welk dorp in de skiwelt?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Wil al lang eens naar de Skiwelt gaan, overweeg dan ook voor 2017 daar te zoeken. Welk dorp is volgens jullie aan te raden?

Zitten graag op wandelafstand van de lift (zeker geen skibus), in een gezellig dorp waar toch wel iets te beleven valt en er 's avonds ook wat volk op straat loopt en wat animo is. Levendige apresski, liefst internationaal en/of duitstalig (dus liefst geen hollandse hoempapa, Westendorf zal al afvallen vermoed ik?). Beste apresski is voor mij genre Obertauern of sommige bars in Ischgl.

Willen wel graag mooi tochten maken en het gehele gebied verkennen, denk dat de Skiwelt wel genoeg is voor een week, dus kitz/kirchberg hoeft niet. Dalafdaling is wel een must.

We gaan wellicht de week van 4 tem 11 februari, dat is buiten de Nederlandse en Belgische schoolvakanties. Ik vermoed dat het met de drukte dan wel meevalt, is Westendorf dan mss wel te doen? In een deel van Oostenrijk en enkele delen van Duitsland is er wel verlof in die periode.

Ik weet ook dat niemand het weer kan voorspellen, maar in die periode vermoed ik dat alle pistes wel open zullen zijn daar?

Ben in Ellmau en in Soll geweest , beide een dalafdaling , Ellmau sprak me persoonlijk meer aan , leuk gezellig dorpje, leuke apres ski. goed bevallen daaro in ieder geval

Westendorf is een leuk dorp met veel levendigheid, ook in de avond. Er is veel NL Apres ski maar als je het wat rustiger wilt kan je naar de kegelbanen in het dorp gaan. Wel apres ski maar anders dan een Gerry’s Inn of Moskitobar.
Dalafdaling is, zeker als er voldoende sneeuw ligt, te doen. Hou wel rekening met wat meer bulten aan het eind van de dag. Je kan vanuit Westendorf ook naar Brixen om wat meer tochten te maken. Je kan je daar zeker een week vermaken!
Succes met kiezen

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Ellmau daar heb je goede apres ski bars vlak aan de afdaling , maar ook in het dorp zelf zijn er verschillende mogelijkheden om aan apres ski te doen , wij zitten altijd in Ellmau ,daar zijn ook nog een paar goede restaurantjes in het dorp !!

Westendorf is genoeg te doen sowieso maar wel een Nederlandse invasie.
Brixen is een stuk rustiger, wel een paar kroegjes en restaurants maar niet zo spannend.
Ellmau is vergelijkbaar met Westendorf vind ik.

De rest van de dorpen ken ik niet goed genoeg.

Het “lastige” van söll is dat de liften en dalafdalingen niet bij het dorp zelf zijn. Je zal dus met de bus of auto moeten gaan. Of je neemt een hotel vlak bij de lift/piste maar dan zal de prijs ook omhoog gaan.

Übung macht den meister!!!

Vanuit Westendorf kan je zowel naar Kirchberg skien als naar Brixen en zo verder het “grotere” gebied in om mooie tochten naar Ellmau, Going, Soll etc. te maken. Voordeel van Westendorf is dat het noordhellingen heeft waardoor ook aan het eind van de dag de dalafdalingen goed blijven. Apreski in Westendorf is inderdaad bij bijvoorbeeld Gerrys inn behoorlijk nederlands, maar naast het dalstation van de Alpenrosenbahn zit ook een hele leuke Parasolbar waar je mooi kunt zitten. Knus en erg gezellig!!

Enkele jaren geleden zijn wij al eens in SkiWelt Wilder Kaiser-Brixenthal geweest, dit was toen in maart en dankzij de flinke laag sneeuw (en zelfs een paar keer in die week een vers laagje) en het enorm aantal leuke, afwisselende pistes staat dit gebied ook in onze top 3, ook al is het vrij laag gelegen, en hebben we al heel wat skigebieden gezien, waaronder Dolomiti Superski, Ski Arlberg, en Salzburger Sportwelt

Wij verbleven destijds in Going, een klein dorpje aan het uiteinde van de Skiwelt, met niet heel veel voorzieningen (onze après-ski hut kon ca. 20 mensen herbergen waarvan er dan hooguit 10 konden zitten, haha), van hieruit lukte het precies om in één dag naar het andere uiteinde van het skigebied te skiën, de Ki-west verbinding in Kirchberg, met hier en daar een uitstapje op de vele pistes op de route, en weer terug natuurlijk.

Januari aanstaande gaan we wederom naar de SkiWelt (28-01 tot 04-02), echter nu naar Brixen im Thale omdat dit centraal in de SkiWelt ligt en dus van hieruit alles zeer snel en makkelijk te bereiken is.
Vanuit Brixen kom je ook vrij snel bij de Ki-west verbinding in Kirchberg zodat ook een aantal dagen in skigebied Kitzbühel-Kirchberg geskied kan worden.
De Kitbuheler All Star Card, die geldig is voor beide skigebieden, is slechts enkele tientjes duurder dan een standaard sikpas.

Ons pension bevindt zich aan de Liftweg, gelegen aan de dalafdaling en 150 meter van dalstation en après-ski (er zitten daar 2 hutten vlak bij elkaar geloof ik), als de weergoden ons ook gunstig gezind zijn, zouden we het niet beter kunnen treffen, lijkt me ?

Wij kunnen niet wachten tot het januari is! Hopelijk vinden jullie ook een passende accommodatie!

Bedankt iedereen voor de info alvast.

Voorlopig lijkt Ellmau mij het meest aan te spreken. Westendorf heb ik toch wat schrik van de “echte Nederlandse kolonie” verhalen (Nederlanders zijn sympathiek hoor daar niet van, maar in Oostenrijk wil ik toch niet het gevoel hebben dat ik in Nederland rondloop :-)), en vanuit Westendorf lijkt het me iets moeilijker om midden in het gebied te geraken?

In Soll blijken de liften nogal ver van het dorp te liggen, en de andere dorpen zullen wellicht te rustig zijn naar mijn smaak.

Hoi wintersporters,

Dit jaar gaan we met 4 vrienden nooit het eerst naar skiwelt toe maar wij zitten in Hopgarten 300m van de gondel. Nu lees ik dat bijna niemand Hopfgarten noemt?! Hebben we een verkeerde keuze gemaakt of??

Groetjes Jos

Misschien niet 100% over welk dorp, maar welke parking en lift.

We logeren in Kirchdorf, dus komen vanuit St Johann.

Tot waar rijden we best 's morgens om de lift nemen? Elmau, Going…?

Ik rij liever iets verder om een goede lift te nemen, dan eentje waar we 30 min. staan te wachten.
O ja, we zijn met 5, dus liefst een 6 zitter of kabelbaan

Glij blij door die brei :-)

@Jos,

Maak je geen zorgen, Hopfgarten is misschien niet het meest leuke en gezellige dorp in de Skiwelt (doorgaande weg, spoorlijn), maar met de Salvenbahn ben je binnen de korste keren in het midden van de Skiwelt en kun je alle kanten op.

@coldfeed, ik zal door rijden naar Sheffau is uiteindelijk net zo ver als Ellmau omdat de gondel van Sheffau aan de provinciale weg zit. Het voordeel is dat je midden in de skiwelt uit komt!

Scheffau is inderdaad goed geleden voor het betere skieen (Going links van Elmau is ook zou laag/klein dat ik het niet echt interessant vind). Maar de apres-ski is wel leuker in Elmau.
Gezien je apres-ski voorkeuren zou ik Westendorf vermijden, ook buiten de schoolvakanties. Denk er hetzelfde over

Als je al je wensen op een rijtje zet, op wandelafstand van de lift, gezellig dorp(je), lange tochten door het gehele gebied, dan zul je concessies moeten doen:
Brixen im Thale; centraal en vaak op wandelafstand van de lift, redelijk gezellig
Westendorf, vaak op wandelafstand vd lift, gezellig maar niet echter centraal
Scheffau, centraal, gezellig maar niet echt op wandelafstand
Ellmau, heeft alle drie maar is druk en relatief duur
Going; niet centraal (en ligt het laagst), gezellig en op wandelafstand
Hopfgarten; niet echt centraal, wel redelijk gezellig en vaak op wandelafstand
Itter; redelijk authentiek, centraal, dicht bij sleepliften (met verbinding naar het hele gebied) niet echt gezellig
Söll: centraal maar niet echt op wandelafstand wel gezellig

Heb in bijna alle dorpen verbleven en kiezen nu voor Brixen.

@Jos,

Maak je geen zorgen, Hopfgarten is misschien niet het meest leuke en gezellige dorp in de Skiwelt (doorgaande weg, spoorlijn), maar met de Salvenbahn ben je binnen de korste keren in het midden van de Skiwelt en kun je alle kanten op.

Fret op 29 okt 2016 17:56

Dankje Fred dat geeft me een goed gevoel, is er we iets van apres ski aanwezig?

Zeker bij het Mittelstation, maar ook in de buurt van het dalstation, niet heel veel.

Zeker bij het Mittelstation, maar ook in de buurt van het dalstation, niet heel veel.

Fret op 2 nov 2016 21:31

Hoi Fret, je hebt over hopfgarten toch? Gr Jos

In Hopfgarten is er niet veel aprés ski, ik weet 1 tentje bij het Mittelstation maar verder kan ik er niet zoveel bedenken eigenlijk.

*bericht bewerkt door fvanveer op 03 nov 2016 14:25

idd bij middel station, Tenner Stadl https://www.facebook.com/TennerStadl.Hopfgarten.Tirol/…
Hopfgarten is niets mis mee, vanaf middel station met de gondel of stoeltjes lift zit je midden in het gebied.
ik kom er al jaren!

idd bij middel station, Tenner Stadl https://www.facebook.com/TennerStadl.Hopfgarten.Tirol/…
Hopfgarten is niets mis mee, vanaf middel station met de gondel of stoeltjes lift zit je midden in het gebied.
ik kom er al jaren!

wimvanbemmel op 3 nov 2016 16:09

bedankt Wim! Ziet er erg gezellig uit!

@ Jos: niks aan toe te voegen.

Plaats een reactie