Beginnende snowboarders Zillertal Arena

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena

Wij zijn een groepje van 4 beginnende snowboarders en staan op het punt om op onze eerste snowboard vakantie te gaan naar Königsleiten. We hebben ons in Nederland al voorbereid door het nemen van een aantal weken les en hebben bewust gekozen voor Königsleiten omdat het beginners vriendelijk is.

Nu zijn we de piste kaart aan het inspecteren en zien we dat de dalafdaling naar Königsleiten vanaf de Gerlosplatte rood is, helaas heb ik daar niet eerder op gelet… (stom) Nu is mijn vraag; is het mogelijk om de lift terug naar beneden te nemen en zo de rode piste te omzeilen en zo nee zou deze piste goed te doen zijn voor beginners?

Hebben jullie verder nog tips voor beginnende snowboarders in Königsleiten?

Carrots!

Als ik naar het pistenplan kijk zie ik dit:

null

Het lijkt erop dat je dus niet bij het bergstation van de lift kunt komen per piste. Maar ben er nog nooit geweest dus weet niet hoe dit in de praktijk eruit ziet.
Er is ook een parkeerplaats bij de Plattenalm dus als je daar je auto neerzet hoef je in ieder geval niet over de rode piste

Gang is alles

Ik ken deze piste wel, en moet zeggen dat hij op een klein stukje na niet heel zwaar is, er zit onderaan een ietwat steil stuk in, maar ik verwacht dat jullie hier geen problemen mee ondervinden. Toen ik er was was deze wel ijzig op het einde van de dag, maar destijds was het sneeuwdek ook niet geweldig en was er sprake van veel kunstsneeuw

Aan het einde van de dag zijn bijna altijd de dalafdalingen ijzig + veel buckels

Gang is alles

Even een toevoeging, ik verwacht niet dat ze je zomaar met de lift naar beneden laten gaan. Een andere optie is aan de andere kant van de gerlosplatte naar beneden en de gratis skibus naar konigsleiten nemen

Bus gaat naar heel af en toe vanaf de andere kant. Deze rood is niet heel zwaar, maar je kan daar gewoon de lift pakken hoor!

Verder voor beginners is boven bij gerlos ook erg fijn, 1 grote brede vlakte met blauwe pistes.

Naar mijn weten kan je met iedere stoeltjeslift/gondel terug naar beneden. Maar zou het gewoon op eigen kunnen doen. Die betreffende piste is goed te doen, alleen het laatste stukje na het bruggetje is even stijl. Maar als je snelheid aanpast naar je eigen kunnen moet het zeker lukken! Eens moet de eerste keer rood zijn en zo leer je de techniek ook weer een beetje!

110% snow addicted

Naar mijn bescheiden mening kan piste 70 toch best pittig zijn voor een beginner. Zeker als er al een dag boarden in de benen zit. Als je de blauwe piste 71 links aanhoudt, kom je bij de Plattenkogel X-press 1 uit, welke je gewoon naar beneden kunt pakken.
Vanuit Königsleiten richting de Gerlosplatte is makkelijker, tot je bij het bruggetje komt. Het bruggetje is soms ijzig, en de piste die volgt is rechtdoor vrij stijl. Ga hier helemaal naar links, daar kan je via de linkerkant van de piste naar beneden over een kort pittig blauw afdalinkje. Ligt er lekkere sneeuw, dan is piste 70 en de route vanuit Kónigsleiten (eenmalig) goed te doen voor een beginner.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Sander19 Neeneneneneneneeeeeeeeee
Lees dit topic maar eens: https://www.wintersport.nl/forum/topic/149003
Ook is er in het gebied van Warth Schröcken bijvoorbeeld geen een lift waarmee je terug naar beneden mag

Gang is alles

@Sander19 Neeneneneneneneeeeeeeeee
Lees dit topic maar eens: https://www.wintersport.nl/forum/topic/149003
Ook is er in het gebied van Warth Schröcken bijvoorbeeld geen een lift waarmee je terug naar beneden mag

Jesper op 28 dec 2014 01:07

Correct me if I’m wrong, maar volgens mij is er in de Zillertal Arena geen lift die je niet naar beneden kan/mag pakken. Tenzij je het bij een sleeplift probeert :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

t lijkt me sterk dat je in t zillertal in elke lift naar beneden mag, zeker in onkoppelbare liften is dit vaak illegaal. in veel liften mag dit echter wel, en als ik me het goed herrinner heb ik wel eens wandelaars in deze lift naar beneden zien gaan, desalniettemin zal lift personeel niet blij zijn als je elke dag aan t eind bovenaan staat of je mee naar beneden mag

Heb daar nog geen lift meegemaakt waar het niet kon en bijna overal heb je ook gewoon een toegang voor de rit naar beneden net zoals naar boven.

Vanuit konigsleiten naar gerlosplatte kun je trouwens ook slechts een kleine afdaling maken naar het bergstation van de sonnenwendkopf. Als je dan deze gondel naar beneden neemt zit je meteen bij de gerlosplatte.

@Sneeuwbaard Dat weet ik niet :P
Maar uit eigen ervaring lijkt het me sterk dat je in elke lift naar beneden kan

Gang is alles

Ik ben van mening dat je rood ook gewoon mee moet nemen het is immers het moment dat je er van kan leren want dat kan alleen in de alpen, blauw hebben we hier indoor ook wel ;)
Belangrijkste is vertrouwen hebben in jezelf een verantwoordelijk boarden volgens de piste regels en als je dat vervolgens op je eigen tempo doet komt het echt wel goed zolang je maar geen zwart neemt, ik weet dat als wij van Gerlos naar Koningsleiten wilden dat je dat alleen met een zwarte piste kon maar mijn vrouw nam daar toen wel de lift naar beneden.
Just suck it all up and enjoy! ;)

Ik ben ook een beginner en heb toch wat dingen gedaan die achteraf beter konden.

Tips:

  • Er is een verschil tussen blauw en blauw. En tussen blauw en blauw-blauw.
  • Vind het blauwste van het blauwste. Je mag daar vanaf zodra je met vertrouwen kunt draaien.
  • Ga niet af op een pisteplan maar bij voorkeur op ervaringen van anderen.
  • Vermijd blauwe pistes met sleepliften. Scheelt stress en je valt nog genoeg zonder.
  • Brede pistes zijn geweldig, je hoeft je minder druk om anderen te maken.
  • Koop een “stomp pad”.
  • Handschoenen speciaal voor snowboarders (protectie) is erg handig.
  • Lees je in over hoe je moet vallen.
  • Bescherm je staartbeentje.

Bij gebrek aan ervaringen van anderen, zoek uit hoe lang je gewenste blauwe piste is en wat het hoogteverschil is tussen begin en einde. Langere pistes met weinig hoogteverschil verdienen waarschijnlijk de voorkeur.

Succes. :-)

Ben er vorig jaar nog geweest, volgens mij kon je niet met de lift naar beneden. De rode 10 is misschien wel wat steil, maar hij is ook lekker breed, dus ach… Gewoon rustig aan doen, dan kom je er wel. Mocht je de andere kant op gaan, richting Gerlos, dan kun je wel de krummback-x-press terug naar benenden pakken. Dan hoef je de zwarte 36 niet te pakken. Lift mag omhoog 6 man meenemen, naar beneden maar 2.
Verder is zillertal arena echt een leuk gebied. En aan het einde van de dag lekker een biertje pakken bij de Hannes Alm en als het mooi weer is, lekker op het terras hangen daar.

Bij Gerlos heb je inderdaad wel mooie blauwe pistes die voor beginners prima te doen zijn. Nadeel is wel dat je bij de terugweg dan weer een aantal rode pistes tegenkomt. Al kun je vast ook de bus pakken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

@Jesper @sneeuwbaard Weer wat geleerd! Zie inderdaad wel eens wandelaars de terugweg nemen en bij de liften bovenaan een toegangspoortje voor naar beneden.

@GiantPinkSpaceRabbit Als ik een tip mag geven: train je in NL helemaal suf en doe zo veel mogelijk techniek op zodat je in KL het hele gebied kan benutten en niet geremd wordt door rode pistes. Je zal zien dat jij na enkele dagen die rode pistes ook kan bedwingen!

110% snow addicted

@KarelT inderdaad. de Krumbach Xpress mag je naar beneden nemen om de zwarte piste te omzeilen. Gerlos is ideaal voor beginners, veel blauwe pistes. Daarnaast is ook de Platte goed te doen voor beginners. Er zijn veel brede en niet al te steile pistes. Ik denk dat de rode 70 voor beginners wel te doen is, ook deze is lekker breed. Gewoon op het gemakje naar beneden ;)

Je kan en mag gewoon met de Plattenkogel Express 1 mee naar beneden naar het dalstation. Van daar uit gaat er in de loop van de middag regelmatig een bus naar Konigsleiten, de Konigsleiten Dorfbus. De bustijden staan hier

http://www.zillertalarena.com/UserFiles/Media/wald-koenigsle…

Ik heb er een weekje waddeneilanden opzitten en wat een reacties! Hartelijk dank allemaal! Ik zit gemiddeld 5x per week 1 a 2 uur in een skihal in Nederland en heb veel lessen erop zitten. Zo hoop ik optimaal te kunnen genieten in Oostenrijk… Volgens mijn instructeur moet de gemiddelde rode piste onder goede omstandigheden weinig problemen opleveren. Ik ben alleen bang dat het een diepdonker rode piste is, dat is namelijk niet te zien op een pisteplan. Ik denk de eerste dag voornamelijk in het dorp op de oefenpistes te blijven en zo langzamerhand richting de hogere pistes te gaan. We kunnen altijd ervoor kiezen om met de auto naar de parkeerplaats bij de Plattenalm te rijden en zo de rode 70 te omzeilen mochten we het toch niet aandurven. Deze optie had ikzelf nog niet gezien, bedankt daarvoor! Zo kunnen we gelijk ter plaatse informeren om eventueel de lift terug te pakken.

Nu heb ik begrepen dat er voornamelijk ankerliftjes waren in Königsleiten zelf… Is dit zo? En zoja, zijn deze een beetje te gebruiken door beginnende snowboarders?

Nu hebben wij geboekt bij Almdorf homes. Heeft iemand hier ervaring mee? De ligging van ons appartement is nog niet duidelijk en de informatievoorziening laat te wensen over. Het is zover ik weet de bedoeling om ons te melden op het sleuteladres en daar een appartement aangewezen te krijgen. Weet iemand hoe dit in zijn werking gaat? Krijgen wij keuze of is er een random factor?

Carrots!

Hoi, ik vind de piste (70) terug absoluut niet diep rood. Als de leraar verwacht dat je rood aankan, dan is deze piste zeker goed te doen hoor ;)

Ik vind het persoonlijk altijd heel fijn skiën/snowboarden op de Platte. Het is hier meestal iets rustiger vergeleken met Köningsleiten en de pistes zijn heerlijk breed en overzichtelijk. Als ik beginnend zou zijn, dan zou ik dus zeker een aantal dagen naar de Platte gaan. Zoals ik hierboven ook al vermelde heeft Gerlos ook een aantal lekkere blauwe pistes. Terug richting Köningsleiten is ook geen probleem omdat je de lift (Krumbach Xpress) naar beneden kan nemen en zo de zwarte piste kan omzeilen.

Verder valt het aantal ankerliftjes in Köningsleiten enorm mee, veel moderne liften en gondels. Of bedoel je de ankerliftjes in het dorp zelf? Daar heb ik geen ervaring mee.

Fijne vakantie alvast!

Heb in konigsleiten altijd de sleepliften kunnen vermijden op die in de dorpsweide na. We zaten dan ook pal beneden de dorpsweide en dan is dat de snelste manier om bij de gondel te komen. Is echt maar een heel kort liftje en erg vlak, dus als je het indoor kan is dat een eitje.

Ik dacht eigenlijk dat ie blauw was…

Hij is echt prima te doen. Alleen t laatste stukje is wat stijler. verder is ie lekker breed; dus moet helemaal goedkomen. Gerlosplatte is ideaal voor beginners, veel makkelijke en rustige pistes. Veel plezier!

Ik moest even checken op de grote kaart, maar dacht eerlijk gezrgd ook altijd dat deze blauw was. Een hele breede glooiende piste. Ik zou me eerder zorgen maken vanuit Konigsleiten richting de Platte zoals ik het me nu kan herinneren…zat daar niet een brug die redelijk smal was of ben ik het even door elkaar aan het halen?

@Rene: als je vanaf de berg komt heb je eerst een stuk rood en daarna is er inderdaad een blauw slingerpad naar beneden (of gewoon een rode verder volgen) met op het eind een bruggetje. Je kan het echter ook vermijden door de Sonnenwendkopfbahn gondel die kant op te pakken. Vorig jaar hadden we iemand mee die het toch minder goed kon dan gedacht en die echt niet de paden of rode pistes af kon (alleen schuivend). Vandaar best handig geworden in kijken welke liften je wel kan pakken naar beneden en welke niet.

Plaats een reactie