Serfaus of Fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Wij zijn voor half januari aan het kijken naar een wintersport in SFL. We twijfelen alleen of we in Serfaus of Fiss willen verblijven en hopelijk kunnen jullie ons wat tips geven.
We zijn daar met 2 stellen, waarvan de dames beginners zijn. We hoeven niet tot in de late uurtjes te apres skieen, maar gezellig tot een uur of 7 a 8 is aan ons wel besteed. We houden niet van de Hollandse apres ski, wel van de Duits/Oostenrijkse.
Wie helpt ons de knoop door te hakken :)?

Fiss heeft een makkelijkere dalafdaling vind ik. Die in Serfaus zijn aan het eind van de dag behoorlijk kapotgeskied. Dit met het oog op de beginners.
Bovendien heb je onderaan bij de lift de Hexenalm.
Verder is Fiss meer een boeren dorp tov Serfaus. Kwa prijzen zal het ook mss iets goedkoper zijn daardoor.

Aftellen maar!

Als je echt Duits/Oostenrijkse apres ski wilt, dan zou ik niet naar Serfaus of Fiss gaan. Daarvoor komen er daar toch teveel Nederlanders. In de apres ski kom je dus veel Nederlanders tegen en er wordt ook regelmatig Nederlands(talig)e muziek gedraaid.

Verder ben ik het met Matthieu eens. Op basis van de pistekaart lijkt Serfaus de betere plek voor beginners qua dalafdaling omdat er twee blauwe dalafdalingen zijn. In de praktijk zijn die aan het eind van de dag helemaal kapot geskied en zit er bij beide een venijnig stukje aan het eind. De Möseralmabfahrt in Fiss is dan een stuk beter te doen, al is die rood op de pistekaart.

Boven op de berg vind ik wel dat Serfaus voor beginners meer keuze heeft dan Fiss. Maar als je een echte beginner bent, dan is het de vraag of je daar in een week al komt. Voor gevorderden heeft het gebied genoeg vermaak te bieden, ongeacht wat je vertrekpunt is. Omdat het zo’n familiebestemming is, zijn de zwarte pistes en routes vaak heerlijk rustig.

Als je echt Duits/Oostenrijkse apres ski wilt, dan zou ik niet naar Serfaus of Fiss gaan. Daarvoor komen er daar toch teveel Nederlanders. In de apres ski kom je dus veel Nederlanders tegen en er wordt ook regelmatig Nederlands(talig)e muziek gedraaid.

Verder ben ik het met Matthieu eens. Op basis van de pistekaart lijkt Serfaus de betere plek voor beginners qua dalafdaling omdat er twee blauwe dalafdalingen zijn. In de praktijk zijn die aan het eind van de dag helemaal kapot geskied en zit er bij beide een venijnig stukje aan het eind. De Möseralmabfahrt in Fiss is dan een stuk beter te doen, al is die rood op de pistekaart.

Boven op de berg vind ik wel dat Serfaus voor beginners meer keuze heeft dan Fiss. Maar als je een echte beginner bent, dan is het de vraag of je daar in een week al komt. Voor gevorderden heeft het gebied genoeg vermaak te bieden, ongeacht wat je vertrekpunt is. Omdat het zo’n familiebestemming is, zijn de zwarte pistes en routes vaak heerlijk rustig.

77steve op 15 aug 2016 09:25

Ik ben zelf niet zo een apres skier ;) Een biertje of twee na de laatste afdaling dat wel maar verder hoeft de Hexenalm van mij ook niet hoor.

Aftellen maar!

Als je echt Duits/Oostenrijkse apres ski wilt, dan zou ik niet naar Serfaus of Fiss gaan. Daarvoor komen er daar toch teveel Nederlanders. In de apres ski kom je dus veel Nederlanders tegen en er wordt ook regelmatig Nederlands(talig)e muziek gedraaid.

Verder ben ik het met Matthieu eens. Op basis van de pistekaart lijkt Serfaus de betere plek voor beginners qua dalafdaling omdat er twee blauwe dalafdalingen zijn. In de praktijk zijn die aan het eind van de dag helemaal kapot geskied en zit er bij beide een venijnig stukje aan het eind. De Möseralmabfahrt in Fiss is dan een stuk beter te doen, al is die rood op de pistekaart.

Boven op de berg vind ik wel dat Serfaus voor beginners meer keuze heeft dan Fiss. Maar als je een echte beginner bent, dan is het de vraag of je daar in een week al komt. Voor gevorderden heeft het gebied genoeg vermaak te bieden, ongeacht wat je vertrekpunt is. Omdat het zo’n familiebestemming is, zijn de zwarte pistes en routes vaak heerlijk rustig.

77steve op 15 aug 2016 09:25

Ik ben zelf niet zo een apres skier ;) Een biertje of twee na de laatste afdaling dat wel maar verder hoeft de Hexenalm van mij ook niet hoor.

Matthieu op 15 aug 2016 10:47

Voor mij eindigt de dag niet compleet zonder in de Hexenalm te zijn geweest hoor!

Wat betreft de vraag van de ts:
Ben zelf niet in Serfaus geweest, wel aantal keer in Fiss.
Apreski is een beetje een combi van Duits / Nederlands vind ik, niet zo Nederlands als toen ik in Kirchberg was, en niet zo Duits als in Obertauern.
De liedjes die in beide talen bestaan hoor je in het Duits, maar sex met die kale komt ook voorbij.
Wat betreft de dalafdalingen ben ik het 100% eens met de eerdere reacties, de dalafdaling naar Serfaus mag wel blauw zijn, maar door al die slush hopen kun je beter de ‘rode’ naar Fiss hebben! En vanuit Fiss kun je als beginner ook leuke stukken skiën!

De dalafdaling van Serfaus ik ook makkelijk, alleen op het einde heb je even een heel steil stukje en na het steile stukje veel buckels en als het warm is papsneeuw, als je een goede dag erop heb zitten verzuren daar ja benen lekker! Eventueel kan je ook de gondel naar beneden nemen.
De dalfafdaling naar Fiss lijkt mij een stuk beter te doen voor beginners.
Aprésski in Serfaus doe je in de Patschi.

Dank voor jullie reacties tot zover. Met beginners bedoel ik dat ze voor de 4de a 5de keer gaan nu. Dus ze kunnen wel hun bochtjes draaien en van blauw en rood goed (rustig aan :-) ) naar beneden.
Wat après ski betreft bedoel ik dat je niet alleen maar de hele avond nederlandse platen hoort. Een geode mix tussen Duits, Engels en Nederlands is prima :).

Ken beide dorpen. Over de afdalingen naar de dorpen is zat geschreven hierboven. Gezien wat jezelf schrijft maakt dat geen verschil. Serfaus vind ik gezelliger en de metro is ideaal. Aan de andere kant is een lekkere ochtend wandeling naar de liften ook niet verkeerd. Zelf had ik de indruk dat je in de ochtendspits in Serfaus sneller naar boven kunt. Serfaus is autovrij en dat scheelt e.e.a aan verkeer. Ik zou kijken waar je een goede accommodatie kunt vinden en dan gewoon boeken.

Mijn voorkeur heeft Serfaus! De kinderweide in Fiss, ik werd gek! Haha. Er is in Serfaus een hele leuke après ski tent aanwezig, de Patschi (hebben ook lekkere spareribs!). Ik heb in appartement Haus Jörg gezeten, netjes, betaalbaar en met de bakker er naast voor het ontbijt. V.w.b. het skiën is er genoeg gezegd denk ik, overall is het een super gebied en hangt de kwaliteit van de dalafdalingen ook behoorlijk af van de (weers)omstandigheden…

Succes met kiezen, je gaat hoe dan ook naar een leuk gebied en met de ski ervaring die je omschrijft kan eenieder daar prima uit de voeten!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Dank jullie wel voor de reacties, we hebben de knop doorgehakt en een mooi appartement in Fiss kunnen boeken. We verwachten van kinderen niet zoveel last te hebben in de week van 14 januari en het prijsniveau is qua accomodatie iets vriendelijker in Fiss. Qua après ski gaan we eens de sfeer in de Hexenalm proeven en ook in de Patschi zullen we wel een keer verdagen :-). Nu nog 5 maanden aftellen en hopen op geode omstandigheden.

Top! Fijne vakantie alvast ⛷

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Zul je geen spijt van krijgen.

Aftellen maar!

Plaats een reactie