleculen onderling.
  • Adhesie is de aantrekkingskracht tussen verschillende andersoortige moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding.

Het afremmen

Het blijven plakken, het afremmen, ontstaan door adhesie van het water met de ski's. Anders gezegd de aantrekkingskracht van de watermoleculen met het belag van de ski's, terwijl tegelijkertijd de watermoleculen onderling ook een hele sterke aantrekkingskracht hebben (cohesie). Door deze adhesie-cohesie blijft het belag van je ski's bijna plakken aan de ondergrond.

Wat te doen?

Dit skiet natuurlijk niet lekker als je ski's zo blijven hangen in de natte drek. Maar je kunt hier wel wat aan doen, en dat heeft voornamelijk met onderhoud te maken. Zo kun je:

  • Goede hoogwaardige hydrofobe (fluor)wax gebruiken. Als het water niet aan ski's kan blijven kleven gaat het hele verhaal van adhesie-cohesie namelijk niet meer op.
  • Zorgen dat er zo min mogelijk contact oppervlak is. Dus zorg dat er een goede structuur in het belag van je ski's wordt gemaakt. Hoe beter de structuur hoe minder je blijft plakken.

Goede skiwinkels en onderhoudszaken kunnen dit onderhoud uitvoeren en je zult merken dat het echt een flink verschil maakt.

Saharazand en viezigheid

Soms komt er in de sneeuw ook saharazand (via lucht die vanuit Afrika naar de Alpen waait) of andere viezigheid voor, denk aan rotsgruis en aarde. Deze zand- en gruiskorrels zorgen er ook voor dat je ski's minder goed glijden. Maar bovenal zorgt deze donker gekleurde sneeuw ervoor dat de sneeuw sneller dooit, sneller vochtig wordt en dus duidelijker afremt.

Opletten bij skiën

Ook kun je als je wat ervaring hebt de sneeuw steeds beter lezen, waardoor je een beter idee hebt waar de sneeuw te nat zal zijn en daar dus niet overheen skiën. En natuurlijk hou je je ook aan onze voorjaarsskitips.



Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Arjen2 17 februari 2017 · 09:57
    @Rogier,
    Ik begrijp de tip "Zorgen dat er zo min mogelijk contact oppervlak is" niet omdat je in het artikel Voorjaarsskiën, zegt "kijk dan voor iets bredere ski's". Hoe bedoel je dat?
  • Bas76 17 februari 2017 · 10:05
    Ik merk het ook vaak bij de overgang van "echte" naar kunstsneeuw, denk ik. Je glijdt lekker ( ongemerkt ga je wat relaxter staan) en vervolgens lijkt het alsof je over gras glijdt! Is dat ook omdat kunstsneeuw natter is dan gewone? Of andere kristallen?
  • Rogier admin 17 februari 2017 · 10:20
    @Arjen2 Goede vraag. Je hebt drijfvermogen nodig om in de slush te blijven drijven. Dus bredere ski's.
    Maar in het belag (de onderkant van je skis) kun je structuur laten slijpen, dat zijn kleine gootjes, hierdoor zal het water beter afgevoerd worden. Net als bij autobanden infeite 😉

  • Morzel 17 februari 2017 · 11:36
    Of andere kristallen?Bas76 op 17 feb 2017 10:05
    Kunstsneeuw is compacter en zal minder snel smelten. De vorm van de kristallen is dus waarschijnlijk bepalend voor het verschil.

    Verse sneeuw heeft nog veel structuur met uitstekende vertakkingen in de kristallen, waardoor een gladde structuur het contactoppervlakte minimaliseert. Kunst- of oude sneeuw is veel compacter, waardoor een geribbelde structuur ideaal is voor minimaal contactoppervlakte.

    Die twee omstandigheden hebben tegengestelde vereisten, en als je ski's perfect zijn getuned voor het ene, ga je dat merken in het andere.
  • Lars3 17 februari 2017 · 14:08
    Ik herinner me nog de materiaal’meester’ van Anja Paerson toen hij met een structuur kwam voor een afdaling bij tamelijk hoge temperaturen die het best omschreven werd als ’een ski die over een gravelveld was getrokken’. Daar zat geen enkel patroon in ...een regelrecht diep krassenveld



    ... en toen won ze 😉.
    Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
  • Sneeuwbaard 17 februari 2017 · 15:16
    Ik ben tevreden over de prestaties van mijn 'huis tuin en keuken-wax', die onder de meeste omstandigheden z'n werk prima doet. Totdat ik door een vers veld kunstsneeuw (meestal uit de lansen) moet ploeteren. Dan lijkt het wel alsof de ankers uit gaan en ben ik niet ver van een frontflip verwijderd. Valt hier tegenop te waxen, of moet ik de frontflip opnemen in m'n freestyle-repertoire?
    Beter één plank onder de voet, dan twee latten in de hand.
  • Martin7182 17 februari 2017 · 18:24
    Is er eigenlijk wel eens wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van structuur in je belag? Ik zou niet durven beweren dat het niet uitmaakt, maar ik heb nooit structuur in mijn belag en ski glij altijd ietsje harder dan de rest. Laatst op een warme dag remde ik ook flink af. Maar toen ik opzij en achter me keek bleken mijn medepistegebruikers nog harder te remmen. Waarschijnlijk heeft het met mijn oude lange full camber ski's te maken.

    Hoe groot zou het effect maximaal kunnen zijn van structuur in je belag?
  • ruudsan 17 februari 2017 · 18:40
    Mijn ervaring is ook ,dat je dan beter in het spoor van andere skiërs blijft i.p.v zelf een spoor te maken.Dit heft het kleef effect op.
  • JordiDekker 18 februari 2017 · 11:48
    Met snowboarden vorige week in winterberg merkte ik het ook extreem. Was een huurboard dus die hoogwaardige hydrofobe wax zullen ze niet gebruikt hebben.
    Zouden snowboarders er meer last van hebben dan skieers ivm groter oppervlak waar je op staat?
  • Harry(Winterberg) 18 februari 2017 · 16:13
    Bij natte sneeuw: belag met een theelichtje inwrijven en je glijdt als een tierelier. Wel enkele keren per dag herhalen, maar het is maar 20 seconden werk per ski. Kosten: enkele centen per keer
    *bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 18 feb 2017 16:13 (9% bewerkt)
    Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?
  • Bacchus 21 februari 2017 · 14:45
    Is er eigenlijk wel eens wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van structuur in je belag? Ik zou niet durven beweren dat het niet uitmaakt, maar ik heb nooit structuur in mijn belag en ski glij altijd ietsje harder dan de rest. [...]Martin7182 op 17 feb 2017 18:24
    Toevallig kwam ik van de week in een "De Ingenieur" van vorig jaar een artikel tegen over een onderzoek naar precies dit. Belag met structuur was enkele tienden van seconden sneller dan zonder structuur op een afstand van driehonderd meter.
    (Als ik er nog aan denk zal ik later wat meer details erbij zoeken.)
  • Kees4 21 februari 2017 · 16:47
    @sneeuwbaard Ik red het ook altijd prima met mijn eigen huis tuin en keuken wax, maar ook ik vrees dat de front flip toegevoegd moet worden....


    *bericht bewerkt door Kees4 op 21 feb 2017 16:47
  • Rogier admin 21 februari 2017 · 17:00
    Als je ski's koopt zit er altijd structuur in. En de als je je ski's wegbrengt voor onderhoud wordt er ook structuur in gemaakt. Dus bijna iedereen heeft structuur in de ski's.

    En die borstel met dat waxen, die maakt ook microstructuur in de wax... 😉
  • Rogier admin 21 februari 2017 · 17:00
    en @Bacchus enkele tienden zijn veel op ski's. En kan in de praktijk als je niet 'vol' skiet het verschil zijn tussen prikken en lekker doorglijden.
  • Bacchus 21 februari 2017 · 18:01
    [...]
    (Als ik er nog aan denk zal ik later wat meer details erbij zoeken.)Bacchus op 21 feb 2017 14:45

    Het artikel in De Ingenieur heet "Glijden op Groeven" van Jim Heirbaut in het nummer van december jl. Het onderzoek is het (volgens mij nog niet gepubliceerde) promotieonderzoek van Sebastian Rohm aan de universiteit van Innsbruck.

    Het gaat over brede vs smalle groeven (niet precies gespecificeerd maar µm-schaal). De brede groeven zijn 0,4 s sneller in -2,6°C-papsneeuw, de smalle zijn 0,2 s sneller bij -19°C-sneeuw.
    *bericht bewerkt door Bacchus op 21 feb 2017 18:02 (22% bewerkt)
  • RFKANGOO 21 februari 2017 · 21:25
    Als je ski's koopt zit er altijd structuur in. En de als je je ski's wegbrengt voor onderhoud wordt er ook structuur in gemaakt. Dus bijna iedereen heeft structuur in de ski's.

    En die borstel met dat waxen, die maakt ook microstructuur in de wax... 😉Rogier op 21 feb 2017 17:00


    Eerst zeg je dat er altijd structuur in zit. En daarna zeg je dat bijna iedereen structuur heeft. Hoe zit het nou??
    En structuur in de wax?? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
    Servus

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.