Hoe gevaarlijk is een gesloten piste?

Rogier op 19 januari 2017· 114 reacties

Is dit verstandig?
Is dit verstandig?

Wat een boel leuke vragen komen er dagelijks binnen. Voor veel vragen ben ik nog bezig met het zoeken naar informatie. Dus als je vraag nog niet is langsgekomen, wanhoop niet ;-). En sommige vragen hebben een serieus antwoord nodig. Zoals de vraag van vandaag. Heb jij een 'domme vraag van de week’, stuur deze door naar rogier@wintersporters.nl Deze keer de vraag:

Ik was afgelopen week op wintersport in Les Trois Vallées. Op de laatste dag en als voorlaatste afdaling ging ik achter een paar Britten aan die mij mee hadden gevraagd op een gesloten piste met zo’n 30 centimeter verse sneeuw er op. Ook zag ik een gids met een groep hetzelfde doen. Omdat ik wat langzaam uit de lift kwam was iedereen al weg. Constant had ik in mijn achterhoofd “Doorskiën Tim, zorg dat je bij een groep in de buurt bent, als er iets gebeurt ben je alleen”

Welke gevaren zijn er allemaal op een gesloten piste? En zit er in deze situatie nog verschil tussen off-piste en gesloten piste?

Dit is een hele goede vraag. Want veel mensen denken dat gesloten pistes ongevaarlijk zijn. Terwijl het juist het tegenovergestelde is. Het is ontzettend goed dat je deze vraag stelt, hierdoor krijg je ervaring en leer je van je gedrag!

Open of gesloten?
Open of gesloten?

Waarom is een piste gesloten?

Om te beginnen bij het antwoord is het van belang om te begrijpen waarom pistes gesloten zijn. Zeker grote gebieden als Les Trois Vallées hebben het liefst zoveel mogelijk pistes open. Er is geen reden om pistes dicht te willen houden, dus kunnen er verschillende redenen zijn om een piste toch gesloten te houden. Een aantal zijn:

  • Niet genoeg sneeuw. Als er simpelweg te weinig sneeuw ligt om een piste veilig open te kunnen houden gaat een piste dicht. Als wintersporters de piste dus niet kunnen doen zonder hun materiaal kapot te skiën. Dit kan ook het geval zijn als er 30 cm verse sneeuw ligt. Sommige pistes hebben gewoon meer sneeuw nodig omdat er bijvoorbeeld stenen liggen. Ook kan het zijn dat er boven op de piste een meter ligt, maar onderaan de piste het nog helemaal groen is.
  • Lawine-gevaar. Het kan zijn dat de piste te steil en te lawinegevaarlijk is in de condities die heersen. Ook kunnen de hellingen om de piste heen te gevaarlijk zijn. Het kan zelfs zijn dat de pisteurs hellingen rond een piste preventief afschieten en je dus vrij zeker kunt zijn dat er lawines naar beneden gaan komen. Afgelopen week sneeuwde het in Les Trois Vallées en heerste er lawinegevaar 4. Grote kans dat dit reden was dat de piste gesloten was.
  • Werk op de pistes: Ook kan het zijn dat de pisteurs met hun pistenbullys bezig zijn om de piste in gereedheid te brengen. Dus dat men af- en aanrijdt en zelfs met kabels bezig is. Dit is levensgevaarlijk.
  • Veiligheidsmatten en -netten nog niet op hun plaats: Ook kan het zijn dat de beveiligingsmatten en dergelijke nog niet op hun plaats zijn. Dus dat afgronden niet beveiligd zijn, liftpalen nog geen crash-pad hebben en ga zo maar door.
  • Wedstrijdpiste: Verder kan het zijn dat een piste gereserveerd is voor wedstrijden. Op een gesloten wedstrijdpiste skiën is, zo heeft de geschiedenis uitgewezen, levensgevaarlijk voor zowel de amateurskiër als voor de atleet die niet verwacht dat er iemand op zijn pad zal skiën.
  • Overige gevaren Verder kunnen er allerlei andere gevaren op de piste zijn. Zoals ijsplaten, rotsen, stilstaande machines, omgevallen bomen en ga zo maar door.
  • **Terugweg onmogelijk **Ook kan het zijn dat de lift onderaan de piste stil staat en een terugweg met de lift dus onmogelijk is. Dan is het een lang stuk lopen.

Ijsplaten kunnen een reden zijn dat een piste gesloten is
Ijsplaten kunnen een reden zijn dat een piste gesloten is

Is een gesloten piste dan off-piste?

Op een gesloten piste kun je dus niet rekenen op de veiligheid van een normale piste. Dit houdt in dat aan het eind van de dag niet wordt gecontroleerd of er nog iemand op de piste is achtergebleven. Ook moet je er rekening mee houden dat er (groot) lawinegevaar kan zijn. In dat opzicht is een gesloten piste off-piste. Maar omdat een piste met een reden gesloten is, is het gevaar op een gesloten piste in principe groter dan op willekeurig stuk off-piste. Anders was de piste wel open geweest. In bijna alle gevallen zal bij een ongeluk de verantwoordelijkheid bij jezelf liggen. Het skigebied heeft immers duidelijk gemaakt dat de piste niet geschikt is voor veilige ‘on-piste’ wintersport.

Pistenbully's zijn levensgevaarlijk!
Pistenbully's zijn levensgevaarlijk!

Extra gevaar

Zeker als men bezig is met pistenbully’s en de bijbehorende sleepkabel zijn gesloten pistes echt levensgevaarlijk. Zo’n kabel kan diep onder de sneeuw doorschuiven en opeens met een kracht van 7 ton een andere kant op schieten. Als je daar staat blijft er weinig van je over. En als men bezig is met het preventief triggeren van lawines is het ook heel duidelijk dat het extreem gevaarlijk is.

Maar anderen doen het ook?

Je krijgt dan vaak de vraag: “Maar anderen doen het toch ook?”, zoals de vraagsteller hierboven ook al zegt. Dat kan kloppen, maar volg je anderen ook als zij een snelweg over rennen? Of als ze zonder touw een moeilijke berg gaan beklimmen? Je weet niet welke keuzes de gids heeft gemaakt en waarom hij bijvoorbeeld links of rechts op de piste blijft…

Je kunt altijd vragen stellen aan de pisteurs
Je kunt altijd vragen stellen aan de pisteurs

Vragen

Volg anderen dus niet zomaar, ook als de poeder erg verleidelijk is. Dan kun je altijd aan een pisteur vragen waarom de piste gesloten is. Misschien kun je de gesloten piste gewoon als stukje off-piste zien, maar misschien is het gevaar wel veel groter. Pisteurs geven in principe eerlijk antwoord, maar verwacht geen positief antwoord als je zonder rugzak en lawinemateriaal voor de lokale pisteur staat.

Als je toch een gesloten piste opgaat…

Mocht je toch een gesloten piste opgaan. Behandel dit terrein dan als off-piste. Dat betekent dat je kennis moet hebben van het sneeuwdek, de goede keuzes moet kunnen maken en de lawine-drie-eenheid (schep, lawinepieps en sonde) meehebt. Zie een gesloten piste dus zeker niet als eenvoudig of veilige off-piste, het is eerder het tegenovergestelde.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Je vergeet één reden waarom een piste gesloten kan zijn

  • de pistedienst heeft geen zin of tijd om de piste te prepareren

Geen tijd komt vooral aan het begin van het seizoen nogal eens voor. Geen zin helaas ook, bepaalde gebieden zijn er berucht om (PDS bijvoorbeeld).

Ook kan de weersvoorspelling een rol spelen. Stel dat op een zuidhelling net 30 cm is gevallen waardoor ie in principe open kan, maar er morgen zon wordt voorspeld met milde temperaturen, dan laten ze het vaak gewoon want voor één dagje een piste prepareren hebben ze geen zin in. En daar kan ik me overigens wel iets bij voorstellen.

*bericht bewerkt door havana op 19 jan 2017 11:03

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana Wat voor een leek misschien ‘geen zin’ lijkt is het zelden (nooit). Gebieden willen echt zoveel mogelijk pistes open hebben. Nog niet genoeg tijd dat kan kloppen en dan kom je automatisch bij het punt:

-Veiligheidsmatten en -netten nog niet op hun plaats: Ook kan het zijn dat de beveiligingsmatten en dergelijke nog niet op hun plaats zijn. Dus dat afgronden niet beveiligd zijn, liftpalen nog geen crash-pad hebben en ga zo maar door.

En hoe meer mensen er dan op skiën hoe lastiger het is om een pistenbully eroverheen te laten rijden.

Click. Click. Peace

En je punt van de weersoorspelling, dat is juist een reden om de sneeuw snel en goed aan te rijden, dan is de sneeuw beter geconserveerd. Dat een piste dan net te weinig sneeuw heeft om goed open te kunnen dat kan…

Click. Click. Peace

Was dat niet afgelopen winter, dat er in ik weet niet meer wel Frans gebied een klas met schoolkinderen in een lawine terecht kwamen, nadat ze achter hun docent aan een zwarte piste afgingen?

Born to Ride

En toch is de ene pistedienst de andere niet. Sommige pistediensten zijn liever lui dan moe, terwijl anderen bereid zijn “that extra mile” te gaan om een piste open te houden.

Vorig jaar in Chatel meegemaakt: bij het minste of geringste gooien ze de dalafdaling dicht (verse sneeuw was het probleem niet). Dat mensen daar lak aan hebben vind ik begrijpelijk.
@matthias123

Inderdaad, http://www.telegraaf.nl/buitenland/25001360/__Scholieren_ond…

*bericht bewerkt door havana op 19 jan 2017 11:17

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana misschien dat er juist door de hoeveelheid verse sneeuw een hoog lawine gevaar op de hellingen rondom die piste was… Zeker dalafdalingen die houden ze het liefst ten alle tijde open…

Born to Ride

@havana Dit is natuurlijk heel lastig discussiëren zo. Want ik was er niet bij. Maar een groot gebied als Chatel die weten echt wel wat ze doen. En er kunnen vele redenen zijn om pistes dicht te gooien. Die voor een gebruiker niet zomaar te zien zijn.

Ook kan het zijn dat bij 100 passages alles goed gaat, maar er gewoon geen duizenden skiërs en boarders over een helling kunnen. Dan zullen die eerste 100 zeggen, ‘kan makkelijk open’ maar nummer 999 vraagt zich af waarom zo’n slechte piste in vredesnaam open is…

Als ze bij een geopende piste vanwege slechte sneeuwcondities tientallen keren per dag reddingen moeten uitvoeren dan kan ik me voorstellen dat ze een piste dichtgooien. En zoals @Matthias123 zegt dalafdalingen houden ze echt ze lang mogelijk open.

Click. Click. Peace

Je vergeet één reden waarom een piste gesloten kan zijn

  • de pistedienst heeft geen zin of tijd om de piste te prepareren

Geen tijd komt vooral aan het begin van het seizoen nogal eens voor. Geen zin helaas ook, bepaalde gebieden zijn er berucht om (PDS bijvoorbeeld).

havana op 19 jan 2017 11:01

In La Plagne is dit ook een oud zeer.

In Ischgl wordt het onderste deel van afdaling 7 vaak 's middags afgesloten. Ik heb daar diverse keren enigszins gefrustreerd gestaan, totdat ik een keer aankwam en men net bezig was met afzetten en de kans kreeg te vragen waarom. Ik heb toen een goede uitleg gekregen. In dit geval gaat het om de vrij steile berg naast de piste (ca. 1000 m hoog) waar veel sneeuw op ligt die 's middags als het warmer wordt vrij makkelijk los kan komen. Omdat de piste in een soort trechter eindigt komen lawines bijna altijd op de piste. En als je goed keek kon je ook diverse oude lawines zien die op de piste zijn geeindigt. Dus terecht afgesloten en mijn frustraties waren weg.

Kom ik meteen op een punt wat zou kunnen helpen te voorkomen dat mensen toch over een afgesloten piste gaan: maak duidelijk waarom de piste is afgesloten. Zet een bord met uitleg neer, sommige gebieden doen dat als er pistemachines aan het werk zijn. Voor mij helpt dat in ieder geval

Een skigebied wordt beheerd door 1 of meerdere bedrijven. Deze bedrijven werken met werknemers net zoals we dit kennen in ons land. Als ik mijn werk niet doe omdat ik geen zin heb zal ik niet lang op mijn stoel zitten. Ik denk dat dit voor pistiers net het zelfde is. M.a.w. geen zin lijkt me onmogelijk.
Dat er bespaart wordt op personeel op minder drukke momenten lijkt me dan wel weer mogelijk. En dat kan natuurlijk voor frustratie zorgen want de pas is even duur.

Zelf heb ik enkele keren een gesloten dal afdeling genomen. Deze was duidelijk gesloten door een tekort aan sneeuw. Voor enkele skiërs was dit geen probleem maar voor een massa was het gewoon onmogelijk.
Ik heb dat enkel geriskeerd omdat ik er over was gegaan met de lift en gezien had dat het haalbaar was.

Ik heb altijd zoiets van

-staat er alleen een bordje; dan is ie niet voor iedere beginner goed te doen; maar een beetje skieer komt prima beneden

  • is er een lintje gespannen hebben ze liever niet dat je er af gaat en als ze echt niet willen dat je naar beneden gaat dan is de piste met netten afgesloten.

En toch is de ene pistedienst de andere niet. Sommige pistediensten zijn liever lui dan moe, terwijl anderen bereid zijn “that extra mile” te gaan om een piste open te houden.

Vorig jaar in Chatel meegemaakt: bij het minste of geringste gooien ze de dalafdaling dicht (verse sneeuw was het probleem niet). Dat mensen daar lak aan hebben vind ik begrijpelijk.

Deze reactie geeft wat mij betreft al aan dat men te gemakkelijk denkt over het skien van een afgesloten piste…

En wie zegt dat ik eroverheen heb geskied?

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Is in de 3 Vallées de piste Raffort ooit open? Wel een paar keer gedaan.

En wie zegt dat ik eroverheen heb geskied?

havana op 19 jan 2017 13:19

Dat hoor je mij niet zeggen, maar het feit dat mensen denken dat een piste afgesloten is ‘omdat men geen tijd of zin heeft om te prepareren’, maakt de beslissing om toch die afgesloten piste te skien makkelijker…

Als men bewust is van de gevaren van het skien van een afgesloten piste en er op vertrouwt dat de pisteurs echt wel weten wat ze aan het doen zijn, laat je het wel uit je hoofd :).

@havana
[…]

Ook kan het zijn dat bij 100 passages alles goed gaat, maar er gewoon geen duizenden skiërs en boarders over een helling kunnen. Dan zullen die eerste 100 zeggen, ‘kan makkelijk open’ maar nummer 999 vraagt zich af waarom zo’n slechte piste in vredesnaam open is…
[…]

Rogier op 19 jan 2017 11:23

Dit heb ik ook wel eens meegemaakt: een handige maar rode en smalle verbindingspiste in St Jean: aan het eind van de dag was die zo verijst en ingesleten dat íédereen: jong oud, dik dun, beginner gevorderd, compleet in ploeg naar beneden klungelde. Echt gevaarlijk, want het was stijl en smal en iedereen kon alleen op een slakkengang naar beneden.
Uiteindelijk is deze piste (2 dagen te laat) dan ook echt dichtgegooid na menig gevaarlijke situatie.

Dit is dus het tegenovergestelde/aanliggende probleem: inderdaad de piste open houden om mensen van dienst te kunnen zijn met als gevolg dat men rond 4 uur 's middags hele spektakels hebt op doodenge pistes…

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik vraag me dikwijls af waarom er vaak geen pistes open gaan die een degelijke sneeuwkanonneninstallatie hebben, dit na een periode met genoeg vorst (zoals de afgelopen week).

Voorbeelden zijn de zwarte piste la fare in Vaujany en de zwarte 8 in Goldeck, er zijn vast nog wel wat voorbeelden te vinden, dit is volgens mij echt een gebrek aan motivatie omdat het maar laagseizoen is, het seizoen nog lang is of ik weet niet waarom nog.

Aan lawinegevaar kan het niet liggen want er is in bovenstaand voorbeeld van Goldeck echt niet zoveel verse sneeuw gevallen. Ook hebben ze tijd genoeg gehad voor veiligheidsmatten etc. te leggen.

Ik begrijp niet, dat mensen soms zo moeilijk moeten doen.En vooral niet als ze boos zijn als een piste afgesloten is.

Als een piste is afgesloten, dan is hij afgesloten.Punt. Dan kies je gewoon voor een andere piste. Niet zo moeilijk toch?

Om dan maar te gaan roepen, dat ze lui zijn, de bordjes niet voor jou gelden, de mooie poeder lonkt ect ect ect… vindt ik gewoon niet slim.

De mensen die deze pistes afsluiten, wonen en werken in dit gebied waar jij te gast bent. Zij weten het beslist beter dan “alle toeristen die even een weekje komen skiën/boarden”. De piste wordt afgesloten, om te zorgen dat oa deze “toeristen” niets overkomt. Voor je eigen veiligheid dus. Dat is juist fijn, dat ze zo aan hun gasten denken.

Wil je toch weten waarom een piste afgesloten is, vraag het dan netjes. Ze vinden het beslist niet erg, om het je uit te leggen.

*bericht bewerkt door Maartje op 19 jan 2017 15:13

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Quote: “Dit is een hele goede vraag. Want veel mensen denken dat gesloten pistes ongevaarlijk zijn.”

Nou ben ik misschien een enorme schijthaas die zich snel voegt naar regeltjes maar ik ga er vanuit dat als een piste gesloten is het wel te maken zal hebben met veiligheid. En of dat nu uitstekende rotsen, niet genoeg sneeuw, geen vangnetten of geen werkende lift is: het komt allemaal neer op veiligheid.

Ik snap echt niet dat mensen een afgesloten piste ‘im Frage stellen’. En ik snap al helemaal niet dat mensen toch de piste op gaan.

En wie zegt dat ik eroverheen heb geskied?

havana op 19 jan 2017 13:19

Niemand!

Click. Click. Peace

@Marieke
Is toch leuk om over bijvoorbeeld kunstsneeuw bulten heen te springen?

A winter without powder isn't a winter!

@Marieke
Is toch leuk om over bijvoorbeeld kunstsneeuw bulten heen te springen?

Joostw op 19 jan 2017 16:04

Ik weet niet of jouw reactie serieus is ;-) maar stel je maakt een flinke duikeling en kunt niet meer verder en hebt hulp nodig: wat doe je dan (in je eentje)? Plus er moet hulp ingeroepen worden om jou te komen helpen. Nah…lijkt mij niet de bedoeling. Plus ik ben een te grote angsthaas om over grote bulten heen te springen :-)

Hoe zit het met de verzekering bij een ongeval op een afgesloten piste?
Eerste vraag die ze mij stelden voor mijn operatie na een zwaar skiongeval was zelfs of ik op de piste was… en die kosten kunnen hoog oplopen bij redding…

Was dat niet afgelopen winter, dat er in ik weet niet meer wel Frans gebied een klas met schoolkinderen in een lawine terecht kwamen, nadat ze achter hun docent aan een zwarte piste afgingen?

Matthias123 op 19 jan 2017 11:16

Dat was in Les Deux Alpes op belcombe 2 als ik me niet vergis.
Die docent had beter moeten weten, een pak verse sneeuw op een behoorlijk stijle gesloten zwarte piste.
En dan toch er op gaan gaan met kinderen die nog “beginners” waren.

En dan overleeft die docent het wel maar een aantal kinderen niet.
Vreselijk.

*bericht bewerkt door Anon5710 op 19 jan 2017 16:55

Paar jaar geleden met Nieuwjaar naar Risoul/ Vars geweest. De hele week was onze dalafdaling naar het ski-in/ski-out hotel dicht. Toch de hele week deze afdaling 's avonds genomen. En we waren zeer zeker niet alleen. De eerste dag dachten we zelfs dat ie gewoon open was, zo druk was het. Zelfs ouders met kleine kinderen etc. En de piste lag er heel goed bij. Nu ben ik normaal de laatste om van een gesloten piste te gaan, maar omdat we ze al eens (per ongeluk) deden, denk je de dag erna “het kan toch geen kwaad”… De rede waarom deze toe was? Helemaal beneden was er een ijsplek en staken wat takken uit de grond. Maar als je gewoon wat deftig uitkeek, kwam je veilig beneden.

Hoe zit het met de verzekering bij een ongeval op een afgesloten piste?
Eerste vraag die ze mij stelden voor mijn operatie na een zwaar skiongeval was zelfs of ik op de piste was… en die kosten kunnen hoog oplopen bij redding…

Loomans op 19 jan 2017 16:47

Hangt van verzekering tot verzekering af.

Het is nog wel aardig om onderscheid te maken in de manier waarop een piste “gesloten” is. Als het met een hek en bord is afgezet, dan is het een duidelijke zaak. Dan kan er van alles aan de hand zijn. Echter: in veel gebieden kiezen ze ook voor wat dubbele informatievoorziening over het open/gesloten zijn van pistes. Om te beginnen zijn de informatieborden niet altijd accuraat. Pistes die gesloten zijn, worden als open weergegeven. En andersom. Dus als je goed geïnformeerd op pad gaat, dan nog kan het anders zijn dan je denkt. En dan heb je soms ook pistes waarbij één bordje een beetje aan de rand van de piste is neergezet. Maar verder niks… Formeel is die dan natuurlijk dicht, maar voor je het weet ben je langs het bordje. En ik heb ook weleens meegemaakt dat het enige bordje middenop de piste omver was gewaaid. Omdat ook op de infoborden stond dat de betreffende piste gewoon open was, ben ik er in volle overtuiging vanaf geskied. Wat me op een forse reprimande van het liftpersoneel beneden kwam te staan. Mijn conclusie: naast zwart en wit, is er ook nog een heel grijs gebied.

En zoals sommigen ook al aangeven: er zijn gebieden die bepaalde pistes (en liften) alleen open doen in het hoogste hoogseizoen. Op die manier kunnen ze in de minder drukke weken aanzienlijk op personeel besparen. Als gast voel je je dan weleens wat genaaid, je bent immers verleid door een gebied met zoveel liften en kilometer piste. Als ze dat vervolgens niet kunnen bieden, is er toch sprake van enige misleiding. Hetzelfde geldt in de laatste week/weken van het seizoen. De spoeling aan gasten wordt dan steeds dunner en ook al ligt er nog voldoende sneeuw: langzaam aan beginnen ze toch steeds meer pistes af te sluiten.

Dus als je goed geïnformeerd op pad gaat, dan nog kan het anders zijn dan je denkt. En dan heb je soms ook pistes waarbij één bordje een beetje aan de rand van de piste is neergezet. Maar verder niks… Formeel is die dan natuurlijk dicht, maar voor je het weet ben je langs het bordje.

77steve op 19 jan 2017 17:08

Dat heb ik al een paar keer meegemaakt. Als je een piste sluit, plaats dan van die oranje gaas langs de gehele piste ingang niet een klein bordje dat je te makkelijk over het hoofd ziet.

*bericht bewerkt door moderator op 19 jan 2017 17:12

Wederom interessant stukje :)
Afgelopen december bij soort van per ongeluk op een afgesloten piste terecht gekomen in Tignes. De rechter helft was netjes van een bordje voorzien en een lintje ervoor (zo bleek achteraf), maar de linker helft van de piste was niets daarvan te zien. Van bovenaf leek het een gewone piste, netjes geprepareerd etc. maar eenmaal halverwege was boel al een stuk minder netjes geprepareerd, maar nog best begaanbaar. Nog iets lager kwam plots de pistebully ons tegemoet en hadden we toch we inmiddels al wel de indruk dat dit deel toch nog niet open was… En eenmaal onderaan aangekomen was er inderdaad geen weg meer terug, behalve dan in de bus stappen… Daarna toch maar eens boven gaan kijken, en toen bleek dus inderdaad dat de piste wel degelijk afgesloten was, maar op de linker helft van de piste was dat onmogelijk te zien…

Dus zelfs als je niet bewust ervoor kiest om een afgesloten piste te skien kan het toch voorkomen dat je in zo’n situatie terecht komt, en dan is dit artikeltje toch wel erg handig om eens gelezen te hebben. Ik zou bijvoorbeeld nooit aan een kabel van de pistebully hebben gedacht, wat heel lelijk uit kon pakken als die er was geweest.

Komt vanuit dit artikel al een volgende stomme vraag: wat is de kabel van de pistebully? Ik ggogle wel even hoor, ben nieuwsgierig aangelegd :-)

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie