Wat is een skiroute?

Rogier op 10 januari 2017· 35 reacties

null

De leukste vragen en meest intersante vragen komen langs in de ‘domme vragen’ reeks. Vandaag een een vraag waar maar weinig mensen precies het antwoord op weten: (heb jij een wintersport gerelateerde domme vraag stuur deze door naar rogier@wintersporters.nl)

Wat is een skiroute? Wat kan en mag je verwachten op skiroutes, en in hoeverre ben je verzekerd op ski routes?

Goede vraag

Als eerste wil zeggen dat ik dit helemaal geen domme vraag vind. Want maar weinig mensen weten precies wat een skiroute is. Er is ook veel onduidelijkheid over skiroutes. Voor de grens van waar je nog op het gecontroleerde deel van de skiroute zit is bij veel mensen onbekend. Om antwoord te geven heb ik gebruikt gemaakt van de wePowder Safety Academy, een aanrader als je meer wilt weten over off-piste veiligheid.

Skiroute

Een skiroute is een afdaling die gemarkeerd is, deels gecontroleerd wordt door de pistedienst, maar niet geprepareerd wordt. Je kan op een skiroute daarmee heel laagdrempelig kennis maken met skiën en snowboarden in niet geprepareerde sneeuw. Skiroutes zijn niet in alle skigebieden beschikbaar, maar als ze er zijn, dan vind je ze gewoon op de pistekaartjes van skigebieden. Skiroutes kunnen net zoals pistes, geopend of gesloten zijn.

Op een skiroute in Les Quatre Vallées
Op een skiroute in Les Quatre Vallées

Gemarkeerd

Een skiroute wordt gemarkeerd door borden die in het midden van de route staan. Tot 25 meter links en rechts van een dergelijk bord bevind je je op de skiroute, verder daar buiten ben je off-piste. Dit in tegenstelling tot een piste, waarbij de borden of stokken aan beide kanten van de piste staan en de piste zich binnen deze stokken bevindt.

Gecontroleerd

Een skiroute wordt (deels) gecontroleerd door de pistedienst. Is een skiroute geopend dan kun je er vanuit gaan dat deze veilig is, mits je binnen de 25 meter marge van een skiroute bord blijft. Dit is ook direct een belangrijk verschil met een normale piste. Want waar je bij een normale piste direct merkt dat je off-piste bent (de geprepareerde piste houdt op en je komt in diepere of zwaardere sneeuw), merk je dit verschil op een skiroute niet, omdat deze naadloos over gaat in off-piste terrein. Je kan dus niet te ver afwijken van de palen.
Houd er daarom rekening mee dat er verder niets wordt gemarkeerd op een skiroute. Dat wil zeggen dat er geen stootkussens om eventuele bomen zitten en ook die mooie netten die je beschermen tegen een eventuele val in een (kleine) afgrond vind je er niet terug. Daarnaast wordt een skiroute niet op achter gebleven wintersporters gecontroleerd op het einde van de dag. Ook kun je soms best flinke rotsen tegenkomen in een skiroute.

Knallen tussen de buckels
Knallen tussen de buckels

Geprepareerd

Een skiroute wordt nooit geheel geprepareerd en je kunt er alle soorten sneeuw tegenkomen. De realiteit leert dat skiroutes snel veranderen in buckelpistes en dat juist daarom de neiging bestaat om buiten de 25 meter marge van een skiroute bord op zoek te gaan naar betere sneeuw. En dan ben je dus off-piste!

Weten wat je doet!

Om veilig op een skiroute te kunnen skiën moet je dus wel weten wat je doet. Ten eerste moet je prima overweg kunnne met buckels, wat daar ga je er hier genoeg van vinden. Ten tweede moet je ook kunnen inschatten waar gevaarlijke punten zich bevinden (bomen, rotsen, afgronden) en moet je ook zelf de 25 meter regel in acht kunnen nemen en houden.

Ben je verzekerd?

Als je 25 meter naast de markeringen bljft ben je nog in het skigebied en ben je dus gewoon met een gewone wintersportverzekering verzekerd. Maar mocht je echter net buiten die 25 meter-zone komen, dan ben je opeens niet meer verzekerd als je skiverzekering geen off-piste dekt.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Oe, leuke post weer! Ik vond het namelijk ook niet altijd even duidelijk (want ik wilde graag ‘de skiroute’ van het gebied doen… bleek hij niet geprepareed… huh… ;)).
En ook in een wintersportfilmpje zegt Kristy ‘schrik er niet van dat het een skiroute is, want hij is echt goed te doen’. De verwarring was bij mij als beginner compleet: bedoelt ze nou dat skiroutes normaal zo saai zijn, dat deze ‘eindelijk eens goed te doen’ is, of dat skiroutes normaal bizar moeilijk zijn en nu er eentje is die dan eindelijk geschikt is voor de stervelingen onder ons? ;P
Kortom: ik begon vol gemengde gevoelens aan m’n eerste skiroute ;)

*bericht bewerkt door Quisa2 op 10 jan 2017 15:37

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

bedoelt ze nou dat skiroutes normaal zo saai zijn, dat deze ‘eindelijk eens goed te doen’ is, of dat skiroutes normaal bizar moeilijk zijn en nu er eentje is die dan eindelijk geschikt is voor de stervelingen onder ons? ;P

Quisa2 op 10 jan 2017 15:36

Dat tweede denk ik.

Skiverzekering?

Ja, sneeuw is koud en glad. Maar het heeft nog andere voordelen ook.

Binnen 25 meter van de markeringen val je onder de gewone verzekeringen, want het is een “ongeprepareerde” piste.

Weer een hele leuke vraag en zeker 1 waarop ik het antwoord niet wist,
Nog even een extra vraag:

Op bijvoorbeeld de pistekaart van SFL zijn alle skiroutes zwarte stippellijnen, maar sommige hebben een geheel rood blokje (ruitje of hoe je het ook wilt noemen) en sommige met een zwarte rand eromheen. Zegt dit iets over moeilijksheidsgraad of betekent het iets anders?

link naar de kaart:

null

Weer een hele leuke vraag en zeker 1 waarop ik het antwoord niet wist,
Nog even een extra vraag:

Op bijvoorbeeld de pistekaart van SFL zijn alle skiroutes zwarte stippellijnen, maar sommige hebben een geheel rood blokje (ruitje of hoe je het ook wilt noemen) en sommige met een zwarte rand eromheen. Zegt dit iets over moeilijksheidsgraad of betekent het iets anders?

Geen idee of dit gestandaardiseerd is maar in de Kitzbuheler alpen stonden de zwarte omlijnde pistes aangegeven als “extreme” skiroutes.

En dan heb ik ook nog gelijk een “domme” vraag : Stel ik krijg een ongeluk op de piste en kom daardoor naast de piste tot stilstand. Valt het dan nog steeds onder een “gewone” wintersport verzekering?

@McMeany Ik denk dat het net zoals bij de voetbal is, waar de overtreding wordt gemaakt wordt een vrije schop gegeven. Daarom denk ik dat het bij skien net zo is, als je op de piste valt en je glijdt van de piste dan ben je gewoon verzekerd want de plaats van vallen is op de piste.
Het zou te zot zijn als je van een Harakiri valt en alles breekt omdat je doorglijdt van de piste af, wat regelmatig gebeurd, en dan ook nog alles zelf moet betalen omdat je off piste bent gegaan.

A winter without powder isn't a winter!

@Rogier: Misschien nog belangrijk te vermelden is dat de definitie van skiroutes per skigebied soms verschillend worden gehandhaafd. Zo zijn er skigebieden die skiroutes gewoon prepareren (bijv. Mellau-Damüls of alleen in het naseizoen in Engelberg), maar ook skigebieden waarin skiroutes niét gecontroleerd worden. Zie hieronder dit voorbeeld:

null

@Frans Klopt, maar het probleem daarbij is dat men met gesicherd soms ook weer andere zaken bedoelt. Want men zal de hellingen wel tegen lawines ‘sicheren’, maar rotsen krijgen vaak geen stootkussen en afgronden worden ook niet altijd goed afgezet.

Click. Click. Peace

Op de felhorn in kleinwalsertal stond er boven aan een skiroute duidelijk een bordje nicht gesichert. Gelden hier dan de regels van het gebied zelf?

*bericht bewerkt door clubbrugge op 10 jan 2017 19:18

No sweat no glory

@McMeany Goeie vraag, maar wees niet bang over het algemeen zal het als piste-ongeluk worden gezien. Maar als je wel echt aan het off-piste skiën bent en dat wil zeggen al meteen naast de afzetting van de piste dan zullen verzekeraars snel zeggen dat je off-piste bezig was. Daarom raad ik een verzekering aan die beide verzekert dan zit je altijd goed.

Click. Click. Peace

@Frans Klopt, maar het probleem daarbij is dat men met gesicherd soms ook weer andere zaken bedoelt. Want men zal de hellingen wel tegen lawines ‘sicheren’, maar rotsen krijgen vaak geen stootkussen en afgronden worden ook niet altijd goed afgezet.

Rogier op 10 jan 2017 19:18

Dus als je valt op een skiroute waar nicht gesichert staat en je breekt iets puur door de val en niet door een rots of dergelijk ben je wel gewoon verzekerd? Of zie ik dit verkeerd, of is dit eerder een punt ter discussie waar de lijn zeer dun is?

No sweat no glory

@clubbrugge Als het skigebied de skiroute heeft geopend zal je in principe verzekerd zijn. Maar nogmaals dit zijn grensgevallen en verzekeringen keren liever niet uit dan wel. Dus daarom is een goede wintersportverzekering zo ontzettend belangrijk. Eentje waar je niet bang hoeft te zijn voor dit soort vragen.

Click. Click. Peace

Gewoon steeds met een buddy skiën.
Die kan je dan ook binnen de veilige afstand sleuren na een val :-) :-) :-)

Glij blij door die brei :-)

:-)

Click. Click. Peace

Of niet vallen en indien toch, dan niets breken. Een verzekering dekt alleen financiële schade.

Mooi plaatje van Les Quatre Vallées trouwens. Prachtig gebied met heel mooie skiroutes! Veel pistes zijn er ook prachtig. Top gebied! :)

@rogier en @joostw bedankt voor jullie reactie. Dit leek mij ook het meest logisch. Maar voor de zekerheid van de week nog maar even de polis nalezen…

Maar skiroutes zijn dus per definitie moeilijk? :o balen… ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Skigebieden markeren soms pistes als skiroute vanwege een afwijkend karakter. Zo zijn er in Lech twee uitzonderingen. De 177 Zugertobel is een piste die zeer makkelijk is, beginners zullen vanwege de hellingen niet in de problemen komen. Ik heb ook nooit meegemaakt dat de piste niet is geprepareerd (en anders is deze gesloten). Reden in dit geval is het lange vlakke stuk aan het eind, beginners (en snowboarders) kunnen hier behoorlijk stuk gaan. Vanwege het vlakke karakter van de piste acht ik deze niet te doen indien niet geprepareerd, de sneeuw zal dusdanig afremmen dat het een wandeling van vele kilometers wordt.
De 215 Langerzug is het tegenovergestelde. Ook deze piste is vrijwel altijd geprepareerd (nooit meegemaakt dat dat niet het geval was). Deze piste is echter extreem stijl zodat deze ook redelijk geoefende skiërs en boarders in de problemen kan brengen, zeker als de piste wat harder is. Op deze piste worden wel eens wedstrijden gehouden en dan worden snelheden van tegen de 250 km/h gehaald.
In beide gevallen wordt de (officieel onterechte markering) gebruikt om minder goede skiërs te vrijwaren van problemen en dat is altijd een goede zaak.

@rogier en @joostw bedankt voor jullie reactie. Dit leek mij ook het meest logisch. Maar voor de zekerheid van de week nog maar even de polis nalezen…

McMeany op 10 jan 2017 22:44

Gewoon even bellen en vragen de dekking per e-mail te bevestigen :). Ervaring mee, de reacties waren voor mij aanleiding om naar een andere verzekeraar over te stappen zodra off-piste een serieuze optie werd.

Edwin van Riel

@Quisa2 Niet altijd heel moeilijk hoor. Maar het zijn wel vaak rode pistes die niet geprepareerd zijn.
@skibeest En van die snelheden weet je dat zeker? Want dat zijn ongveer de wereldrecord ski-de-vitesse snelheden? Heb je een bron want ik vind dat wel interesant.

Click. Click. Peace

@Rogier: Het betreft een helling van 142%, geen kattepis dus. Het gaat inderdaad om ski-de-vitesse en het laatste record (2002?)is volgens mij van Harry Egger en staat op 248.28 km/h:

Lech - Speedskier Harry Egger hat am Mittwoch auf der neuen Strecke am Rüfikopf in Lech am Arlberg einen neuen Weltrekord erzielt. Nach drei Wochen Vorbereitung und Probefahrten hat der Osttiroler Extremsportler 248,28 km/h erzielt und damit ein wenig an der angepeilten “Schallmauer” von 250 km/h gekratzt. “Wahnsinn, eine unglaubliche Fahrt”, kommentierte der alte und neue Weltmeister seinen Rekord. Laut Internet-Homepage (http://www.harry egger.com). ist mit dem neuen Weltrekord die “Saison erfolgreich beendet”.(APA) -

Duidelijk! Dat zijn inderdaad de snelheden van nu, het wereld record is nu net iets boven de 250 (in Vars vorig jaar) een erg bijzondere sport…

Click. Click. Peace

Inderdaad, record is nu 254.958km/h en staat op naam van de Italiaan Ivan Origon (en volgens mij had zijn broer die dag eerst het record te pakken). Dames gaan overigens ook behoorlijk hard, op dezelfde dag ging Valentina Greggio, eveneens uit Italië 247.038 km/h. Dat zijn absurd hoge snelheden.

@skibeest Yep! Ik zal eens kijken of ik in vars een reportage kan maken als ze de wedstrijd weer houden.

Click. Click. Peace

Super interessant, dat van die 25 meter wist ik echt niet.
Enorm bedankt voor de mooie uitleg.

[…] zegt Kristy ‘schrik er niet van dat het een skiroute is, want hij is echt goed te doen’. De verwarring was bij mij als beginner compleet: bedoelt ze nou dat skiroutes normaal zo saai zijn, dat deze ‘eindelijk eens goed te doen’ is, of dat skiroutes normaal bizar moeilijk zijn en nu er eentje is die dan eindelijk geschikt is voor de stervelingen onder ons? ;P

Quisa2 op 10 jan 2017 15:36

Skiroutes hebben de naam moeilijk te zijn. Ik heb iemand hier zien schrijven “vele malen moeilijker dan een zwarte piste” maar dat vind ik overdreven. Je hebt vooral wat extra vaardigheden nodig om plezier te beleven aan een skiroute, ze zijn niet per se steiler, smaller of langer dan een lastige zwarte piste.
Natuurlijk moet je een bepaald niveau van skiën/boarden hebben: Je techniek moet vanzelfsprekend genoeg zijn dat je je aandacht bij het terrein kunt houden. Buckels en diepe sneeuw mogen geen probleem voor je zijn en je moet waar dan ook een korte bocht kunnen draaien en vrijwel op de plaats kunnen stoppen.
Dat “padvinden” moet je ook leuk vinden: Waar is het veilig, ontwijk ik de rotsen, heb ik goed overzicht over wat er aankomt. Waar kan ik mijn snelheid beperken zonder telkens op de rem te moeten en hoe houd ik zoveel mogelijk zichtcontact met mijn vrienden.
In bepaalde aspecten zijn ski-routes ook makkelijker dan pistes: Het is er rustiger en (vind ik) gemoedelijker, de snelheid ligt er veel lager en de ergste prutsers wagen zich er terecht niet.

@skibeest; we hadden vroeger ook zo’n snelheidsmonster in de persoon van Merijn Vunderink. Zijn uiteindelijke record is 243,9 Km/h. Ik heb Merijn een paar keer mogen assisteren bij zijn speedsport op de Mt. Fort in Les Quatre Vallées. Daar werd hij in de eerste race vanaf de Mt. Fort derde en was de eerste mens op ski’s in Zwitserland boven de 200km/h. Super indrukwekkend! Hier een klein filmpje van zijn eerste podiumplaats.

Never ski faster than your guardian angel can fly!
Never ski faster than your guardian angel can fly!

@SanderKan: ik ken beide afdalingen in Verbier en Les Arcs, dat zijn niet eens skiroutes maar gewoon echte stijle off-piste stukken (de skiroutes liggen wat verder waar het minder stijl is). In het filmpje ziet het er helemaal niet stijl uit maar de meeste mensen zullen al bang worden als ze aan de rand staan, laat staan er over moeten en dan rechtdoor naar beneden, dat is gewoon een vrije val.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie