uitstel seizoensopening skiwelt

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Zojuist gelezen op de site http://www.skiwelt.at, in plaats van de gebruikelijke opening op 3-12 is deze verschoven naar 15-12.
Helaas wil de winterkoning ook hier zijn troon maar niet neerzetten…

Tot 15-12? Da’s gelijk een flinke uitstelling. Alhoewel, Skiwelt is wel een groot skigebied dat erg laag ligt.

Hoop dat het dit weekend toch ook nog flink gaat sneeuwen in oostenrijk en ivm sneeuwkannonen er nog wat gered kan worden.

Gelukkig heeft sneeuw niet al te veel te maken of een gebied laag of hoog ligt. in de meeste dalen is het nu koud zat om de sneeuwkanonnen aan te zetten echter is het op de bergen nog te warm. Als het goed is het weekend na sinterklaas wordt het in het alpen land wat kouder, zie ook http://www.sneeuwverwachting.nl

Jurgen

Wel realistisch. Als je Roel mag geloven gaat er daar de komende week ook niet genoeg sneeuw vallen. Dus uitstellen met een week zou ik voor Skiwelt ook niet realistisch vinden.

Gelukkig heeft sneeuw niet al te veel te maken of een gebied laag of hoog ligt.

Jurgen Overbeek op 28 nov. 2011 20:47

Heeft er duidelijk wel mee te maken. Als het sneeuwt zal het ook wel in plaatsen als Ellmau vallen. Als de vorstgrens boven het gebied komt te ligt begint de sneeuw weer sneller weg te smelten dan bij hoger gelegen gebieden.

Lijkt me dus essentieel voor gebieden zoals Ellmau dat er een dikke pak met sneeuw op de pistes ligt om wat warmere periodes door te komen.

door de ligging van het dal is het relatief sneeuwzeker voor een laag gebied.
Hetzelfde geldt voor de zugspitz arena,ooit onderweg naar Serfaus meer sneeuw in de lage arena gezien, dan op de hoogte van Serfaus.

Heb voor de kerst in Westendorf geboekt, nadat Brixen me vorig jaar verrassend goed was bevallen. Gelukkig kosteloos annuleren tot 14 / 12 !

Verstandig dat ze het uitstellen. Mocht het in de tussentijd toch flink gaan sneeuwen, dan openen ze net zo makkelijk toch eerder. Ik blijf duimen dat het er volgende week toch gaat sneeuwen en dat de temperaturen zakken. Is toch beter voor mijn gemoedsrust…

Ivo, ben het volledig met je eens, gelukkig is hoogte 1 van de vele factoren. @ simone, vorig jaar nog een vrouw gesproken die in Ellmau woont. Die gaf aan dat ze nog nooit een jaar heeft gehad dat er niet geskied kon worden. m.a.w. ook dit jaar komt het weer goed. Natuurlijk ligt er het ene jaar wat minder sneeuw dan het andere jaar. En laten we eerlijk wezen, vorig jaar na December was het seizoen niet zo geweldig qua sneeuw.
Hopelijk komt de winter dit jaar laat op gang maar is die qua sneeuw wel goed!!

Jurgen

@Jurgen; bedankt voor je reactie! Ik kom nu een aantal jaartjes in dit gebied en ik moet toegeven dat we tot nu toe altijd goed hebben kunnen skien. Kwaliteit van de sneeuw en pistes wel erg wisselend, maar we konden skien. Zowel vroeg in december als nog na de eerste week van april.

Dus ik weet wel dat het goed komt… maar Frau Holle mag van mij uit haar zomerslaapje komen ;-)

Ik ben heel wat in brixen geweest maar heb 2x mee gemaakt dat het in februarie gewoon groen was naast de pistes en de pistes in de middag papperig en modderig waren vanaf toen ben ik het hoger op gaan zoeken!!

Hoogte zegt niet alles. In St Johann in Tirol op 670 meter ligt vrijwel altijd meer sneeuw dan in Solden op 1377 meter. De noordkant pakt nou eenmaal de meeste sneeuw en de minste zachte lucht.

Lijkt er nog niet echt op hier in Ellmau, temperatuur komt in tegenstelling tot de weerberichten snachts zelfs maar net op 0 of -1. Alle sneeuwkanonnen geinstalleerd maar draaien dus over het algemeen niet, maar net als alle andere jaren zal er hier echt wel weer vanaf 18december gesport kunnen worden in de (kunst)sneeuw! Ze roepen hier wel dat er veel sneeuw gaat vallen maar helaas wel wat later in het seizoen(even voor de kerstvakantiegangers)

@alain klopt Brixen dalafdaling heeft door z’n ligging op zuid net als bijv hopfgarten vaak te maken met pap en groen rondom de pistes, krijgen veel zon te verduren en door lagere ligging Skiwelt valt het in dit gebied vaak al wat eerder tegen.

Wat wel aardig geregeld is dat voor iedereen die al een skipas heeft vanaf 5 dec (seizoenskaart). met een gratis pendelservice vanuit het Skiwelt gebied naar de Kitzsteinhorngletsjer bij Kaprun kan worden vervoerd en weer terug om daar (zolang de problemen aanhouden) van hun pas gebruik te kunnen maken! Hier kan zowieso tot de nieuwe openingsdatum (ellmau) 15december gebruik van gemaakt worden en verwacht word dat dit wanneer nodig verlengd word tot aan 18/19 december.

Wanneer de kans zich voordoet gaan ze hier verbindingen ‘opspuiten’ om te skieen tussen Ellmau+dal-Scheffau+dal-Brixen(bubble express)-Soll hohe salve tot in de kom-Hopfgarten tot halverwege. een beperkt aantal pistes maar er kan vanaf start kerstvakantie ALTIJD wel wat heen en weer geskied worden tussen de bovenstaande plaatsen ook al zijn de condities ECHT slecht dmv kunstsneeuw. Alleen Going blijft dan meestal helaas gesloten, vanaf hier kunnen de mensen met gratis skibus op en neer naar Ellmau (5min)

Was vorig jaar (eind feb) behoorlijk onder de indruk van het prepareren van de piste’s.
Sja, die dalafdaling naar Brixen op die zuidhelling is natuurlijk geen houden aan…

@Ivo nee dat is wel jammer want Brixen is altijd wel een aanrader om even tot in dal te doen en via de nieuwe verbindingen naar Westendorf te gaan omdat mensen de mooie leuke afdalingen daar anders niet meekrijgen

Begin toch een beetje onrustig te worden :)
Hoe lang is dat rijden vanuit Westendorf naar de Kitzsteinhorn ?

Verwacht toch wel dat het kerstweekend al een laagje (kunst)wit ligt, maar ik kan nu nog annuleren en wat anders zoeken :)

@Ivo: Ongeveer een uurtje

Wat wel een voordeel is dat de sneeuw die aankondigd wordt door een nordstau vaak veel sneeuw laat vallen boven Skiwelt en de Kitzbuheler Alpen… Laten we hopen dat het volgende week zo ver is ;)

Sneeuw!

En daarbij zag ik net op de webcam dat ze ook de sneeuwkanonnnen aan het werk hebben gezet :)

Jaaaahhh zag vanochtend ook veel wit op de cams. Maar er mag nog veeeeel meer bijvallen de komende dagen. Samen met de kanonnen moet het dan haast wel goed komen voor de kerstdagen toch?

Skiwelt opent volgend weekend, als het weer het toe laat misschien nog wel eerder zeiden ze…

Simone, daar gaan we voor… ik ben er de 31e!

Het sneeuwt eindelijk lekker in het gebied Ellmau/scheffau/Hopfgarten/Brixen/Westendorf en het gaat hier nog even door. Bij de start vd NL kerstvakantie ligt er zeker tussen de 70 en 90 cm op de pistes in het Skiwelt gebied

Als de sneeuw aanhoudt gaan grootste delen gebied vanaf 10/12dec open ipv nu aangegeven 15. Goed teken, lekker wintersporten het ziet er weer goed uit.

laatste voorspellingen in ieder geval sneeuw tot de 8e.
Dan zou het opklaren maar wel koud blijven, ook prima nieuws natuurlijk :)

ik vertrek a.s. zaterdag 10 december opweg naar westendorf, ik mag toch wel hopen dat ik zondag 11 december kan gaan snowboarden?? 1 gelukje ik zit voor 5 maanden in westendorf dus ik heb er wel een goed gevoel bij dat ik nog ga snowboarden deze winter, maar de vraag is wordt dat 2011 of tg 2012 ??

mensen die op vakantie gaan naar westendorf, kom gezellig een drankje doen in de karatbar hotel mesnerwirt!! daar is het feest!

waar is dat feestje? hier is dat feestje!!!

kom allen naar karatbar om lekker te knallen!!

Ellmau hier zo’n 40cm op de berg gevallen en bij Soll bovenop schijnt ruim een halve meter, lijkt er alleen nog niet op dat het gebied vóór 15december open gaat dus boarden @minitraveler op 11 december zit er wel in alleen dan moet je even naar boven lopen! (wel gaaf)
Voor de mensen die kerstvakantie komen, het komt allemaal helemaal goed, vanaf 14 december tm 19december valt er een heel dik pak over skiwelt heen!

@T-E
thanks voor je berichtje, ja dan ga ik inderdaad omhoog lopen. waar kan ik lekkere first tracks zetten in westendorf?? weet jij lekkere off piste stukken in westendorf en omstreken??

ipv 15december gaan de grootste delen van Skiwelt vanaf 10december open! Scheelt @minitraveler weer een stuk omhoog lopen. off piste bij Westendorf boven choralpe rood naar beneden richting Brixen daar om die piste zijn eventueel ruimtes voor avonturen, maar ik vind eerlijk gezegd Skiwelt niet echt een ultieme off piste bestemming. Zijn maar weinig mogelijkheden, behalve de smalle stroken onder de skiliften door.

Trouwens, is er in het kerstweekend nog e.a te beleven ? Ik lees dat de activiteiten vooral de week ervoor plaatsvinden :)

Plaats een reactie