Val Cenis, nooit geweest, tips welkom!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Afgelopen twee jaar zijn we met onze kinderen (nu 9 en 11) naar het Kaunertal geweest waar ze in een klein gebied hebben leren snowboarden. Dit jaar gaan we een hele andere kant op, naar Val Cenis. We gaan ze weer op les laten gaan (elk jaar, zo hebben wij ook een halve dag tot onze beschikking op ons eigen tempo en niveau 😄) . Ik ben echter nog nooit daar geweest. Er zitten hier vast mensen die ons wat tips kunnen geven, leuke pistes, goed restaurant (we koken in principe zelf maar we willen wel een keer uit eten gaan) etc.
De kinderen zien een beetje op tegen de franse sleepliften (al denk ik dat ze ook dat zo onder de knie hebben), zijn die er nog veel of valt dat mee?
En ik lees dat je in een aantal gebieden ook de dag voor dat je skipas ingaat vanaf 15u een uurtje of anderhalf gebruik mag maken van de liften. Weet iemand of dat ook in Val Cenis zo is geregeld?

We hebben een pakketreis, appartement incl 6-daagse skipas.
Nog andere tips?

Geen ervaring met het gebied, maar input als boarder: Als ik zo kijk op de kaart hoef je niet of nauwelijks sleepliften te nemen. Opzich leer je dat best snel op een board, maar comfortabel is anders. Als ik het niet hoef te nemen doe ik het ook niet.

Misschien dat anderen wel goed kunnen aangeven welke stukken echt vlak zijn (zie veel groene pistes), dat is als boarder niet heel fijn.

Tips? Ja, zoek even op het forum naar posts over VC, zijn er genoeg en daarin staat keurig antwoord op je vragen.
Leukste stuk: wat mij betreft boven Termignon, daar heb je idd lanceerinstallaties die voor sleeplift moeten doorgaan, even opletten bij instappen dus. Restaurants on piste is niet zoveel, in VC zelf zijn er voldoende. Aanrader is de kaart op te waarderen zodat je ook een paar omliggende gebieden kunt aandoen.

Ik ben er 2x geweest, 1x in Lanslevillard en 1x in Termignon. Het dorp waar je zit bepaalt echt de ervaring.
Zoals @Userd hierboven zegt zijn er boven Termignon een paar leuke pistes, maar met sleepliften die ik niet geschikt vind voor jonge kinderen. Als je in Termignon zit zou ik aanraden om met de auto naar een van de andere dorpen te gaan en daar te beginnen, 15 minuten rijden tegenover een uur op het board (en ook weer terug).
Het gedeelte boven Lanslevillard en Lanslebourg is leuk om te doen, er is daar ook maar 1 sleeplift die je in principe niet hoeft te gebruiken om toch alle pistes te kunnen doen. Voor snowboarders kan het lastig zijn om terug in je dorp te komen, dit moet nl. bijna altijd via vlakke groene pistes. Vermijd als het kan de piste Escargot, dit is echt een glijweg. En ga zeker een keer naar het hoogste punt, prachtig uitzicht over het Lac du Mont Cenis en richting Italie. Vanaf daar kun je over blauw weer helemaal afdalen.
Restaurantjes zijn er wel, maar niet zoveel. Reserveer op tijd, zeker op donderdag en vrijdag.

Thanks voor de reakties tot nu toe. Ik heb alle draadjes over VC hier al doorgenomen, heeft de keus voor dit gebied ook wel mede-bepaald. We zitten in Lanslevillard, zo te horen dus een goede keuze. In Oostenrijk waren ook sleepliften (ankers) dus dat is op zichzelf niet zo’n probleem, maar ik ken idd ook die lanceerinrichtingen en ik wil graag dat mn kinderen het ook leuk blijven vinden. Leren boarden is soms al lastig genoeg. Ik kan me er zo ook nog 1 herinneren in Flaine 15 jaar geleden, mn 2e sb-trip ooit. Een vriendin van me stond er bij te huilen van frustratie en ik deed bijna mee. Dat wil ik ze wel graag besparen…

Escargot vermijden… De naam zegt eigenlijk al genoeg 😂

Niets zo leuk als de lucht in worden gekatapulteerd bij die sleepliften. Heerlijk :) Voor de meeste kinderen eerder een hoogtepunt dan niet geschikt lijkt me. Denk dat meer volwassenen schrik hebben dan de kinderen dezer dagen.
Trouwens het punt waar die sleepliften starten noemt replat des canons. :)

*bericht bewerkt door Joy85 op 28 dec 2017 14:36

@G11ling, @Rogier raadt restaurant La Ranôva op de piste (in de buurt van de TSD Arcelle) aan in een filmpje op Wintersporters. Ga er einde januari ook heen, ik laat nog weten wat ik er van vond ;-).

Hoi, prima keuze! Wij zijn de afgelopen twee jaar 3x in Val Cenis geweest, waarvan 2x met onze kinderen van toen 3-4 en 5-6. In Lanslevillard zit je met kinderen inderdaad het beste omdat je via de Colomba, Vieux Moulin en de Arcelle zo midden in het gebied zit. De nieuwe Arcellins-lift naar de top van de Momt Cenis is ook een aanrader, daar liggen een paar echt prachtige pistes!

Termignon is inderdaad ook geweldig qua pistes, maar juist het bovenste gedeelte waarvoor je die lanceerinstallaties van sleepliften (Lac en Grand Coin) nodig hebt is de moeite waard en die liften zou ik ook niet aanraden met kids.

Onze meiden hebben het eerste jaar les gehad bij de ESF en het tweede bij de ESI, en eerlijk gezegd vond ik de ESI fijner. Is natuurlijk persoonlijk, maar ik vond de leraren net wat enthousiaster en had ook het idee dat ze er meer leerden. Voordeel was ook dat de lessen bij de ESF toen van 9-11u waren en bij de ESI van 10-12.30, wat wij qua tijd (ook qua skitikd voor onszelf) fijner vonden.
Qua restaurantjes kan ik je niet zo veel tippen, maar Lanslevillard heeft een goede pizzeria (over de brug, echt in het dorp) en er zit verder ook genoeg.

Mbt je vraag over de skipas: die gaat niet al de dag vantevoren in, helaas… Dus evt een pas voor een halve dag bij kopen als je op tijd aankomt.

Het is dat we er al 3x zijn geweest en er nog zo veel te ontdekken valt qua skigebieden, maar anders zou ik zo teruggaan. Het is echt een heel, heel leuk gebied!

Ik krijg nóg meer zin om te gaan na je verhaal Jorien83! Klinkt echt zoals ik had gehoopt. Ik had in een ander draadje ook al van de ESI gehoord. Toch s nakijken dan, de kinderen hebben altijd een beetje “les-weerstand” omdat het doorgaans niet in het nederlands wordt gegeven. Er is ook wat niveauverschil tussen hen beiden dus het kan zomaar zijn dat ze in twee verschillende groepjes worden ingedeeld.
Die pistes bovenin Termignon zal ik dan met manlief eens ontdekken. Kan ik meteen bekijken of het haalbaar is voor de kinderen… En anders vraag ik aan de leraar(es) of ze ze een keer meenemen in zo’n schietlift.

Ik vraag me trouwens af waarom sommige van die liften zo absurd wegschieten… Is dat een kwestie van ligging, afstelling of iets anders? Misschien een domme vraag voor @Rogier ?

*bericht bewerkt door G11ling op 28 dec 2017 22:02

@G11ling Leuke vraag gaat op de lijst!

Click. Click. Peace

Leuk! Ben nu al benieuwd naar het antwoord 😄

Ik ga als sinds mijn 6 jaar naar Val Cenis, ben er dus zeker al minstens 12 keer geweest.
Ondertussen zijn meeste sleepliften verdwenen. Je hebt enkel de Mont Cenis en de sleepliften in Termignon waar je niet echt overheen kan. Heb zelf als kind nooit problemen ervaren met het nemen van sleepliften; waarom die vrees?
Buiten de groene Escargot piste (is eigenlijk de baan (ex “national”) die in de zomer open is en richting Italië gaat), zijn er volgens mij zo goed als geen platte stukken.

De blauwe piste “Familiale” lijkt mij de mooiste piste voor het leren skiën: hoog (goede sneeuwkwaliteit), breed, overzichtelijk…
Hopelijk komt het project “Combe de Clery” ooit van de grond; staat al jaren als “projet” op de pistekaart. Na de vervanging van de TC “Vieux Moulin” volgend jaar, is dit hopelijk de volgende vernieuwing binnen het gebied!

Ondertussen zijn meeste sleepliften verdwenen. Je hebt enkel de Mont Cenis en de sleepliften in Termignon waar je niet echt overheen kan. Heb zelf als kind nooit problemen ervaren met het nemen van sleepliften; waarom die vrees?

thefarmer op 29 dec 2017 10:02

Als (beginnende) snowboarder is een sleeplift lastiger dan op skies, en al helemaal als het een lanceer-installatie betreft. Ze leren daar ook vast mee omgaan, maar ik laat ze liever hun energie steken in het verbeteren van hun techniek!

Ik zag op de kaart idd een project ingetekend. Maar zo te horen is het al heel lang een “project” en komt het niet tot een echte uitbreiding…

Val Cenis is een heel mooi en gemoedelijk gebied. Aanraders qua pistes zijn bv de rode Arcelle, links op de kaart. Vooral mooi als je eerst de blauwe Cupulus neemt. Rustige piste, prachtig uitzicht. Wel eerst een tergend langzame lift nemen. En dan vervolgens door op de Arcelle. Bochtig, afwisselend en door het bos. Verder zijn alle pistes bij Termignon aanraders. Laat je niet afschrikken door de slepers. Die vallen best mee (zeg ik als snowboarder). Ze zijn wel lang maar gaan niet steil omhoog. Door de slepers zijn de pistes daar heerlijk rustig. Eettentjes op de pistes: de al genoemde Ranova is leuk. Maar ook het restaurantje boven Termignon is gezellig. ESF of ESI, maakt niet veel uit volgens mij. Onze kinderen hebben hele goede ervaringen bij de ESF. Leraren doen hun best in het Engels, zijn super leuk met de kinderen. Altijd wel Nederlandse kinderen in de groep, bij Val Cenis Le Haut vanwege veel Nederlanders en Belgen in de appartementen daar. Veel plezier! Wij gaan ook weer dit voorjaar.

Als je iets meer betaalt kun je ook lessen in een gegarandeerd kleinere groep. Deze optie zag ik afgelopen week voor het eerst op de kaart staan bij de ESF. Slepers zijn er nauwelijks en makkelijk te vermijden. Zoals in andere racties al vermeld is het wel de moeite waard om de sleepliften boven Termignon te nemen. Vergeet niet om de Termignon kant een keer op te zoeken, heerlijk rustig en fraai. Ik weet niet of je al een dag eerder een uurtje kunt skieen met een 6-daagse pas. Ik meen dat dit enkele jaren geleden afgeschaft is, ik zou het even navragen.

Er zijn veel mooie pistes te vinden, dit jaar waren door de goede sneeuw ook alle laaggelegen rode pistes open. De genoemde groene Escargot piste heeft genoeg helling om als snowboarder te blijven glijden en er zijn diverse rode en blauwe afsteek pistes. Een aardig restaurant in Lanslevillard is l’Arcelle voor een lekkere raclette, fondue of tartiflette. De restaurants op de piste, of pal aan de piste “fromt de neige” bieden voldoende variatie.

Even een update uit het zonovergoten Val Cenis. We hebben mazzel met het prachtige weer. De sneeuw is prima, soms wat hard, maar niks te klagen. Vandaag oa de Goulet (rood) gedaan. Prachtige omgeving, dat wel, maar terug naar een lift komen is voor boarders niet handig. Wel erg leuk om de hondenslee in aktie te zien!
M Jacot Met is een prima zwarte piste. Breed, dus ruimte genoeg.
Het valt me op hoe vriendelijk al het personeel is! Iedereen doet zijn best voor je, met een grote lach èn zelfs in het engels!
De kids hebben de hele week les, nagenoeg prive. Zoon eerst met 1 ander in een groepje, dochter met 2. Vanaf morgen gaan ze met zn tweeën zelfs privé verder. En dat zónder meerprijs oid. Echt fantastisch. Ze gaan zo goed vooruit! Heerlijk om te zien.
We hebben nog geen restaurant uitgeprobeerd. Dat komt morgen.
Nog niet boven Termignon geweest, dat staat morgen op het programma. Ik ben in ieder geval erg gecharmeerd van dit gebied!

Kinderen hebben veel minder last van de lanceerliften dan volwassenen, omdat ze een stuk lichter zijn, en de veer in de stang de klap veel makkelijker op kan vangen dan bij volwassenen. Mijn dochtertje van 4 nam vorig jaar lachend zonder enkel probleem sleepliften die mij een meter de lucht in lanceerden.

Ik ben 15 jaar geleden in Val Cenis geweest. Volgens mij was daar ook een sleeplift die de bocht om gaat. Ook leuk op een snowboard.

Annoying skiers since 2003

Kinderen hebben veel minder last van de lanceerliften dan volwassenen, omdat ze een stuk lichter zijn, en de veer in de stang de klap veel makkelijker op kan vangen dan bij volwassenen. Mijn dochtertje van 4 nam vorig jaar lachend zonder enkel probleem sleepliften die mij een meter de lucht in lanceerden.

paolie op 29 jan 2018 20:41

Ik.heb me nooit gerealiseerd dat dit het verschil zou kunnen maken!

Vandaag in Termignon gewwest: was zéér leuk. Zon, veel natuursneeuw, weinig volk, prachtig landschap en een paar keren fluks de lucht in geschoten vanaf het Replat des Canons!

Goulet + sledehonden is inderdaad leuk, een klein beetje Noord-Amerika in Frankrijk.

Overigens zeer tevreden dat ik o.a. door deze website na 21 jaren terug aan het wintersporten gegaan ben. Sinds zaterdag in Val Cenis en al 2 superleuke skidagen gehad. Eerste twee dagen in groep 2 les gehad 's morgens maar deze middag te horen gekregen dat ik vanaf morgen in groep 3 wordt verwacht. Nu maar hopen dat ik niet te vaak op m’n gezicht ga morgen … ;-)

*bericht bewerkt door FutureLotteryWinner op 29 jan 2018 21:46

@NicoR wat hebben we een geluk he! Na zoveel sneeuw wind en lawinegevaar van de afgelopen weken. Die liften boven Termignon zijn dus nog steeds een attractie op zichzelf? 😁 Geniet van je vakantie!

@NicoR : die sledehonden zouden we ook graag doen. Zouden we die voor onze aankomst al moeten reserveren ( gezien de krokusvakantie ) of hebben ze sowieso voldoende capaciteit?

Stuitte onderweg nog op een franse malloot. Hij vroeg of ik extra schroeven voor zn losse binding had. Bleek die gast 4 van de 8 schroeven van zn boardbindingen te missen (3 links, 1 rechts)! Hoe die dat voor elkaar heeft gekregen? Ik geloof er niks van dat hij thuis is vertrokken net 8 goede schroeven…

@NicoR wat hebben we een geluk he! Na zoveel sneeuw wind en lawinegevaar van de afgelopen weken. Die liften boven Termignon zijn dus nog steeds een attractie op zichzelf? 😁 Geniet van je vakantie!

G11ling op 29 jan 2018 21:49

Inderdaad, vreemd ‘startsysteem’: de schoteltjes hangen gewoon aan de start, je neemt er eentje vast, geeft een ruk naar rechts en zorg dan dat die schotel zo snel mogelijk tussen je benen hangt.

Verder kruist de lift nog een drietal keren een skipiste en zit er ook een bocht in.

Voorwaar een apart ding …

Stuitte onderweg nog op een franse malloot. Hij vroeg of ik extra schroeven voor zn losse binding had. Bleek die gast 4 van de 8 schroeven van zn boardbindingen te missen (3 links, 1 rechts)! Hoe die dat voor elkaar heeft gekregen? Ik geloof er niks van dat hij thuis is vertrokken net 8 goede schroeven…

G11ling op 29 jan 2018 21:54

Lekker doorverwijzen naar de eerste de beste skiset, die hebben vaak meer dan genoeg schroefjes op voorraad liggen, als hij slim is laat hij er gelijk een druppeltje borgmiddel op doen, dan verliest hij ze ook wat minder vaak.

Born to Ride

@G11ling
In restaurant La Ranova is het goed toeven: mooi zicht en vrij rustig aangezien het op het uiteinde van het skigebied zit.

Enkel jammer dat de Plan Cardinal-lift hoogstwaarschijnlijk niet meer in dienst komt dit seizoen: een lawine zou berg- en dalstation weggeveegd hebben. Cupules en Moraine zullen dus voor een andere keer zijn.

Stuitte onderweg nog op een franse malloot. Hij vroeg of ik extra schroeven voor zn losse binding had. Bleek die gast 4 van de 8 schroeven van zn boardbindingen te missen (3 links, 1 rechts)! Hoe die dat voor elkaar heeft gekregen? Ik geloof er niks van dat hij thuis is vertrokken net 8 goede schroeven…

G11ling op 29 jan 2018 21:54

Lekker doorverwijzen naar de eerste de beste skiset, die hebben vaak meer dan genoeg schroefjes op voorraad liggen, als hij slim is laat hij er gelijk een druppeltje borgmiddel op doen, dan verliest hij ze ook wat minder vaak.

Matthias123 op 29 jan 2018 21:59

Dat is zo ongeveer wat we hem hebben verteld. Maar dan nog. Wat heb je gedaan als je de helft van je schroeven kwijt bent?

@NicoR nog niet gehoord van die lawine, we vroegen ons al af waarom die lift stilstond. Gevalletje jammer

Gisteren terug gekomen van een topweek in Val Cenis. We zaten in Lanslevillard, een prima plek, meteen naast de vieux moulin lift. Deze wordt komende zomer helemaal vernieuwd.
Kinderen hebben snowboardles gehad bij ESF. Ze hadden nagenoeg prive-les, eerste 2 dagen nog een andere deelnemer, maar dag 3 tot 6 hebben ze met zn tweeen gelest. In 1 woord: fantastisch. Een hele toffe leraar die ze telkens een beetje verder pushte met als resultaat 2 trotse Izzy-riders. Off piste, zwarte piste en zelfs een zwarte boardercross. En ze hebben zelfs al wat tricks niveau 3 (volwassenen) geleerd. Ik wordt er nu finaal uit geboard door hen.
Op zondag, dinsdag en donderdag is er boven aan de solert-lift een gratis toboggan-parkours (naar beneden in zo’n band).
Op donderdagavond is er avondskieen bij de Colomba. Mèt muziek en gratis chocomel.
Ik vond het personeel door het hele gebied ongelofelijk vriendelijk en behulpzaam. Ze doen hun best om engels te spreken.

De lift Met is niet-geremd en heeft me en blauwe kuit opgeleverd. Pistes naar beneden zijn tof, zwart is heerlijk, rood (tomba) ook. Arcelle was favoriet, heerlijke afdaling. Zelfs escargot (groen) geeft genoeg hellingshoek zodat je op een board beneden komt.

De meest linkse lift is idd gesneuveld door een lawine. 3 pilons kapot, verschillende stoeltjes en een electriciteitshuisje naar de haaien. Volgens de snowboardleraar doen ze er alles aan om deze lift voor de carnavalsvakantie weer aan de praat te hebben.

Voor wie nog gaat, veel plezier. Wij gaan zeker nog eens terug.
Nog een laatste opmerking, tol was rond de 65 euro enkele rit door Frankrijk . Stuk duurder dan we hadden gedacht.

@G11ling
In restaurant La Ranova is het goed toeven: mooi zicht en vrij rustig aangezien het op het uiteinde van het skigebied zit.

Enkel jammer dat de Plan Cardinal-lift hoogstwaarschijnlijk niet meer in dienst komt dit seizoen: een lawine zou berg- en dalstation weggeveegd hebben. Cupules en Moraine zullen dus voor een andere keer zijn.

NicoR op 29 jan 2018 22:01

Heb de plan Cardinallift gisterennamiddag zien proefdaraaien, dus ik vermoed dat de opening in aantocht is.

Mooi op tijd voor onze aankomst nu zondag :-)! Bedankt voor de info!

[mention=“129712”]
Heb de plan Cardinallift gisterennamiddag zien proefdaraaien, dus ik vermoed dat de opening in aantocht is.

Joris1973 op 7 feb 2018 18:20

Argh, dan zal ik een van de volgende jaren nog eens ‘terugmoeten’. Cupules en Moraine zijn de enige pistes die ik nog niet heb gedaan.
Mijn favoriete piste waren alle pistes bovenaan in Termignon en de Fema-piste op donderdag en vrijdag, als de poortjes van de reuzenslalomtraining er staan. ;-)

*bericht bewerkt door FutureLotteryWinner op 07 feb 2018 19:06

Plaats een reactie