Temperatuur skiwelt.

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Ik volg al een paar dagen het weerbericht van ellmau en mij valt het op dat de temperaturen hoger zijn op de berg dan in het dal, hoe kan dat?

Dit komt door de föhn die er dan waait. Hadden wij ook twee jaar geleden.

Die paar föhntjes in hotelbadkamers zullen daar niet voor zorgen.

Inversie heet dit verschijnsel. Ik vond een uitleg bij Wintersporters Wiki:

https://www.wintersport.nl/wiki/inversie-wintersport…

Wij bemerkten dit verschijnsel een kleine 2 weken geleden ook in het Kleinwalsertal.

Inversie heet dit verschijnsel. Ik vond een uitleg bij Wintersporters Wiki

Martijnski op 20 feb. 2012 17:10

Ja, dat kennen we, die zgn. wiki hier… een bom aan keywords om de zoekmachines te bespammen, waarbij correctheid en onderbouwing ondergeschikt zijn.

Zelfs de term ‘wiki’ is onjuist toegepast, daar een wiki als doel heeft, de paginainhoud gezamenlijk te kunnen aanpassen. Niemand hier kan dat, dus het is feitelijk geen wiki.

<i>moderator: Als je kritiek uit moet je dat niet opeens anoniem doen. Heb even je naam er netjes bij gezet.</i>

Beetje het idee van thuis de verwarming aan doen, warm boven en de kou beneden :P

Maar klopt wel, ben nu een ruime week thuis en wij hadden ook dat het boven warmer was als beneden. Kwam deels ook doordat de wolken laag bleven en beneden dus geen zon was en boven wel

Zal het ook niet iets te maken hebben met de bewolking die er de afgelopen dagen hing?

Wij gaan 3 maart voor het eerst skien (in Westendorf). Ik merk op dat de temperatuur (dik) boven de nul gaat uitkomen die periode op de berg. Wat ga ik daarvan merken op de piste? Ellende?

Ben erg benieuwd! Wie heeft hier ervaring mee?

Thanks, Mark

Het is de 23ste vandaag… ik zou me niet al teveel zorgen maken, het kan maar zo omslaan, en zolang het s’nachts blijft vriezen zou ik helemaal niet zenuwachtig worden, begin maart 2010 was het in Ellmau 23°C en kon er nog prima geskied worden … ok het werd wat sneller papsneeuw maar dat went wel!

Ja maar ze hebben het nu toch ook over regen aankomende week??!!
Van mij mag het wel wat kouder worden, regen heb ik niet echt zin in.

Er ligt nu nog ongeveer 260 cm aan de top. Maar het gaat veel regenen deze week. Wij gaan ook pas de 3e naar westendorf, hoop dat er dan nog wat ligt!

Er ligt nu nog ongeveer 260 cm aan de top. Maar het gaat veel regenen deze week. Wij gaan ook pas de 3e naar westendorf, hoop dat er dan nog wat ligt!

Henk op 27 feb. 2012 21:58

Ik ga 3 maart naar Brixen im Thale en maak me geen zorgen om de sneeuw kwaliteit omdat het warmte front dat donderdag zijn hoogtepunt bereikt niet sterk genoeg is om 2,6 meter sneeuw op te ruimen.Vanaf zaterdag is er trouwens een grote kans dat er een nieuw koude front aankomt en lopen de temperaturen weer onder het vriespunt.Maak jullie geen zorgen,deze sneeuw houdt het gemakkelijk tot de Pasen

niet roetsjen maar skieen

Denk dat je er voorlopig nog prima kan skien hoor!
De lager gelegen piste hebben ook nog veel sneeuw en zoals Ron al zegt, er komt na dit korte warmte front, weer kou aan! Overdag mag het dan boven 0 komen, maar de nachten zijn nog vrij koud en dan dooit die 2,40 echt niet zomaar weg! Zit nog veel kou in de grond en sneeuw. Tevens ga je wat later in het seizoen en zijn de pistes dus ook wat stiller, worden die dus ook niet zo snel aan brokken geskied als het warmer is.

We zagen gisteren in Brixen in Thale al de eerste groene stukken midden in de piste

In Brixen is het vaak met warm weer een crime, vooral de dalafdaling wordt dan super snel super slecht omdat dit de zon kant is… Volgende week misschien een beetje kunstsneeuw in de nachten en klaar is kees…

Sneeuwkanonnen zijn van de week ontmanteld, maar er ligt voorlopig nog zat sneeuw, zelfs met deze temperaturen. Nog prima dalafdalingen kunnen maken afgelopen week in Brixen.

Wij zijn ook net terug, hebben perfect kunnen skien, zelfs de complete afdalingen.
Van Westendorf naar Brixen is gewoon goed, alleen van Hoch Brixen naar Brixen niet, maar dat is meestal zo.
Je moet gewoon heel vroeg beginnen en s’middags op tijd stoppen. Besneeuwen mogen ze niet meer

Ik ben nu in Brixen om thale en het is nog heelgoed te skieen. Het iis wel werksneeuw maar dit is best best te doen als je een beetje techniek in huis hebt en anders les nemen.

De afdaling van Westendorf naar Brixen is altijd wel goed, Noordkant afdaling hè…

Ik was daar twee weken geleden, toen was de sneeuw perfect. Er lag inderdaad 240cm op de berg, dal ook 130cm.
We hebben toen ook vanwege de vele sneeuw aangedurfd om nog een weekendje Kirchberg te boeken, eerste weekend april. Ik ben echter afgelopen week in Ischgl geweest, en daar vond ik de sneeuw behoorlijk slechter worden in 1 week tijd.

Heeft er iemand ervaring met Kirchberg/Brixen eind maart/begin april?

Nou we gaan komend weekend eens kijken of er nog daadwerkelijk kilometers gemaakt kan worden daar…

@Steffen, geen probleem hoor er zijn nog genoeg pistes open, mn ouweheer zit er nu en die kan elke dag nog genoeg kilimeters maken… aankomende week verwachten ze zelf nog wat verse sneeuw!

is daar een funpark

is daar een funpark

onbekend op 9 apr. 2012 19:17

ja

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Nu niet meer, alles is gesloten!

Ik heb afgelopen vrijdag op de Jochberg op ski’s gestaan, dat was nog een beetje papperig. Zaterdag zijn we naar Kaprun gereden. Dat was top, alleen slecht zicht, en veel sneeuwval. Zaterdag heeft het de hele dag en nacht doorgesneeuwd, zondag moesten we de auto ‘uitgraven’. Er lag 15 cm verse sneeuw!
Zondag in Kirchberg lekker los gegaan, was echt top, moesten alleen om 15u aftaaien om richting huis te gaan.

Plaats een reactie