sneeuwkettingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena

Is de kans groot dat je eind maart sneeuwkettingen nodig zal hebben of worden de wegen zowiezo goed geruimd? Uiteraard zal ik kettingen meenemen, maar dan heb ik toch al een idee. Alvast bedankt!

Zoals je wellicht weet wordt er in de Alpenlanden pas geruimd vanaf het moment dat er geen sneeuw meer valt. Doordat de gemiddelde temperaturen eind maart wat beginnen op te lopen warmt het wegdek op en zal de sneeuw minder lang blijven liggen. Net zoals bij ons is er niets zo onverspelbaar als het weer. Dus, wanneer je op wintersport gaat rijdt je op winterbanden en heb je kettingen bij de hand. Met goede winterbanden kom je (indien je niet te veel hoeft te klimmen) meestal al een heel eind.

Ligt er ook helemaal aan waar je heen gaat. Het eerste gedeelte van het dal is meestal goed te berijden (al is het weer idd altijd onvoorspelbaar), wij hebben de sneeuwkettingen voor dit gebied nooit nodig gehad. Wel een keer naar Hochfügen maar dat was niet in maart.

Een goed idee is om thuis alvast een keer de kettingen eronder te leggen, dit de eerste keer doen terwijl het hard sneeuwt is een stuk minder makkelijk. Neem ook een paar oude handschoenen mee! Alvast veel plezier!

Maak je geen zorgen, rijden met sneeuwkettingen stelt niets voor. Ze liggen erom in 10 minuten en eraf in 5. Wordt er moeilijk over gedaan maar stelt niets voor.

Niets is zo onverspelbaar als het weer en verder precies wat Frits zegt, altijd meenemen en thuis even droogoefenen verder handschoenen een vuilniszak (kunnen ze na gebruik in en kan je gebruiken om op te knielen) en een doek om ze mee te drogen als je terug bent in het appartement (gaan ze wat langer mee)

Als je met sneeuwbanden en kettingen naar boven moet en het is nogal steil dan kan het weleens helpen als je(met voorwiel aandrijving)achteruit de hindernis neemt i.v.m.meer wieldruk op de aandrijfzijde.Deze tip kreeg ik van een echte Oostenrijkse boer.

@Daan. Deze tip klopt ook echt. Heb wellis een bus zo omhoog zien gaan.

Is de kans groot dat je eind maart sneeuwkettingen nodig zal hebben? Nee, kans is klein, maar het kan toch gebeuren zoals eind maart/begin april 2008 in de Franse Alpen. Dus daar reed ik met mijn zomerbanden, want winterbanden zouden niet nodig zijn volgens mijn adviseurs. Ik heb 500 km door een sneeuwstorm gereden en op de bestemming moest ik aan de sneeuwkettingen.

Overigens moet je dolblij zijn als er aan het eind van het seizoen nog een metertje sneeuw valt. Dat was super!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Daan de graaf,

Succes met achteruit rijden richting Hoch Fugen, vooruit rijden door de sneeuw hebben de meeste mensen al moeite genoeg mee!

P.s. Ik zou ze in ieder geval meenemen, ik heb ze eind maart al eens nodig gehad op de snelweg in duitsland!

Huurden wel eens een chalet in Konigsleiten aan steile weg. Iedere dag weer een uitdaging om met de auto boven te komen zonder kettingen. Achteruit rijden helpt inderdaad maar is natuurlijk alleen voor korte stukjes.

@Snowfever

Dan maar hopen dat je bovenaan kan keren ;-)

Echt een topper achteruit naar boven( misschien de laatste 10 meter) )-:
Elke dag een uitdaging om boven te komen zonder sneeuwkettingen ook echt een topper totdat het fout gaat. )-:
Beiden zijn natuurlijk gewoon domme actie’s.
Zoals eerder geschreven beetje goede kettingen kopen met een makkelijk systeem en je rijdt zonder problemen overal naar boven.
Is ook veilig voor je medeweggebruikers

Inderdaad natuurlijk alleen voor korte stukjes, chalet stond aan een doodlopend weggetje wat niet werd opgeruimd. Even stukje achteruit is dan een oplossing, de rest van de wegen waren wel schoon.

Voor de duidelijkheid:

Sneeuwkettingen MOET je verplicht bij je hebben in het winterseizoen in Oostenrijk.
Sneeuwkettingen zijn niet toegestaan op de autobaan in Duitsland.

Overigens een uitstekend ski-gebied. Blij dat ik aan de Königsleiten kant zit, geen last van teveel drinkende en aanwezig zijnde landgenoten.

Als je met sneeuwbanden en kettingen naar boven moet en het is nogal steil dan kan het weleens helpen als je(met voorwiel aandrijving)achteruit de hindernis neemt i.v.m.meer wieldruk op de aandrijfzijde.Deze tip kreeg ik van een echte Oostenrijkse boer.

Daan de Graaff op 8 nov. 2011 21:10

Die boer die ken ik, mooie tractor had hij he?:-)

Ik had ooit eens in een topic over sneeuwkettingen een aantal jaar geleden aangekondigd om een review te geven van de door mij aangeschafte pewag snox sneeuwkettingen.
Nu dit jaar 2012 had ik ze voor het eerst nodig, dus kan er nu pas gebruikservaring van geven.

Vroeger had ik een ander type en dat was zowel in het aanbrengen en verwijderen een ramp, het lukte met veel krachttermen :-)

Met de pewag snox was het echt een peuleschilletje, het aanbrengen was goed te doen en het verwijderen nog veel makkelijker en dat bleek bijv. Bij onze recente afdaling naar het dal, we stopten daar op een parkeerplaats waar al een vijftal andere autos bezig waren de kettingen los te koppelen, we kwamen als laatste aan en gingen als eerste ook weer weg,
Dat moet genoeg zeggen, en daarbij ben ik zelf zeker niet de handigste of ervarenste,

De pewag snox is een echte aanrader! Voor mensen die gewnd zijn deze dingen met veel gemopper te gebruiken.

Bekijk deze video op YouTube:

Voor een paar tientjes huur je bij de ANWB (en waarschijnlijk talloze andere zaken) een setje kettingen.
Gebruik je ze niet dan breng je weer terug. Als je ze wel gebruikt zijn ze voor jou…
Tot vorig jaar heb ik jaaaaaaren zonder kettingen gereden omdat ik ze niet nodig had.En ik vergat ze steeds terug te brengen dus heb inmiddels een aardige verzameling thuis. (Rijd mijn auto’s in een short-lease constructie, dus iedere 12-15 maanden een andere)
Totdat ik ze vorig jaar Kerst wel nodig had en ze nergens te krijgen waren. Met zweet in mijn handen boven gekomen (en toen bleek dat we fout stonden en weer 25 kilometer omlaag konden :-(

Dit jaar toch maar weer een setje gekocht. Inmiddels is het ook geen lease auto meer, maar een in eigen bezit. Misschien speelt dat ook mee. :-)

Dit jaar heb ik ze nog niet niet nodig gehad, maar ik ga nog twee keer. En voor t geld hoef je het echt niet te laten.

Voor het geld (een paar 10jes) hoef je het inderdaad niet te laten. Ik ben een keer overvallen door een pak sneeuw van dik 20cm en toen had ik ze niet bij me.
Wie rekent daar nu op in het Zwarte Woud, medio april?

in oostenrijk ben je verplicht ze bij je te hebben, zeker tot einde seizoen, en dat is ongeveer tot Pasen.
Zorg wel dat je goede hebt met niet te veel ruimte tusen de schakels op de band.( als je snapt wat ik bedoel.
Vrienden van ons, hadden een keer sneeuwkettingen gekocht bij karwei ( bijna geen grip) bijna de afgrond in gedonderd, gelukkig net goed gegaan. Vervolgens met de eigenaar van het huisje, naar het dorp geweest nieuwe en goede te kopen.

De kans is klein, maar het kan… Met Pasen 2008 viel er een meter sneeuw in de Alpen. Mijn ervaringen gelden voor Chamonix, maar overal in de Alpen viel er toen veel sneeuw.

Eerst heb ik 500 km met de zomerbanden door een sneeuwstorm gereden (als beginnend wintersporter was ik door ervaren wintersporters geadviseerd dat je eind maart veilig met zomerbanden naar de Alpen kunt). Bijna verongelukt op de snelweg op een plek waar de stuifsneeuw zicht ophoopte, ondanks de zeer lage snelheid (30 km/u) en licht afremmen, ging mijn auto toch bijna spinnen.

Kettingen was een ramp, El Cheapo’s van 25 Euro, want waarom zou je veel geld uitgeven als je ze toch bijna nooit nodig hebt en het hotel direct naast de snelweg ligt? En wist ik veel dat zomerbanden met kettingen weinig soeps is op een helling met platgereden sneeuw? Ketting verschoof tijdens de tweede rit en viel eraf (gelukkig geen schade aan de auto). Gelukkig is het daarna niet meer gaan sneeuwen, maar het zomerrubber was niet echt veilig op de natte koude wegen.

Overigens was ik niet de enige sukkel, een bekende autoverhuurder uit Geneve had de winterbanden al vervangen door zomerrubber, waardoor twee toeristes in de problemen kwamen.

Ik heb er van geleerd, voortaan winterbanden, kettingen, 4x4 (niet noodzakelijk, wel prettig), ESP, en voor vertrek de weerwaarschuwingen controleren.

Dus om de vraag uit de openingspost te beantwoorden: ja, eind maart kan je nog flink in de problemen komen als je niet goed bent uitgerust voor het winterweer. Dus winterbanden en kettingen meenemen(of alleen rijden tijdens lente-weer).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie