Bereikbaarheid Livigno

Met de auto

834km vanaf Brussel (toon route). Vanaf de snelweg ben je nog 112km onderweg naar je bestemming.

Route

Te bereiken via de grensovergang bij het Oostenrijkse Reutte. Houd er rekening mee dat de weg van Reutte richting de Fernpas in het weekend zeer druk kan zijn. Je hebt voor dit stuk geen vignet nodig.
Ook te bereiken via de Duits-Oostenrijkse grens bij Bregenz. In het weekend en tijdens vakanties kan het druk zijn bij grensovergang (Pfändertunnel). Vergeet geen vignet te kopen, vanaf Hohenems heb je een vignet nodig (grofweg 10 euro voor 10 dagen).

Let op!

Wanneer je via de Fernpas of Bregenz bent gereden moet je over de Reschenpas. Wachttijden zijn er over het algemeen nauwelijks, alleen tijdens vakanties (en tijdens sneeuwval) kan het wat drukker zijn. Dit is geen moeilijke pas om te rijden.
Wanneer je via Bregenz bent gereden moet je door de Arlbergtunnel. Over het algemeen is het niet druk bij deze tunnel, maar op wisseldagen kunnen er wel wachttijden ontstaan. Zeker bij sneeuwval is dit een goede keuze, want je hoeft geen pas over. De tol voor de Arlbergtunnel bedraagt grofweg 11 euro.
Wanneer je via Reutte bent gereden moet je over de Fernpas. Zeker in de weekenden kan het op deze pas zeer druk zijn. Bij sneeuwval is deze route door het vrachtverkeer en soms enorme files niet aan te raden. Wanneer je de pas over bent en de snelweg in het Inntal op wilt, heb je een vignet nodig!

Bereikbaarheid per dorp

Afstand vanaf BrusselAfstand vanaf de snelweg
Livigno834km112km

Vliegvelden in de buurt van Livigno

Innsbruck

  • 178km
  • 02:27 rijden
  • 4 vluchten per dag

Milaan Bergamo

  • 188km
  • 03:19 rijden
  • 2 vluchten per dag

Friedrichshafen

  • 197km
  • 02:59 rijden
  • geen vluchten

Zürich

  • 205km
  • 03:02 rijden
  • 8 vluchten per dag

Milaan Malpensa

  • 273km
  • 03:50 rijden
  • 3 vluchten per dag

Verona

  • 280km
  • 03:20 rijden
  • geen vluchten

Basel

  • 294km
  • 03:50 rijden
  • 3 vluchten per dag

Route beslisboom

Forumlid Havana heeft een beslisboom gemaakt voor de beste route naar Livigno. Graag zetten we die als aanvulling op deze pagina. Alle afstanden zijn vanaf Utrecht gemeten. Alle routes hebben hun eigen voor- en nadelen en welke de snelste is, hangt van de omstandigheden af.

A: Autotreinroutes

Deze routes maken een tussenstop in het Zwitserse Klosters, waar je autotrein pakt.

Optie 1: via Vaduz (952 km)
Deze route rijd je maar een heel klein stukje door Zwitserland. Je hebt daarvoor wel een vignet nodig, al kun je dat voorkomen door B-wegen te pakken. De afstand is dan vrijwel gelijk, maar reken wel 45 minuten reistijd.

Voordelen:

  • Kortste route en als het meezit waarschijnlijk de snelste
  • Geen Fernpass en Füssentunnel
  • Geen vignet nodig voor Oostenrijk

Nadelen:

  • Vignet nodig voor Zwitserland
  • Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
  • Duur

Optie 2: via Basel (988 km)
Via deze route rijd je via Kalsruhe en Basel. Deze route is iets langer dan optie 1, maar omdat je langer door Zwitserland rijdt kan de reistijd toch korter uitvallen.

Voordelen:

  • Meestal rustiger dan optie 1 op de snelweg
  • Geen vignet voor Oostenrijk nodig
  • Geen Fernpass en Füssentunnel

Nadelen:

  • Vignet nodig voor Zwitserland
  • Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
  • Duur
  • Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)

B: Julierpasroutes

Bij mooi weer (lees: geen sneeuw) kun je de autotrein omzeilen door via de Julierpas te rijden. Dat is een omweg van ongeveer 2 uur, maar als de wachttijden bij de trein oplopen, kan het toch sneller zijn.

Optie 1: via Vaduz (1020 km)

Voordelen:

  • Geen vignet nodig voor Oostenrijk
  • Geen autotrein
  • Geen Fernpass en Füssentunnel

Nadelen:

  • Op één na langste route, dus hoge brandstofkosten
  • Niet altijd mogelijk
  • Niet altijd de snelste route

Optie 2: via Basel (1057 km)

Voordelen:

  • Geen vignet nodig voor Oostenrijk
  • Geen autotrein
  • Mogelijk rustiger dan optie 1 op de snelweg

Nadelen:

  • Langste route van allemaal, dus hoogste brandstofkosten
  • Niet altijd mogelijk
  • Niet altijd de snelste route
  • Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)

C: Noordelijke routes

Optie 1: Fernpasroute (977 km)
Deze route rijd je via de Füssentunnel, Fernpas en vervolgens via de 180 en de 27 richting Zernez.

Voordelen:

  • Goedkoop, want geen enkel vignet nodig
  • Geen autotrein
  • Geen risico op dure Zwitserse boetes

Nadelen:

  • Vooral in de vakantieweken is dit de drukste route
  • Füssentunnel en Fernpas zijn bij sneeuwval een regelrecht drama
  • Snelweg door Duitsland vaak druk

Optie 2: Arlbergtunnelroute (1024 km)
Deze route ontwijkt de Füssentunnel en de Fernpas.

Voordelen:

  • Geen vignet nodig voor Zwitserland
  • Geen autotrein
  • Geen problemen met Füssentunnel en Fernpass, bij slecht weer dus aan te raden
  • Geen risico op dure Zwitserse boetes

Nadelen:

  • Langer dan route 2, dus meer brandstofkosten
  • Vignet Oostenrijk nodig
  • Arlbergtunnel moet je tol betalen

null