Dalafdaling Zell am Ziller

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena

Goed nieuws voor de bezoekers van het Zillertal Arena die in Zell am Ziller starten. Vanaf volgend jaar zal er waarschijnlijk een rode dalafdaling van het middelstation van de Karspitzbahn (1305m) door de weilanden daaronder naar beneden lopen. Op zo’n 900 meter hoogte komt er een korte skiweg parallel aan de gewone weg. Hierna zal de piste een stuk door het steile bos lopen. Als laatste zal er nog een 290 meter lange skiweg komen tot net ten noorden van de zomer rodelbaan. Uiteindelijk komt de piste uit tussen de 2 gondels.

Ik heb even met Google Earth wat zitten tekenen wat waarschijnlijk het verloop van de piste zal worden:

null

Ook zal de volledige piste belicht worden door ongeveer 50 lichtmasten, waardoor er ook nachtski mogelijk is.

Voor alle informatie: (in het duits)
https://wwwstatic.tirol.gv.at/t3tiro/uploads/media/WFN_1398_…

Erg mooi project, maar toch wel riskant, aangezien de dalafdaling tot 575m gaat en op een westhelling ligt. Hierdoor zullen ze ook steeds flink moeten besneeuwen wanneer het kan, want bij een winter zoals vorig jaar zal deze dalafdaling nauwelijks open zijn. De piste is denk ik niet geschikt voor beginners, want zeker laat in de middag zullen er over het algemeen veel buckels liggen waardoor het skiën erg lastig wordt.

En als hij dan wel open is, heb je wel een geweldige afdaling vanaf het hoogste punt (Übergangsjoch (2500m) bij de Krimml X-press) van meer dan 7 km naar het dalstation van de gondels op 575 meter. Bijna 2000 hoogtemeters!

Kijk! hier word ik blij van!

Mooie Tekening HenriS,

Vorig jaar werd ons via het hotel al duidelijk dat ze bezig zijn met een dal afdaling. leuk om te lezen en te zien wat ongeveer de route wordt.

Voor mij nog meer reden om volgend jaar ook weer naar Zell am Ziller te gaan

Idd top nieuws
Helaas nog een jaartje wachten
Had toch een leuke trip/tocht geweest dit jaar vanuit HochKrimml (zit bij de Filtzstein)

Is er trouwens al wat bekend wanneer ze de Krimml express gaan updaten want dat blijf ik daar altijd een verschikkelijke lift vinden

@Togi, wat is er zo verschrikkelijk aan? Gewoon een koppelbare stoeltjeslift. Hij is best lang, maar daar kunnen ze weinig aan veranderen.

Of zijn er lange wachttijden? Bij mij viel het toen wel mee, maar ik was 3 jaar geleden voor het laatst in het Zillertal Arena…

Alleen een bubble zou al helpen.
Heb er iets te vaak ingezeten met veel wind en sneeuw (ook regelmatig in stil gehangen) en dan is ie wel heel erg koud.

Voor mij is het denk ik op dit moment de minst plezierige lift die ik ken

De oude Zweitausender in het gebied van Kitzbuhl was er ook zo een (en echte 2 zitter kuitenbijter waar je ook wel eens bleef hangen bij slecht weer)

Een bubble zal er niet opkomen omdat de lift dan nog gevoeliger word voor wind dan dat hij nu is.

Ze zeggen hier al 5 jaar dat er een dalafdaling gaat komen toch is het voor volgend jaar ook niet zeker.

  1. Er ligt nooit genoeg sneeuw tot in het dal voor de dalafdaling.

  2. dan blijfen de mensen veel langer boven hangen met alle nadelige gevolgen er bij.( piste prepareren, dronke mensen enz)

de verbinding met alpbachtal/wildschönau zal er denk ik eerder komen dan de dalafdaling.

Inderdaad, een bubble gaat er voor zorgen dat deze lift erg vaak zal moeten sluiten, waardoor de verbinding tussen Zell am Ziller en de rest van het gebied weg is.

Het is inderdaad nog niet zeker dat de dalafdaling er gaat komen. De kans is wel al vele malen groter dan de afgelopen jaren, de plannen zijn concreet. Alleen afwachten of ze deze zomer ook echt mogen beginnen met de aanleg van de piste en de besneeuwingsinstallaties.
Er ligt wel degelijk vaak genoeg sneeuw tot in het dal voor de dalafdaling. Alleen de winter van vorig jaar was een uitzondering. Er zijn altijd wel een aantal periodes in de winter waar ze tot in het dal kunnen besneeuwen, maar die moeten ze dan ook wel vol benutten met heel wat sneeuwkanonnen.

Punt 2 weet ik niet of het echt een probleem is, aangezien de bergrestaurants/hutten ook gewoon ongeveer tegelijk sluiten met de liften.

De verbinding met Ski-Juwel lijkt me erg onrealistisch en zal er ook niet komen. 13 km hemelsbreed van elkaar af, dat is nogal wat. Het plan voor de dalafdaling is daarentegen wel een realistisch (maar duur). Het is natuurlijk ook wel weer extra reclame, zo’n enorm lange piste naar het dal.

Leuk vooruitzicht. Nog deze kerst daar geweest.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Inderdaad, een bubble gaat er voor zorgen dat deze lift erg vaak zal moeten sluiten, waardoor de verbinding tussen Zell am Ziller en de rest van het gebied weg is.

Het is inderdaad nog niet zeker dat de dalafdaling er gaat komen. De kans is wel al vele malen groter dan de afgelopen jaren, de plannen zijn concreet. Alleen afwachten of ze deze zomer ook echt mogen beginnen met de aanleg van de piste en de besneeuwingsinstallaties.
Er ligt wel degelijk vaak genoeg sneeuw tot in het dal voor de dalafdaling. Alleen de winter van vorig jaar was een uitzondering. Er zijn altijd wel een aantal periodes in de winter waar ze tot in het dal kunnen besneeuwen, maar die moeten ze dan ook wel vol benutten met heel wat sneeuwkanonnen.

Punt 2 weet ik niet of het echt een probleem is, aangezien de bergrestaurants/hutten ook gewoon ongeveer tegelijk sluiten met de liften.

De verbinding met Ski-Juwel lijkt me erg onrealistisch en zal er ook niet komen. 13 km hemelsbreed van elkaar af, dat is nogal wat. Het plan voor de dalafdaling is daarentegen wel een realistisch (maar duur). Het is natuurlijk ook wel weer extra reclame, zo’n enorm lange piste naar het dal.

HenriS op 21 jan 2015 13:16

Zou een combibaan of 3S hier geen optie zijn?

❄️

Waarom zou je een 13 km lange Kombibahn bouwen als er niet eens een piste bij ligt? Met slecht weer en veel wind wordt je denk ik ook niet echt blij als je 13 km lang in een stoeltje moet zitten.

3S zou theoretisch mogelijk zijn, maar financieel gezien onwaarschijnlijk. Het gaat hier om meer dan de dubbele lengte van het project met Flachau - Zauchensee. Ook is het landschap anders, en moet de lift over meerdere dalen en bergkammen gaan. De kosten zullen dan rond de 100 - 150 miljoen euro liggen schat ik zo.

En dan nog misschien wel het belangrijkste probleem: De lifttijd.
Ik denk dat weinig mensen zin hebben om voor een dagje vanuit Zell -> Ski-Juwel -> Zell te gaan. Alleen al voor deze lift moet je dan bijna 1 uur heen en bijna 1 uur terug vrij houden.

De beste optie is dus hier om gewoon geen verbinding te maken :)

Wel is het zo dat de krimml-express wel heel vaak kapot is de laatste jaren, waardoor en dagen zijn dat je niet naar Gerlos kan(of zell). Misschien is een gondel gewoon het beste. Want zo’n koude stoeltjeslift is totaal niet ideaal, dus een gondel beschermt je goed tegen de kou en wind.

@Wessel. Toch lijkt mij een gondel ook niet echt een goed idee. Het beschermt wel goed tegen de kou en wind, maar de gondel zelf kan erg veel wind vangen, waardoor hij ook snel dicht zal gaan. Het is een beetje een lastige situatie daar bij de Krimml-Express.

werk al zo een 3 seizoenen in zell dit jaar als skileraar en heb deze dalafdaling vaak genoeg offpiste gedaan. Het is een westkam en zelfs als de zon zwak is zal de zon de sneeuw hier veel schade doen. zelfs na de dump van zaterdag is de sneeuw vannaf net onder het middelstation bijna helemaal verdwenen terwijl er in.het dal wel sneeuw ligt. zou het een slechte investering vinden en zo denken.bijna alle locals er over.

De zon zal zeker goed z’n werk doen om de sneeuw te smelten op die hoogte. Maar er zit dan nu ook nog wel een verschil tussen een piste besneeuwd en geprepareerd is en een ongeprepareerde skiroute . Die sneeuw blijft wel veel langer liggen dan poedersneeuw buiten de piste. Of het het geld en moeite om het te besneeuwen waard is, weet ik ook niet. Er is natuurlijk weer een kans dat de dalafdaling een heel seizoen niet open kan.

De skiroute onder de Ramsberglift bij Ramsau is ongeveer een helling met dezelfde westligging. Deze is ook ongeprepareerd en toch soms goed te skiën. Ik heb er in ieder geval een aantal keer met kerst een aantal jaar geleden veel mensen naar beneden zien skiën.

Tja, op zich lijkt het me een redelijke investering voor de Bergbahnen van Zell am Ziller als ze het goed aanpakken. Heel veel bezoekers missen in het gebied alleen nog een mooie dalafdaling. Hiermee zou het voor veel mensen misschien wel het ideale gebied worden.

Waarom zou je een 13 km lange Kombibahn bouwen als er niet eens een piste bij ligt? Met slecht weer en veel wind wordt je denk ik ook niet echt blij als je 13 km lang in een stoeltje moet zitten.

3S zou theoretisch mogelijk zijn, maar financieel gezien onwaarschijnlijk. Het gaat hier om meer dan de dubbele lengte van het project met Flachau - Zauchensee. Ook is het landschap anders, en moet de lift over meerdere dalen en bergkammen gaan. De kosten zullen dan rond de 100 - 150 miljoen euro liggen schat ik zo.

En dan nog misschien wel het belangrijkste probleem: De lifttijd.
Ik denk dat weinig mensen zin hebben om voor een dagje vanuit Zell -> Ski-Juwel -> Zell te gaan. Alleen al voor deze lift moet je dan bijna 1 uur heen en bijna 1 uur terug vrij houden.

De beste optie is dus hier om gewoon geen verbinding te maken :)

HenriS op 21 jan 2015 19:56

Ik doel op een eventuele vervanging van de Krimml X-Press.

❄️

Er wordt wel hard gewerkt om in het dalafdaling-arme zillertal dalafdalingen te realiseren… Mayrhofen heeft er geen (alleen ahorn) maar er zijn wel plannen voor een dalafdaling vanaf de penken naar de horberg(dalstation) maar dat duurt nog een paar jaar dacht ik. Dalafdaling vanaf penken/finkenberg naar mayrhofen zelf lijkt me geen optie, ofis er een mogelijkheid? Finkenberg heeft de skiroutes van de map verwijderd maar hoorde verhalen gaan over meerdere dalafdalingen naar finkenberg. Zell komt dus hopelijk ook een dalafdaling waardoor wel elk gebied in het zillertal een dalafdaling heeft. Mooie plannen + de uitbreiding plannen van vooral Zillertal3000 en Hoch-Zillertal.

@David23, Aaah oké. Zou wat zijn, een 13 km lange kombibahn… ;)

ooit, kan je in Fugen de lift omhoog nemen en aan het eind van de middag in de Hintertux staan of in Koningsleiten en dat alleen op je skies/snowboard. Wordt dat hele dal 1 groot gebied, of je het wil is een tweede

ooit, kan je in Fugen de lift omhoog nemen en aan het eind van de middag in de Hintertux staan of in Koningsleiten en dat alleen op je skies/snowboard. Wordt dat hele dal 1 groot gebied, of je het wil is een tweede

Wessel op 21 jan 2015 20:59

Dit is in het theoriegedeelte tijdens mijn Anwärter veel voorbij gekomen,veel locals zijn hier zwaar op tegen omdat dit er voor zorgt dat er in de zomer een stuk minder toerisme komt, dit heeft weer te maken met horizon vervuiling van de bergen.Er zijn inderdaad ideeën om een verbinding tussen Kaltenbach en Het penkenskigebied te maken.
Deze verbinding is niet zo heel lastig om te maken. Maar veel ideeën als deze zijn er wel meer het idee zoals ik al eerder aangaf om zell te verbinden met alpbach. tja het is nu al groot genoeg toch?
Ik zelf snap gewoon niet waarvoor dat alsmaar uitbreiden zo nodig is. Het is wel goed zo. Zo een beetje alle natuur hier gaat al naar de klote door het alsmaar bijbouwen van liften en pistes. Hoeveel dieren er hier de laatste 20 30 jaar verdwenen zijn is ook niet leuk meer. Je moest is weten wat een problemen er hier zijn om al het smeltwater van alle pistes fatsoenlijk weg te krijgen.

Het is een wedloop. Stilstand is achteruitgang, is het credo. Hoe onterecht misschien ook, maar zo werkt het wel en zo wordt het ook gepresenteerd naar de toeristen.

Ik zelf snap gewoon niet waarvoor dat alsmaar uitbreiden zo nodig is. Het is wel goed zo

skijeffrey op 21 jan 2015 23:09

Precies! Zo denk ik er ook over. Zeker met verbindingen van de andere gebieden. Een aantal kleine aanpassingen is prima, de dalafdaling naar Zell vind ik persoonlijk ook nog wel kunnen. Oudere liften eventueel vervangen ook prima, maar meer hoeft van mij ook niet. Ik vind het zelf al sowieso te vol geworden in het Zillertal, ik zoek wat rustigere plaatsen op nu.

Er zijn inderdaad gebieden die nu dusdanig druk zijn dat ze in principe aan hun max zitten, denk aan Sölden en inderdaad ook het Zillertal. Het toeval wil dat ik dit jaar in Sölden was en dar we voor komend jaar een accomodatie in Zell am Ziller op het oog hebben (de eerste vanwege sneeuwzekerheid, de tweede vanwege een accomodatie inclusief Zillertalwr Superskipas voor acht personen voor 2500 euro totaal) ;) In de meer sneeuwzekere gebieden die al druk zijn zie ik dit helaas verergeren de komende 20 jaar…

❄️

Vanochtend in de Krant de kogel is door de kerk, Wij krijgen een… Talabfahrt
de geruchten gingen al een poosje maar tis nu toch echt definitief

http://www.tt.com/wirtschaft/standorttirol/9685626-91/talabf…

Groet vanuit Zillertal Karin

Karin

Inmiddels zijn ze al druk bezig met de bouw van de dalafdaling. Deze plaatjes komen van het Alpinforum af:

null

null

null

Ik ben benieuwd wat het gaat worden, en of de piste de grote massa’s mensen in de namiddag aan kan.

Het was ook gewoon echt nodig! Wordt het gebied meteen een stuk aantrekkelijker van!

A winter without powder isn't a winter!

Ik ga er komende voorjaarsvakantie achter komen…

❄️

Was inderdaad een van de dingen die eigenlijk wel nodig was. Op een mooie dag kun je nu lekker even wat drinken bij het Mittelstation voordat je de Talabfahrt neemt. Die lift was altijd wel erg druk omlaag.

Vooral als je opstapte bij het middelstation, dan was soms lang wachten op een of meerdere plekken in een gondel.

Dat witte huisje rechts op de eerste foto (wat volgens mij te huren is) heeft nu wel een flink verkoop argument, zo direct na het skien je appartement in!

Welk forum kwamen deze foto’s vandaan? Is er een link?

Wij kijken van huis erop, als ik tijd heb zal ik wat foto`s maken en ze erop zetten

Karin

Plaats een reactie